2020-05-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Terapi är det mest effektiva, men det är svårt att få adekvat behandling för ptsd i Sverige. Det finns på vissa orter.
Stämmer! Även ECT används ibland.
Citera
2020-05-23, 12:11
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Då gav den nog inget.

Det står att hon kan lida av en allvarlig psykisk störning och kan komma att bli dömd till rättspsykiatrisk vård.
Jag vet inte om de väntar med den stora sinnesundersökningen till efter rättegången..?

https://omni.se/treariga-flickans-mamma-kan-domas-till-rattspsyk/a/4qeK4g
Citera
2020-05-23, 12:12
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Jo en akut cold turkey som det kallas kan leda till döden direkt! Men som jag förstår dog han ca 3 veckor efter gripandet, om ja läst rätt.

Efter tre dagar av knarkande?
Citera
2020-05-23, 12:17
Medlem
Citat:
Sedan är rättspsyk ofta lite oförutsägbart. Jag känner till vissa som begått betydligt lindrigare brott än R, men som aldrig blir av med rättspsyk, och vissa blir det ganska snabbt.

Jo sannerligen.
Men oftast så förlängs tiden pga av hur vårdtiden har sett ut.
Det för mig är lite frustrerande då den miljön ger upphov till att folk bygger upp en frustration och kanske hotar eller för utbrott på personal och därav kan det bli fel i bedömningen om fortsatt vård egtnligen är rättfärdigad.
Få kommuner är villiga att ta hem många av dessa till exempelvis ett stödboende.

Jag träffar på patienter som sitter där (med avbrott för försök till utslussning, kommer tillbaka och sitter i 10-15år för något som i början var ett olaga hot mot tjänsteman eller misshandel av ganska ringa form.

Sedan har vi de som begår mord under psykos som med medicin och terapi överskrivs till ett ÖLRV - öppenvårds LRV efter kanske 2-3år
Så inom rättpsykatrian är det en städndig bedömning av personens förmåga att återanpassas till ett liv i frihet där risken för återfall i allvarlig brottslighet ska bedömas som tämligen låg.

Brott i nära relationer, i synnerhet egna barn brukar tyvärr inte innebära så mycket skäl till att hålla patienten kvar (med tanke på samhällsskydd) utan där är omständigheterna kring tiden för brottet väldigt avgörande.
Ett missbruk generar ju endel psykisk obalans och särskilt i kombination med en grund-diagnos, därför kan de vara så att när personen varit ren tillräckligt länge och sköter sig på avdelningen finns längre inget skäl att personen ska fortsätta vårdas enligt LRV.

Så fängelse kontra rättpsykatrisk vård är en fråga på gott och ont.
Citera
2020-05-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Det står att hon kan lida av en allvarlig psykisk störning och kan komma att bli dömd till rättspsykiatrisk vård.
Jag vet inte om de väntar med den stora sinnesundersökningen till efter rättegången..?

Det beror väl på vad RPUn säger. En fyraveckorsundersökning. Som jag förstår är det P7:an man hänvisar till i din länk?
Citera
2020-05-23, 12:19
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jo en akut cold turkey som det kallas kan leda till döden direkt! Men som jag förstår dog han ca 3 veckor efter gripandet, om ja läst rätt.

Nu kan ju benso ta tid, men 3 veckor låter lite länge, men de kanske gjorde en partiell nedtrappning, att de gjorde en baserad på doserna han hade på recept, och så hade han egentligen mycket större mängd från darknet sedan lång tid tillbaka. Går ju att komma upp i rätt sjuka doser på benso. Och så kom allt lite senare pga det. Har varit med om att de som gått på det länge kan bli extremt dåliga efter 1-2 veckor ct, men 3 låter lite länge som sagt.
Citera
2020-05-23, 12:22
Medlem
Citat:
Stämmer! Även ECT används ibland.

Jasså?

Intressant hur vida det skulle behandla PTSD?
Vet bara att manier, svåra depressionstillstånd samt psykoser behandlas med ECT.
Jag är generellt skeptisk till ECT men sett många patoenter som upplever god effekt av det.
Citera
2020-05-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengummangickinte
Är ju precis vad ja säger! Hon som suttit längst isolerad i häktet i Sverige var ju misstänkt enkom för att hennes bror hade knarkaffärer. Att döda ett försvarslöst barn är visst lugna puckar om man är en antisocial pundare. Då ska hon slippa ångest och få sova gott och givetvis inte vara under restriktioner.

Jag smäller av!

Det är en annan del av våra kära myndigheter som är helt åt helvete..
Har förstått att just detta fall inte har utretts ordentligt utan att polisen medvetet har låtit bli att undersöka mycket viktiga platser som kan vara avgörande i utredningen. Vi som sitter här på flashback är bra mycket mer uppmärksamma och har hittat sådant som definitivt skulle fälla henne för mord om det utreddes närmare.
Polisen tycker att de har löst caset redan och att det tydligen räcker med grovt vållande.

Den lilla flickan ska ha upprättelse till varje pris. Allt måste fram på bordet, också för att socialtjänsten har haft en JÄVLIGT betydande skuld i detta. Fattar inte hur utredarna kan sova på natten när de inte har undersökt varenda möjlighet.
Oavsett fast den där idioten är död!

I den där knark-skandalen du snackar om har otaliga resurser och skattepengar slösats, inte bara i Sverige utan flera länder har varit aktiva i det. För vadå liksom? För att alla ville visa sig vara bäst på att ta fast bovar som tjänar svarta pengar.

