2020-05-23, 14:48
Medlem
Dom använder svenska folket i ett jätte expriment som håller på att gå åt helvete.
Detta är helt uppenbart nu..oavsett kurvor hit och dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns så beklämmande att läsa om detta. Vad var det Einstan sade? "Bara en idiot provar samma sak gång efter gång och förväntar sig ett annat resultat"

Högst antal döda per capita i hela världen. Ingen ljusning i sikte och ändå är vi inte i närheten av någon flockimmunitet. Varför kan inte Sverige göra som alla andra länder? Vi har ju dessutom en gravt underdimensionerad sjukvård. Vi borde göra allt vi kan för att hålla ned antalet smittade till vi kan få vaccin.

Oj en människa som tänker själv!
"Är du epidemiolog eller?"
Nä juste, tyst då...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Därför tror jag faktiskt folket klarar sig bättre än Landet Grekland. Dvs företag kommer växa och jobb kommer skapas men staten får inte sin del.

Men så gör ju även italienare. Alla jobbar svart en del..Och spanjorerna. Den som betalar skatt är dum i huvet.

Men varför ska vi och finnarna och tyskarna då över plånböckerna direkt när katastrofen är ett faktum?
Som jag svarade innan din dumme fan du är med i EU och då hjälper man dessa länder genom lån osv osv.
Du har fortfarande inte svarat på min fråga innan pandemin då flyktingar ville hit men blev stoppade vid den grekiska gränsen.
Har du glömt det eller.
Kan påminna dig om att Åkesson var nere och delade ut flygblad att de inte var välkomna till sverige.
Tacka Grekland för att det inte blev en ny flyktingvåg, men du kanske vill ha flyktingar hit istället och betala dina skatte pengar till dom istället. Lån och ge bort pengar är inte samma sak, för lån ska betalas tillbaka medans flyktingar lever på dig och mig utan att betala tillbaka någonting.
Du tänker så mycket på ekonomin men har noll koll på EU utan bara snackar skit.
Vill Grekerna jävlas så kan de låta alla passera då vill jag se vad som händer.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag tycker spontant att det där mönstret ser ut som resultat utav så kallade veckokörningar. Det innebär i så fall att dom flesta inte längre dödförklaras på sjukhus utan fångas upp i efterhand.

Om det stämmer så kan man misstänka att de sjunkande vårdkurvorna inte är resultat utav minskad smittspridning och att dödstalen snart börjar att skena igen.

Det är dock bara en möjlig tolkning och jag hoppas att jag har fel.
Det är förmodligen så att döda på sjukhus minskar kraftigt medans döda på särskilda boenden Fortfarande är högt. Det beror nog i sin tur på att den allmänna smittspridningen i samhället minskar kraftigt medans den fortfara de sprids på äldreboenden. Men borde kanske börja isolera äldreboenden med smittade.

Tex tömma boenden och sanera dessa och sen bara ta dit friska gamlingar och ha stenkoll på dessa och också välja personal som inte sprider smittan lika mycket (vilka dessa är vet säkert forskarna). Tex kanske ta in äldre personal eller yngre eller vilken grupp som nu är lugnast. Eller folk som bor på landsbygden eller vad vet jag.

På mitt jobb bor nästan alla på landsbygden. Inte vet jag om det beror på det men vi har inte fått in viruset på boendet.
Citera
2020-05-23, 14:49
Medlem
Citat:
Känns så beklämmande att läsa om detta. Vad var det Einstan sade? "Bara en idiot provar samma sak gång efter gång och förväntar sig ett annat resultat"

Högst antal döda per capita i hela världen. Ingen ljusning i sikte och ändå är vi inte i närheten av någon flockimmunitet. Varför kan inte Sverige göra som alla andra länder? Vi har ju dessutom en gravt underdimensionerad sjukvård. Vi borde göra allt vi kan för att hålla ned antalet smittade till vi kan få vaccin.

troligen ekonomin som styr, vi har väl inte råd
Citera
2020-05-23, 14:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Vadå ingen ljusning? Dödstalen går ju ner med typ 100 pers i veckan sen flera veckor tillbaka.
Citera
2020-05-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jävlar +67 döda!

+ 67 döda
+ 23 IVA
+ 379 fall

4027 döda i Sverige nu.

