2020-05-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
senaste från reddit/r/Coronavirus:

"US Director for the Center for Infection and Immunity admits withholding evidence in JANUARY that even simple masks reduce community spread by 60%, in order to protect supplies for healthcare workers (including his wife)."

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/goiymc/us_director_for_the_center_for_infection_and/

Likadant som Sverige gjorde alltså.

Samtidigt som vi hade fåntrattar i media, på flashback och Twitter som sa "men Tegnell säger ju" bla bla.. Blåsta jävla svenskar alltså. Skärp till er och skapa er en egen åsikt och sluta vara så jävla manipulerade.
Citera
2020-05-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har äntligen en del kända personer börjat kritisera Sveriges strategi. Vi har på senaste tiden sett ekonomen Rothstein uttala kritik och han har kallat Sveriges strategi en katastrof. Ebba Bush Thor har även varit kritisk och nu kommer även ekonomen Lars Calmfors ut och kritiserar hanteringen. Det var synd att det kom så sent. Denna kritik skulle kommit för två månader sedan. Men ingen har vågat säga något förrän det har blivit helt uppenbart att strategin har misslyckats och Sverige även får kritik från omvärlden.
Tegnells nya försvarslinje är att det inte är rättvist att jämföra dödsfall per capita. Det är ofattbart vilken total brist på självkritik denna man har.

När hade ekonomer rätt sist? Om ekonomi? Och om en pandemi? När det gäller att utvärdera överdödlighet och ekonomi på grund av pandemin behöver det gå minst ett år, troligen två. Som du märker har den precis börjat i vissa delar av världen och covid-19 är här för att stanna.
Citera
2020-05-22, 18:21
Medlem
"Beslutet om att all icke nödvändig verksamhet skulle stängas i Danmark kom i mitten av mars efter rekommendationer från myndigheterna. Det sade i alla fall Mette Frederiksen (S) då hon gav beskedet.
Men enligt en granskning i Jyllands-Posten har Sundhetsstyrelsens direktör Søren Brostrøm enligt flera dokument inte alls uppmanat till nedstängning."

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-22/politisk-strid-kring-danmarks-coronastrategi
Citera
2020-05-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
En del verkar att göra?!
Vaddå tex. Det enda jag har fått från FHM är gång på gång felaktiga prognoser som flyttas fram eller byter innehåll.
Länge pratade FHM om flockimmunitet som de fick ta tillbaka så fort WHO kritiserade de att den är en fantasi som inte har någon vetenskaplig grund.
Prognosen om toppen i april fick de oxå ta tillbaka.
Just nu prognosen om flockimmunitet i sommar håller de på att ta tillbaka.
Rekommendationen att inte använda masker har visat sig vara felaktigt. Nuförtiden inom hemtjänsten och äldreboenden använder man skyddsmasker och visirer.
FHM i mina ögon har inte gjort något nytta alls. Tvärtom har de med sina felaktiga rekommendationer förvärrat dödsfallen hos äldreboende och eldat på smittspridningen.

Precis, det här ^. De två orden "minimal effekt" beskriver nog det ganska bra.
Allt Tegnell och co sagt som ger "minimal effekt" har visat sig vara tvärtom.. men idag har vi alltså fortfarande idioter som påstår att vi lyckats i ekonomin? Hur? Vad är det för jävla fantasier här?
Ekonomin hålls uppe av hundratals miljarder och sedan kommer efterblivna autister och säger att vi lyckats bra?... helvete alltså. Inte många hjärnceller kvar i befolkningen.
Citera
2020-05-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vad är logiken att porta finnarna då?

Någon här föreslog att det var inte grekernas fel. De hade använt tombola när de valde vilka länder som skulle få besöka deras fantastiska land. Slumpen valde bort finnarna. Och nu är det uteslutet att de någonsin skulle sätta sin sot i det där förbannade landet fullt med bidragstagande hycklerister..
Citera
2020-05-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Likadant som Sverige gjorde alltså.