Men att lösa ett fall där ett litet oskyldigt barn blir mördat och förmodligen har genomgått det värsta helvetet man kan tänka sig, är inte betydelsefullt att ha på sin meritlista inom polisväsendet.
Samma sak med kliniker, läkare och psykiatriker. De får utmärkelser känner sig otroligt proffsiga och en fet självförtroendeboost av personer som R.

Gå bara tillbaka till Sture Bergwall-historien. Alla instanser omkring honom ville bara bli idoler, det var inte någon som genuint brydde sig, mer än om sig själva.
Citera
2020-05-23, 12:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87

Jag träffar på patienter som sitter där (med avbrott för försök till utslussning, kommer tillbaka och sitter i 10-15år för något som i början var ett olaga hot mot tjänsteman eller misshandel av ganska ringa form.

Sedan har vi de som begår mord under psykos som med medicin och terapi överskrivs till ett ÖLRV - öppenvårds LRV efter kanske 2-3år
Så inom rättpsykatrian är det en städndig bedömning av personens förmåga att återanpassas till ett liv i frihet där risken för återfall i allvarlig brottslighet ska bedömas som tämligen låg.

Brott i nära relationer, i synnerhet egna barn brukar tyvärr inte innebära så mycket skäl till att hålla patienten kvar (med tanke på samhällsskydd) utan där är omständigheterna kring tiden för brottet väldigt avgörande.
Ett missbruk generar ju endel psykisk obalans och särskilt i kombination med en grund-diagnos, därför kan de vara så att när personen varit ren tillräckligt länge och sköter sig på avdelningen finns längre inget skäl att personen ska fortsätta vårdas enligt LRV.

Fetade stämmer bra med vad jag själv sett också.

Dock har jag träffat på en del som begått brott i nära relationer, (mord oftast), som blivit kvar länge inom rättspsykiatrins öppenvård, i större delen av sitt liv, eftersom jag jobbar med just den kategorin så träffar jag sällan de som blir av med rättspsyk iof.

Sedan den kategori som hamnat där efter att ha begått de ringa brott du beskriver så har det väldigt ofta att göra med deras egen frustration vilken är helt begriplig i mina ögon, eller ibland ett missbruk, ibland ett inte särskilt omfattande missbruk ens.

Jag har ju svårt att se hur R ska klara av att vara drogfri efter detta dock. Hon klarade det knappt som gravid. Kanske i något år, men jag hoppas att de kräver att hon gör UP under mycket lång tid framöver oavsett, även många år efter det att hon hamnat på eventuell öppenvård.
Citera
2020-05-23, 12:38
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis

För det mesta gör de det, om inte personen har erkänt, då kan den göras tidigare. Annars är det en ”onödig” utgift, ifall personen skulle frias.
Citera
2020-05-23, 12:44
Medlem
Citat:
Fetade stämmer bra med vad jag själv sett också.

Dock har jag träffat på en del som begått brott i nära relationer, (mord oftast), som blivit kvar länge inom rättspsykiatrins öppenvård, i större delen av sitt liv, eftersom jag jobbar med just den kategorin så träffar jag sällan de som blir av med rättspsyk iof.

Sedan den kategori som hamnat där efter att ha begått de ringa brott du beskriver så har det väldigt ofta att göra med deras egen frustration vilken är helt begriplig i mina ögon, eller ibland ett missbruk, ibland ett inte särskilt omfattande missbruk ens.

Jag har ju svårt att se hur R ska klara av att vara drogfri efter detta dock. Hon klarade det knappt som gravid. Kanske i något år, men jag hoppas att de kräver att hon gör UP under mycket lång tid framöver oavsett, även många år efter det att hon hamnat på eventuell öppenvård.

Jo det stämmer nog att de får ha ÖLRV en lång tid efter. Men den kan ju se väldigt olika utformad ut, oftast handlar det ju om följsamhet i sin behandling, drogtester osv.
Många bor ju ute i samhället och vistas ganska " fritt ".

Nej lyckas man inte hålla sig drogfri som gravid kan det bli högst problematiskt under en ev vårdtid, tyvärr är flödet på droger ganska stort även in på dessa avdelningar.
Framförallt hoppas jag hon inte sätter fler barn till världen, tyvärr tenderar denna "typ" av kvinnor se till att göra det, verkar vara någon form av föreställning av att de behöver känna sig behövda för att styra upp sin tillvaro.
Trots att de misslyckat med detta innan verkar de hålla fast i att de behöver Någon att ta hand om, och detta blir såklart helt på barnets bekostnad.

Dessa barn i sin tur löper hög risk att gå i moderns fotspår trots att de separatats från bio-föräldern hyffsat tidigt.

Så sorgligt vad beroendesjukdomar ställer till det.
Det borde läggas mer prioriteringar på detta inom vården.
Så många liv som slås i spillror.
Citera
2020-05-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Jasså?

Intressant hur vida det skulle behandla PTSD?
Vet bara att manier, svåra depressionstillstånd samt psykoser behandlas med ECT.
Jag är generellt skeptisk till ECT men sett många patoenter som upplever god effekt av det.
Har en nära vän som blev behandlad med ectflrcsim ptsd. Är oxå skeptisk. Kände knappt igen henne efter behandlingen. Och hennes minne va nästan borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in