2020-05-22, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Da forsto du ikke innlegget mitt. Poenget er at politiet kan ha som premiss at AEH døde i boligen pga hundemarkering. Da har hun jo ikke blitt bortført levende. Sekundært til dette kan funnene tyde på kvelning, både på grunn av faktiske funn som f.eks. karakteristisk blodspray fra luftveier. Og på grunn av mangel på andre funn som ville tydet på andre dødsårsaker som knivdrap, skudddrap etc.

Ellers enig med deg at politiets bevisgrunnlag er tynt, det viser avgjørelsen i lagmannsretten. Uten lik så vil dette bli tøft å få dom også.

Ut fra det som er lekket i media er mitt inntrykk at retten støtter politiet i drapsteorien, men at bevisene ikke holdt for varetektsfengsling av TH. Nå ryktes det om økt optimisme i politiet, så vi kan håpe at man har funnet mer etter ransaking og beslag hos de siktede.

Hva tenker du på med forhåndsdømming? Blant folk flest, eller i media? Før eller etter siktelsen?
Jo, jeg forstår hva du mener, men mitt poeng er at du forklarer ditt standpunkt utifra at likhundene kan ha markert. I tilfelle burde politiet gått ut med den informasjonen, samtidig som de offentliggjør påstanden om at de mener at AEH ble kvalt.
Dette fordi siktede blir forhåndsdømt i media.

Jeg synes det er et problem i forhold til rettsikkerheten vår.

Jeg mener selvsagt at det hovedsaklig er politiet og VG som forhåndsdømmer. VG har vært part i etterforskningen, og samtidig tjent penger på saken. Etterhvert har flere medier kommet på banen, og det er heller ikke ubetydelig.
Hadde siktelsen ligget på et sterkere bevis-grunnlag, så hadde det vært annerledes synes jeg.
Citera
2020-05-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det du framför är lika idiotiskt som om du skulle spekulera i att Tom Hagen skulle föda tre barn, vara hemma och ta hand om dessa barn och hemmet. Till viss del har du rätt. Tom är duktig på att städa.

Det har du lov til å mene.
Hverken du eller jeg har noen grunn til å mene hva hun kunne erverve selv.

Ektepakten sier at alt AEH ervervet selv var hennes. Og likeså for TH. Det vil altså si at om TH gikk konkurs(noe som var ganske vanlig på begynnelse av 90-tallet) så ville TH sitte tomhendt igjen , og AEH hadde ikke plikt til å dele sin formue.
Er det også urettferdig, var mitt spørsmål.
Citera
2020-05-22, 15:26
Medlem
Citat:
Politiets teori om kvelning og biologiske spor:

Fremste indikasjon på kvelning er sannsynligvis slepesporene som må antas avsatt med urin og/eller avføring. Det er mindre sannsynlig med stump vold og forgiftning da offeret mister bevisstheten før dødsøyeblikket. Skarp vold kan antagelig utelukkes på grunn av mangel på større mengder blod.

Deretter kan det ved kvelning avsettes mindre mengder blod som en blodspray fra offerets nese/munn. Disse ørsmå partiklene med blod kan ha helt spesiell karakter, blodet kan være fortynnet med spytt/saliva og blodet kan ha mikroskopiske luftbobler.

Hva du vet, skulle nesten tro at du var politi
Citera
2020-05-22, 15:26
Medlem
Virker som politiet fremdeles ikke er interessert i å avhøre de to eneste som er siktet i Norges mest omtalte kriminalsak. Er ikke det litt merkelig ? Skulle tro politiet hadde spørsmål de ville ha svar på.
Citera
2020-05-22, 15:30
Medlem
Citat:
Veldig mye uvanlig som foregikk i dagene rundt forsvinningen. Teaterbesøket tror jeg ble bråbestemt. Slik jeg tolker venneparet som inviterte dem, var billettene egentlig til noen andre som meldte avbud i siste øyeblikk. Kanskje de ble syke. Dermed fikk TH og AEH spørsmålet om å overta billettene. Forestillingene var utsolgt måneder i forveien.

Ja, mange aktiviteter og avtaler nær opp til forsvinningstidspunktet.

