2020-05-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Gammal nyhet, Storbrittanien har tagit tillbaka förstaplatsen( i förrgår) och Ecuador har tagit andraplatsen. Brasilien och Peru kommer snart ta över alla tre.
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?country=GBR+BRA+PER+SWE+ECU

Jag länkade det bara till en användare som ej hade läst den nyheten.

Jo, självklart kommer en del länder att ligga före oss. Konstigt vore det annars. Vi är trots allt det land i världen som antagligen hade bland de bästa förutsättningarna att klara detta.

Liten befolkning, glest befolkat, i-land, många singelhushåll, en avkrok och inte mitt i smeten, många som kan arbeta hemifrån. Många myndigheter och statliga verk som arbetar för folkhälsa och beredskap, ett av världens högsta skattetryck, hög utbildning, okej folkhälsa, osv.

Vi har lyckats rent katastrofalt med våra förutsättningar, konstigt nog. Att vi höll förstaplats under en vecka är pinsamt. Vi kommer nog fortfarande hamna alldeles för långt upp, sett till våra förutsättningar.
Citera
2020-05-22, 22:56
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Uh oh, Sverige kommer få det ännu värre ekonomiskt än om man stängt eftersom alla länder stänger gränsen mot Sverige. Vem kunde inte se detta komma?

Alla ni som hyllat att FHM och regeringens beslut räddar ekonomin kanske bör tänka om. Snarare kommer det skada långsiktigt samtidigt som vi nu har högsta dödsfall per capita.

BRA JOBBAT!
För det första så har vi inte längre högsta dödsfall per capita. För det andra så är vi inte beroende av att människor får passera gränser annat än på lång sikt. Inga gränser i världen har stoppat varor (förutom Nordkorea som alltid gjort det och Polen som för en månad sen trodde det var en bra ide). Gänserna är vidöppna för export/import.
Citera
2020-05-22, 22:57
Medlem
Ännu en studie som bekräftar att överlevnaden hänger ihop med att patienten kommer i behandling tidigt. Denna gång plasmabehandling.

In a covariates-adjusted Cox model, convalescent plasma transfusion improved survival for non-intubated patients (hazard ratio 0.19 (95% CI: 0.05 ~0.72); p=0.015), but not for intubated patients (1.24 (0.33~4.67); p=0.752). Conclusions Convalescent plasma transfusion is a potentially efficacious treatment option for patients hospitalized with COVID-19; however, these data suggest that non-intubated patients may benefit more than those requiring mechanical ventilation.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.20.20102236v1

Här hemma får folk ligga hos sig och hosta blod i 3 veckor innan de får komma in.

Innan dess hade han legat hemma i tre veckor med covid-19-symptom. Haft svårt att äta och varit så yr att han trillat omkull flera gånger. Men att få komma till sjukhus visade sig vara svårt. Inte konstigt att vi är världsbäst på att ha ihjäl smittade.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7478749

Filip, 39, blev sjuk i covid-19: ”Kunde ha dött” - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
En av patienterna är Filip Lundberg, 39 år, som fick covid-19 i februari. – Jag hade hostat så himla mycket att det kom blod och då tyckte jag att nu får det vara nog, jag måste jag ta ...
sverigesradio.se
Citera
2020-05-22, 22:59
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men de 7,3 procent som hunnit utveckla antikroppar vecka 17 måste ha tillfrisknat, senast vecka 15, eftersom det behövs 14 dagar efter att man tillfrisknat för att hinna utveckla antikroppar. Men innan dessa 7,3 procent blev friska så hade de ju varit sjuka i covid-19. Sjuktider på 3 veckor i covid-19 är inte något ovanligt. Även om vi sätter snittet på två veckor så insjuknade de 7,3 procenten i covid-19 senast vecka 13. Då hamnar vi på en vecka som började den 23 mars och en vecka tidigare än så om vi räknar med 3 veckors sjukdomstid.

Men, ok: Inte början av mars, kanske mitten av mars och, definitivt slutet av mars, då de 7,3 procenten insjuknade.

En pandemi som bara startade en månad tidigare i Sverige och som ändå han smitta 7,3 procent av invånarna i Stockholmsregionen pekar på att det hunnit hänt ganska mycket under de 9 veckor som gått tills nästa serologiska undersökning kommer att göras nästa vecka, dvs under vecka 22.

Nej FHM bygger sin strategi på empirisk grund, inte på "moderna modeller" som svävar i det blå och bygger på abstrakta sannolikskalkyler som roulettforskarna på Imperial college utvecklat.

Du sitter fortfarande med dina fantasi siffror. Det tar allt mellan ett par dagar till högst ett par veckor att utveckla antikroppar. Det enda du gör är att ta de mest extrema åtaganden för att rättfärdiga dina fantasier.

Det står klart och tydligt att de har testat blodprov som har kommit in vecka 18 för att sedan vänta in för att se om det har utvecklats antikroppar eller inte fram tills nu den 20 maj.

Det är en period mellan slutet av april tills nu.

Tillräckligt med tid för att utveckla antikroppar för att se.

Tror du de sitter med den här informationen i 3 veckor?

Vilken empirisk grund?

Tegnell skiter ur sig att ansiktsmask inte hjälper och går emot precis hela världen, samtidigt som vi har gått om precis alla länder i döda per capita.

Det finns totalt efterblivet folk fortfarande som suger Tegnells kuk.

