2020-05-24, 01:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag hänger inte med.

Ni säger att det är fruktansvärt och tragiskt när äldre dör.
Sedan går det utmärkt att håna Tegnell för att han sörjer sin gamla mammas död.

Empatin känns inte helt äkta på vissa håll enkelt uttryckt.

Fast, alla mammor dör och så har även min gjort och även i cancer. Men jag satt inte och snyftade om detta i svensk media.

Om Corona-Bob Tegnell saknade sin mamma så mycket så skulle han kanske ha försökt rädda andra mammor på äldreboenden som inte hade fått cancer.
Citera
2020-05-24, 01:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacRousseau
Kanske. Men titta på Englands siffror och Spanien och Italien och titta på siffrorna om överdödlighet.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Du har rätt i hur det gick till och folk är redan begravda men överdödlighet är vad som kommer räknas på. De har nog missat runt 30-50000 döda och har 1200-1600 per 100 000.
Jag kan säga direkt att vi har missat döda i UK, men riktigt så höga som 30-50,000 missade dödsfall är det inte.

Våra siffror uppdateras löpande allt eftersom alla dödsattester gås igenom. De bedöms utifrån medicinska kriterier och dödsorsaken re-certifieras för att få ett korrekt underlag.
Citera
2020-05-24, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På det värsta boendet rapporteras tom hälften ha dött inom samma tidsperiod. Egentligen borde ansvariga åtalas för vållande till annans död för att inte välja någon ännu allvarligare brottsrubricering. Att man tar så lätt på säkerhetsföreskrifter vad gäller rutiner och skyddsutrustning i ett sådant här läge är inget annan än skandal. Asymptomatisk smittspridning har ju varit känt under flera månader. Ändå jobbar personalen utan skyddsutrustning under den värsta pandemin på 100 år bland de allra sköraste. Det är ju ungefär som om man skulle gå runt på bussen och köra rysk roulette med en revolver mot slumpmässiga passagerare. Ibland smäller det, ibland inte. Förstår inte hur man kan vara okej med det.

Ja absolut men vi måste också minnas att våra myndigheter har gjort det ganska svårt för äldreboendena. Jag satte "kaffet i vrångstrupen", när jag läste följande artikel för snart en månad sen.

Det är från Attendo som kände dåliga vibbar redan tidigt i mars och mejlade FHM för att larma om situationen. (Detta är bl.a. varför jag pratat om att journalister kanske borde begära ut FHMs mailkorg som offentliga handlingar...)

Attendos VD mail till FHM 27 mars

Han skriver att smittspridningen fortsätter i snabb takt trots att han sedan 10 mars haft besöksstopp och hälsocheckar av personal på alla sina boenden, något som han menar tyder på asymtomatisk smittspridning.

”Det här en utveckling vi måste försöka stoppa omedelbart”,
skriver han i mejlet.

Han vädjar om skärpta riktlinjer, ökad testning av personal och skyddsutrustning i all nära kontakt med äldre, oaktat smittstatus.

Själva artikeln skrevs 30 april och VDn skräder ej orden:

"säger att Sverige misslyckats med att skydda de äldre. Myndigheternas åtgärder har varit för små och för få och det finns ingen tid kvar att förlora, enligt honom:"

The rest is history......

Edit: de som fick mejlet var; Johan Carlson och Anders Tegnell och Socialstyrelsens Taha Alexandersson.

https://www.dn.se/sthlm/attendos-vd-sverige-har-misslyckats-med-att-skydda-de-aldre/
Senast redigerad av Maharaja79 2020-05-24 kl. 01:37.
Citera
2020-05-24, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast, alla mammor dör och så har även min gjort och även i cancer. Men jag satt inte och snyftade om detta i svensk media.

Om Corona-Bob Tegnell saknade sin mamma så mycket så skulle han kanske ha försökt rädda andra mammor på äldreboenden som inte hade fått cancer.
Vad skulle Tegnell ha gjort menar du?
Citera
2020-05-24, 01:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det har inte minskat med ca 30% sedan toppen en bit in i April. Folk har oerhört svårt för att ta det till sig, men det är i princip ingen minskning att tala om. ANtalet smittade ligger ganska konstant, eller möjligen en svag minskning, men den är marginell.

Du kan inte ta en enskild topp och sedan jämföra med det minsta värdet i en serie och sedan kalla det för en minskad trend. Jag kan visa här hur det ser ut sedan den absoluta toppn 24/4.Det är alltså då du menar att det skett en minskning med 30%?

https://cdn-32.forumfiles.com/tfg09f24o4/d257b508-1590276254/Screenshot%202020-05-24%20at%2000.13.53.png

Du jämför äpplen och päron.

https://imgur.com/IG6y7vB

Nedgången är något större än vad som framgår av grafen.
Citera
2020-05-24, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Du kanske skall byta umgängeskrets (jag känner INGEN som blivit sjuk...).

