2020-05-21, 08:49
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag har roat mig med att läsa Allsvenskan enligt Lundh. Den är faktiskt över förväntan. Har snappat upp en del andra böcker som han använt som källor som jag tror att jag skall avverka också.

I AS begynnelse blev Fässberg rånade på sin AS plats, dom skulle ha varit ett av ursprungslagen, istället fick Landskrona den platsen. Det ställdes ekonomiska särkrav på Västerås och Fässberg som de andra klubbarna inte behövde uppfylla, Västerås klarade att fixa det innan "deadline" och fick sin plats, som annars hade tillfallit Djurgården, Fässberg fixade i princip biffen också, då Papyrus ägare gick i god för dom men i det läget(en vecka innan säsongspremiär) hade redan Landskrona fått platsen, utan att behöva uppfylla samma krav som Fässberg.

Fässberg har dock lyckats bli svenska mästare, men vad hade hänt om dom inte hade blivit negativt särbehandlade? Det var ett av Sveriges bästa fotbollslag vid tillfället, med spelare som Svarte Filip(som sedan blev en Blåvitt legend).

Det är en bra bok ja.

Fässberg-storyn är intressant ja, nu harvar man i femman.
Man kvalade ju även till allsvenskan tio år efter guldet men missade. När man missade det gick det neråt bara.

Intressant att det sedan blev tre gbg-lag i topp av den första allsvenskan, om vi nu breddar det så Mölndal ligger i Gbg så hade vi mycket väl kunnat ha fyra. När man missade sin allsvenska plats fick man spela i västsvenska serien och där hade man ett annat kranskommunslag före sig i Jonsered.
Anledningen till att det var så hårda krav på Fässberg var väl för att förbundet ville ha en större geografisk spridning i serien...
Citera
2020-05-21, 08:53
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Som ett uppehåll för landslaget etc, men då har man annan fotboll att se då fotboll inte bara är allsvenskan. Jag hade tänkt att se fotboll i samtliga divisioner mellan Divison 7 och allsvenskan i år.

Nu får man hålla till godo med gamla matcher i all idrott

Det är verkligen pest utan allsvenska matcher att gå på ja, även om det ger en massa tid att vara med mer hemmavid.

Det där är en riktigt rolig grej att göra att se iaf en match på varje nivå i sin stad/region.
Vill du sedan utveckla det så ta och se en match i varje serie med lag på samma sätt under en säsong och vips är du fast i groundhoppandet...

Lägre serierna lär du kunna göra iår när det är extremt tveksamt om det blir nån allsvenska med publik, en rolig grej då för att knyta an till allsvenskan är att se så många ex-allsvenska lag/arenor som möjligt.
Citera
2020-05-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är en bra bok ja.

Fässberg-storyn är intressant ja, nu harvar man i femman.
Man kvalade ju även till allsvenskan tio år efter guldet men missade. När man missade det gick det neråt bara.

Intressant att det sedan blev tre gbg-lag i topp av den första allsvenskan, om vi nu breddar det så Mölndal ligger i Gbg så hade vi mycket väl kunnat ha fyra. När man missade sin allsvenska plats fick man spela i västsvenska serien och där hade man ett annat kranskommunslag före sig i Jonsered.
Anledningen till att det var så hårda krav på Fässberg var väl för att förbundet ville ha en större geografisk spridning i serien...

Nu för tiden är Mölndal absolut en del av GBG, kommuner är egentligen bara administrativa enheter, mycket av Mölndals kommunen är en del av GBG tätort. Senaste kommunreformen var väl någon gång på 60-talet. Då inkorporerades Angered landskommun i GBG kommun och många stadsdelar brukade vara egna kommuner. Egentligen är varje stadsdelsnämnd stor nog att vara en egen kommun idag.

Eniro har ju en ganska intressant kartfunktion där man kan kolla hur det såg ut tidigare, historiska flygfoton, går tillbaka till 1955, så inte supertidigt, men det har hänt en del även sedans dess.
Citera
2020-05-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Som ett uppehåll för landslaget etc, men då har man annan fotboll att se då fotboll inte bara är allsvenskan. Jag hade tänkt att se fotboll i samtliga divisioner mellan Divison 7 och allsvenskan i år.

Nu får man hålla till godo med gamla matcher i all idrott

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är verkligen pest utan allsvenska matcher att gå på ja, även om det ger en massa tid att vara med mer hemmavid.

Det där är en riktigt rolig grej att göra att se iaf en match på varje nivå i sin stad/region.
Vill du sedan utveckla det så ta och se en match i varje serie med lag på samma sätt under en säsong och vips är du fast i groundhoppandet...

Lägre serierna lär du kunna göra iår när det är extremt tveksamt om det blir nån allsvenska med publik, en rolig grej då för att knyta an till allsvenskan är att se så många ex-allsvenska lag/arenor som möjligt.

