2020-05-23, 13:18
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Danska Tv2 rapporterar om Remdesivir. Vågar man hoppas?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-05-23-remdesivir-skal-ud-til-alle-resultaterne-er-utrolige-siger-professor

Bara jag som tycker Remdesevir låter som en god drycka? Typ en mörk Trocadero

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Att ligga på tjugonde plats av runt 200 länder är inte illa! Sen tror jag att det skiljer rätt lite mellan toppländerna. Så ja Sverige har definitivt sjukvård i världsklass även om allt inte alltid är perfekt men det är det inte i andra länder heller

Han sa ju dock plats 32, inte 20.
Citera
2020-05-23, 13:18
Medlem
Just nu

Danmark
+0 döda +48 fall

Norge
+0 döda +0 fall

Finland
+0 döda +31 fall
Citera
2020-05-23, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige, grannländer och 20 världens största länder. Sverige har mest döda/befolkning!
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+CHN+IND+USA+IDN+PAK+ BRA+NGA+BGD+RUS+MEX+JPN+ETH+PHL+EGY+VNM+COD+TUR+IR N+DEU+THA+ISL+POL+ NOR+DNK+FIN+EST+LVA+LTU

Vänta nu kommer nån idiot som visar statistik där man jämför svärje med de 4-5 länder som är kvar att ha sämre statistik och som spelar i en annan liga. Ungefär som om real madrid låg 5 platser från botten och man jublar över att skräplag ligger sämre till.
Citera
2020-05-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är välkänt att Sverige har testat väldigt lite och FHM har motsatt sig ökad testning. Detta tyder starkt på att det snarare är Sverige som har för låga siffror.
När patienter dör hemma så tror jag inte att de testas och kommer därför inte in i statistiken.
Tror tyvärr tvärtom att många som dött hemma med C19 är med i Sveriges statistik trots att de inte dött direkt av C19
Citera
2020-05-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Att det har funnits en överdödlighet därnere har varit känt länge.
Fult gjort av dig att försöka bolla över bollen dit.
Att sen dra in deras ekonomi är ytterligare ett billigt trick av dig att försöka flytta fokus.
Städa framför din egen dörr kärringjävel!

Vill man jämföra med andra länder då måste man väl titta ärligt på situationen - inte så som man önskade att den var?

Vill man prata ekonomi i andra länder får man väl ta av sig solglasögonen och titta lite närmare.
Citera
2020-05-23, 13:22
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Sverige, grannländer och 20 världens största länder. Sverige har mest döda/befolkning!
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+CHN+IND+USA+IDN+PAK+ BRA+NGA+BGD+RUS+MEX+JPN+ETH+PHL+EGY+VNM+COD+TUR+IR N+DEU+THA+ISL+POL+ NOR+DNK+FIN+EST+LVA+LTU
Du "glömde" några länder i Europa:
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+ESP+GBR+BEL+ITA+FRA
Citera
2020-05-23, 13:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dödstalen i Stockholm ligger nu under 10 per dygn från en peak på typ 60per dygn i början av april. Restriktionerna har varit konstant under 2 månader, det är nästintill omöjligt att förklara det på något annat sätt än att flockimmuniteten är den dominerande faktorn. Jag tror att immuniteten är betydligt större än det antal med antikroppar man kan mäta. T-cellsimmunitet har nog en enormt stor faktor.
Du tänker lite som så att svenskar är genetiskt annorlunda jämfört med andra nationaliteter? Att svenskar är lite eljest? Lite exklusivare på det viset att de inte drabbas av virusinfektioner på samma sätt som en överväldigande majoritet av andra länder där man i motsats till Sverige låst ned samhället och uppnått en dramatisk minskning av antal smittade (samtidigt som Sverige har en i princip konstant nivå av smittade).

Ja, så är det nog. Det måste helt enkelt vara så. Svenskar är übermänniskor. Har aldrig fel. Blir inte smittade. Har alltid rätt. "Die partei hat immer recht"
Citera
2020-05-23, 13:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Du skriver som en nyfrälst. Eller nykär?

