2020-05-22, 13:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Vad är hammaren o dansen??
Namn på en strategi för att bekämpa en epidemi.
Citera
2020-05-22, 13:43
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Kan någon trovärdig förklara för mig som inte vet hur det fungerar varför man säger att svenska testet, som sägs ska ha en känslighet på 98.3% och specificitet på 97.7% (har läst dessa siffror här, hittade inte på annat håll just nu) ger en grad av falska positiva testsvar - varför kan det inte ge falska negativa svar? Uppriktig fråga.
Om du med falska negativa menar att de kan vara immuna utan att det påvisats antikroppar är svaret som jag ser det JA.
Att det bara skulle vara 4-5% unga som inte skulle vara smittbara ser jag som helt osannolikt. De reagerar knappt på viruset och behöver ej framkalla antikroppar, dessa kan naturligvis på kort sikt räknas in till procentsatsen som behövs för flockimmunitet.
Det har dessutom postats undersökningar som refererar till att 30-40% har krossreferenser i T-cellerna från andra tidigare virus och är skyddade, kan bl.a förklara varför inte fler blev smittade på Diamond Princess.
Jag tror inte vi är så långt ifrån flockimmunitet som de flesta andra här i tråden*

*jag älskar inte Tegnell, tycker inte vi gjort allt rätt och är så långt ifrån vänster man kan komma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om ser på datat logaritmiskt så får man en bättre bild av utecklingen i de olika länderna med start från dag noll (0).

UK är den röda linjen strax under Spanien och "tvåa" i ligan.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&deathsMet ric=true&totalFreq=true&aligned=true&perCapita=tru e&smoothing=0&country=SWE+ESP+NOR+FIN+FRA+DNK+IRL+ POL+PRT+RUS+SVN+CHE+BGR+CYP+EST+DEU+GRC+ITA+LVA+LI E+LUX+NLD+ROU+ SVK+GBR

När man tittar på bilden är det uppenbart att man borde flytta till antingen Myanmar eller Syrien. Nu har man valt fel land att tillbringa sin ålderdom i..

Syrierna "go home" - eller vänta nu: stanna här - vi åker istället.. Södertälje är inte längre a safe heaven - utan det blir Damaskus som lockar..

Sverige tycks ligga bra till bland de 5 bästa, men jag vet inte om man kan lita på dessa siffror. Nu har ju Italien redan flaggat om ett äss i armen: 19.000 more to come. Det blir minsann en hack i kurvan.. Vet ej vad Spanien har planerat att kontra med.

Vi får kämpa vidare. Endast framtiden kan visa hur vi klarar av kapplöpningen.
Olsen skulle visserligen kunna redovisa slutsiffrorna redan nu, men ingen har väl vågar störa honom under långhelgen?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Aha. Och du kör med den..

Att siffrorna inte stämmer i Italien utan eftersläpningen visar efter ett par månader vara ca 19.000.. har ”sina förklarliga skäl”.

Men om Tegnell inte kan redovisa exakta dödssiffror på måndagseftermiddag kl 14.00 efter en långhelg – då jävlar är han inkompetent och ska ersättas ögonaböj!

...
Vad är det jag kör med..?

Skillnaden är att AT & Co har gått ut med att vi är bäst på allt och lite till. Han har kommit med diverse utsagor som inte visat sig stämma. Orostecken viftar han och hans polare bort som oväsentligheter.
Utöver det så är det från Sveriges sida ett politiskt spel för gallerierna som man försökt få att framstå som nåt annat.

Det handlar från Italiens sida inte om eftersläpningar. Liknande former av mörkertal har uppvisats i andra länder liksom i Sverige.
Ditt försök att jämföra äpplen med päron föll inte i god jord - utan det var bara ett fult försök att misskreditera andra för att få Sverige att framstå som bättre än vad vi är.
Fy skäms på dej!

Italien har från början räknat med att misstag kommer att göras då situationen är helt ny. Man har även då haft förhoppningen att andra länder kan lära sig av Italiens framgångar och misstag.
De visar på en ödmjukhet på en helt annan nivå än vad Sverige visar upp.

Skaffa dig ett liv istf att sitta här och förpesta tråden.
Citera
2020-05-22, 13:44
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast det stämmer inte. Inte så konstigt att du inte angivit några källor heller då förstås. 0.5% är ett bättre estimat i dagsläget som också stämmer bättre med de data som finns. Inklusive de svenska antikroppstesterna.

Nu tror jag visserligen att du mest trollar, men jag ger dig en ärlig chans.

Varifrån får du siffran 0.5%?
Citera
2020-05-22, 13:49
Medlem
Helg igår så hur mycket döda idag? +20 döda +500 fall?
Citera
2020-05-22, 13:50
Medlem
welcometorealitys avatar
1 död i Norge idag och inga i Finland, få se om Sverige kan slå detta idag...
Citera
2020-05-22, 13:51
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Helg igår så hur mycket döda idag? +20 döda +500 fall?

