2020-05-23, 12:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Ja då får man bli det. Min fru skulle aldrig riskera sin hälsa för att styras av svenska myndigheter. Fast vi har iofs en buffert där vi skulle ha råd med ett sånt beslut vilket dom flesta working class heroes inte har för dom ska ha en fet bil och ett fint hus och nu stpr dom där och måste böja sig framåt och ta den i röven. SKYLL ER SJÄLVA!
Vilken djävla arrogans du besitter!

Du säger ju emot dig själv när du erkänner att ni har en buffert? Hur djävla korkad får man vara?

Det begriper väl även du att en ensamstående person som riskerar att avskedas från sitt arbete inte har samma förutsättningar som någon som lever i ett parförhållande där man dessutom har en buffert?

🤦🏼‍♀️
Citera
2020-05-23, 12:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
+ poäng där
Det fattar inte domedagsprofeterna här Sverige är det land som räknar mest ärligast

Lägg ner detta fokusförskjutande och oärliga resonemang nån gång, tack.

Avsikten i detta svammel som ursprungligen kommer från den fanatiska fundementalistiska dårsekten kring FHM är att man vill förvirra folk in i en diskussion där alla jordens 200 länder ska ältas , och hur de räknar eller inte, vilket leder till att man misstänkliggör alla som är kritiska till de faktiska verkliga händelserna med de faktiska och korrekta siffror som finns.

Länder som Finland Norge Danmark Tyskland osv osv, har INTE mer fel i rapporteringen än andra/vi.
GB räknade annorlunda för en månad sen, men gjorde då en ljustering där de räknade upp dödstalen med många tusen.

Och jag är ingen "domedagsprofet", det är också oärlig debatt. Att polarisera ochb kalla alla som är rättmätigt kritiska till en usel hantering för domedagsprofeter?
Senast redigerad av Draken55 2020-05-23 kl. 12:18.
Citera
2020-05-23, 12:20
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Allt som är fel med detta land visar sig så tydligt i denna tråd.

Hundratals kärringar, manliga och kvinnliga, som dag ut och dag in skriver hur rädda dem är för virus/döden.
Detta är vårt problem. Detta är svenskarnas problem. Vi är rädda för döden.
Vilket är märkligt med tanke på att mer parten av svenskar inte lever några liv överhuvudtaget.
Vi har blivit bekväma-fredags/tacos-mjukisar-gnällspikar-med låga T-nivåer.

Är man rädd för döden är man rädd för att ta risker. Är man rädd för att ta risker vågar man inte säga till när ens stat eller regeringen under årtionden pissar på ens folk.

Ni behöver komma till underfund med er egen rädsla för döden.
Citera
2020-05-23, 12:21
Medlem
Hur kunde Folkhälsomyndigheten ha så fel angående antalet smittade i Stockholm? Jag förklarar detta här: (FB) Gissa på resultatet från FHMs antikroppstest. Felet i FHMs modell är antagandet om att man bara testas positivt för viruset i svalget under fem dagar.

Det som är märkligt nu är att Tegnell även försöker bortförklara detta (https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-darfor-har-sa-fa-i-stockholm-antikroppar/). Att han fortfarande inte förstår vad som var fel i FHMs modell är mycket märkligt. Det är egentligen ganska enkel matematik.
Citera
2020-05-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vi förstår, vi förstår bara inte om det beror på att "flocken" är decimerad av restriktionerna, pga. att mottagligheten är låg hos en del av befolkningen eller stort mörkertal smittat.
Eller annat..

Innan vi vet av vilken anledning det går ner kan vi inte ta rätt beslut, är det pga. restriktionerna kan vi exempelvis aldrig släppa de utan att spridningen tar fart igen om inte viruset går att utrota, sä vänj Er vid Er nya framtid..

Är det pga. restriktionerna men viruset går att utrota så vi kan släppa restriktionerna, varför utrotade vi bara inte viruset direkt?

Vi bara gissa varför och som med alla gissningar så kan man ju välja fel, vi behöver testa för att veta!

Restriktionerna är ju samma i hela landet och har tillämpats lika länge, men att kurvorna dyker i just de regioner som var hårt drabbade initialt kan inte vara någon slump utan den enda logiska förklaringen jag kan se är flockimmunitet. Har läst massa diskussion om de regionala skillnaderna men aldrig sett ngt annan logisk förklaring än immunitetsgrad som förklarar de regionala skillnaderna.

Jag tror att det finns ett stort mörkertal som prof Gupta sa på unherd. Jag konstaterade även igår att CDC nu uppskattar IFR till 0,26 om jag minns siffran korrekt
Citera
2020-05-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant långintervju med Tegnell som fortsätter att försöka dribbla bort ansvaret. Gud vad han slingrar sig.

Tegnell gillar statistik. Hmmm. Hans algosar har inte visat sig på styva linan vad gäller förutsägelser i den här pandemin. Eller var meningen att ha ihjäl närmare 4000 så här fort? Nejdå, det hade de inte räknat med enligt Tegnell. Alltså ännu ett räknefel. Och nu har döendet stabilisera på en hög nivå.

Algosar behöver input och det verkar som att Tegnell inte kan Sverige så väl. FHMs input verkar vara hämtat från u-länderna.

I u-länderna hade man kanske kunnat agera som han gjorde och spara pengar. Men här i Sverige borde man vidtagit tuffa åtgärder från början (exvis beordrat 2 veckors karantän för alla inresande som kom från smittoområden), låtit testandet och spårandet kosta, men FHM trodde att coronan var en influensa.

Förstår nu varför WHO-Tedros poängterade vid något sammanhang att det här är inte en influensa. Undrade varför han var så noga med det då men antagligen har frågan diskuterats bland experter och det har varit olika syn på hur coronan beter sig.

