2020-05-22, 16:19
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Håller med dig i princip, helt klart, men i dtta fallet var det ju skäl, anledningar som jag tog upp i förra inlägget, till varför de borde kollat närmare på väskan. Om inte första dagen i vajefall nästa!
Att Fyrbodal-polisen får mycket obefogad skit kastat på sig, är inte helt väl deras fel endast. Menar deras arbetsmetoder mm borde ses över litegrann, tycker jag. De gör troligen det de blivit tillsagda att göra och på det sättet dom har blivit instruerade att gå fram, eller kanske jag har fel?
Nu är det ju helt utan betydelse vad jag tycker, men har en åsikt och ser mig ha rätten att vädra det här.
Det är alltid väldigt tacksamt att kritisera någon annans jobb, där man själv har approachen "hur svårt kan det vara?" "Det fattar ju vem som helst" osv. Sköter alla vi våra jobb optimalt 100% av tiden, helt utan misstag? Jag gör det då inte, men man blir bättre och bättre med åren.

Jag är (utan att veta) helt övertygad om att Polisen har en "runbook" man följer vid brottsplatsundersökningar och att det bygger på tidigare erfarenheter. Man har troligen en röd tråd så man inte i onödan förstör spår, gör saker i rätt ordning osv. Så, metoder saknas säkert inte.
Dessa metoder funkar utmärkt i 95% av fallen säkert och i övriga fall, så skaver det lite. Detta kan vara ett sådant, kanske.

För vad är problemet som diskuteras här? Att det tog ett antal dagar, är det så farligt? Hade det varit värt några förstörda spår att hitta huvudet tidigare? Naturligtvis är raska besked till anhöriga väldigt angeläget, men anhöriga vill också att material ska finnas för att förpassa den skyldige bakon en låst dörr.
Citera
2020-05-22, 16:20
Bannlyst
Jag har tänkt lite på de starkaste, och egentligen enda, bevisen som finns mot Tishko, nämligen avtryck och DNA i lägenheten, tex fingeravtryck och DNA på emballaget som fanns runt huvudet. Och jag tänker att det kan ha kommit dit på följande sätt:

En eller flera av Tishkos kompisar eller anhöriga/släktingar, tar droger tillsammans med honom och Wilma i hans lägenhet. Fast kompisarna tar egentligen inga droger själva, utan istället väntar de tills dess att Tiskho och Wilma är halvt eller helt medvetslösa av drogerna. Och så gör de iordning emballaget med hans tejp och aluminiumfolie, och de tar Tishkos händer och trycker hans fingrar mot både tejp och folie. Och sen tar de DNA från honom och placerar det på emballaget. Något liknande kan de göra för att Tishkos avtryck och DNA ska hamna på Wilmas blod i lägenheten. Och själva har de handskar och andra skydd under hela uppdraget.

Varför skulle då någon vilja göra så här mot Tishko?

Det kan vara tex hedersrelaterat eller gängrelaterat.
Tishko tog ju droger, och det kanske hans familj eller släkt inte gillade, och på så sätt kan det vara hedersrelaterat.
Och enligt vissa religioner och kulturer i mellanöstern, så ska man tom döda sina barn, om de tex tar droger och inte lyder sina föräldrar.
Att Wilma dödades under uppdraget, det var oviktigt för dem, eftersom hon var inte en av dem.
Senast redigerad av vemsa 2020-05-22 kl. 16:24.
Citera
2020-05-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag har tänkt lite på de starkaste, och egentligen enda, bevisen som finns mot Tishko, nämligen avtryck och DNA i lägenheten, tex fingeravtryck och DNA på emballaget som fanns runt huvudet. Och jag tänker att det kan ha kommit dit på följande sätt:

En eller flera av Tishkos kompisar eller anhöriga/släktingar, tar droger tillsammans med honom och Wilma i hans lägenhet. Fast kompisarna tar egentligen inga droger själva, utan istället väntar de tills dess att Tiskho och Wilma är halvt eller helt medvetslösa av drogerna. Och så gör de iordning emballaget med hans tejp och aluliniumfolie, och de tar Tishkos händer och trycker hans fingrar mot både tejp och folie. Och sen tar de DNA från honom och placerar det på emballaget. Något liknande kan de göra gör att Tishkos avtryck och DNA ska hamna på Wilmas blod i lägenheten. Och själva har de handskar och andra skydd under hela uppdraget.

Tishko tog ju droger, och det kanske hans familj eller släkt inte gillade, och på så sätt kan det vara hedersrelaterat.
Och enligt vissa religioner och kulturer i mellanöstern, så ska man tom döda sina barn, om de tex tar droger och inte lyder sina föräldrar.
Att Wilma dödades under uppdraget, det var oviktigt för dem, eftersom hon var inte en av dem.

Aha - så Tishko är föremål för en konspiration. Han är totalt oskyldig till detta och det är därför han svarar "inga kommentarer" till varenda fråga i de otaliga förhör han genomgått? Du är ju ett snille! Suck.
Citera
2020-05-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Alltså vad jag förstått har han bara brukat cannabis. Det blir man inte aggressiv av, tvärtom. Såvida man inte är på en avtändning, då kan vadsomhelst hända. Eller om han kommit in i nån hash psykos, men det hade han inte iheller enligt fup. Ren o skär psykopat bara, med stor beundran för gangsters!

