2020-05-22, 15:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, han framstår som ödmjuk och ger även ett intryck av att faktiskt ha blivit berörd av hur pandemin påverkat oss och samhället. Det var fint att se någon från offentligt håll som visar på en så pass mänsklig reaktion, har oftast saknat det från offentligt håll.
Är det här som skon klämmer, att framförandet av fakta ska ske på ett "visst sätt"?

Jag tycker mig ha sett tendenser till den tanken här i tråden tidigare, särskilt när hon den medelålders damen från FHM har presenterat på den dagliga presskonferensen.
Citera
2020-05-22, 15:59
Medlem
Pethuglins avatar
SVT:s granskning Striden om munskydden.

– Jag känner mig som en dödsängel. Så låter ett av många larm från hemtjänst och äldreomsorg i svenska kommuner. Alla var överens om att våra äldre måste skyddas och personalen inte ska riskera sin hälsa. Men striden om munskydden har blivit en av pandemins mest infekterade. SVT:s granskning visar att den myndighet som ska värna arbetsmiljön i stället pressats att tona ned sina krav. Myndighetens egen expert kom fram till att det inte räcker med plastvisir för att stoppa smittan. Den slutsatsen hamnade i papperskorgen.

https://www.svtplay.se/klipp/26870929
Citera
2020-05-22, 16:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Skillnaden mellan Sverige och Danmark är

att i Sverige gömmer sig Löfvén bakom FHM medan i Danmark AGERAR Mette Fredriksen FÖRE SSI (=SSI är danska motsvarigheten till FHM i Sverige).

Konstigt då både Löfvén och Fredriksen är SOCIALDEMOKRATER!
Kan det ha med skillnader i ländernas förvaltningsstruktur att göra?
Och då Sverige tillämpar ansvarsprincipen så ansvarar myndigheten för sina områden även i en kris-situation, så tar inte politikerna över kommandot.
Citera
2020-05-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kan det ha med skillnader i ländernas förvaltningsstruktur att göra?
Och då Sverige tillämpar ansvarsprincipen så ansvarar myndigheten för sina områden även i en kris-situation, så tar inte politikerna över kommandot.

I djupt i mitt inre finns att: danskarna KANSKE agerar så här för att slippa de kriminella utlänningarna.....oj. menade de kriminella invandrarna i Sverige.
Citera
2020-05-22, 16:06
Medlem
Citat:
Är det här som skon klämmer, att framförandet av fakta ska ske på ett "visst sätt"?

Jag tycker mig ha sett tendenser till den tanken här i tråden tidigare, särskilt när hon den medelålders damen från FHM har presenterat på den dagliga presskonferensen.

Självklart inte bara det, det är bara en aspekt av det hela. Att visa ödmjukhet och en mänsklighet.

Det viktigaste är naturligtvis att ta pandemin på stort allvar. Det har Eriksson också gjort ganska genomgående, när han t.ex. tidigare talat om att sjukvården i Stockholm har befunnit sig i en storm.
Citera
2020-05-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nu får Danmarks stadsminister skit för att hon stängde landet utan att Danmarks motsvarighet till FHM rådde till det

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-22/politisk-strid-kring-danmarks-coronastrategi

Hon LJÖG:

Citat:
Mette Frederiksen hamnat i rejält blåsväder, och flera partier kräver att regeringens hantering av coronakrisen ska utredas.

Beslutet om att all icke nödvändig verksamhet skulle stängas i Danmark kom i mitten av mars efter rekommendationer från myndigheterna. Det sade i alla fall Mette Frederiksen (S) då hon gav beskedet.
Citera
2020-05-22, 16:08
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Det får stå för de hundratals andra skribenterna, för du vill väl inte att jag låter dig ansvara för alla de hundratals som kallar bland annat mig för förnekare?

Alarmisterna om än inte de allra värsta domedagsprofeterna har haft rätt i att allt för många dör i Sverige tack vare FHM;s strategi. Förnekarna har många emot sig inklusive en enorma internationell opinion. Men som äkta förnekare erkänner man inte det minsta lilla misstag från den gudomliga Anders.

Jämförelsen mellan NSDAP deras anhängare och FHM och dessa anhängare är helt rimlig. I båda fallen handlar det om fanatism.
Citera
2020-05-22, 16:09
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hon LJÖG:
Kanske gick hon händelserna lite väl i förväg?

Skulle vara extremt korkat att ljuga om en sån sak då myndigheten har full koll på vad den rekommenderar och när.
Citera
2020-05-22, 16:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Så här säger de i utdraget ur artikeln, skall även länka den till dig.

Sweden has the highest mortality rate per capita at this stage of the epidemic, according to a Financial Times tracker that uses a seven-day rolling average of new deaths. It has overtaken the UK, Italy and Belgium in recent days.

https://www.ft.com/content/46733256-5a84-4429-89e0-8cce9d4095e4

(Det mest skämskudde-ögonblicket nånsin under pandemin var när kvinnan från FHM sa att hon inte hade koll på siffrorna på pressträffen, när FT-journalisten frågade.). 😳

Herre, Gud! UK har ju haft lockdown i många herrans veckor nu, men är på väg att öppna upp. Det är väl självklart att en omfattande lockdown minskar smittspridningen, tillfälligt....

Dödstalen släpar förstås efter några veckor i förhållande till smittspridningen. Men om ca en månad så kommer effekten på de dagliga dödstalen av att UK nu öppnar upp att märkas. Kanske kan det ta ytterligare två veckor om man lyckats pressa ner RE riktigt lågt Det måste ju upp till över 1 för att smittspridningen skall tillta. Men sedan kommer de dagliga brittiska dödstalen att öka.

Under hela denna tid kommer de svenska dagliga dödstalen, ( i alla fall om man räknar med tio dagars rörligt genomsnitt), att minska sakta, men stabilt och framförallt, i motsats till UK, permanent. Detta tack vare att immuniteten ständigt ökar i den svenska befolkningen, vilket gör det allt svårare för SARS-COV2 att spridas. Med en minskad smittspridning följer, med några veckors eftersläpning, minskade dödstal. Men för att detta skall märkas ännu tydligare måste rikssnittet ligga över 25-30 procent immuniserade. Det kan tar 1 till 2 månader innan vi är där, beroende på hur stor andel som är immuniserade idag.
Citera
2020-05-22, 16:12
Medlem
Citat:

Helst skulle man gråta en skvätt eller åtminstone svälja så att det syns i rutan..

Sen kunde man gärna pausa och låtsassamla sig inför dagens dödssiffra.
Utöver det får man absolut inte säga "siffra" - än värre "tal" utan "människor".

Om man säger att dagens dödstal är ... då är man empatistörd. Särskilt om man råkar harkla eller har en vinröd tröja på sig.

Det här är exakt samma fenomen som med att myndigheterna ska "göra något". Spelar ingen roll om det hjälper situationen. Huvudsaken är att folk är sysselsatta med något meningslös..
Citera
2020-05-22, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hon LJÖG:

Det har Tegnell gjort hela våren, vad är problemet? Alla politiker ljuger, vad är problemet?

Kanske dags att ta dig ur din lilla värld med rosa ponnys och slott byggda i choklad.
Citera
2020-05-22, 16:14
Medlem
severustheemperors avatar
Alla har väll för länge sedan noterat att 51 dött i dag.

Därav
1 i Stockholm
42 i västra götaland

Att bara 1 skulle dött i S är ju skrattretande.

Att 42 dött i VG är oroande, i relation till övriga landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in