Eftersom FHM verkar vara en algofabrik full av hobbystatistiker och kodare så tror jag att det vore bäst om de tog in en hedgefondförvaltare som chef i stället. Sådana är bra på att vaska fram relevant info från surret och mata algosarna med det för att göra förutsägelser om snar framtid. Och så är de bra på att vända på en 5-öring eftersom de vet att förutsägelser är inte sanningar utan kvalificerade gissningar som kan visa sig vara falska.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1499408?programid=4772

Anders Tegnell – symbolen för Sveriges Coronakamp 24 maj kl 08.05 - Söndagsintervjun | Sveriges Radio
Från en anonym vardag som Sveriges statsepidemiolog till en världskändis. I månader har Anders Tegnell försvarat den unika svenska Coronastrategin. Vad ...
sverigesradio.se

Spännande, skrämmande och extremt sorglig. Det är hans beskrivning av pandemin.

Märkte du att han köpte alla dessa kritiserade cyklar bl a för att kunna förflytta sig mellan byarna så att man kunde spåra och testa?

Du tycks ha lyssnat på ett annat program än jag..

Sen är det ju tur att Tegnell har ärvt sin fars höra integritet. Och inte låter sig påverkas så mycket av sin omgivning.

Högsta betyg i alla ämnen förutom teckning och idrott. Analytiskt sätt att tänka.

Sen det är också som Tegnell säger i intervjun. De flesta av kritikerna säger exempelvis "Sverige och FHM har gjort helt fel!" men några konkreta förslag på hur man borde göra kommer mer sällan. Man vill kritisera de beslut som har tagits för en månad sedan i ett skede där situationen och kunskapen om viruset och pandemin är dagsfärska.

Som nu exempelvis Björn Olsen som själv betraktade viruset som en influensa. Ungefär under en månads tid..
Citera
2020-05-23, 12:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Restriktionerna är ju samma i hela landet och har tillämpats lika länge, men att kurvorna dyker i just de regioner som var hårt drabbade initialt kan inte vara någon slump utan den enda logiska förklaringen jag kan se är flockimmunitet. Har läst massa diskussion om de regionala skillnaderna men aldrig sett ngt annan logisk förklaring än immunitetsgrad som förklarar de regionala skillnaderna.

Jag tror att det finns ett stort mörkertal som prof Gupta sa på unherd. Jag konstaterade även igår att CDC nu uppskattar IFR till 0,26 om jag minns siffran korrekt

Dödstalen i Stockholm ligger nu under 10 per dygn från en peak på typ 60per dygn i början av april. Restriktionerna har varit konstant under 2 månader, det är nästintill omöjligt att förklara det på något annat sätt än att flockimmuniteten är den dominerande faktorn. Jag tror att immuniteten är betydligt större än det antal med antikroppar man kan mäta. T-cellsimmunitet har nog en enormt stor faktor.
Citera
2020-05-23, 12:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacRousseau
Om man tittar på överdödlighet så sticker sverige ut just för at vi räknar. Hade vi räknat som de andra länderna hade vi inte ens haft 1000 döda.
Håller inte med där. Andra länder är jättebra på att räkna, faktiskt, och inte minst verkar samtliga länder, bortsett från Sverige, vara ganska bra på att ta till sig kritik och förbättra processer och metoder när det uppmärksammas att det finns brister.

Notera att överdödlighet inte nödvändigtvis behöver vara direkt kopplat till en SARS-CoV-2 infektion - samtliga länder lider av en indirekt effekt som orsakar ökat antal dödsfall, t.ex. på grund av inställda operationer och försämrad akutvård.
Citera
2020-05-23, 12:28
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Tegnell ska vara gäst i söndagsintervjun i P1 i morgon.
Undrar om han kommer dit med livvakter lr om man kan åka dit och ge han en snyting? 😷😷😷😷😷

Meningslöst att han är en gäst där på en Söndagmorgon när ingen lyssnar på honom ändå.Alla nollåttor är inte välkomna någonstans i Europa efter hans strategi, sen gömmer han sig och försvarar detta i P1 en Söndag morgon, lipar i media att hans mamma gick bort i canser när han var i tonåren, men bryr sig inte ett dugg att flera tusen andra har mist sina föräldrar på grund av detta virus nu, han är en falsk människa....
Citera
2020-05-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dödstalen i Stockholm ligger nu under 10 per dygn från en peak på typ 60per dygn i början av april. Restriktionerna har varit konstant under 2 månader, det är nästintill omöjligt att förklara det på något annat sätt än att flockimmuniteten är den dominerande faktorn. Jag tror att immuniteten är betydligt större än det antal med antikroppar man kan mäta. T-cellsimmunitet har nog en enormt stor faktor.

Det är även min slutsats, har väldigt aktivt sökt alternativa förklaringsmodeller men aldrig fått någon
Citera
2020-05-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag bygger mitt uttalande på ett flertal peer-reviewed studier inte på killgissningar.

det tror jag inte alls att du gör,

Här har du klustersmitta i ett nötskal och man jämförde bättre områden med järva.
https://omni.se/forskare-varnar-for-smitta-i-kluster-kan-gora-att-flockimmuniteten-drojer/a/pL2r1w

eller pratar du internationellt?
Citera
2020-05-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för att du sätter ord på mina tankar.
Jag tror att coronakrisen skakat många.

Ja många vettiga har nog vaknat upp hyr cyniska vissa är.

förutom de vanliga avskummen härinne såklart...

Har själv äldre föräldrar och tror inte jag kommer skicka in dom på hem någonsin.
man måste ju ge äldre ett värdigt avslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in