2020-05-23, 15:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Kan det ha varit så att P på riktigt trodde att hans bröder skulle hjälpa honom att göra sig av med kroppen, samt låna ut pengar så de kunde fly?
De städade ju lägenheten frenetiskt med klorin, tvättade sängkläder o mattor - men glömde bort att rensa/göra sig av med mobilerna, eller trodde inte att det skulle behövas iom att de skulle lämna landet..?

P hade ju en liten stund på sig i bilen från N, men polisen anlände väl bara några minuter senare vilket innebär att R inte hann tömma sin?

Ja, kanske det var så.

R ville inte göra sig av med mobilen, vilket P ville att hon skulle, så som jag förstått det.

Någon som har koll på när någon senast såg E utanför familjen, menar inte A nu, utan övriga? Orkar verkligen inte kolla FUP en gång till.
Citera
2020-05-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Att P var kontrollerande och aggressiv visar sig ju redan vid den förra utredningen av den äldre sonen för ett antal år sedan. men det utesluter ju inte att R är lika skyldig till det som hänt nu. Går man på hennes första förhör där hon tycks minnas mycket mer av E´s död än senare efter det att P dött, och slår samman den kunskapen med hennes missbruk osv, så får man ändå fram en bild.

A sa i tidigare utredning att R var tvungen att passa honom på natten så han inte sov för att P ville det, han fick inte sova, utan väcktes regelbundet, samt sov iklädd plastpåsar istället för kläder. Jag tror mycket mer på A än jag tror på R och P. Helt sjukt att han fick bo med P igen. Har all sympati för A, hoppas verkligen att han får en bättre framtid och får ett bra hem.

R är en vuxen människa och har ansvar för barnen oavsett. Det spelar egentligen ingen roll hur kontrollerande P var, när det börjar gå över i psykisk misshandel av två av barnen bör hon be om hjälp eller lämna P, annars är hon medskyldig.

Det finns ett par saker som gör att jag tror att R var lika delaktig, en sak är när hon smsar vid ett tillfälle att hon inte alls blivit arg på E den dagen, som att hon alltid blir det, att "hon får panik" när S inte somnar på kvällen, hennes negativa ton när hon pratar om E, plus att hon reagerar mycket starkare på att S var drogad än att E var det.

Om det rör sig om misshandel som lett till döden så tror jag att det skett i affekt när någon av dem fått panik. Eftersom både R och P pratar om att det var P som badade E, så tror jag att det var P som stod för det ev dödliga våldet, men jag tror att R var med hela tiden innan E dog. Och jag tror att hon också hade potential att utföra fysiska bestraffningar just för att hon sa sig få panik i pressade situationer.
Absolut, det som sas o dem första förhören räknas ju, men även då frågade ju f-ledaren om hon va instruerade av Patrik vad hon skulle säga. Hade hon forts kört på den linjen, hade hon haft chansen att lägga över mer o mer på P. Han dog ju ganska tidigt i utredningen. Men dem flesta förhör gjordes efter hans död, då hon befann sig på sjukhus ett bra tag o var inte i skick att förhöras. Ja menar bara på att det har funnits halmstån för henne att greppa, för att påverka straff utgången, men dem har hon inte tagit. Patrik måste haft en otrolig makt över henne, när hon kan behandla A på det sättet. A är mkt trovärdig, jag önska bara han prata mer, för han vet mer
Men förstår det är svårt för honom. Kl 22 låg E i sängen enligt A, det är allt vi vet, och att dunstarna är mellan 00-00.30 enligt grannarna. Badat har hon ju inte gjort, men dem har tatt henne till badrummet av ngn anledning. Jag tror nästa kanske R har större del i händelsen än P, det är trots allt han som skriker ring 112. Hon verkar inte nämnvärt knäckt över hans död. Och som du säger, smsen, hur hon pratar om sitt barn. R ska hållas ansvarig för hela detta helvetet tills den dagen hon dör! Hon ska sitta i rätten, inför alla ögon o skämmas röven av sig! Hoppas hon har vak dygnet runt resten av livet, hon förtjänar inte att få ta sitt liv! Jag har inte en susning hur utgången blir i rätten. Men har en obehaglig känsla. Har du ngr tankar om vad domen kommer landa i?
Citera
2020-05-23, 15:56
Medlem
Citat:
När fick de in svaren på halterna av de olika preparaten?
Hänvisar dig till fup, eller får ja återkomma om en stund.
Citera
2020-05-23, 16:01
Medlem
Citat:
När fick de in svaren på halterna av de olika preparaten?
Men det är ingen tvekan om att dem visste vad han hade i kroppen. Det går snabbt, och det var hög prioriterat, plus han va helt väck. Jag vet detta för att jag själv varit med om det vid ngr tillfällen, blodprov, för att en timme senare komma o slänga i huvet på en vad dem hittat.
Citera
2020-05-23, 16:14
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Förlåt om jag är påflugen men. Vet du eller någon annan om hur lägenheten ser ut? Eller vet någon som bor där hur den ser ut?
Vi här är nämligen väldigt intresserade av trappan ner till källaren i lägenheten.

