2020-05-23, 14:40
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Finlands beredskapslager har gjort nytta där, totalt 306 döda i landet..

21.5 inga döda
22.5 inga döda
23.5 inga döda

Snyggt! De måste vara stolta. Det sorgliga är att vi kunde ha varit närmare deras siffror om vår regering hade agerat kraftfullare i tidigt skede. Saknar den stoltheten över att vara svensk som jag kände när man var grabb. Det är nya tider och Sverige är inte Sverige längre. Fort gick det. Såg några klipp från Hultsfredsfestivalen 2013. Då var det fortfarande en skön, trygg, glad och stolt feeling över hela Sverige. Sedan hände något.
Citera
2020-05-23, 14:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
det tror jag inte alls att du gör,

Här har du klustersmitta i ett nötskal och man jämförde bättre områden med järva.
https://omni.se/forskare-varnar-for-smitta-i-kluster-kan-gora-att-flockimmuniteten-drojer/a/pL2r1w

eller pratar du internationellt?
Har jag motsatt mig det?
Citera
2020-05-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vad är skillnaden mot att vi låter våra äldre dö hemma utan syrgas? Ingen.

Njae, en viss skillnad finns det. I Singapore ligger gästarbetarna 10-20 stycken i sovsalar och den som dör under natten upptäcks av rumskamraterna lagom till frukost medan man i Sverige kan få ligga till sig i månader eller år innan hemtjänsten eller någon anhörig råkar ha vägarna förbi.

"Kvinna låg död i flera veckor – fem stängs av

I början av juni hittades en kvinna död i sin lägenhet i nordöstra Göteborg. Det befaras att hon legat död i upp till en månad. Nu stängs fem i hemtjänsten av i väntan på en utredning."
https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/kvinna-lag-dod-i-flera-veckor-fem-stangs-av/repsfA!gv8ufcfoueZa4QelgQ0xpQ/

"Låg död i tre år i sin lägenhet – nu har mannen begravts"
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7383947

Betalartikel men det som går att läsa räcker...

"Det finns en ensamhet som sällan syns, som upptäcks först när lukten av död blir alltför påtaglig.

Mer än varannan dag påträffas en person som legat död en månad eller längre i sitt hem, visar en DN-granskning."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-svenskar-hittas-avlidna-i-sina-hem-leif-lag-dod-i-manader/
.
Citera
2020-05-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad fan har högst skattetryck i världen med någonting att göra när pengarna läggs fel? Att skryta om välfärd har absolut noll att göra med antalet döda heller. Pengarna går till bidrag till afrikaner och araber istället. Stockholms förorter fick in smittan. Invandrarna där jobbar inom äldrevården då dem saktar all form av utbildning och inte kan språket. Dessa invandrare har inte råd att stanna hemma varvid de tar livet av våra äldre.

Det stämmer till 100%.
Just därför funkar inte vår strategi.
Den hade funkat på 70-talet.
Inte nu.
Och jag kan inte fatta att folk som vart FÖR massinvandring sedan millenieskiftet plötsligt glömt att vi har 2 miljoner analfabeter i parallelsamhällen i Sverige.
Men ja, jag gissar att det har att göra med att dessa naiva sossar tror att alla magiskt blir svenskar bara de sätter foten på svensk mark.
Det är rätt komiskt eg- kärring röstar på sosse. Sosse tar hit blatte och lovar de livslång semester. Sosse dödar sedan dessa på de mest hårresande sätt.
Som sagt gav du själv argumenten till att det vi gjort i sverige var helt fel. Och det är statsministerns och FHM;s förbannade skyldighet att beräkna strategin utefter förutsättningarna man skapat.
Inkompetens.
Citera
2020-05-23, 14:42
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Antalet döda i covid-19 på äldreboenden har upprört både politiker och experter och tagits som en intäkt för att Sverige misslyckats med att skydda de äldsta och sköra. Men enligt Thomas Lindén på Socialstyrelsen är dödstalen på särskilda boenden inte uppseendeväckande mycket högre än under en vanlig influensasäsong.
Citat:
På särskilda boenden har det i år dött lite över 11 000 personer under perioden januari till april. Under samma period 2019 var det knappt 10 000 personer som dog, enligt Thomas Lindén.
Citat:
Man kan också uttrycka det att av 100 personer över 70 som bor på särskilt boende är det två som dött av covid-19. Men man målar upp att det i princip är en dödsdom att ha sina äldre på äldreboende.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-23/liknande-dodstal-pa-aldreboenden-varje-ar
Citera
2020-05-23, 14:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Bara jag som tycker Remdesevir låter som en god drycka? Typ en mörk Trocadero

