2020-05-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du ska alltså behandla en viral lunginflammation med antibiotika? Och tro att du botar den? Omvärlden är nog otroligt glad om du inte jobbar inom sjukvården.

Jag tror att du förstod ändå. Att man kan få bakteriell lunginflammation som följdsjukdom för den årliga influensan.

Annars vore det helt meningslöst att vaccinera 65+ just mot lunginflammation..
Citera
2020-05-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Och därför ''avlivar'' man dem.
Och mer pengar (via högre skatt) hade inte gjort skillnad.
Där tog min diskussionslust slut.

Skyddsutrustning kostar pengar och sjukvården är skattesubventionerad.

Vill man inte att folk ska ha skyddsutrustning under en pandemi är det för att man inte värderar livet på varken personal eller patienter.
Citera
2020-05-22, 18:54
Medlem
Det är Our world in data som tagit fram siffrorna över dödsfallen globalt under senaste veckan och som alltså visar att Sverige haft den högsta genomsnittliga dödssiffran i världen. På statistiksajten redovisas dödsfall kopplade till covid-19 per miljon invånare i varje land, och siffrorna utgår från genomsnittet av bekräftade dödsfall de senaste sju dagarna.
https://ourworldindata.org/grapher/covid-daily-deaths-trajectory-per-million?time=..
Citera
2020-05-22, 18:54
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Panamainfluensan 1993 är intressant. Halvtomma skolor och arbetsplatser. Men dagens vuxna har glömt bort de dödstal som uppstod.

Sveriges befolkning var också mindre på den tiden.

Det dog runt 900 stycken under influensan 1993.
Citera
2020-05-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Javisst! Eller till alla i ”gaskammare” med trädörrar och lås på insidan...

Klart som fan man blir sur av att läsa tramset varenda gång man kikar in. Men du tog nog priset iaf. Men visst, vi kan säga att allt med det dumma, dumma viruset från Kina är en persons fel, och att han är en diktator, fullt jämförbar med Hitler. Hur låter det nu så här i efterhand?

Det är så jävla enkelt att vara emot allting, och att ha inställningen att allt som händer måste vara någons fel, och absolut aldrig ens eget. Nu vet vi inte på långa vägar vad som är rätt och fel ännu, men alla gör nog sitt bästa skulle jag tro.

Ja, vi kunde ha skyddat våra äldre bättre, men vad tjänar det till att älta det nu? Folk som alltid ska se alla hinder och aldrig möjligheter, brukar vara samma som alltid fastnar i gammal skit. Förbittrade energitjuvar som inte vill lösa saker, bara vältra sig i elände. Helst ihop med andra likasinnade. Hopplöst tröttsamma...

Du är ju sinnessjuk.
Ut och ta en öl på uteservering istället isf.
Detta är en tråd om mördarviruset corona. Det mörkaste som hänt planeten sedan WWII. Om du vill ha optimism får du logga ut.
Citera
2020-05-22, 18:57
Medlem
Sverige har INGEN strategi! Man gissar! Följden är att varenda professor med självaktning florerar i media. Man har ingen aning. FHM trodde först det skulle blåsa över o sedan har den ena åtg efter den andra vidtagits samtliga försent . Nu öppnar världen upp då stänger Sverige ned o fortsätter lamslå samhället. Det är ju klart som korvspad att sjukan inte sprids nu! Vi har offrat den äldre befolkningen för man missade hela smittspridningen trots att vi är en kopia av Italien. Jag föreslår riksrätt för de ansvariga.
Vi har öppet på restauranger o i stora delar av Sthlm trängs folk i olika butiker, skillnaden är att man är mer försiktig o det kommer räcka mkt långt. Den jubelidiot som stängde gymnasiet borde bestiga schavotten då dessa ses ändå! Samt att övriga skolor o förskolor är öppna UTAN smittspridning.
Herregud tänk om vi i landet Sverige hamnar i en riktig kris då är vi illa ute!!!
Citera
2020-05-22, 18:59
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För det första är det ju inte säkert att det kommer tillbaka i höst. Men gjör den det så måste många huvuden rulla innan man byter strategi. Den nuvarande ledningen sitter så hårt fast i sin strategi att det blir omöjligt att ändra. Säväl politiker som FHMs ledning måste bort.