Som ni säkert redan vet gjorde jag ju den grejen 2019. Alla nivåer herr, men bara högsta på damsidan. Rekommenderas absolut. Försök hitta ”Div 5-7 Landsbygd”, för de har ett större kulturellt värde med lokalbefolknings-engagemang. Ju mer jag tänker på det desto mer tycker jag att min bästa match 2019 var i Div 6. 8 snygga mål och korv för 5 kr. Även om Div 7 och ”lägg valfritt inträde i mjölkkannan” också hade charm.
Citera
2020-05-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Med den mannen vet man aldrig. Han hade ju MFF i sitt hjärta ända till han fick nobben på sin begäran om styrelseplats i MFF. Hans önskan är att ställa till det för MFF på alla vis. Hans dröm är nog att han gör det avgörande målet mot MFF i Malmö.

Han saknar bl.a. ett SM-guld liksom de flesta Hammarby:are, så det är inte otänkbart.
Tror jag knappast att han hade. Zlatan har ju aldrig visat några direkta sympatier för MFF väl?
Citera
2020-05-21, 14:03
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Tror jag knappast att han hade. Zlatan har ju aldrig visat några direkta sympatier för MFF väl?

Han har sagt ett otal gånger men det visar bara att han en mytoman.
Citera
2020-05-22, 06:48
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Nu för tiden är Mölndal absolut en del av GBG, kommuner är egentligen bara administrativa enheter, mycket av Mölndals kommunen är en del av GBG tätort. Senaste kommunreformen var väl någon gång på 60-talet. Då inkorporerades Angered landskommun i GBG kommun och många stadsdelar brukade vara egna kommuner. Egentligen är varje stadsdelsnämnd stor nog att vara en egen kommun idag.

Eniro har ju en ganska intressant kartfunktion där man kan kolla hur det såg ut tidigare, historiska flygfoton, går tillbaka till 1955, så inte supertidigt, men det har hänt en del även sedans dess.

Det är jag medveten om, det var mest för att andra inte skulle börja med något tjöt om att inte räkna med dessa i Gbg-fotbollen (Mölndalslagen spelar ju t.ex. i vår lokalfotboll).

Beträffande kartor etc finns/fanns det nån funktion med ännu äldre kartor när man hade tillgång till kommunens interna kartor. Det var kul att se, satt och kollade diverse planer etc på det när jag hade den tillgången. Fast vi kanske börjar hamna lite väl ot nu...

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som ni säkert redan vet gjorde jag ju den grejen 2019. Alla nivåer herr, men bara högsta på damsidan. Rekommenderas absolut. Försök hitta ”Div 5-7 Landsbygd”, för de har ett större kulturellt värde med lokalbefolknings-engagemang. Ju mer jag tänker på det desto mer tycker jag att min bästa match 2019 var i Div 6. 8 snygga mål och korv för 5 kr. Även om Div 7 och ”lägg valfritt inträde i mjölkkannan” också hade charm.

Vi får dra igång "groundhopp"-tråden inom Sverige igen.

För att knyta an till allsvenskan så kan det även göras en variant där man besöker alla arenor där det spelats allsvensk fotboll (som står kvar idag), ser alla lag (som finns kvar idag) etc.
Citera
2020-05-22, 15:46
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Med den mannen vet man aldrig. Han hade ju MFF i sitt hjärta ända till han fick nobben på sin begäran om styrelseplats i MFF. Hans önskan är att ställa till det för MFF på alla vis. Hans dröm är nog att han gör det avgörande målet mot MFF i Malmö.

Han saknar bl.a. ett SM-guld liksom de flesta Hammarby:are, så det är inte otänkbart.
Är detta den generella uppfattningen bland MFF-fans?
Citera
2020-05-22, 15:50
Medlem
girigfans avatar
https://www.svt.se/svttext/tv/pages/305.html

helt rätt ställningstagande av BW, även om uttalandet består av en vit lögn. jag tvivlar stakt på att aik har möjligheten till att ransonera publikplatser, med uppkomna interna stridigheters konsekvenser och dessutom skulle det innebära säkerhetskostnader som skulle överstiga intäkterna.
Citera
2020-05-22, 16:47
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Är detta den generella uppfattningen bland MFF-fans?

Vet ej. Jag skrev detta till en annan MFF:are som inte hört något. Ett par dagar senare så skrev Patrik Ekvall detsamma. Jag vet inte om Ekvall är MFF:are.
Citera
2020-05-22, 17:15
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
https://www.svt.se/svttext/tv/pages/305.html

helt rätt ställningstagande av BW, även om uttalandet består av en vit lögn. jag tvivlar stakt på att aik har möjligheten till att ransonera publikplatser, med uppkomna interna stridigheters konsekvenser och dessutom skulle det innebära säkerhetskostnader som skulle överstiga intäkterna.
vad fan... de har landets största arena. fördela ut folk på varannan stol som nämnts förut så får de plats med alla säsongare plus ett antal lösplåtar på 3e.

Björn kör en luftsving för att pressa
Citera
2020-05-22, 17:19
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
vad fan... de har landets största arena. fördela ut folk på varannan stol som nämnts förut så får de plats med alla säsongare plus ett antal lösplåtar på 3e.

Björn kör en luftsving för att pressa
de kommer inte kunna tygla klacken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in