Wtf.
Under långhelg.
Antingen har vi börjat jobba helg.
Eller så är detta en ohygglig fasaväckande katastrof
Citera
2020-05-23, 14:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Dom använder svenska folket i ett jätte expriment som håller på att gå åt helvete.
Detta är helt uppenbart nu..oavsett kurvor hit och dit.
Oavsettkurvor? Du menar att du bestämmer att det gått åt helvete utan att kika på fakta? Tänk på att man Valt strategi medvetna om att det kommer dö fler här. Så att att fler dör nu är inget misslyckande. Det är en Medveten strategi för att rädda ekonomin så mycket det går.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Kronofogden: Var femte vuxen har fått sämre ekonomi under pandemi.

Kronofogden tror att många kan komma att skuldsättas på grund av den fallande ekonomin.

– Våra prognoser säger att det kan handla om minst 100.000 personer till, och då får det en kraftig påverkan inte bara för individen utan för samhället i stort, säger Christina Gellerbrant Hagberg, rikskronofogde.

Den nya undersökningen bygger på svar från 1518 personer som är 18 år eller äldre, boende i Sverige.

Av de tillfrågade säger 84 procent att de har en buffert, samtidigt som 14 procent säger att de saknar pengar för oförutsedda händelser, två procent vet inte. Att en dryg tiondel saknar buffert är oroväckande enligt Kronofogden.
Rikskronofogden tror att minst 100 000 personer kan bli skuldsatta på grund av den fallande ekonomin under pandemin. Det får påverkan för samhället i stort tror Christina Gellerbrant Hagberg, rikskronofogde. En tiondel av de tillfrågade saknar ekonomisk buffert. Det är viktigt att komma ihåg att även ett samhälle i ekonomiskt fritt fall måste bygga försvar och civilförsvar med dyrbara lager av förnödenheter och materiel till sjukvården. Det är naturligtvis oerhört mycket viktigare än fortsatt ansvarslös invandringspolitik med massinvandring av män. Förutsättningen för att bygga beredskap kan påverkas av om pandemin förvärras på ännu mer dramatiska sätt som med farliga mutationer av SARS-CoV-2 vilket inte är uteslutet ännu.

Källa:

SVT, Kronofogden: Var femte vuxen har fått sämre ekonomi under pandemin. https://www.svt.se/nyheter/pandemin-slar-mot-privatekonomin 23 Maj 2020
Senast redigerad av singularitet 2020-05-23 kl. 14:58.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det jag inte förstår är hur vi kan ha följande statistik:

- Sämst i Norden på antal test per capita
- Sämst i Norden på antal döda per capita
- Högst antal döda per capita i världen den senaste veckan
- Dålig beredskap och knappt tillgång till masker m.m.

Och värst av allt är att folk tycker strategin och regeringen gör ett bra jobb. Det är overkligt.

Vad man hört så räknar man inte in de som dör i hemmet som Corona heller så det kan finnas ett stort mörkertal, men är osäker på detta.

"Ett stort mörkertal". Tyvärr, coronat är över. Våra veckogenomsnitt minskar hela tiden. I juni kommer vi ha max 20/dag, sen är detta över. Utan stängda skolor. Utan stängda restauranger. Igår hade dessutom trädgårns nattklubb i Göteborg öppet igen och det var mycket folk. Jag vet att spänningen i vardagen var lite högre när du preppade dina konservburkar, men det är över. Återgå till ditt miserable liv.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-05-23 kl. 14:53.
Citera
2020-05-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ganska mycket för en lördag

Detta är så jävla hemskt och det är så hemskt att man räknar såhär varje dag. Man får tänka på att det faktiskt är ett liv bakom varje siffra..

Värst av allt är att det känns som att folk rycker på axlarna så länge de inte för över 100 på en dag, lite som med kriminaliteten, det är en del av vardagen nu..

Håller med, tänkte samma sak.

Håller också med om att det är en hemsk känsla att folk inte verkar bry sig. Att det blivit "normaliserat" att få en daglig dödssiffra rapporterad, under lång tid. Men du vet att det finns folk som bryr sig, som du och jag, som skriver här och pratar om hur hemskt det är. Vi får hålla ut..🌹
Citera
2020-05-23, 14:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
På 3992 döda så har vi bara totalt vårdat 1929 på intensiven. Så vi kan ju säga att majoriteten som dör har inte fått intensivvård.

"Antalet personer som får eller har fått intensivvård i Sverige på grund av covid-19 är 1 929."
Har gjort den noteringen länge nu även ute i landet. Antal döda förändrar inte antal inlagda och på IVA nämnvärt om än alls i vissa fall.

Oroande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in