Han sa ju dock plats 32, inte 20.
Metaboliten GS-441524 ska dock vara effektivare men problemet är att Gilead inte har underhållit patentet där och inte släpper till forskningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/GS-441524
Citera
2020-05-23, 14:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Känns så beklämmande att läsa om detta. Vad var det Einstan sade? "Bara en idiot provar samma sak gång efter gång och förväntar sig ett annat resultat"

Högst antal döda per capita i hela världen. Ingen ljusning i sikte och ändå är vi inte i närheten av någon flockimmunitet. Varför kan inte Sverige göra som alla andra länder? Vi har ju dessutom en gravt underdimensionerad sjukvård. Vi borde göra allt vi kan för att hålla ned antalet smittade till vi kan få vaccin.
Citera
2020-05-23, 14:46
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jaha. Men det var inte vad du skrev. Vad du SKREV var att "vi har en stor grupp finska invandrare i Sverige, som åker fram och tillbaka med findlandsbåtarna. Detta VET grekerna, eftersom många greker flyttade till Sverige som arbetskraftsinvandrare vid samma tid."

Frågan är således på vilket sätt du tror att samma greker som svarvade i Västerås i början på 60-talet påverkar beslutsfattandet gällande COVID-19 i Grekland 2020?

Är du säker att det går passagerarfartyg mellan Sverige och Finland nu?
Citera
2020-05-23, 14:47
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Ja, viktigast är mitt barns framtid. Och att hon har en framtid, inte att några gamlingar som har några månader kvar får resten av samhället att stanna upp.

Gött. Skall du sen mässa om att det inte finns vi och dom när du ställer ut halva Mellanöstern och Afrika på skattesedeln?

Er hjärndödhet öppnar upp nya möjligheter att roa sig med. Synd att folk måste lida bara.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
396 döda per miljon. Imorgon spräcker vi 400-vallen!
Frågan är istället när, inte om vi spöar Frankrike, som just nu har 433 döda per miljon.
Personligen tror jag vi kan nå en tredjeplats efter Belgien.

Tredje sämst i världen trots att vi lever i ett i ett glest befolkat sk välfärdsland.

Blott Sverige svenska obildade naiva idioter hava…
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns så beklämmande att läsa om detta. Vad var det Einstan sade? "Bara en idiot provar samma sak gång efter gång och förväntar sig ett annat resultat"

Högst antal döda per capita i hela världen. Ingen ljusning i sikte och ändå är vi inte i närheten av någon flockimmunitet. Varför kan inte Sverige göra som alla andra länder? Vi har ju dessutom en gravt underdimensionerad sjukvård. Vi borde göra allt vi kan för att hålla ned antalet smittade till vi kan få vaccin.

Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag tycker spontant att det där mönstret ser ut som resultat utav så kallade veckokörningar. Det innebär i så fall att dom flesta inte längre dödförklaras på sjukhus utan fångas upp i efterhand.
[/u]Om det stämmer så kan man misstänka att de sjunkande vårdkurvorna inte är resultat utav minskad smittspridning och att dödstalen snart börjar att skena igen.

Det är dock bara en möjlig tolkning och jag hoppas att jag har fel.

Jag tror du har alldeles rätt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jävlar +67 döda!

+ 67 döda
+ 23 IVA
+ 379 fall

4027 döda i Sverige nu.
På en lördag dessutom där myndigheter varit stängda i två dagar i princip då ingen vettig har jobbat på klämdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in