2020-05-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej men flertalet döda i resten av Norden har inte rapporterats in som döda av C19 utan av infarkter och lunginflammationer etc! Vilket troligen är korrekt även om de hade C19.

En regiSverige har tappat 25% av sina konstaterade hjärtinfarkter, har jag hört. Detta har skett under våren, om jag fattat rätt.

Jag har tyvärr inte detaljer.

Exakt hur coronakrisen påverkar vården, återstår att se.

Det är iaf enorma effekter.
Citera
2020-05-23, 09:40
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Nej men flertalet döda i resten av Norden har inte rapporterats in som döda av C19 utan av infarkter och lunginflammationer etc! Vilket troligen är korrekt även om de hade C19.

Ok.

Så det har inte dött nästan 4 ggr så många i Sverige som i resten av Norden sammanlagt?

Så vad är rätt siffra menar du?

3 ggr så många?

Som om det skulle va så jävla mycket bättre.
Citera
2020-05-23, 09:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Munskydd för vårdpersonalen.

Det begriper t om vi: du och jag och alla andra vanliga människor.

Det är inte rocket science.

Det är sunt förnuft och försiktighet och omsorg.

Allt annat är galenskap när det gäller ett virus som smittar via andningsvägarna.
Finns det några uppgifter om hur många som ådragit sig COVID-19 när de arbetat på ett äldreboende i Sverige? I UK är det flera tusen care home workers som fått COVID-19 och det är 134 som avlidit.

Just att de arbetar utan PPE på svenska äldreboenden är helt obegripligt. Inte ens munskydd. Vad håller Sverige på med?
Citera
2020-05-23, 09:41
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Marcus Oscarsson presenterar helt förödande statistik nu på morgonen i Nyhetsmorgon TV4 hur det ser ut i Sverige jämfört med våra grannar. Han låter upprörd faktiskt även om han är diplomatisk i sina slutsatser (att våra grannar kanske drabbas av en andra våg). Faktiskt lite förvånad över att man är så rakt på i TV4.

Kan det tas som en indikation vartåt det blåser just nu?

Klippet ligger inte uppe än så jag återkommer kanske.

Journalisterna verkar ha vaknat, sent om sider.
Tidigare verkade det mest som om vår strategi var som en landskamp, det skulle hejas på
no matter what.
FHM ska inte heller komma undan med skitsnacket att " det beror på hanteringen i ädrevården.."
ALla andra länder har i princip lika stor andel av deras döda inom äldrevården, det handlar om den totala smitta som ger de höga dödstalen.
Citera
2020-05-23, 09:41
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Regeringen och FHM räknade med att det skulle bli så. Dumhet eller misslyckade är uteslutet.

När man började mixtra med "lagom spridning" visste man att hemtjänst och boenden var chanslösa, av flera anledningar.

Man har inte ens försökt, så det finns inget misslyckande.

Dessutom har läkare misskött kontakten med smittade äldre, vissa äldre vågar inte uppsöka vården pga coronaviruset, och chefer håller äldre borta från sjukhusen, pga coronaviruset.

Coronaviruset har tillåtits vara destruktivt på flera nivåer, med regeringens samtycke.

Ansvar ligger såklart också på vårdföretag och kommuner. Genomklappningen är total.

Man kan fråga sig igen: varför betalar vi över 50% i skatt?

Är du gammal skiter staten i dig. Och du kan inte räkna med statens paradgren: skydd.

Staten kräver hög skatt och ska erbjuda skydd för pengarna.

När staten inte skyddar dig, vad betalar du för?

Denna vår har varit lärorik. Om 25 år är jag också en sopa. "Äsch, den där hade ändå en fot i graven" kommer man att säga om jag vanvårdas till döds.

Att vi resonerar så är inte nytt, men coronakrisen har verkligen gjort saker tydliga.

