2020-05-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Tja för att det diskuteras flitigt i tråden. Spelar ingen roll hur längesen han dog.
Dessutom är Corona ganska hett fortfarande och Adam är den största kändisen som avlidit av det.
Citera
2020-05-23, 16:31
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Svensson
Dessutom är Corona ganska hett fortfarande och Adam är den största kändisen som avlidit av det.
Precis, det är nog de två största faktorerna till varför tråden fortfarande är aktuell.
Citera
2020-05-23, 18:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Svensson
Ja, men det jag funderar på är om tidigare fetma är en riskfaktor eller bara nuvarande fetma.
Adam var väl inte överviktig längre. Men tidigare fetma sliter ju hårt på kroppen och dess funktioner.

Det är väl aktuell fetma som är problematiskt beträffande corona. Tidigare fetma kan möjligtvis försämrat leverkapacitet men aktuell fetma gör det väl att man snabbare får andningsproblem, magen trycker till nedre delen av lungorna. En normalviktig kan lägga sig på mage eller sidan för att lätta upp för andning men en med kraftig bukfetma har det svårare, även om det behöver göras intubering och sättas i respirator. Risken är att man må ställa trycket så högt på respiratorn att man sprängee luftblåsorna i lungorna.
Citera
2020-05-23, 19:52
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl aktuell fetma som är problematiskt beträffande corona. Tidigare fetma kan möjligtvis försämrat leverkapacitet men aktuell fetma gör det väl att man snabbare får andningsproblem, magen trycker till nedre delen av lungorna. En normalviktig kan lägga sig på mage eller sidan för att lätta upp för andning men en med kraftig bukfetma har det svårare, även om det behöver göras intubering och sättas i respirator. Risken är att man må ställa trycket så högt på respiratorn att man sprängee luftblåsorna i lungorna.

Överviktiga personer har vanligen sämre allmänkondition. I vardagen har det kanske inte någon betydelse, men i en krissituation kan det vara avgörande.
Citera
2020-05-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Jag trodde det var bekräftat att han hade diabetes 2.

Kan bara instämma om det farliga i att vara överviktig länge. Inte minst för de som får corona. Diabetes och högt blodtryck är högt överrepresenterade bland de som dött av Corona.

Jag minns ett tidigt SVT-reportage inifrån ett Italienskt sjukhus där de intensivvårdade corona-patienter. Läkaren säger att nästan alla där är överviktiga samtidigt som kameran filmar tjocka män med stora magar i sjukhusbritsar. Reportaget visade tydligt något som sedan har bekräftats med statistik.
jag skulle tippa att han har blodgrupp A det är dom som får värsta symptomen
Citera
2020-05-24, 00:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Överviktiga personer har vanligen sämre allmänkondition. I vardagen har det kanske inte någon betydelse, men i en krissituation kan det vara avgörande.

Och om man får taskig syresättning av blodet så belastas njurar, lever och till sist hjärtat i den ordningen.
Citera
2020-05-24, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
jag skulle tippa att han har blodgrupp A det är dom som får värsta symptomen

Sluta. Kan du skicka mig källor på de där?
Citera
2020-05-24, 09:44
Medlem
Han var väl inte då överviktig. Tycker han såg ut som de flesta killar. Bra på sin genre.
Citera
2020-05-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Sluta. Kan du skicka mig källor på de där?
du får väl kolla upp det får du se
Citera
2020-05-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damagedone
Det beror på ens metabolism (ämnesomsättning). Men sen så finns det ju dom som vräker i sig mat och sitter stilla hela dagarna, och så undrar dem varför de blir feta.
Ja, det är klart, men ofta är det ärfligt att de lägger på sig så mkt. Känner folk som lever så och är smala. Enligt forskning kompenserar kroppen om man lever aktivt o tränar mkt så går inte ner då mkt. Lite förvånande
Citera
2020-05-24, 11:20
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorresBianco
Han var väl inte då överviktig. Tycker han såg ut som de flesta killar. Bra på sin genre.

Adam var stor och bred, men han såg inte överviktig ut. Dessutom var han inte speciellt gammal.

Tycker fortfarande att det är ett mysterium att viruset tog Adam. Det verkar som vissa drabbas hårdare än andra, men ingen vet riktigt orsaken. Troligtvis handlar det om blodgrupp och om hur stor virusmängd man utsätts för.

Adam var social och träffade mycket folk, men ingen av hans podkompisar eller andra kollegor har smittats varför ?
Citera
2020-05-24, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
Var Adam jude?

Hans farsa var chefredaktör för Aftonbladet och ärkesåsse. Adam uttryckte inte sällan åsikter som gränsade mot svenskförakt och ska även ha utsänt vissa globalistvibbar.

Sen har vi umgänget med allsköns multikultivurmare och den skamlösa resan till Tel-Aviv för några år sen...
Nej jag tror inte han var jude, men hans får bör ha varit rätt tajt med judarna, så lille Adam fick sig nog en släng av judendom ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in