Citat:
Jag har roat mig med att läsa Allsvenskan enligt Lundh. Den är faktiskt över förväntan. Har snappat upp en del andra böcker som han använt som källor som jag tror att jag skall avverka också.
I AS begynnelse blev Fässberg rånade på sin AS plats, dom skulle ha varit ett av ursprungslagen, istället fick Landskrona den platsen. Det ställdes ekonomiska särkrav på Västerås och Fässberg som de andra klubbarna inte behövde uppfylla, Västerås klarade att fixa det innan "deadline" och fick sin plats, som annars hade tillfallit Djurgården, Fässberg fixade i princip biffen också, då Papyrus ägare gick i god för dom men i det läget(en vecka innan säsongspremiär) hade redan Landskrona fått platsen, utan att behöva uppfylla samma krav som Fässberg.
Fässberg har dock lyckats bli svenska mästare, men vad hade hänt om dom inte hade blivit negativt särbehandlade? Det var ett av Sveriges bästa fotbollslag vid tillfället, med spelare som Svarte Filip(som sedan blev en Blåvitt legend).
I AS begynnelse blev Fässberg rånade på sin AS plats, dom skulle ha varit ett av ursprungslagen, istället fick Landskrona den platsen. Det ställdes ekonomiska särkrav på Västerås och Fässberg som de andra klubbarna inte behövde uppfylla, Västerås klarade att fixa det innan "deadline" och fick sin plats, som annars hade tillfallit Djurgården, Fässberg fixade i princip biffen också, då Papyrus ägare gick i god för dom men i det läget(en vecka innan säsongspremiär) hade redan Landskrona fått platsen, utan att behöva uppfylla samma krav som Fässberg.
Fässberg har dock lyckats bli svenska mästare, men vad hade hänt om dom inte hade blivit negativt särbehandlade? Det var ett av Sveriges bästa fotbollslag vid tillfället, med spelare som Svarte Filip(som sedan blev en Blåvitt legend).
Det är en bra bok ja.
Fässberg-storyn är intressant ja, nu harvar man i femman.
Man kvalade ju även till allsvenskan tio år efter guldet men missade. När man missade det gick det neråt bara.
Intressant att det sedan blev tre gbg-lag i topp av den första allsvenskan, om vi nu breddar det så Mölndal ligger i Gbg så hade vi mycket väl kunnat ha fyra. När man missade sin allsvenska plats fick man spela i västsvenska serien och där hade man ett annat kranskommunslag före sig i Jonsered.
Anledningen till att det var så hårda krav på Fässberg var väl för att förbundet ville ha en större geografisk spridning i serien...