Var glad för det, annars du kanske hade varit sjuk just nu.
Citera
2020-05-24, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
75-80% står bakom FHM nu. Tegnellgruppen på fb har 90 tusen maniska följare. Och löfven går bättre än på länge.

När allt blåst över står mitt hopp till det. Men det är svagt. Allt skylls redan på privatiserade äldreboenden etc. Moderaternas fel osv.

Men ja att vara högljutt emot nu och tappa men sedan efteråt kunna stoltsera med hur rätt man hade hade vunnit valet åt det partiet...

Det finns ett utbrett missnöje bland gräsrötterna, småföretagare,.lite anekdotiskt bevis men har pratat med många krögare, små taxiförarare egen firma osv, som har fått gå in med egna sparpengar för att öht överleva ekonomiskt. Ej hållbart i längden, varför smittan måste upphöra NU och en plan göras för att återstarta ekonomin och hantera en ev. andra våg av smitta i höst...
Citera
2020-05-24, 01:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad skulle Tegnell ha gjort menar du?

Tegnell skulle ha agerat som en chefsepidemiolog och sett till att COVID-19 inte hade kommit in i Sverige.....
Citera
2020-05-24, 01:53
Moderator
Chantres avatar
Kikade på danskarnas statistik.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12036548/covid19-her-er-pandemien-i-tal-kort-og-kurver/

Snittåldern på de döda är 81 år. Samma siffror har vi sett i ex Italien, Kina och USA.

Oavsett land så verkar det drabba de olika åldersspannen med samma procentsiffror.

86% av de döda är över 80 år i Danmark. I Sverige 90%.

80% av de totala döda har haft underliggande sjukdom i Danmark. Motsvarar Sverige.
Citera
2020-05-24, 01:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det har inte minskat med ca 30% sedan toppen en bit in i April. Folk har oerhört svårt för att ta det till sig, men det är i princip ingen minskning att tala om. ANtalet smittade ligger ganska konstant, eller möjligen en svag minskning, men den är marginell.

Du kan inte ta en enskild topp och sedan jämföra med det minsta värdet i en serie och sedan kalla det för en minskad trend. Jag kan visa här hur det ser ut sedan den absoluta toppn 24/4.Det är alltså då du menar att det skett en minskning med 30%?

https://cdn-32.forumfiles.com/tfg09f24o4/d257b508-1590276254/Screenshot%202020-05-24%20at%2000.13.53.png

Så jävla komiskt att förnekarna visat sej ha fel gång på gång på gång. De har haft lika mycket fel som deras favorit aspie-idioten. De kommer förstås omedelbart svara med att "näääääää domedagsprofeterna har sagt att vi skulle haft en miljon döda nuuuuuuu".

Men detta har inget med saken att göra. Det jag syftar till är att förnekarna har just "förnekat" gång på gång att vägen Sverige valde skulle leda till en katastrof. Medan de så kallade "alarmister" sagt det gång på gång.
Men alarmister är inte så där jävligt smarta. Skillnaden är att det finns icke-förnekare som just "konstaterar" snarare att "förneka" så som de gör. Det finns inga hokus-pokus här. Ingen spåkula. Det är bara en analys av situationen.

Även i denna fråga är det nog så. I Sverige kommer det framöver inte ske nån relevant förbättring över antal döda. Som ju i sin tur är en konsekvens av antal smittade. Som ju inte minskar om inte något marginellt. Och som, slutligen, har sin "självklara" förklaring i den strategi som Sverige använder än idag.

Om Sverige har ju som mål att bara "bromsa" smittan, av vilken anledning skulle det då plana ut? Det finns för fan ingen logik. Minskningen är en konsekvens om att man försöker strypa. Det gör man ju inte i Sverige.
Man är därmed dömd att fortsätta se många smittade och många döda tills man går från att bromsa till att stoppa. Detta är den nakna sanningen.
Citera
2020-05-24, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tegnell skulle ha agerat som en chefsepidemiolog och sett till att COVID-19 inte hade kommit in i Sverige.....
Då överskattar du vad som är möjligt att göra . .
Citera
2020-05-24, 02:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du jämför äpplen och päron.

https://imgur.com/IG6y7vB

Nedgången är något större än vad som framgår av grafen.
Skall det här verkligen vara så svårt att förstå? Här datat igen med samtliga värden utskrivna. Trendlinjen är ingenting som jag hittar på. Räknar man från April 1 är det t.o.m. en liten ÖKNING av antalet nya smittade per dag.

https://cdn-13.forumfiles.com/9cSe9827o2/002eb3f0-1590279241/Screenshot%202020-05-24%20at%2001.02.27.png

Vilket datumintervall vill du ha och vilken typ av trend vill du ha? Säg till så ordnar jag det på ett par minuter. Det ÄR ingen minskning av antalet smittade att tala om i Sverige. Antalet är i princip konstant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in