2020-05-23, 21:30
Medlem
Läste idag att försvaret tydligen haft svårt att få vittnen att vittna. De som försvararen vill kalla har tydligen hotats. Undrar vilka det är som hon försökt kalla.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsadvokaten-i-uddevallamordet-de-jag-vill-kalla-som-vittnen-hotas-och-hatas/
Citera
2020-05-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tror på 18 år därför att skadorna i hennes ansikte tyder på att hon haft ett ovanligt stort lidande. När man sedan läser i FUP om hur han enligt vittnesmål har behandlat henne psykiskt tror jag dom beaktar detta också. Kom nu inte och skriv att det inte är det han är åtalad för för det vet jag. Men jag tror ändå att det kommer att ha betydelse för domen.
Nog för att han verkar vara lite psykopat men inte tillräckligt tokig för psyket. 18 år i fängelse tror jag. Han var ju också intresserad av kriminella personer så nu blir det rätt man på rätt plats.
Ja hoppas verkligen du har rätt att han får 18 år! Det finns inte en chans i världen att han döms till rättspsyk, där backar ja dig helt! Nä in me han så han kan få känna sig tuff bland kriminella i 1 minut, tills han blir rövknullad, misshandlad o trakasserad resten av tiden!
Citera
2020-05-23, 21:32
Medlem
PuncturedBladders avatar
Jag skäms lite över att svara på dessa imbecilla frågor men kan inte låta bli, jag skyller på vinet.
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
När var bråket då?
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Upprepar din fråga, med lite till, bråket som ledde till det ovanligt höga kvinnoskriket och sedan plötsligt tyst?
Tänkte, om vi kommer till närheten av samma slutsats som det blir i rätten. (Om tiden ens ses relevant?)
Hade folk i denna tråden inte varit så svagsinta och dessutom läst på så hade denna tråden inte behövt vara så lång. Om detta ska föreställa ett diskussionsforum så gynnas ju inte "diskussionen" av att okunniga och svagbegåvade människor deltar, snarare tvärtom.

Här har ni tidslinjen:
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.
Jag anser att det är ställt utom rimligt tvivel att Wilma avlidit mellan följande tidpunkter:
17:03 Wilma pratar i telefon med sin mamma, varaktighet: 1,28 min
18:37 Tishko lämnar hemmet
Citera
2020-05-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Kallar du alla andras spekulationer och hypoteser för "konspirationsteorier" bara för att de inte passar in i din??

W pratade väl med sin MAMMA den 14/11 kl 17.03, inte med sin syster!

Du vet inte vad jag vill med mina frågor, så sluta att attackera. Scrolla förbi det du inte förstår!

T har enligt ganska många vittnen/arbetskamrater uppträtt ganska konstigt dagarna FÖRE mordet och enligt T:s vänner etc har han uppträtt konstigt sedan den misslyckade USA-resan några veckor tidigare. Vad jag vill med mina misstankar om göra-slut-sms till Malin skrevs av T, är att T har planerat detta dåd mera än vad det först ser ut som.

Och är det några som ska ha ordentligt med ris så är det väl poliserna som plockar upp en galning på motorvägen utan att faktiskt följa med honom upp i lgh och kolla runt lite i hemmet, ta med han till stationen för ett pissprov m.m. De sväljer T:s historia med hull och hår.

Vilken jättekick det måste ha varit för T att lura poliser bara några timmar efter mordet.
Ja den lilla kicken där kan vara avgörande, hur han ser på polisen och avsaknaden av respekt för dem. Och självförtroendet till att forts lyckas lura polisen! Åt helvete me aktuell polis patrull vilket uselt jobb dem gjorde, hoppas dem sover gott om natten..
Citera
2020-05-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Kan inte påstå att jag är helt insatt i regelverket men vill nog mena att försvaret spelar enligt något lösare boliner, däremot ser jag ingen som helst anledning för en försvarare att "hemlighålla" friande bevisning till huvudförhandlingen. Det skulle sannolikt gå i strid med god advokatsed.

