2020-05-22, 15:10
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Länder blir fattigare och har inte råd att köpa det vi kränger ut. Inte just nu i vart fall. Denna återhämtning kan ta 3-4 år "tror" jag.

Vilka länder och vad är den uträkningen för att stödja det?
Citera
2020-05-22, 15:10
Medlem
En analys av överdödlighet före och efter utbrottet visar en hel del märkligheter. Bland annat har Grekland en mindre överdödlighet under utbrottet än summan innan utbrottet för året. Portugal har också något högre summerad överdödlighet innan jämfört med under utbrottet. Finland har en väldigt mycket lägre dödlighet perioden innan utbrottet än deras genomsnitt.

Country; Vecka 1-17; Före utbrott; Utbrott
Austria; 31,18; 13,19; 17,99
Belgium: 117,41; 8,07; 109,34
Denmark; 2,17;−5,17; 7,34
Estonia; −1,11; −7; 5,89
Finland; −15,27; −21,15; 5,88
France; 82,87; 5,28; 77,59
Greece; 20,71; 18,62; 0,82
Ireland; 23,34; 6,12; 17,22
Italy; 103,45; 14,25; 89,2
Netherlands; 34,5; −6,56; 41,06
Norway; 4,22; −1,17; 5,39
Portugal; 52,55; 28,1; 24,45
Spain; 162,12; 31,69; 130,43
Sweden; 44,06; −10,53; 54,59
Switzerland; 44,16; 3,19; 40,97
England; 173,15; 7,63; 165,52
North Ireland; 38,87; 8,93; 29,94
Scotland; 71,71; 8,33; 63,38
Wales; 67,54; −0,16; 67,7
Citera
2020-05-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, locking down earlier would have saved a lot more lives. Boris Johnson is to blame for that.

But the GDP is estimated to fall by 6.5% in the UK. How much is it going to fall by here in Sweden? I remember about 7% but I might be off a little.

Sweden has failed on both points, I don’t see how you can argue against that. I guess that’s why you attack my nationality because you feel yours is threatened – but I live in this country. The failures of this country affect me and those I care about. You shouldn’t let some blind nationalism distract you from the fact that they have failed you too, and you’re in the same shit situation as the rest of us here, whether you support it or not.

So again, when I say the economy is estimated to retract here just as badly/worse than our neighbors, that is a fact. That fact means that we have failed on the economic side of things. Look it up yourself.

You’ve already admitted to a large number of deaths, and that there has been a failure there. So that makes two points. I don’t understand your “not really” reply in the beginning there — yes really, yes really, yes really. Both those points have been failures.

Your claim that it’s because of elderly home deaths is also wrong. The percentage of deaths is rather similar and following the antibody results, 65+ is the least infected age-group. The results are due to the fact that not only did Sweden allow for a larger initial spread than other countries, but there is a decent chunk of excess deaths due to hospital collapse (pre-triage/triage).

I jämförelse med andra länder och dödsfall i Corona är onekligen vår strategi ett misslyckande.

Det jag misstänker är dock att den globala misären av effekterna att stänga ned länder kommer vara värre än Corona själv.
Det är en misstanke, inget jag hugger i sten.
Jag har lärt mig att vara ödmjuk i denna fråga eftersom vi talar om liv och död bokstavligt.
Citera
2020-05-22, 15:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du låter som dessa pseudointellekta 20-åringar som ställer frågor för att sedan försöka motbevisa med någon efterbliven tes.

Du kan väl googla själv?

"Turismen i Sverige omsatte 337 miljarder kronor under 2018 och ökade med 6 procent jämfört med året innan."

https://tillvaxtverket.se/statistik/turism.html
Sveriges ekonomi är inte baserad på turism-intäkter.
Men det har du koll på, så klart.
Citera
Medlem
Vi har haft Corona i landet snart 3 månader; det första dödsfallet var för 10 veckor sedan.
Med stora ansträngningar har sjukvården försökt behandla de mest behövande i de grupper som har bäst möjlighet att tillgodogöra sig vården.

Denna helg kommer troligen antalet döda att spränga 4000-vallen, och drar man ut kurvan så når vi kanske 6000 döda till midsommar. (Det kan vända ner snabbare, men det kan också vända upp, så som till exempel sker i Östergötland och Örebro just nu; där ökar antalet nya smittade sedan en tid).

Idag har vi 350 Corona-sjuka inom intensivvården; det är möjligt tack vare stora ansträngningar och eftersom många andra vårdtillfällen har skjutits på framtiden. Men media rapporterar att personalen är slutkörd och dessutom kommer sommaren inom kort; även vårdanställda kommer vilja ha semester.

Så mina frågor är:

- Vad har vi att se fram emot i sommar? Antalet nya smittade är fortfarande högt, personalen är sliten, semestrarna hägrar. Kommer vården orka hålla för trycket? Eller blir alla friska så att vi kan stänga avdelningarna och personalen kan gå hem, precis som alla tidigare somrar?

