2020-05-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Det vi diskuterade var om du (och alla andra) var beredda att betala mer i skatt för att höja kvaliteten på vår äldrevård.
''Avliva äldre''- jeeze......

Att medvetet smitta ner äldre riskgrupper genom att vägra personal skydd är samma sak som att avliva äldre.
Citera
2020-05-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är ju de ”handlingskraftiga” politikerna i andra länder som ställde till det här för att lindra effekterna av en förkylning.
Kommer att gå till historien som det absolut dummaste mänskligheten nånsin gjort.

Jag anser inte att man hade så mycket val, annat än att försöka skydd folket, i de flesta länder.

En stat kan riskera att förlora hela sitt existensberättigande, om man inte skyddar sina medborgare i kris och krig. "Let them eat cake"- inställningen kan en del ggr sluta med att medlemmar ur överheten finner sig ett huvud kortare.

Sverige är nog det enda land jag kan komma på där folket generellt är så pass passiva att de accepterar att låta medmänniskor dö av en smitta som sprids fritt.
Citera
2020-05-22, 18:13
Medlem
Nu har äntligen en del kända personer börjat kritisera Sveriges strategi. Vi har på senaste tiden sett ekonomen Rothstein uttala kritik och han har kallat Sveriges strategi en katastrof. Ebba Bush Thor har även varit kritisk och nu kommer även ekonomen Lars Calmfors ut och kritiserar hanteringen. Det var synd att det kom så sent. Denna kritik skulle kommit för två månader sedan. Men ingen har vågat säga något förrän det har blivit helt uppenbart att strategin har misslyckats och Sverige även får kritik från omvärlden.
Tegnells nya försvarslinje är att det inte är rättvist att jämföra dödsfall per capita. Det är ofattbart vilken total brist på självkritik denna man har.
Citera
2020-05-22, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag anser inte att man hade så mycket val, annat än att försöka skydd folket, i de flesta länder.

En stat kan riskera att förlora hela sitt existensberättigande, om man inte skyddar sina medborgare i kris och krig. "Let them eat cake"- inställningen kan en del ggr sluta med att medlemmar ur överheten finner sig ett huvud kortare.

Sverige är nog det enda land jag kan komma på där folket generellt är så pass passiva att de accepterar att låta medmänniskor dö av en smitta som sprids fritt.
Tur man bor här då.
Citera
2020-05-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Att medvetet smitta ner äldre riskgrupper genom att vägra personal skydd är samma sak som att avliva äldre.

Låt oss ALLA hoppas att lärdomen blir att satsa ordentligt på äldrevård och sjukvård.
Det bör ligga i allas intresse.
Citera
2020-05-22, 18:15
Medlem
Citat:
Du är kul du- vem tror du gör det MEDVETET?
Med vilket syfte?
Hur kom man fram till den strategin?
Citera
2020-05-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sverige har valt att hålla ekonomin igång och till viss del prioriterat det. Så att säga att vi misslyckats är fel. Snarare har vi lyckats. Men om man bara fokuserar på coronan så har vi ju onekligen inte fått ner den på noll och har man det målet, ja då har vi ju misslyckats.

Det är ju det som är det ironiska. Att Sverige har "hållit igång" men nu går samma öde till mötes..
Varför, jo därför vi faktiskt är i en lågkonjunktur där folk inte vågar konsumera, så vi kunde lika gärna ha stängt igen i 1 månad då det säkerligen lett till mindre smitta, dödsfall och ökad konsumtion.

Du får ju hänga med lite. Danmark öppnar upp biografer och teatrar medan våra är stängda.
Är det det du kallar att lyckas?

Människors intelligens nuförtiden..
Citera
2020-05-22, 18:17
Medlem
arbetets avatar
Nu måste väl flockimmuniteten anses vara död. Björn Eriksson går ju ut och varnar för en ny våg:

Björn Eriksson fruktar ny smittvåg
[indent]I mars kallade sjukvårdsdirektör Björn Eriksson coronapandemin för en storm som vi var mitt i. Han har sedan dess blivit Region Stockholms ansikte utåt i rapporteringen om coronapandemin i länet. Då sade han att läget var dramatiskt, med 18 avlidna och cirka 1 000 fall. Nu har vi över 10 000 bekräftat smittade i länet och nästan 2 000 har avlidit.
Björn Eriksson säger att samhället inte kommer att bli sig likt igen.
[/INDENT

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bjorn-eriksson-fruktar-ny-smittvag

Nu framträdde Anders Tegnell i SVT Rapport och hade inget att erinra mot det uttalandet.

Så ditcha flockisen nu!
Citera
2020-05-22, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Låt oss ALLA hoppas att lärdomen blir att satsa ordentligt på äldrevård och sjukvård.
Det bör ligga i allas intresse.

Absolut. Men jag tror tyvärr att vi kommer att falla tillbaka till samma modell igen när/om det här blåst över.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/New_Public_Management
Citera
2020-05-22, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är definitivt inte som vanligt i Sthlm, mycket folk är utomhus och rör sig, vilket är bra.
Man håller avstånd, tar inte i hand. Det finns egoister som inte tänker på de stackars hjältarna inom vården som har kämpat sista 10 veckorna.
Det är upp till var och en av oss att ta detta på allvar, kan man inte skylla på FHM, vilket en del verkar göra.
En del verkar att göra?!
Vaddå tex. Det enda jag har fått från FHM är gång på gång felaktiga prognoser som flyttas fram eller byter innehåll.
Länge pratade FHM om flockimmunitet som de fick ta tillbaka så fort WHO kritiserade de att den är en fantasi som inte har någon vetenskaplig grund.
Prognosen om toppen i april fick de oxå ta tillbaka.
Just nu prognosen om flockimmunitet i sommar håller de på att ta tillbaka.
Rekommendationen att inte använda masker har visat sig vara felaktigt. Nuförtiden inom hemtjänsten och äldreboenden använder man skyddsmasker och visirer.
FHM i mina ögon har inte gjort något nytta alls. Tvärtom har de med sina felaktiga rekommendationer förvärrat dödsfallen hos äldreboende och eldat på smittspridningen.
Citera
2020-05-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Du är kul du- vem tror du gör det MEDVETET?
Med vilket syfte?
Hur kom man fram till den strategin?

Samma personer av samma anledning de väger blöjor.
Citera
2020-05-22, 18:20
Medlem
Citat:
Absolut. Men jag tror tyvärr att vi kommer att falla tillbaka till samma modell igen när/om det här blåst över.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/New_Public_Management

Ja, det ligger i den mänskliga naturen olyckligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in