Inte alls! Skulle Tegnell och FHM börja sväva i det blå och sluta utgå ifrån empirisk forskning så skulle jag tappa respekten för dem, direkt!

Men när jag ändå skriver så måste jag bjuda på följande:

Lyssna på Dr Albans låt "Hello Sverige"

(Har problem med kopieringen nu, så jag kan inte länka direkt till YouTube.)
Citera
2020-05-23, 13:25
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men Italien har ju precis erkänt att antalet döda i Corona kan vara 19.000st fler än vad som har rapporterats hittills.

Och deras lånekvot av BNP:n uppskattas att stiga till 159% detta år medan den för Sveriges del beräknas stanna på 42%.

Det är lite skillnad på procenttalen.

Var det inte Svensk media som skrev den summan 19000 ?? Och så vi jag läste Svenska medias nyheter så kan det vara, inte ett erkännande. Var det inte så?

Gällande siffror och BNP har du koll. Där säger jag inget om. Sveriges finanser var mycket bättre än många länder innan Covid-19. Sverige har gjort stora ansträngningar att skydda folket genom att höja ersättningar mm. Kortids permitteringarna har kostat bara nu 95 miljarder och tros stiga.

Jag tror Sverige kommer störtdyka i ekonomi. Dels för att jag tror vi kommer ha en av Europas hösta arbetslöshet i höst/vinter då vi förmodligen blir sist kvar. Dels för att handeln kommer stoppas pga av Sveriges Strategi. Vi kommer få ett jobbigt år 2021.

Men vi får väl hoppas att pengarna tas från alla bankomatflyktingar och ges till Svenskar som behöver dom. Då får vi alla fall tillbaka vårt land och minskar alla komma till Sverige vilket just nu är nödvändigt.
Citera
2020-05-23, 13:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag har tittat en hel del på just befolkningstätheten, och det finns en del tecken som tyder på att det har betydelse inte minst i den initiala fasen.

Tittar du här så ser du hur det ser ut om man bara tar med de två faktorerna:
https://cdn-35.forumfiles.com/V9t8x721o5/5b509a7c-1590228256/Screenshot%202020-05-23%20at%2010.54.01.png

Det går naturligtvis inte att dra några slutsatser, men jag vill hävda att det är uppenbart att Sverige sticker ut (just p.g.a. Sverige är ett av få länder som valt att inte stänga ned). Andra länder med samma befolkningstäthet har ett helt annat utfall.

http://www.bristol.ac.uk/maths/news/2020/population-density.html
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/cplx.10003
Det gäller även delar av Sverige med låg befolkningstäthet. Tror det var Västerbotten som fortfarande inte har någon överdödlighet med sina 19 döda i covid (for några dagar sedan). Angränsande län, Västernorrland och Norrbotten, ligger även de bra till. Det bästa argumentet för att befolkningstätheten spelar roll är nästan fördelningen inom landet. Stockholm har förstås en helt annan befolkningstäthet, långt över Sveriges medel. De nordligaste lånen ligger dessutom långt från Sveriges epicentrum Stockholm. Kanske avståndet dit betyder lika mycket som den lokala befolkningstätheten.
Citera
2020-05-23, 13:27
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Just nu

Danmark
+0 döda +48 fall

Norge
+0 döda +0 fall

Finland
+0 döda +31 fall

Skåne har rapporterat 2 iallafall redan
Citera
2020-05-23, 13:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Fast det som sades senast om att Sverige hade högst dödsfall per capita är ohederligt och cherry picking. Det kan man förstå oavsett om man röstar borgerligt eller såssigt. Jag har aldrig röstat såssigt.

Att vi har högst dödsfall per capita är regerings fel som ej visat ledarskap och alltid tar beslut när det är försent. Att Tegnell fått härjat fritt är knappast troligt av en borgerlig regering. Men det är ingen garanti för vi har slappa myndigheter över lag i Sverige oavsett politisk färg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in