2020-05-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Njae... han har delvis rätt.

Det finns stöd för det påståendet och det finns brist på stöd för någon annan tolkning.

Däremot vet jag inte om förtryck är så hälsosamt.....

Han är antingen en psykopat eller ett troll.
Citera
2020-05-23, 21:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Du har en skev syn på relationer och har skaffat dig livsstrategier och skyddsmekanismer för att "överleva". Detta handlar inte om "den svenska jämställdhetsmodellen" eller "våra evolutionära instinkter" eller "sociala instinkter". Eller ens med feminism.

Testosteron är inte ett dominerande och förtryckande hormon, tvärtom, det står för samarbete och lagarbete med mera. Majoriteten män kommer inte må bra i ditt exempel på familjekonstellation. De är inte skapta att förtrycka sin familj, kvinnan är inte skapt för att bli förtryckt. Det handlar om samarbete och har alltid gjort.

Din syn på relationer handlar om dig och ditt psyke och uppväxt.

Min syn på relationer är förankrad i vetenskapen. Din syn på feministisk jämställdhet är däremot inte förankrad i någon som helst vetenskap.

Du missförstår mig, jag säger inte att manlighet främst syftar till att trycka ner andra. Samarbete är livsviktigt mellan män, och mellan män och kvinnor ur evolutionär synvinkel. Men när det gäller det sexuella och reproduktiva området, så fungerar bara en relation när mannen är överhuvud.
Citera
2020-05-23, 21:50
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ja.
Men han har rätt i att kvinnor (generellt) vill ha en man de kan se upp till och skryta om.

Generellt vill kvinnor hitta någon som som står socialt över dem själva.
Problemet är att de har denna önskan genom hela livet, och får de för mycket av sin mäns status kan de vilja byta upp sig.

Lösningen på detta är dock inte att förtrycka sin fru...
Citera
2020-05-23, 21:51
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
J

Lösningen på detta är dock inte att förtrycka sin fru...

Vilket jag aldrig har påstått att man ska göra. Problemet ligger i att din definition av förtryck är felaktig.
Citera
2020-05-23, 21:52
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Min syn på relationer är förankrad i vetenskapen. Din syn på feministisk jämställdhet är däremot inte förankrad i någon som helst vetenskap.

Du missförstår mig, jag säger inte att manlighet främst syftar till att trycka ner andra. Samarbete är livsviktigt mellan män, och mellan män och kvinnor ur evolutionär synvinkel. Men när det gäller det sexuella och reproduktiva området, så fungerar bara en relation när mannen är överhuvud.

Det betyder inta att man ska hora runt och psykiskt misshandla sin fru, eller kontrollera hennes ekonomi!
Citera
2020-05-23, 21:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-

Han har psykopatiska drag alternativt narcissistiska drag. Det är sällan någon är 100% psykopat eller narcissistist. Han har tolkat sin omvärld utifrån sin personlighet. "Vi" andra kommer alltid att ha svårt för dessa personers "avtrubbning", syn på livet, på andra människor och så vidare.
Citera
2020-05-23, 21:53
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Vilket jag aldrig har påstått att man ska göra. Problemet ligger i att din definition av förtryck är felaktig.

Eller så är dina förklaringar kring hur du uppträder mot din fru bristfälliga.

Vi kan mycket väl misstolka något.

Vilken fråga hade du studerat i 12 år?
Citera
2020-05-23, 21:55
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Det betyder inta att man ska hora runt och psykiskt misshandla sin fru, eller kontrollera hennes ekonomi!

Nu tar vi det här igen, lugnt och sakta och sakligt: eftersom kvinnor är hypergama så krävs att mannen har en större resurspotential än kvinnan. Annars söker kvinnan en man med större resurspotential. Hon söker den man med störst resurspotential som hon kan få, givet sin ålder, fertilitet och attraktionsnivå. Detta är instinktivt och evolutionärt nedärvt, och har inte förändrats i det moderna samhället.
Citera
2020-05-23, 21:56
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Nu tar vi det här igen, lugnt och sakta och saklig: eftersom kvinnor är hypergama så krävs att mannen har en större resurspotential än kvinnan. Annars söker kvinnan en man med större resurspotential. Hon söker den man med störst resurspotential som hon kan få, givet sin ålder, fertilitet och attraktionsnivå. Detta är instinktivt och evolutionärt nedärvt, och har inte förändrats i det moderna samhället.
Om du med resurspotential har en ganska fri och öppen tolkning av resursdelen, absolut.
Citera
2020-05-23, 21:58
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

När har jag pratat om feministisk jämställdhet? Är det så du tolkar mig när jag bemöter dina inlägg om kärnfamiljen?

Du beskrev en familjekonstellation som framstod som förtryckande, tvingande, rå och egoistisk. En slags materialistisk och psykologisk krigsföring mot den som står en närmast.
Citera
2020-05-23, 21:59
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Om du med resurspotential har en ganska fri och öppen tolkning av resursdelen, absolut.

Resurspotential är inte mitt begrepp, det är hämtat från evolutionär biologi. Det handlar om möjligheten att försörja och skydda sin avkomma. Makt, status och pengar helt enkelt.
Citera
2020-05-23, 22:00
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Resurspotential är inte mitt begrepp, det är hämtat från evolutionär biologi. Det handlar om möjligheten att försörja och skydda sin avkomma. Makt, status och pengar helt enkelt.
Då är jag helt med på ditt förra påstående.

Jag har inget att invända.

Edit: jag var bara lite reserverad för jag var orolig över en för stor fokus på monetära resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in