Hvis planen var å reise til Kvitfjell den onsdagen, så må det ha passet dårlig å ta en helaften på byen dagen før. Skulle tro de fleste foretrekker å bruke kvelden før til pakking og klargjøring.

AEH skal også hatt avtaler dagen etter med bl.a. elektriker. Den brått bestemte hytteturen må ha kommet svært ubeleilig på for AEH som i lengre tid hadde gledet seg til slektstreffet.

Hvorfor måtte slektstreffet vike for en hyttetur som ikke var planlagt?
Hvorfor måtte AEH være med på hytteturen? Tydeligvis har det vært diskusjoner om dette.

Nå viser imidlertid ettertiden at AEH sendte en SMS om at hytteturen var avlyst.
Samtidig har TH forklart at han ringte AEH fra jobb fordi de hadde avtalt å snakke om hytteturen.
Senast redigerad av Jayce 2020-05-22 kl. 15:37.
Citera
2020-05-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ikke troverdig kilde. Artikkelen er 13 år gammel, og dessuten et meningsinnlegg i saken om hundene i Madeleine McCann saken. Ikke objektivt innhold.
Men enig i at funn fra likhunder er usikkert. Det er en grunn til at det ikke kan benyttes som bevis i retten, kun som verktøy i etterforskning. Jeg kan likevel ikke unngå å bli imponert over den svenske hunden som i åpent hav lokaliserte alle kroppsdelene fra Kim W*ll. Fra dekket på en båt. Det er samme hunden som var i Sl*raveien.

Ja, jeg er enig. De er nyttige. Særlig ved søk etter mennesker, for eksempel ved jordskjelv.
https://www.researchgate.net/publication/330647785_Perceived_infallibility_of_detection_dog _evidence_implications_for_juror_decision-making

Men Høyesterett i USA har vedtatt at hunder ikke kan benyttes som bevis. Her er et utdrag.

Our findings indicate that an unsubstantiated belief and trust in detection dog evidence may negatively influence juror decision-making, which may, in turn, pose consequences for fairness and justice.
Citera
2020-05-22, 15:31
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jo, jeg forstår hva du mener, men mitt poeng er at du forklarer ditt standpunkt utifra at likhundene kan ha markert. I tilfelle burde politiet gått ut med den informasjonen, samtidig som de offentliggjør påstanden om at de mener at AEH ble kvalt.
Dette fordi siktede blir forhåndsdømt i media.

Jeg synes det er et problem i forhold til rettsikkerheten vår.

Jeg mener selvsagt at det hovedsaklig er politiet og VG som forhåndsdømmer. VG har vært part i etterforskningen, og samtidig tjent penger på saken. Etterhvert har flere medier kommet på banen, og det er heller ikke ubetydelig.
Hadde siktelsen ligget på et sterkere bevis-grunnlag, så hadde det vært annerledes synes jeg.