Högst 52 tror jag. Den stora ökningen (om den kommer blir tisdag onsdag nästa vecka) om jag "läser" deras tidigare rapportering rätt?
Citera
2020-05-22, 13:52
Medlem
Citat:
Kan någon trovärdig förklara för mig som inte vet hur det fungerar varför man säger att svenska testet, som sägs ska ha en känslighet på 98.3% och specificitet på 97.7% (har läst dessa siffror här, hittade inte på annat håll just nu) ger en grad av falska positiva testsvar - varför kan det inte ge falska negativa svar? Uppriktig fråga.

Den sista procenten av 98,3 och 97,7 kan ge falskt negativa svar. Alltså om du inte lyckas med dom talen och kanske inte för prov pinnen tillräckligt långt in eller att provet skadat eller inte tillräckligt bra provmetod osv osv. Skälen kan vara många varför provet inte fångar 100% å då blire falskt negativt även om du har viruset inne i dig så misslyckades provtagning.

*Känslighet svarar för hur lätt man fångar upp ett positivt svar. - har tex.och göra med vilket prov metod du använder för att fånga upp - etc nasopharnyx eller svalg - avföring prov m.m tex. De behövs kanske inte många virus partiklar uppfångat för att slå ut positivt. Tänk dig hur mycket skit man fångar upp på en pinne i en biologisk håla och hur fel de kan bli

*specificerat talar för positivt svar på rätt virus alltså måste den vid höga tal ge sanna positiva utslag vid rätt virus - något du verkligen vill ha annars vet du inte alls varför den ger positiva utslag och kan vara falskt positivt vid låg specifikt, de får ju inte bli positivt på Hiv när du testar för Covid-19 etc. Men saknar du ovan tex. känslighet då kan provet vara riktigt svårt å dyrt att fånga upp ändå.

Edit: hur många viruspartiklar behövs för att slå positivt (känslighet) med rätt virus ( specifikt) bli mest korrekt provtagning.
Senast redigerad av rawjudge 2020-05-22 kl. 14:03.
Citera
2020-05-22, 13:53
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Spaniens testresultat som presenterades för en dryg vecka sedan visade på cirka 5% för hela befolkningen. Det sägs att man ska vara försiktig med sådana här siffror, men min poäng är att man i den studien räknade med högre antal smittade i storstadsregionerna som Madrid och Barcelona. Så att jämföra Stockholm med hela Spaniens befolkning blir väl ändå fel? Dessutom är väl Sveriges prover tagna något senare än Spaniens?

Allt detta siffertrixande ger enligt min mening inte så där jättemycket, särskilt inte de beräkningar som inte har något vidare underlag utan mest är gissningar hit och dit.

Kanske har du rätt om dödlighet på 1% som du skriver men vet gör du knappast.
Det är ju just på grund utav att vi inte kan veta som vi gör klokt i att utgå ifrån data i andra länder där dom faktiskt kan veta.

Om man vill hävda att det ser annorlunda ut här så är det upp till den som påstår det att bevisa det.

T ex så kan man med enkelhet förklara att Tyskland borde ha lägre dödlighet än Spanien pga att man i hög grad försökt hindra svårt sjuka från att dö med hjälp av avancerad sjukvård. Den invändningen inte giltig i Sverige.
Citera
2020-05-22, 13:54
Medlem
1993 ringde och ville ha tillbaka sina rekord i dödssiffror och dålig ekonomi!

Vi vet väldigt lite om de ekonomiska följderna. Det är inte alls givet att en strategi som innebär att vi får ha relativt mycket nedstängning under lång tid ger mindre ekonomiska kostnader när vi summerar, än en strategi som varit mer radikal under kortare tid, säger Lars Calmfors till Kvartal.

Lars Calmfors tror att årets resultat kan landa där vi var 1993. (....)

Myndigheterna i Sverige har valt en så återhållsam strategi så att den kanske delvis har varit skadlig, och skapat mer smittspriding och fler dödsfall än vad den skulle ha behövt göra, säger han till Kvartal.

Nationalekonomen här är en av flera ekonomer jag nu sett som kritiserar Sveriges strategi för att vara dålig både vad gäller att rädda liv och ekonomi. Lustigt att jag sa samma saker härinne för ett tag sen, den 30 april:

Jag tror det är väldigt vanskligt att hävda att vår linje räddar ekonomin. Det kan vara precis tvärtom i längden, att vi riskerar skada vår ekonomi mer, då vi har ett mer utdraget förlopp, samtidigt som vår strategi lämnar mängder av fler döda vid vår dörr.

Då fick man utstå spott och spe. Håhåjaja...

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kritiken-strategin-kan-vara-dalig-for-ekonomin/
Citera
2020-05-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
De enda munskydd som används inom äldrevården nu, tycks vara de tunna i papper. Det anses att visiren är viktigast. Eller så är bara de andra munskydden slut..vad vet man.

Visir skyddar mkt effektivt både bärare och den som står nära.....
Enkla munskydd skyddar istort sett bara den man möter från egen smitta....
Nu skall om det funkar ALLA bära visir hos patienter inom äldreomsorgen och det kan kompletteras med munskydd om man vill, men det är ganska meningslöst..,.

Är det konstaterad smitta är det full mundering som gäller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in