Helt otroligt.
Citera
2020-05-22, 23:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det enda du och jag behöver fokusera på och som är FHMs mantra är; Stanna hemma om du har det minsta lilla symptom, håll avstånd inne och ute, arbeta hemma om du kan, umgås inte med +70, tvätta händerna, rör dig inte i ansiktet o s v.
(Kanske har jag glömt ngt)

Hade alla gjort detta hade vi haft betydligt mindre smittspridning och färre avlidna. Det stora misslyckandet är ju att vi fått in detta på ålderdomshem o s v, vilket ansvariga (framförallt kommuner, men även FHM och regering) erkänt.
Jag struntar i FHMs prognoser, jag fokuserar på det jag kan påverka, d v s ovanstående. Det är mitt ansvar och min skyldighet. Till FHMs försvar visste man inte från början att man kan smitta utan att man har symptom och även innan infektionen bryter ut.

Jag var tvungen att åka och bunkra lite idag. Har inte sett så mycket folk på jättelänge, iofs mitt eget fel då det var klämdag. Fullt med folk, man sket i avstånd, ena systembolaget jag körde förbi var det 30 m kö utanför butiken. Såg en tant med munskydd, förutom jag då. Fullt med pensionärer, med ena foten i graven och andra handen på rullatorn. Folk skiter i det helt enkelt.

Det enda positiva är att folk ryggar undan för mig och att de hade handsprit på Citygross - heder åt dem!
Citera
2020-05-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Tegnell påstod dock att en andra våg skulle vara väldigt beroende av hur många som tidigare varit smittade så han har uppenbarligen fortfarande stor tilltro till "flockimmunitet" istället för flockimmunitet.

Att en "andra vågs" resultat skulle vara beroende på hur många som är mottagliga är bara ett konstaterande, knappast något som har att göra med tilltro till flockimmunitet.
Citera
2020-05-22, 23:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vi har lyckats decimera antalet äldre i landet genom att låta oskyddad personal smitta ner dem i alla fall.

Och ser man bara till ekonomi så har du ju rätt eftersom sjuka äldre är en utgift.

Det låter som att du inte själv räknar med att bli gammal. Kanske bör du därför sluta betala pensionsavgifter så att du sparar lite pengar.
Citera
2020-05-22, 23:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag länkade det bara till en användare som ej hade läst den nyheten.

Jo, självklart kommer en del länder att ligga före oss. Konstigt vore det annars. Vi är trots allt det land i världen som antagligen hade bland de bästa förutsättningarna att klara detta.

Liten befolkning, glest befolkat, i-land, många singelhushåll, en avkrok och inte mitt i smeten, många som kan arbeta hemifrån. Många myndigheter och statliga verk som arbetar för folkhälsa och beredskap, ett av världens högsta skattetryck, hög utbildning, okej folkhälsa, osv.

Vi har lyckats rent katastrofalt med våra förutsättningar, konstigt nog. Att vi höll förstaplats under en vecka är pinsamt. Vi kommer nog fortfarande hamna alldeles för långt upp, sett till våra förutsättningar.
Nu höll vi ju den bara i 3 dagar men det räckte för alla som letar negativ statistik. Ingen reflekterar över att vi peakade på typ 10 per miljon och dag medans Belgien pekade på 28, Spanien på 18, Frankrike på 17, Italien på 14, UK på 13....Alla med hård lockdown.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
För det första så har vi inte längre högsta dödsfall per capita. För det andra så är vi inte beroende av att människor får passera gränser annat än på lång sikt. Inga gränser i världen har stoppat varor (förutom Nordkorea som alltid gjort det och Polen som för en månad sen trodde det var en bra ide). Gänserna är vidöppna för export/import.

Turismen i Sverige är värd runt 150 miljarder.

Vi ligger redan 500 miljarder back för detta år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Då skulle omfattning av smitta varit likartad på sjukhus vilket den inte är. Reglerna omfattar personal på sjukhus likväl som på äldreboenden.

Det är inga regler det är rekommendationer och det är inte samma för sjukvård och äldreomsorg.

Citat:
För personal inom hälso- och sjukvård

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-varden/personal-inom-halso--och-sjukvard/

Citat:

För personal inom äldreomsorg
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-varden/personal-inom-aldreomsorg/

Citera
2020-05-22, 23:06
Medlem
Citat:
Nu höll vi ju den bara i 3 dagar men det räckte för alla som letar negativ statistik. Ingen reflekterar över att vi peakade på typ 10 per miljon och dag medans Belgien pekade på 28, Spanien på 18, Frankrike på 17, Italien på 14, UK på 13....Alla med hård lockdown.

Heja.
Citera
2020-05-22, 23:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vet inte hur du menar..

Menar du att man kan intyga att man redan har haft Corona? Eller tvärtom?

För tvärtom blir problematiskt. Man kan ju bli smittad på bussen (om inte har munskydd ;-) ) till flygplatsen. Sen är man helt symptomfri under hela flyget. Men väl efter en vecka insjuknar i Corona.

Grekland har försökt förbereda sig till detta genom att se till att det finns en läkare per hotell. Och att man snabbt kan isolera den smittade.

Men den smittade kan ju ändå ha smittat en massa människor under den veckan som gick..

Sen ska man spåra, testa, isolera..

Jag ser stora problem med detta. Precis som du ser stora problem med att ens dela ut vaccinet till folket.

De vettigaste svenskarna kör nog ingen semesterrunda i utlandet denna sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in