2020-05-23, 11:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag ser att SEB i sin Nordic Outlook Maj 2020 forecastar att kronan stärks så att en USD hamnar på 8.20 i slutet på nästa år.
Här är lite mer om deras resonemang:https://omniekonomi.se/falkenhall-vinden-har-vant-nu-blir-dollarn-billigare/a/op58eB
Motvinden för den svenska kronan håller på att vända, delvis på grund av andra länders räntesänkningar. En comeback är därför att vänta och mot slutet av nästa år kan en dollar kosta nära 8 kronor.

För ett drygt år sedan kostade det nästan 30 öre att valutasäkra USD/SEK på 1 år, i dag är samma kostnad cirka 3-4 öre. Så samtidigt som kronan är attraktivt värderad så har kostnaden för att dra nytta av felprissättningen fallit rejält.

Jag tror att det är en möjlighet som i ökad utsträckning kommer utnyttjas av svenska företag och finansiella institutioner i takt med att osäkerheten om global tillväxt minskar och man känner ökad tillförsikt vad gäller den globala återhämtningen.

Tvärtemot vad TS skriver.
Jobbig läsning för alarmisterna.
Citera
2020-05-23, 12:07
Medlem
Jag tittade just på Booli angående sålda villor.
Ingen nedgång än troligen beroende på låga räntor.
Så halveringen är nog bara en dröm.....
Citera
2020-05-23, 12:38
Medlem
Man kommer ju vilja ha marknaden rullande, visst folk har blivit av med jobbet, men för dem som redan äger hus och har lån har ju räddningspaket kommit. För andra innebär det väl såklart att de inte kan ta lån. Tror vi ser en liten nedgång eller ett stiltje (köparen har itne nog pengar/lån och säljaren vill inte gå ner) på marknaden för att sedan köra en lång platå där priserna ligger rätt stilla. Det vore kamikaze för bankerna att börja ta större säkerhet eller öka räntan, man borde istället hålla fast i räntan eller sänka den lite.

Dock om corona visar sig vara autoimmun eller annat revolutionerande dåligt reltaerat till det vi vet nu för ekonomin finns det ju risken att det går åt helvete. Men då kanske inte husmarknaden är det som intresserar oss.
Citera
2020-05-23, 12:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Jag tittade just på Booli angående sålda villor.
Ingen nedgång än troligen beroende på låga räntor.
Så halveringen är nog bara en dröm.....
Nedgångstendenserna motverkas av den fortsatt låga räntan, trots allt många som fortfarande har jobb, de som har jobb är i regel de mer kreditvärdiga som även tidigare utgjorde de som köpte bostäder etc. Dessutom att vi måste stanna i Sverige driver fritidshus och tomtpriser uppåt, men även villapriserna tror jag påverkas positivt av detta.
Citera
2020-05-23, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nedgångstendenserna motverkas av den fortsatt låga räntan, trots allt många som fortfarande har jobb, de som har jobb är i regel de mer kreditvärdiga som även tidigare utgjorde de som köpte bostäder etc. Dessutom att vi måste stanna i Sverige driver fritidshus och tomtpriser uppåt, men även villapriserna tror jag påverkas positivt av detta.

De flesta är ju bara permitterade och inte varslade. Därav få som måste flytta från hus och hem. De som har blivit varslade sitter sällan på stora bolån.

Jag tror definitivt på en nedgång. Men 50% är bara fantasier. Runt 15-20% är fullt möjligt dock, får se när det inträffar. Än så länge är nedgången runt 6% i Stockholm sedan toppen i februari.

Kollapsar bostadsmarknaden kollapsar hela Sverige. Regeringen kommer göra allt i sin makt för att rädda de som äger bostäder.
Citera
2020-05-23, 13:00
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De flesta är ju bara permitterade och inte varslade. Därav få som måste flytta från hus och hem. De som har blivit varslade sitter sällan på stora bolån.

Jag tror definitivt på en nedgång. Men 50% är bara fantasier. Runt 15-20% är fullt möjligt dock, får se när det inträffar. Än så länge är nedgången runt 6% i Stockholm sedan toppen i februari.

Kollapsar bostadsmarknaden kollapsar hela Sverige. Regeringen kommer göra allt i sin makt för att rädda de som äger bostäder.

