2020-05-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
"Regeringen engagerad för att tona ned kravet på munskydd"
Arbetsmiljöverket pressades att tona ned krav på munskydd
Folkhälsomyndighetens "rekommendationer" skulle gälla
SKR var drivande för att stoppa de hårdare kraven
Expertutlåtande om att visir inte räcker raderades
"Väldig allvarligt och en rejäl myndighetsskandal"

https://www.friatider.se/regeringen-engagerad-att-tona-ned-kravet-pa-munskydd

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/video-sa-pressades-kraven-pa-munskydd-tillbaka-medan-smittan-tog-sig-in-i-aldrevarden

Så det var därför de blev förbannade när munskydd togs upp. Nu får väl jounalisterna verkligen följa upp det.
Senast redigerad av haralltidundrat 2020-05-22 kl. 15:30.
Citera
2020-05-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast det stämmer inte. Inte så konstigt att du inte angivit några källor heller då förstås. 0.5% är ett bättre estimat i dagsläget som också stämmer bättre med de data som finns. Inklusive de svenska antikroppstesterna. Fortfarande är det dock utan tvivel högre än FHM:s inledande uppskattningar.

Det verkar stämma om man räknar mot en total befolkningsmängd jo. Du kan räkna på spanska och engelska siffrorna tex som är offentliga för hela befolkningen. De svenska får man uppskatta på hela befolkningen då de inte presenterat detta än vad jag sett.
Citera
2020-05-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag ansvarar inte för vad du väljer att svamla om. Det var du som började citera mig så jag kunde brytt mig mindre om vad du började skriva om när jag har pratat om turismen från första början...

Börjar bli lågnivå bland förnekarna.

Antar att de börjar få slut på argument.

Kan du konkretisera vad en ”förnekare” förnekar?
Att ett virus finns?
Att folk dör?
Att Tegnell är från mars?
Att jorden är rund?

Vore bra att veta kriterierna.
Citera
2020-05-22, 15:31
Medlem
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/video-sa-pressades-kraven-pa-munskydd-tillbaka-medan-smittan-tog-sig-in-i-aldrevarden

SVERIGE HAR FRUKTANSVÄRDA MYNDIGHETER SOM UTFÖR MYNDIGHETSUTÖVNING.
Hoppas man kan utreda detta så att de skyldiga får stå till svars.
Citera
2020-05-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Vad är hammaren o dansen??

Hårdare lockdown för att kväsa spridning och sen öppna upp, och då slå hårt ned på lokala utbrott.
Citera
2020-05-22, 15:32
Medlem
Citat:

SVERIGE HAR FRUKTANSVÄRDA MYNDIGHETER SOM UTFÖR MYNDIGHETSUTÖVNING.
Hoppas man kan utreda detta så att de skyldiga får stå till svars.
Citera
Medlem
sannes avatar
Bara att smittspridningen ökar med + 600 per dag borde vara en hint till våra myndigheter och politiker att smittan sprider sig för snabbt. (600 * 7 vecka) blir 210 stycken i veckan som kräver intensivvård (5%). Kommer den redan belastade vården att klara av det? Det är frågan nu. Som jag uppfattat det så ligger de redan i röd zon (Stockholm) och de som ligger på IVA kan ligga så länge som 4 veckor i respirator. Det kommer inte fungera ...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bjorn-eriksson-fruktar-ny-smittvag
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vi har haft Corona i landet snart 3 månader; det första dödsfallet var för 10 veckor sedan.
Med stora ansträngningar har sjukvården försökt behandla de mest behövande i de grupper som har bäst möjlighet att tillgodogöra sig vården.

Denna helg kommer troligen antalet döda att spränga 4000-vallen, och drar man ut kurvan så når vi kanske 6000 döda till midsommar. (Det kan vända ner snabbare, men det kan också vända upp, så som till exempel sker i Östergötland och Örebro just nu; där ökar antalet nya smittade sedan en tid).

