2020-05-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jaja, du behöver inte ta till dig fakta, det är fritt att tycka och tänka som man vill ( än så länge...).

Vad gäller beskrivningar av misslyckanden, utförliga eller inte, så är de inga som helst belagda fakta, mest spekulationer.

Jag har belagt väldigt mycket av det jag tar upp här i tråden med fakta, till skillnad från vissa i tråden som bara spyr ur sig rena fantasier om covid i otaliga inlägg för att vilseleda. Sen vad nån tar till sig eller ej, kan jag ej påverka. Ej heller ifall de har nån unken världsbild eller blind auktoritetstro, sen innan.

Ja vi har fortfarande yttrandefrihet, än så länge, som du säger. Har funderat på hur det går med den framöver, utifrån att covidskandalen hittills har: tystat media rejält, fått kommuner i Sörmland att mörka, och även Arbetsmiljöverket att backa efter press att svansa efter FHM. Samt häxjakt på oliktänkande. Det finns därmed en ganska påtaglig och befogad oro för hur covid påverkar vad folk vågar säga i samhället numera, och framöver.
Citera
2020-05-22, 23:54
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Bra jobbat era dummar svennar!

http://standardethics.eu/component/edocman/sweden-standard-ethics-rating-downgrading/viewdocument/375?Itemid=0

Svart på vitt.

Vill se Löfvén snacka sig ur det här...
Citera
2020-05-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Testosteronbrist inte bra om man drabbas av coronan.

Low testosterone levels predict clinical adverse outcomes in SARS‐CoV‐2 pneumonia patients

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/andr.12821?af=R

Högt testosteron har ju annars visat sig påverka immunförsvaret negativt. Men det är ju bra att det inte tycks gälla corona i så fall om studien stämmer.
Senast redigerad av zirconium2020 2020-05-23 kl. 00:08.
Citera
2020-05-22, 23:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men de 7,3 procent som hunnit utveckla antikroppar vecka 17 måste ha tillfrisknat, senast vecka 15, eftersom det behövs 14 dagar efter att man tillfrisknat för att hinna utveckla antikroppar.
"The average sampling day was April 11”, says Niclas Roxhed (KTH), in a press release from KTH.
“This means that the 10 percent of the tested individuals were infected during or prior to late March” adds Jochen Schwenk.

"late march" betyder andra halvan av mars alltså positivt totalt 19 dagar efter infektion.

Testen togs vecka 18 och kan alltså hitta infektioner vecka 15-16 och tidigare.

Källor:
https://www.scilifelab.se/news/new-study-confirms-that-10-percent-of-the-stockholm-population-has-antibodies-against-sars-cov-2/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/forsta-resultaten-fran-pagaende-undersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/
Citera
2020-05-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Jag hävdade att FHMs rekommendendationer och riktlinjer om basala hygienrutiner och att stanna hemma när du är sjuk inte räcker för att stoppa smittspridningen.

Du hävdar att de räcker. Du har fel.

Fel av dig. Jag hävdar att det räcker långt. Det skulle sett betydligt annorlunda ut om Stockholms äldreboenden från början hade de rutiner som man ska ha rörande basala hygienrutiner samt stanna hemma när man har symptom. Det finns en stor skillnad mellan Skåne och Stockholm vad gäller avlidna och de har lyckats betydligt bättre med att skydda de äldre. Skulle den asymptomatiska smittan vara annorlunda på Skånes äldreboenden jämfört med Stockholms? Det skulle också vara lika mycket smittade på sjukhus som på äldreboenden om de basala hygienrutinerna inte spelar någon roll.

Som sagt jag har personliga erfarenheter av äldreboendena och de jobbar inte normalt sett som man gör på sjukhus med samma strikta rutiner och med närvarande expertis dygnet runt.
Citera
2020-05-23, 00:02
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Svart på vitt.