Samtidigt som vi hade fåntrattar i media, på flashback och Twitter som sa "men Tegnell säger ju" bla bla.. Blåsta jävla svenskar alltså. Skärp till er och skapa er en egen åsikt och sluta vara så jävla manipulerade.

Ja, detta kan ju bli en värdefull läxa i självständig kritiskt tänkande. Det verkar ju vara total brist på det.
Citera
2020-05-22, 18:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mycket bra inlägg

Jag tror jag talar för majoriteten på FB här när jag säger att alarmisternas inlägg borde flyttas till religionsforumet eftersom dessa har mer med tro och vidskepelse att göra än med vetenskap som alltid är min ledstjärna.

Vi har att göra med en mildare form av säsongsinfluensa. Detta uppmärksammas i utländsk press som konstaterar att vår Corona är mildare än en tidigare vanlig influensa som under en april månad släckte betydligt fler liv.
Panamainfluensan 1993 är intressant. Halvtomma skolor och arbetsplatser. Men dagens vuxna har glömt bort de dödstal som uppstod.

Sveriges befolkning var också mindre på den tiden.
Citera
2020-05-22, 18:25
Medlem
Oväntad coronaeffekt

Ann* Ekstr*m, 67, insjuknade i corona för två månader sen.

I nästan tre veckor låg hon i respirator – och när hon vaknade upp kunde hon inte prata svenska.

– Jag försökte prata när jag vaknade men jag pratade engelska de första dagarna, säger Ann*.

🤔 🤔 🤔

https://www.expressen.se/gt/anne-67-lag-nedsovd-kunde-inte-svenska-nar-hon-vaknade/
Senast redigerad av Maharaja79 2020-05-22 kl. 18:30.
Citera
2020-05-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Någon här föreslog att det var inte grekernas fel. De hade använt tombola när de valde vilka länder som skulle få besöka deras fantastiska land. Slumpen valde bort finnarna. Och nu är det uteslutet att de någonsin skulle sätta sin sot i det där förbannade landet fullt med bidragstagande hycklerister..

Tombola?
Låter för knasigt för att vara sant.
De borde väl vilja ha så många turister som möjligt av de mer säkra länderna.
Väldigt underligt.
Citera
2020-05-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Samma personer av samma anledning de väger blöjor.
Det får vara din tro.
Virolog?
Citera
2020-05-22, 18:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
För det första så motbevisar han Tegnell så bara där vinner han mitt stora förtroende. Genom att säga rakt ut att vi valt fel strategi. Han menar också att vi skulle stängt ner. Han kommenterar också alla felaktiga uttalande av Tegnell.

Med tanke på dödsläget vi har och hur våra siffror stiger jämte andra länder så är det ganska enkelt att säga att Björn har rätt!

Det bästa hade nog varit om vi hade haft Björn som chefsepidemiolog från början. Men å andra sidan hade inte Sverige några resurser till att stänga ner så slutresultatet hade kanske blivit detsamma. Vem vet?
Citera
2020-05-22, 18:29
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu måste väl flockimmuniteten anses vara död. Björn Eriksson går ju ut och varnar för en ny våg:

Björn Eriksson fruktar ny smittvåg
[indent]I mars kallade sjukvårdsdirektör Björn Eriksson coronapandemin för en storm som vi var mitt i. Han har sedan dess blivit Region Stockholms ansikte utåt i rapporteringen om coronapandemin i länet. Då sade han att läget var dramatiskt, med 18 avlidna och cirka 1 000 fall. Nu har vi över 10 000 bekräftat smittade i länet och nästan 2 000 har avlidit.
Björn Eriksson säger att samhället inte kommer att bli sig likt igen.
[/INDENT

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bjorn-eriksson-fruktar-ny-smittvag

Nu framträdde Anders Tegnell i SVT Rapport och hade inget att erinra mot det uttalandet.

Så ditcha flockisen nu!
Tegnell påstod dock att en andra våg skulle vara väldigt beroende av hur många som tidigare varit smittade så han har uppenbarligen fortfarande stor tilltro till "flockimmunitet" istället för flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in