Dessutom är det amorteringsfritt, de flesta bör kunna klara sina boendekostnader även på A-kassa. Skulle krisen blir värre än befarat kan vi räkna med ytterligare ränteavdrag.
Citera
2020-05-23, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Dessutom är det amorteringsfritt, de flesta bör kunna klara sina boendekostnader även på A-kassa. Skulle krisen blir värre än befarat kan vi räkna med ytterligare ränteavdrag.

Och permanent amorteringsfrihet.
Citera
2020-05-23, 13:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-

Ja om man inte klarar boendekostnaderna med ett amorteringsfritt lån kommer man inte att klara av boendekostnaderna för en HR i andra hand heller. Man måste ha en hög inkomst och stora marginaler om det ska vara tänkbart att byta ägt boende mot HR i andra hand.
Citera
2020-05-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja om man inte klarar boendekostnaderna med ett amorteringsfritt lån kommer man inte att klara av boendekostnaderna för en HR i andra hand heller. Man måste ha en hög inkomst och stora marginaler om det ska vara tänkbart att byta ägt boende mot HR i andra hand.
Precis. En HR (även förstahandskontrakt) är i de flesta fall (äldre bostäder i innerstaden undantaget) ett bra mycket dyrare boende än BR. Skillnaden är att soc kan stå för delar av kostnaden i det första fallet. Jag tror dock knappast regeringen är sugna på tvångsförsäljningar och folkflytt till hyresmarknaden då de då får ännu svårare att placera sina importer. Den lösningen blir även dyrare för samhället än att hålla bostadsrättsägare under armen med lite stimulanser. Jag sitter ganska lugnt då jag har ett stabilt boende i BR. Ibland tänker jag dock att det för underhållningsvärdet skulle vara kul med en jättekrasch med en flyttkedja där medelklassen får ge upp sina bostadsrätter och MENA-folket flyttar in sponsrade av kommunerna.
Citera
2020-05-23, 14:01
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:

Eller så tar de chansen att flytta in nyadeln i villorna.
Citera
2020-05-23, 14:02
Avslutad
Citat:

Exakt. Välformulerat. Vi som redan sitter på bostadsrätter och villor kommer sitta kvar på dom, och en "störtdipp" hade ju ändå inte spelat någon roll eftersom att hyresrättsfolk och annat löst skräp ändå alltid äter ur handen i mun och aldrig riktigt får chansen att "komma in i värmen" hur de än gör.. Det är medfött att samhällets undre skräp alltid hoppas på katastrofer som plötsligt skall göra allt rättvist,

Det dom aldrig förstår är att deras obotliga avundsjuka beror på dom själva och deras egna bohemhashar - liv.

Ger du en människa 500 kr och en annan 500 kr så kommer den ena ha dubblat eller sparat sin 500 lapp till veckan därpå... Medan boskapen direkt går och bränner den på ngt onödigt. När skräpet är riktigt utfattig pekar dom desperat på de som lyckats förvalta eller spara ihop några 500 ingar, rycker i svetsarens rock och med gråten i halsen pekar på de "rika". (jag vill också)... Och svetsarn går med bestämda steg fram till den flitige, tar en 500 lapp och ger till den mindre "tursamme"...

Efter 1 vecka börjar karusellen om...
Citera
2020-05-23, 14:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Precis. En HR (även förstahandskontrakt) är i de flesta fall (äldre bostäder i innerstaden undantaget) ett bra mycket dyrare boende än BR. Skillnaden är att soc kan stå för delar av kostnaden i det första fallet. Jag tror dock knappast regeringen är sugna på tvångsförsäljningar och folkflytt till hyresmarknaden då de då får ännu svårare att placera sina importer. Den lösningen blir även dyrare för samhället än att hålla bostadsrättsägare under armen med lite stimulanser. Jag sitter ganska lugnt då jag har ett stabilt boende i BR. Ibland tänker jag dock att det för underhållningsvärdet skulle vara kul med en jättekrasch med en flyttkedja där medelklassen får ge upp sina bostadsrätter och MENA-folket flyttar in sponsrade av kommunerna.

Man kan få bostadsbidrag för ägt boende också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in