Ingen fara. Nej jag vet tyvärr inte det men portingången är mestadels av glas så det går att se in i porten. Dock har jag inte velat glutta in men kanske kan göra det i morgon.
Citera
2020-05-23, 16:16
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Förlåt om jag är påflugen men. Vet du eller någon annan om hur lägenheten ser ut? Eller vet någon som bor där hur den ser ut?
Vi här är nämligen väldigt intresserade av trappan ner till källaren i lägenheten.
Eller menar du att de skulle ha en trappa till källaren i sin lägenhet? Inte alltså från trapphuset och ner?
Citera
2020-05-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
https://www.google.se/amp/s/www.nj.se/nyheter/esmeralda-blev-bara-tre-ar-vad-kravs-for-att-det-inte-sker-igen%3fhs_amp=true

Så egentligen om jag fattar denna rätt så ska egentligen socialtjänsten med polis kunnat ta sig in i lägenheten på juldagen efter den allvarliga orosanmälan de fick in om E?

Blir irriterad över hur i princip alla i svensk myndighet skyller på varandra och ingen kan stå till svars för de fel hon gjort.. De har behandlat henne som ännu en spelpjäs och detta skulle hon inte få ta över huvudtaget. E förtjänar sin upprättelse mer än någon annat.
Citera
2020-05-23, 16:25
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, kanske det var så.

R ville inte göra sig av med mobilen, vilket P ville att hon skulle, så som jag förstått det.

Någon som har koll på när någon senast såg E utanför familjen, menar inte A nu, utan övriga? Orkar verkligen inte kolla FUP en gång till.

Borde varit 20 januari när dom var på öppna förskolan.
Citera
2020-05-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Eller menar du att de skulle ha en trappa till källaren i sin lägenhet? Inte alltså från trapphuset och ner?

Jag har googlat pigingång för att få en förståelse samt eventuell bild av hur de kan se ut, tyvärr är det inte så dokumenterat.

Har dock läst att det är vanligt att man bommat igen dörren så att det inte ska finnas direkt förbindelse mellan lägenhet och huvudingång.

Om så skulle vara fallet har fam Gustafssons pigingång inneburit en privat trapp som leder ner till våningen under/bottenplan.

Kanske hela trappenrummet har blivit Esmeraldas ”fängelse” där hon låstes in när föräldrarna inte orkade mer?

Bara spekulationer men inte omöjligt med tanke på källarutrymmet som skrämde E.
Citera
2020-05-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Så egentligen om jag fattar denna rätt så ska egentligen socialtjänsten med polis kunnat ta sig in i lägenheten på juldagen efter den allvarliga orosanmälan de fick in om E?

Blir irriterad över hur i princip alla i svensk myndighet skyller på varandra och ingen kan stå till svars för de fel hon gjort.. De har behandlat henne som ännu en spelpjäs och detta skulle hon inte få ta över huvudtaget. E förtjänar sin upprättelse mer än någon annat.

Ja exakt. Jan Melander menar att Socialtjänsten visst hade kunnat ta sig in på juldagen, tom bryta sig in i och med att nya uppgifter framkommit. Han hävdar ju även att domstolen brister och att utfallet varit ett annat med kompetenta domare.
Citera
2020-05-23, 16:46
Medlem
Nu har jag läst igenom FUP.
Trots att R o P var så struliga och osorterade, lyckades de ju ändå hålla fasaden uppe. Välstädat, hemtrevligt i lägenheten. Skapligt normala vid BVC-besök och på öppna förskolan.
R tycks försöka fortsätta kämpa för att hålla den fasaden nu. "O nej, jag skulle aldrig missbruka, nej jag vet inte alls nåt om några drogaffärer på nätet, Gud det låter ju sjukt, jag vet inte ens vad Iktorivil är" - trots alla bevis mot henne o P. Jag undrar om hon själv tror på sina lögner? Att P skulle köpa droger med hennes telefon, och då skriva "jag behöver få det så jag orkar vara supermamman"? Hör hon inte hur osannolikt det låter?
Citera
2020-05-23, 17:06
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85

De har dubbla trappor på något vänster som jag förstått. Tittar man på google maps så ser man en rundad form på väggen på innergården som kanske kan vara den trappan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in