Vill se Löfvén snacka sig ur det här...
Det var ju ett utmärkt betyg, näst högsta.
Citera
2020-05-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad menar du att det räcker att en smittar utan att uppvisa symptom? Har du någon studie som visar på vilket utfall/R0 det blir om alla som så fort de får symptom stannar hemma?

Det räcker att en person smittar asymptomatiskt för att en avdelning ska bli smittad.

Var tror du dessa 18 blev smittade?

Citat:
Nu är alla arton konstaterat smittade sjukskrivna, och avdelningen har fått dra ner intagning av antalet patienter.
Citera
2020-05-23, 00:03
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Bra jobbat era dummar svennar!

http://standardethics.eu/component/edocman/sweden-standard-ethics-rating-downgrading/viewdocument/375?Itemid=0

Internationella konventioner har åsidosatts;

During the first phase of the Covid-19 pandemic, Swedish health policy did not comply with World Health
Organization recommendations
. Standard Ethics analysts believe that this produced additional risks for the
Swedish and European population. The current health policy seems to be part of a general strategy that is not
collaborative with the European Union
.
Senast redigerad av madchance 2020-05-23 kl. 00:06.
Citera
2020-05-23, 00:06
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det var ju ett utmärkt betyg, näst högsta.

Kul för dig att du gillar försämrade betyg.
Citera
2020-05-23, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har belagt väldigt mycket av det jag tar upp här i tråden med fakta, till skillnad från vissa i tråden som bara spyr ur sig rena fantasier om covid i otaliga inlägg för att vilseleda. Sen vad nån tar till sig eller ej, kan jag ej påverka. Ej heller ifall de har nån unken världsbild eller blind auktoritetstro, sen innan.

Ja vi har fortfarande yttrandefrihet, än så länge, som du säger. Har funderat på hur det går med den framöver, utifrån att covidskandalen hittills har: tystat media rejält, fått kommuner i Sörmland att mörka, och även Arbetsmiljöverket att backa efter press att svansa efter FHM. Samt häxjakt på oliktänkande. Det finns därmed en ganska påtaglig och befogad oro för hur covid påverkar vad folk vågar säga i samhället numera, och framöver.

Media är experter på att "tysta" sig själva, när det passar, i detta fall är de pinsamt lojala med myndigheter och regering, "man biter inte den hand som föder en", de har fått enorma bidrag att fortsätta med sin agendarapportering.....

Vad gäller tysthetskulturen var den mycket välutvecklad i landet redan innan CV19, den blir kanske bara tydligare för fler nu...
Senast redigerad av Whyback 2020-05-23 kl. 00:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fel av dig. Jag hävdar att det räcker långt. Det skulle sett betydligt annorlunda ut om Stockholms äldreboenden från början hade de rutiner som man ska ha rörande basala hygienrutiner samt stanna hemma när man har symptom. Det finns en stor skillnad mellan Skåne och Stockholm vad gäller avlidna och de har lyckats betydligt bättre med att skydda de äldre. Skulle den asymptomatiska smittan vara annorlunda på Skånes äldreboenden jämfört med Stockholms? Det skulle också vara lika mycket smittade på sjukhus som på äldreboenden om de basala hygienrutinerna inte spelar någon roll.

Som sagt jag har personliga erfarenheter av äldreboendena och de jobbar inte normalt sett som man gör på sjukhus med samma strikta rutiner och med närvarande expertis dygnet runt.

De stängde ner snabbt och införde besöksförbud i region Skåne. I Stockholm ville de inte ens ge munskydd till personalen och SÖS personalen fick tillverka egen skyddsutrustning.

Vad menar du med räcka långt? Om folk dör i onödan räcker det bevisligen inte tillräckligt långt.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Internationella konventioner har åsidosatts;

During the first phase of the Covid-19 pandemic, Swedish health policy did not comply with World Health
Organization recommendations
. Standard Ethics analysts believe that this produced additional risks for the
Swedish and European population. The current health policy seems to be part of a general strategy that is not
collaborative with the European Union
.

Pinsamt värre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in