Viruset kommer inte komma tillbaka till hösten.

Tack vare Sveriges obefintliga strategi så kommer viruset ligga kvar över sommaren. Inte spridas lika mycket eftersom folk kommer vara mer utomhus (hänger på vädret iofs), men sedan kommer det blossa upp igen med full kraft när folk klättrar på varandra inomhus.

Först nästa sommar kommer läget vara under kontroll i Sverige tror jag, under förutsättning att Sverige erkänner sitt gigantiska misstag och byter strategi.
Citera
2020-05-22, 19:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Den sista procenten av 98,3 och 97,7 kan ge falskt negativa svar. Alltså om du inte lyckas med dom talen och kanske inte för prov pinnen tillräckligt långt in eller att provet skadat eller inte tillräckligt bra provmetod osv osv. Skälen kan vara många varför provet inte fångar 100% å då blire falskt negativt även om du har viruset inne i dig så misslyckades provtagning.

*Känslighet svarar för hur lätt man fångar upp ett positivt svar. - har tex.och göra med vilket prov metod du använder för att fånga upp - etc nasopharnyx eller svalg - avföring prov m.m tex. De behövs kanske inte många virus partiklar uppfångat för att slå ut positivt. Tänk dig hur mycket skit man fångar upp på en pinne i en biologisk håla och hur fel de kan bli

*specificerat talar för positivt svar på rätt virus alltså måste den vid höga tal ge sanna positiva utslag vid rätt virus - något du verkligen vill ha annars vet du inte alls varför den ger positiva utslag och kan vara falskt positivt vid låg specifikt, de får ju inte bli positivt på Hiv när du testar för Covid-19 etc. Men saknar du ovan tex. känslighet då kan provet vara riktigt svårt å dyrt att fånga upp ändå.

Edit: hur många viruspartiklar behövs för att slå positivt (känslighet) med rätt virus ( specifikt) bli mest korrekt provtagning.

Jag läste någonstans att det krävs runt 3000 viruspartiklar för att det ska vara mätbart.
Citera
2020-05-22, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att du förstod ändå. Att man kan få bakteriell lunginflammation som följdsjukdom för den årliga influensan.

Annars vore det helt meningslöst att vaccinera 65+ just mot lunginflammation..

Nej, det är du som är blind som vanligt. Läs vad han skrev. Riksmongo.
Citera
2020-05-22, 19:02
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Du är ju sinnessjuk.
Ut och ta en öl på uteservering istället isf.
Detta är en tråd om mördarviruset corona. Det mörkaste som hänt planeten sedan WWII. Om du vill ha optimism får du logga ut.

Tydligt att det är många i tråden som inte klarar av att verkligheten inte är konstant fest.
Citera
2020-05-22, 19:03
Bannlyst
Italien öppnade upp 3 maj. Det har gått nu 19 dagar.
Går inte att dra slutsatser. Än.
Men med tanke på att läget blir bättre och bättre kan man i princip säga att kukhuvud Giesecke borde interneras och man borde kasta nyckeln.
Ja jag vet att vi ska vänta. Jag ska inte säga nåt nu.
Allt är bra. Ska anteckna bara att jag får återkomma under hösten ifall det visar sig att folk inte dör som flugor i ex lockdown länder.
Kan eventuellt vänta ända till 2030. Sen är jag rädd att jag bli för gammal men kan skriva ett brev och slänga in i en flaska som jag sen kastar in i havet. Så kanske nån dag nån får läsa mina memoarer och den hemska sanningen.
Citera
2020-05-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du ska alltså behandla en viral lunginflammation med antibiotika? Och tro att du botar den? Omvärlden är nog otroligt glad om du inte jobbar inom sjukvården.
Väldigt många, kanske de flesta, avlider i bakteriella följdsjukdomar, enkannerligen lunginflammationer. Det såg man även under Spanskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in