Idag har vi 350 Corona-sjuka inom intensivvården; det är möjligt tack vare stora ansträngningar och eftersom många andra vårdtillfällen har skjutits på framtiden. Men media rapporterar att personalen är slutkörd och dessutom kommer sommaren inom kort; även vårdanställda kommer vilja ha semester.

Så mina frågor är:

- Vad har vi att se fram emot i sommar? Antalet nya smittade är fortfarande högt, personalen är sliten, semestrarna hägrar. Kommer vården orka hålla för trycket? Eller blir alla friska så att vi kan stänga avdelningarna och personalen kan gå hem, precis som alla tidigare somrar?

- Vad har vi att se fram emot i höst? Kommer antalet smittade vara nere på noll så att personal som idag vårdar corona-sjuka kan börja behandla dem som i 3-4-5 månader fått vänta på sin icke-akuta vård, och hur länge tar det att beta av kön? Eller kommer IVA-platserna fortfarande vara fulla av corona-sjuka och sjukvården arbeta bortom sin långsiktiga kapacitet? Vad händer i så fall med cancer-, njur-, bråck-, prostata-, bypass- och protes-patienterna? Hur länge måste de vänta på sin planerade operation?

4000 döda når vi alldeles säkert när vi får in eftersläpningen fram mot tisdag. Sedan kanske dödstalet ligger på 40-50 /dag fram till midsommar ca 30 dagar 1200 . 1500 till. Sedan kanske 30 - 40 per dag i juli 900 - 1200 20 -30 i augusti 600 - 900 september 10 - 20 döda 300 - 600 och sedan 10 död per dag resten av året. 900 Summan av kardemumman borde då vara 7900 - 9100. På årsbasis över 10 000.

Sedan håller jag inte med att fler upptäckta fall leder till fler döda. Orsaken till fler upptäckta fall är mer testning.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Västra Götaland:

470 döda +42 idag

Stockhollm:

1885 döda +1 idag

Det börjas i Göteborg nu skulle jag tro även om Stockholms siffror beror på klämdagen idag. Dags att titt på det relativt kanske:

Storstockholm: 2 377 081 invånare 2019.
Storgöteborg: 1 041 850 invånare 2019.

De har en bit kvar och det ska bli intressant att se utvecklingen framöver.
Citera
2020-05-22, 15:33
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kan du konkretisera vad en ”förnekare” förnekar?
Att ett virus finns?
Att folk dör?
Att Tegnell är från mars?
Att jorden är rund?

Vore bra att veta kriterierna.
Det är helt enkelt en gummistämpel som man drämmer till med på alla som avviker från "min åsikt gällande denna epidemin".

Det finurliga är att man kan kalla vem som helst för förnekare, smidigt!
Citera
2020-05-22, 15:34
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Oron för andra vågen

Björn Eriksson talar mycket klokt och allvarsamt om Covid, i ett 3 min. klipp från SVT. Rekommenderas! Bl.a. tar han upp sin oro för en eventuell andra våg:

Mina värsta farhågor är att det kommer en ny våg av smittspridning och att många blir sjuka samtidigt Då blir det väldigt tufft

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bjorn-eriksson-fruktar-ny-smittvag

Björn Eriksson verkar vara väldigt sympatisk och klok person utan några som helst översittarfasoner.

Tegnell borde titta på det här klippet och lära sig något!
Citera
2020-05-22, 15:34
Medlem
Dagens jämförelse mellan Danmark och Sverige (sa Danmark först av orsaker som jag inte kanske behöver nämna?):

Totalt 11230 smittade
119 som är inlagda varav 23 på intensiven varav 19 med respirator
9764 utav de 11230 är friskförklarade
561 döda

Och så Absurdistans siffror, ehhh förlåt så heter det inte än, menade Sverige:

Totalt 32809 smittade
3925 döda

Men hittar inga siffror på HUR många som är friskförklarade av de smittade, bara att 1906 har intensivvårdats totalt.

Men kolla denna statistik: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samf...verden/8051950

så ser ni HUR många som har smittats i Norden och JÄMFÖR!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in