Vilka gangsters var det han beundrade?
Citera
2020-05-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Ja ser ju du fått svar på den frågan redan..
När man läser förhören i fuppen med bla Wilmas syster,som berättar om hur Wilma har det i relationen,så är det ju fan inte konstigt hon vill bort från honom.
Tishko malde ner henne totalt,sakta och metodiskt, isolerade henne,från vänner,släkt mm,han tog totalt över hennes liv...så tragiskt..

Han tog hennes liv också.. fattar inte att hon stannade. Hon kunde flyttat hem till morsan istället hon var ju bara 17.
Citera
2020-05-22, 16:32
Medlem
Citat:

En eller flera av Tishkos kompisar eller anhöriga/släktingar, tar droger tillsammans med honom och Wilma i hans lägenhet. Fast kompisarna tar egentligen inga droger själva, utan istället väntar de tills dess att Tiskho och Wilma är halvt eller helt medvetslösa av drogerna. Och så gör de iordning emballaget med hans tejp och aluminiumfolie, och de tar Tishkos händer och trycker hans fingrar mot både tejp och folie. Och sen tar de DNA från honom och placerar det på emballaget. Något liknande kan de göra för att Tishkos avtryck och DNA ska hamna på Wilmas blod i lägenheten. Och själva har de handskar och andra skydd under hela uppdraget.

DE ENDA BEVISEN?

Okej.

Jag gillar din nya teori där - att Tishkos pappa och släkt skulle ha smugit in i hans lägenhet för att knivmörda hans 17-åriga flickvän för att bestraffa honom för hans haschrökning... Jag förstår dock inte hur du drar slutsatsen mellan att heder kan leda föräldrar till att döda sin barn till att de dödar Wilma. Varför skulle de inte döda honom istället?

Utveckla gärna!
Citera
2020-05-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Han tog hennes liv också.. fattar inte att hon stannade. Hon kunde flyttat hem till morsan istället hon var ju bara 17.
Hon försökte ju flytta hem till sin mamma. Mamma sa nej. Hon ville inte ha W boende där. Ändå gråter hon ut i TV. Jävla WT-morsa.
Citera
2020-05-22, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Aha - så Tishko är föremål för en konspiration. Han är totalt oskyldig till detta och det är därför han svarar "inga kommentarer" till varenda fråga i de otaliga förhör han genomgått? Du är ju ett snille! Suck.

Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
DE ENDA BEVISEN?

Okej.

Jag gillar din nya teori där - att Tishkos pappa och släkt skulle ha smugit in i hans lägenhet för att knivmörda hans 17-åriga flickvän för att bestraffa honom för hans haschrökning... Jag förstår dock inte hur du drar slutsatsen mellan att heder kan leda föräldrar till att döda sin barn till att de dödar Wilma. Varför skulle de inte döda honom istället?

Utveckla gärna!

Läs på sida 658 i FUP, förhör med R*bin, Tishkos kusin, när han berättar om att Wilmas syster Em*lie har ett förhållande med Tishkos andra kusin B*ban:

"Träffade du henne någon gång?
Ja det gjorde jag, jag har träffat henne några gånger. B*ban har ett förhållande Wilmas syster
Em*lie. Em*lie hade en lägenhet i Uddevalla tidigare och Wilma bodde hos Em*lie på den
tiden. Så det var jag träffade henne och lärde känna henne."

Och vem har pratat mest skit om Tishko i FUP, vem har sagt att Tishko har kallat Wilma för satan/Lucifer mm?
Jo, Wilmas syster Em*lie.

Förhör med Wilmas syster Em*lie kan ni läsa på sida 568 i FUP, och förhör med B*ban kan ni läsa på sida 645 i FUP.
Citera
2020-05-22, 16:44
Medlem
Citat:
Hon fick inte bo hos sim mamma.
Citera
2020-05-22, 16:46
Medlem
Citat:
Nej,hon var ju inte välkommen till sin mamma m fl, var i Tishkos grepp,och tro mig,han var fullt medveten om det,ja han mördade henne
Citera
2020-05-22, 16:46
Medlem
Citat:
Läs på sida 658 i FUP, förhör med R*bin, Tishkos kusin, när han berättar om att Wilmas syster Em*lie har ett förhållande med Tishkos andra kusin B*ban:

"Träffade du henne någon gång?
Ja det gjorde jag, jag har träffat henne några gånger. B*ban har ett förhållande Wilmas syster
Em*lie. Em*lie hade en lägenhet i Uddevalla tidigare och Wilma bodde hos Em*lie på den
tiden. Så det var jag träffade henne och lärde känna henne."

Och vem har pratat mest skit om Tishko i FUP, vem har sagt att Tishko har kallat Wilma för satan/Lucifer mm?
Jo, Wilmas syster Em*lie.

Förhör med Wilmas syster Em*lie kan ni läsa på sida 568 i FUP, och förhör med B*ban kan ni läsa på sida 645 i FUP.

Detta är alltså bevis, men samtidigt har du så höga beviskrav att du förkastar i princip fullständig bevisning som antyder Tishkos skuld för att det inte är trovärdigt för dig.

Hmm.

Vill du utveckla lite iaf? Du menar alltså att T's pappa har förmått kusin B att döda T, varefter W syster Em har hjälpt dem sprida lögner om T för att påvisa hans skuld?

Oavsett förklarade du inga frågeställningar från min kommentar, men fortsätt!
Citera
2020-05-22, 16:49
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När det finns fingeravtryck på föremål och någon använder handlar över, kan väl avtrycken skadas/förstöras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in