Jeg tror ikke vi kan forvente at politiet skal gå offentlig ut i media med sentrale bevis fra åsstedet. MEN - de sier jo at de tror huset er et drapsåsted, riktignok uten å redegjøre for hvilke funn som tyder på det. Jeg forsøker bare å "synse" om hvilke eventuelle funn som kunne tenkes å gi en slik konklusjon. Du får ta det for det det er, teorier og spekulasjoner. Jeg har heller ingen bestemt mening om hvem som har utført selve drapshandlingen, men jeg tolker signaler fra rettsavgjørelsen dithen at de støtter politiets drapshypotese.
Jeg synes media har vært svært grundige med å ikke forhåndsdømme eller omtale ektemannen under etterforskningen. Det er nesten forbausende at ikke dramatiske rykter har blitt omtalt, så jeg synes de har vært svært edruelige. At media nå omtaler siktelsene er helt naturlig. VG har nok hatt et gjensidig samarbeid med politiet, det er jeg enig i. Politiet har trengt en kanal for sin mediestrategi, og VG har kanskje fått noe informasjon som gjenytelse. Om det har skadet etterforskningen må tiden vise. Målet må være å tak i alle som står bak dette.
Senast redigerad av Minnimus 2020-05-22 kl. 15:36.
Citera
2020-05-22, 15:36
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Hva du vet, skulle nesten tro at du var politi
eller lege? eller rettsmedisiner? eller noe helt annet
Citera
2020-05-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Ser ut som det med stor sannsynlighet er begått et drap i huset, ifølge politiet og Tingretten.
Bare Holden holder fast ved sin teori om at:
"Det er minst like sannsynlig at et eventuelt drap har funnet sted etter at hun ble tatt bort fra boligen".
Bilen som rygget opp til boligen kl 9.05 antas å ha en sentral rolle, men vi har fått lite info om den.
Ryggingen må ha skjedd omtrent samtidig som TH passerte stedet.
Siden den er fanget på overvåkningskamera må vel politiet vite når den ankom fiskebrygga der den sto parkert.
Men hvor lenge sto den der?
Jeg tenker at om de visste at TH skulle dra til jobben kl. 9, så ville de ankomme omtrent da.
Lite hensiktsmessig å stå der å vente lenger enn nødvendig.
Om de trodde han ville følge sine vanlige rutiner, ville de ikke kunnet time det så presist,
og ville antakelig stått der og ventet en stund.
Siden bilen rygget opp, skulle den vel mest sannsynlig ned igjen samme for så å forsvinne.
Da vil den på nytt fanges av kamera, og tidspunkt for forsvinningen kunne fastslås.
Et usikkerhetsmoment at flere biler kjørte gangveien i det aktuelle tidsommet, og at bildene var uklare.
Men vil tro det ikke var mange og at politiet har en formening om ankomst og avslutning.

TH dro senere på jobb enn vanlig denne dagen, kl 7.00 var vel den vanlige tiden ???

Da er det temmelig rart at "kidnapperne" stod nede ved fiskebrygga akkurat på klokkeslettet da TH skulle dra på jobben akkurat denne dagen, det var rett og slett griseflaks at TH var forsinket ellers hadde de måttet vente i to timer.

Og dette var den første dagen som som gangveien igjen var åpnet for vinteren.

Det er for mange tilfeldigheter som har klaffet her.
Citera
2020-05-22, 15:40
Medlem
Citat:

Bra at vi har faglig ekspertise her
Citera
2020-05-22, 15:49
Medlem
Citat:
Jeg tror ikke vi kan forvente at politiet skal gå offentlig ut i media med sentrale bevis fra åsstedet. MEN - de sier jo at de tror huset er et drapsåsted, riktignok uten å redegjøre for hvilke funn som tyder på det. Jeg forsøker bare å "synse" om hvilke eventuelle funn som kunne tenkes å gi en slik konklusjon. Du får ta det for det det er, teorier og spekulasjoner. Jeg har heller ingen bestemt mening om hvem som har utført selve drapshandlingen, men jeg tolker signaler fra rettsavgjørelsen dithen at de støtter politiets drapshypotese.
Jeg synes media har vært svært grundige med å ikke forhåndsdømme eller omtale ektemannen under etterforskningen. Det er nesten forbausende at ikke dramatiske rykter har blitt omtalt, så jeg synes de har vært svært edruelige. At media nå omtaler siktelsene er helt naturlig. VG har nok hatt et gjensidig samarbeid med politiet, det er jeg enig i. Politiet har trengt en kanal for sin mediestrategi, og VG har kanskje fått noe informasjon som gjenytelse. Om det har skadet etterforskningen må tiden vise. Målet må være å tak i alle som står bak dette.
Jeg tror vi skal begynne å innse at de som nå er på saken ikke kommer til å løse den. Brøske med venner forstår at de snart mister jobben hvis de ikke kommer seg videre. Derfor bruker de VG alt de kan for å prøve å komme seg ut av omdømmebakevja. Men det de kommer med er for tynt. Hadde de hatt bedre beviser, ville de lekket dem for lenge siden.
Citera
2020-05-22, 15:55
Avslutad
Citat:
Jeg tror ikke det er så mange norske leger og rettsmedisinere, som kommenterer i tråden her - men én krimreporter og to og tre - det tror jeg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in