2020-05-23, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Mer som en svårare influensa men en norsk läkare tyckte att Covid19 var mindre farlig än vanlig influensa eftersom fler norrmän årligen brukar dö i säsongsinfluensa!

Är du blåst i huvudet? När har man under en svårare influensa säsong:

Stängt ner biograferna
Rekommenderat eller krävt att man jobbar hemifrån
Förbjudit samlingar på 50 pers
Skickat poliser till krogarna för att stänga ner dem ifall man inte höll avstånd
Stängt gymnasium och högskolor och gått över till distansundervisning
Haft 1% inflygningar till landet
Avrått längre resor än 2 timmars

Så gå och lyssna på den idiotiska norska läkaren nu.
Citera
2020-05-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hur orkar ni hålla på som säger att COVID-19 bara är en influensa? Antagligen vill ni skydda er själva från att tro att ni kan bli sjuka i denna pandemi.
Kan ni inte bara förstå att detta är ingen vanlig influensa!!
Nej, det är en förkylning och dödligheten är inte häpnadsväckande jämfört med influensa.
Citera
2020-05-23, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Nej, det är en förkylning och dödligheten är inte häpnadsväckande jämfört med influensa.

Är du blåst i huvudet? När har man under en "förkylning" säsong:

Stängt ner biograferna
Skickat poliser till krogarna för att stänga ner dem ifall man inte höll avstånd

Stoppa förkylningen i röven nu.
Citera
2020-05-23, 20:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Nej de är helt korrekta baserat på FHMs data.
Jaha. Nej men vad spännande. Det dog alltså 17 personer idag? Och typ 23 igår?

Det är inte data som presenteras i de diagram du refererar till, det är prognoser. MINA diagram visar helt korrekt data. Jag lovar. Lita på mig.
Citera
2020-05-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Tyvärr är detta en del av propaganda. Eller snarare den viktigaste delen av propaganda.
Att som enda landet i världen ha såna märkliga eftersläpningar med sjuka hopp är just för att kunna lura folk.

mån: 41
tis: 88
ons: 165
tor: 134
fre: 99
lör: 44
sön: 1

Inget land har såna skamliga rapporteringar.
Det är guld värd för de styrande att kunna fiffla på det sättet med siffror som i sig har makten att ändra på allmänhetens åsikt. Detta har alltså varit ett perfekt vapen för att kunna fortsätta hålla på med massdöden.
Grejen är ju den att de som har makt i Sverige har alla lika stort intresse att siffror ska kunna förbrilla folk. Och få de då och då att mysa lite över en +10.

Förväntar mig +3 imorgon.

Jag håller helt med ditt resonemang, men som jag har skisserat, dom kan inte gärna fejka bort siffran +37 i morgon, söndag.
Citera
2020-05-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Jag blir mäkta imponerad över alla bortförklaringar av Coronadöden i Sverige. Tegnell skulle säker kunna bortförklaringa sex miljoner döda i nazisternas koncentrationsläger.
”Många var äldre med underliggande sjukdomar och skulle ändå dö snart...”

Håller med, har sällan sett något så extremt i termer av ständiga, nya bortförklaringar. Förutom en nära person jag kände förr, men han hade narcissistisk personlighetsstörning...
Citera
2020-05-23, 20:38
Medlem
Jack-Ryans avatar
4000 döda. Flockimmunitet avlägsen. Vi peakade i början av mars. FHM:s hantering av Corona är ett totalt misslyckande. Vad blir de politiska konsekvenserna? Blir Löfven landsfader eller orkar någon opponera? Tveksamt mht till det kaotiska tillstånd Sverige befinner sig i övrigt. Att opponera och försöka städa upp efter Löfven är som jag ser det politiskt självmord. Sverige är dömt att ha den oduglige Löfven som statsminister tills dess han avgår frivilligt. Sen hittar S nästa idiot osv, osv.
Citera
2020-05-23, 20:39
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad går du då på för siffror?

Vad jag kan utläsa dog 755 personer 1993 och det är ju fördelat över hela influensasäsongen, dvs mellan v 40 - v 20. Under april i år dog mer än 2 000 personer av covid.

Hur får du ihop att säsongsinfluensan skördade fler liv?
Siffror avsende Sverige i utländsk press

Citat:
Der blev meldt om 10.458 dødsfald i april,

I 1993 døde 11.057 personer på en måned. Årsagen til det høje dødstal dengang var en kraftig influenzaepidemi.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/apri...30-aar/8127469

Dessutom som en vanlig säsongsinfluensa
Citat:
På särskilda boenden har det i år dött lite över 11 000 personer under perioden januari till april. Under samma period 2019 var det knappt 10 000 personer som dog, enligt Thomas Lindén.
– Även om det är svårt och varje person som dör är sorg och tragedi så får man också se det stora perspektivet. Det är fler i år men det är ändå i samma storleksordning, säger han.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-23/liknande-dodstal-pa-aldreboenden-varje-ar
Citera
2020-05-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ok. Men Socialstyrelsen pratar om just äldreboenden som har varit under luppen. Där (=på särskilda boenden) har det dött ca 1.000 fler än normalt. Inga alarmerande siffror med andra ord. På de flesta äldreboenden har man inte haft några covidsmittade alls :-o Av 100 som bor på särskilt boende är det två som dött av covid-19 - som Thomas Lindén uttryckte det.

Om överdödligheten är 4.000 och ca 1.000 av dem har dött på äldreboenden - var dog resten?

Aha, jag tolkade som totalt....Det har väl dött en del i CV-19 som haft hemtjänst, också....

Total överdödlighet är drygt 4000 till den 10 maj, det är hårda fakta ( men just 2019 dog ett par tusen färre än snittet de senaste åren, så just att jämföra med 2019 är inte så representativt). Jag tror att man måste invänta hela året för att kanske kunna dra slutsatser.

Sedan måste man nog också väga in fler faktorer, total befolkning, som stadigt ökar ( det är väl c:a 1,5 miljoner på 20 år....?), större och mindre årskullar mm.....
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
Sverige har aldrig haft en uttalad strategi. Den "strategin" som FHM upprepat, hålla ned kurvan, är ett mål.

Då är väl det en strategi, eller ??
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
För den som fått för sig att antalet döda i Sverige minskar...
Man blir mer eller mindre skraj när man ser det här diagrammet. Nej, det är inte fel...

https://cdn-34.forumfiles.com/Z2J93822oa/9e7a4e48-1590257268/Screenshot%202020-05-23%20at%2018.57.24.png
Det är ju det som pumpas ut från myndigheterna. Att allt under kontroll. Dumsvensken tror på myndigheterna🤣

Just dödligheten mörkas ju febrilt.
Citera
2020-05-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Är du blåst i huvudet? När har man under en "förkylning" säsong:

Stängt ner biograferna

Stoppa förkylningen i röven nu.
Ja, den här reaktion är märklig, undrar om det kommer att ett årligt fenomen nu. Ungefär som vinterdäck, from 1/3 till 1/6 varje år råder ett slags undantagstillstånd i landet för att, jag varför då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in