2020-05-23, 14:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Japp när det fina vädret och sommaren kommer lär smittspridningen öka markant.

Smittspridning brukar oftast gå ner på sommaren då man är mer ute i stället för nära varandra i små lägenheter.
Citera
2020-05-23, 14:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tack för siffrorna! Om det fortsätter i samma takt borde siffrorna kommit ner nära noll till midsommar. Håller tummarna för det.

Tja, lite väl optimistiskt, (om du inte bor i t.ex Stockholm eller Sörmland). Men till hösten kan vi nog se fram emot riktigt låga siffror för hela landet. Återstår att se hur det kommer att se ut för utlandet till hösten. . .
Citera
Medlem
Döda senaste månaden
Sverige +2006
Danmark +167
Finland +142
Norge +42
Island +0
Sverige har nästan haft 48 gånger döda Norge senaste månaden!
Senast redigerad av TonyDR 2020-05-23 kl. 14:44.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Ursprungligen postat av severustheemperor
Dödligheten i Covid-19 är fortfarande runt 20% i ett kollapsat/överbelastat sjukvårdssystem.
Blanda inte i hop SARS 2 Cov med en sjukdom (Covid-19) man kan få av viruset.

Och DR Tengele är fortfarande en människorättsförbrytare.
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I looked into this a while back after I posted my estimates. Hospitalization rate seems to be about 3%, so I would imagine around 2-3% lethality in a complete hospital collapse scenario.

Menar du mortalitet/capita på alla smittade?
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
När den diskussionen gick som mest (februari), var WHO:s officiella linje att dödligheten var 3%. Jan Albert sa dock i Aktuellt vid den här tiden att dödligheten förmodligen låg under 1%. När man redovisade siffror i tråden avfärdades de och alarmisterna ville inte höra något annat än sin egna domedagsprofetior.

Inte helt, men till 95% då.

Jag kollade inte denna tråd så mycket då men kan som sagt tänka mig att det lät så. Men det du säger tycker jag förekommer från båda sidorna lika mycket.

Jag tror de flesta lärt sig vid det här laget att man ska vara rätt försiktig med att göra prognoser Just det som är ett problem jag haft med FHM. De har gissat och haft fel gång på gång istället för att bara ta det säkra före det osäkra som garanterat hade sparat både liv och pengar.
Citera
2020-05-23, 14:35
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Derivatan är tydligt neråt. Kommer sluta på Max 6000. I denna våg alla fall.
Max 2000 till alltså? Sedan är det tvärstopp? Vågar du ta gift på det?
Citera
2020-05-23, 14:36
Medlem
outoftheblues avatar
[quote=revodneb|71692699]
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Jo det sista fetstilade är nog det säkraste. Man ska inte laborera på egen hand.

Citerade jag mig själv? Är det något fel på flashback eller jag som klantat till det?
Det blir så ibland när det är nåt skumt med citattaggarna i det inlägg nån svarar på. Tror inte du gjorde nåt fel.
Citera
2020-05-23, 14:37
Medlem
Neroes avatar
Citat:
ca 20% dör som fått covid-19 av sars 2 cov i ett överbelastat system.

Du verkar inte överdrivet begåvad. Det finns så mycket fel i både dina siffror och tankesätt så jag inte vet vad jag ska börja.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, lite väl optimistiskt, (om du inte bor i t.ex Stockholm eller Sörmland). Men till hösten kan vi nog se fram emot riktigt låga siffror för hela landet. Återstår att se hur det kommer att se ut för utlandet till hösten. . .

Inte ”lite väl optimistiskt” om dödssiffrorna fortsätter sjunka med typ 100 pers i veckan som de tydligen gjort flera veckor i rad. Då ÄR siffrorna nere mot nollan till midsommar.

Sen kan massa andra faktorer påverka siffrorna de kommande veckorna så att de går upp men det är inte det jag sa.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
ca 20% dör som fått covid-19 av sars 2 cov i ett överbelastat system.
Så om alla smittas av det i Sverige så kan inte mer än ca 2 miljoner dö i Sverige. Då är ju de fyra tusen än så länge bara en droppe i havet. När kommer då de riktigt stora dödstalen? Till hösten?
Citera
Medlem
Citat:
Dödligheten i Covid-19 är fortfarande runt 20% i ett kollapsat/överbelastat sjukvårdssystem.
Blanda inte i hop SARS 2 Cov med en sjukdom (Covid-19) man kan få av viruset.

Och DR Tengele är fortfarande en människorättsförbrytare.

Menar du mortalitet/capita på alla smittade?

I mean that out of every 100 people infected 3 of those will require hospitalization. From what I can tell, somewhere around 1 to 1.3 people out of 100 infections die. Assuming a hospital collapse, then it’s likely 2 to 3 people out of every 100 infected will die — but I don’t think people that wouldn’t need hospitalizing will die.

I’m predicting this based on the hospitalization rate for Spanish nurses. It may be higher for an older, pre-dominantly male demographic.
Citera
2020-05-23, 14:38
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Problemet ligger ju i de nyckfulla rapporteringen från regionerna. västra götaland har ju väldigt längre rapporterat så här
4, 42, 2, 34, 3, 0, 0, 0, 3, 47, 7
Något som är stockholm har börjat med senaste veckan eller så.
Knappast det enklaste sättet att "sprida ut" siffrorna. Det ger snarare högra toppar och lägre bottnar än en artficiell utjämning.
Jag tycker spontant att det där mönstret ser ut som resultat utav så kallade veckokörningar. Det innebär i så fall att dom flesta inte längre dödförklaras på sjukhus utan fångas upp i efterhand.

Om det stämmer så kan man misstänka att de sjunkande vårdkurvorna inte är resultat utav minskad smittspridning och att dödstalen snart börjar att skena igen.

Det är dock bara en möjlig tolkning och jag hoppas att jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in