Så sant, att vissa inte kan se längre än dit näsan räcker. Vilket jävla svek mot alla äldre som gett blod, svett och tårar för att bygga upp det här landet för att sedan raseras av jävla fittor.
Citera
2020-05-23, 09:42
Medlem
Citat:

Eftersom få obduceras Så blir det mörkertal åt båda håll, Sverige rapporterar alla avlidna med konstaterad covid19 som orsak covid19 även om dom skulle trilla ur sängen och dö av det...
Sen finnes det äldre som helt enkelt dör av covid19 men ej konstaterad covid19.
Så det är alltså omöjligt veta exakta antal pga covid19 eftersom det är mörkertal åt båda hållen.

Skall man räkna dom som begår självmord pga av covid19 ochså som orsak COVID19???
Citera
2020-05-23, 09:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Munskydd för vårdpersonalen.

Det begriper t om vi: du och jag och alla andra vanliga människor.

Det är inte rocket science.

Det är sunt förnuft och försiktighet och omsorg.

Allt annat är galenskap när det gäller ett virus som smittar via andningsvägarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Finns det några uppgifter om hur många som ådragit sig COVID-19 när de arbetat på ett äldreboende i Sverige? I UK är det flera tusen care home workers som fått COVID-19 och det är 134 som avlidit.

Just att de arbetar utan PPE på svenska äldreboenden är helt obegripligt. Inte ens munskydd. Vad håller Sverige på med?

Hela världen undrar samma sak.
Citera
2020-05-23, 09:45
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Journalisterna verkar ha vaknat, sent om sider.

Titta ut internationellt så lär du dig hur en journalist fungerar. De svenska journa-statisterna håller inte på med journalistik annat än av misstag.
Senast redigerad av madchance 2020-05-23 kl. 09:47.
Citera
2020-05-23, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tegnell kommenterar antikroppsstudien som visar att vi ligger efter med flockimmuniteten.

"Det finns fler förklaringar till att man inte ska gräva ned sig i siffran”, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

Låt oss inte gräva ner sig i att vi har världens högsta dödstal heller, tig och gräv bara, om du inte är journalist förstås, då räcker det med att tiga.

"”Exakt var vet vi inte, och var vi ligger närmast vet vi inte. Det finns mätningar från Karolinska som visat på högre tal, och mätningar som vi fått från någon firma som visar betydligt högre siffror, så man ska vara väldigt försiktig för att dra för stora slutsatser av enskilda värden och enskilda studier. Det är inte vår roll att fastna i det.”

Mätningar från "någon firma"? Låter väl mer som riggade resultat från någon firma som inte finns...

Klassiskt Tegnell-påstående.

När Tegnell står i bajs upp till midjan ska man inte gräva ner sig i problemet. Självklart inte.

Han är så lost så det är komiskt.

"Jo jag har ju en viss mängd bajs här, men innan vi avgör om jag sitter fast, måste nån firma ta en sample och röntga det..."

Karln är höggradigt manipulativ, och är nog en pain in the ass på jobbet.
Citera
2020-05-23, 09:46
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
"Jo jag har ju en viss mängd bajs här, men innan vi avgör om jag sitter fast, måste nån firma ta en sample och röntga det..."

Karln är höggradigt manipulativ, och är nog en pain in the ass på jobbet.

Jag undrar vad han håller på med i Somalia egentligen.
Citera
2020-05-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Skåne kommer peaka snart

Du förstår ju inte ens frågeställningen.

Folk säger att Stockholm har långt kvar till flockimmunitet och att kurvorna dyker pga distansering och vårsäsong. Men det är ju samma restriktioner och säsong i Stockholm som i Skåne och i Skåne dyker inte siffrorna. Jag har varit mkt i både Stockholm och Malmö senaste tiden och det är verkligen inte så att Stockholmare plötsligt blivit världsmästare på distansering...
Citera
2020-05-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Så sant, att vissa inte kan se längre än dit näsan räcker. Vilket jävla svek mot alla äldre som gett blod, svett och tårar för att bygga upp det här landet för att sedan raseras av jävla fittor.

Det är vidrigt.

Coronakrisen har iaf lärt mig något, eller rättare sagt, mina insikter har förstärkts.

Jag planerar 30 år framåt, och jag tänker inte vara ett offer när jag blir gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in