Det är det jag tänker på, men fick "lite stänk på mig" här när jag tog upp att vi kan inte glömma bort vad försvaret kan komma med. Menar även det faktum som vi argumenterat här om olika vittnens olika tidsuppfattningar, att det kan komma fram nya saker/personer i själva huvudförhandling som kan ändra något vi läst om i FUP hittills.
Sa också att jag varken vet eller vill spekulera om det.
Citera
2020-05-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Att slänga in ett huvud i en väska i sin egen lägenhet tyder på ren panik och att T inte hade en jävla aning om hur han skulle lösa allt. Dessutom med alla spår kvar i lägenheten med blodstänk osv så kommer han åka dit så det visslar om det.

Tror även åklagaren har mer bevis att framföra och kanske fler vittnen.
Jasså var skulle dem vittnena och bevisen komma ifrån? Allt i utredningen, har T med advokat rätt att delges. Dels genom fup, eller om det blir ngt senare som kommer fram blir det ett tilläggs protokoll. Kommer inte komma ngr överraskningar.
Citera
2020-05-23, 21:40
Medlem
Novotars avatar
GW om Wilma-fallet: "Han kommer dömas för mord"
Från GP häromdagen.
Citera
2020-05-23, 21:41
Medlem
PuncturedBladders avatar
Något som inte diskuterats är ju var Tishko gått på toa. När polisen gjorde undersökningen av stoppet i toan var det ju ingen avföring i rören.
Eller spolade han ned kuddstoppningen på måndagskvällen så att han inte behövde gå på toa innan han blev gripen? Inte otroligt eftersom han på måndagskvällen slängde två (eller tre) stora påsar med kuddstoppning i soprummet. Var han han förvarat denna kuddstoppning under tiden som Wilmas anhöriga var på besök?
Jag kan inte se i FUP att Wilmas anhöriga har tillfrågats om påsarna. Kan han ha förvarat kroppsdelarna på samma ställe som stoppningen?

Innan begåvningsutmanade skribenter svarar ber jag er att läsa igenom tidslinjen för att undvika att ni avslöjar er okunnighet. Här är den: (FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.
Citera
2020-05-23, 21:42
Medlem
Citat:
Det är det jag tänker på, men fick "lite stänk på mig" här när jag tog upp att vi kan inte glömma bort vad försvaret kan komma med. Menar även det faktum som vi argumenterat här om olika vittnens olika tidsuppfattningar, att det kan komma fram nya saker/personer i själva huvudförhandling som kan ändra något vi läst om i FUP hittills.
Det är inte alltid lätt att veta vad försvaret kommer att hitta på. De skall hitta luckor i en eventuell bevisning. I det här fallet lär man ha svårt att komma runt alla spår av ett grovt brott. Men eftersom T inte erkänt så skall de försvara honom såsom oskyldig och därmed försöka förklara bort massor och skapa rimligt tvivel på hans skuld. Blir väldigt intressant att följa.
Citera
2020-05-23, 21:43
Medlem
Citat:

Skulle bedöma det som ytterst osannolikt att det dyker upp något nytt under huvudförhandlingen av vikt för skuldfrågan.

Han kommer dömas för brott mot griftefriden men frias för mord.
Straffet kommer sannolikt landa runt 1 till 1,5 år i fängelse varav han redan suttit av 6 mån i häkte.
Citera
2020-05-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Från GP häromdagen.

Har jag missat något massivt i förundersökningen?
Personligen har jag oerhört svårt att se hur han skulle dömas för mord.

Tillägg: Ska dock tilläggas (lite som en brasklapp) att jag saknar kunskap i hur liknande fall hanterats i praxis. Att däremot döma någon för mord när dödsorsaken är okänd anser jag oerhört problematiskt.
Senast redigerad av Nulb 2020-05-23 kl. 21:48. Anledning: Tillägg
Citera
2020-05-23, 21:47
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Från GP häromdagen.
Ja Bosse Åström har sagt det med, 2 oerhört duktiga med lång erfarenhet.
Bosse har dessutom löst 25 mord, kanske fler nu efter det stod om det 2015.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in