- Vad har vi att se fram emot i höst? Kommer antalet smittade vara nere på noll så att personal som idag vårdar corona-sjuka kan börja behandla dem som i 3-4-5 månader fått vänta på sin icke-akuta vård, och hur länge tar det att beta av kön? Eller kommer IVA-platserna fortfarande vara fulla av corona-sjuka och sjukvården arbeta bortom sin långsiktiga kapacitet? Vad händer i så fall med cancer-, njur-, bråck-, prostata-, bypass- och protes-patienterna? Hur länge måste de vänta på sin planerade operation?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ta chansen? Vari består risken att åka till medelhavet? Är det själva flygresan du tänker på?

Jag tänker mer på att jag som är i en riskgrupp föredrar att om det går illa för mig att vara hemma där jag kan språket, och där jag har läkare som kan min historia.
Osäkerheten kring allt helt enkelt.
Citera
2020-05-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Finlands kvartals-BNP var bra innan corona. Och nu visar de även att deras ekonomi klarat sig relativt bra genom epidemin.

Norges ekonomi kan justeras ögonblickligen genom ett uttag från oljefondens reserver.

Så nog har de råd att importera, samtidigt som Sverige har behållit sin produktion intakt.

Av någon anledning har inte EU offentliggjort siffrorna och prognosen för just Finland (vad fan försöker de dölja?) men det är lite lustigt när de ändå skriver att den offentliga skuldkvoten förväntas hoppa med cirka 10 pps. år 2020. Detta är resultatet av det stora underskottet i den offentliga sektorn samt vissa åtgärder som inte har registrerats i underskottet, såsom skatteutskott och investeringar i privata företag. År 2021 beräknas skuldkvoten marginellt ytterligare försämras.

För Sveriges del har man alltså siat om att kvoten försämras från 35 till 42% = 7pps.

KATASTROF skriver tidningarna. Och proffessorer öser på att det skulle kunna möjligen eventuellt även bli SÄMRE.

Men när Finland hoppar från en okänd siffra 10 pps högre - då går det bra för Finland.
Även vet vi att Finland var skuldsatt till en högre grad än Sverige redan innan Coronan.

Kan någon förklara logiken för mig i detta?

Finland:
The public debt-to-GDP ratio is expected to jump by around 10 pps. in 2020. This is the result of the high deficit of the general government as well as some measures not recorded in the deficit, such as tax deferrals and investments in private companies. In 2021, the debt ratio is projected to marginally further deteriorate.
Senast redigerad av sno 2020-05-22 kl. 15:23.
Citera
2020-05-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du kanske missade kontexten, dvs att jag svarade på ett inlägg där någon skrev att vi nu halkar efter i dödsfrekvens igen. Jag påpekade alltså att det kan bero på att likräknandet går på sparlåga i Sverige under helger och klämdagar, medan det brukar tuffa på ungefär som vanligt i de flesta andra länder.

Söndag 26/4: 2 döda
Måndag 27/4: 80 döda

Jag ser inte att något annat land har så hackig kurva. Inte kritik, bara ett konstaterande. Och något att hålla i minnet så att man inte börjar jubla över låga dödstal varenda söndag.

Varken jubla över låga siffror när det är helgtider eller skrika sig hes när siffrorna sedan dyker upp som eftersläp.

Vi måste få ner siffrorna oavsett.
Är vi alla rörande överens om.
Citera
2020-05-22, 15:20
Medlem
"Regeringen engagerad för att tona ned kravet på munskydd"
Arbetsmiljöverket pressades att tona ned krav på munskydd
Folkhälsomyndighetens "rekommendationer" skulle gälla
SKR var drivande för att stoppa de hårdare kraven
Expertutlåtande om att visir inte räcker raderades
"Väldig allvarligt och en rejäl myndighetsskandal"

Citat:
Regeringskansliet har varit engagerat i processen för att tona ned kraven på munskydd på äldreboende, avslöjar SVT. Granskningen visar också att ett vetenskapligt expertutlåtande om att visir inte räcker för att skydda personal i äldreomsorgen raderades från Arbetsmiljöverket och därmed inte togs med när domstol skulle bedöma frågan.

https://www.friatider.se/regeringen-engagerad-att-tona-ned-kravet-pa-munskydd

Citat:
– Jag känner mig som en dödsängel.
Så låter ett av många larm från äldrevård – och hemtjänstpersonal. Alla var överens om att våra äldre måste skyddas och att personalen inte ska riskera sin hälsa. Men SVT:s granskning visar att den myndighet som ska värna arbetsmiljön i stället pressats att tona ned sina krav och linjera sig med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/video-sa-pressades-kraven-pa-munskydd-tillbaka-medan-smittan-tog-sig-in-i-aldrevarden
Citera
2020-05-22, 15:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så sant. Vad fan ska vi bry oss om ifall svenska medborgare fängslas runtomkring i världen på diverse grunder? Det blir faktiskt billigare för Sverige att låta alla knarkhandlare i Thailand att acceptera rättvisans gång..
Vissa verkar ju ha fått medborgarskapet med frukostflingorna, som diverse olika somalier och även en falsk forskare tillika överklasskines som har blåst blå dunster i ögonen på vissa.
Citera
2020-05-22, 15:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Senaste 7 dagarna har det alltså rapporterats 39 dödsfall om dagen i snitt. För exakt en månad sedan var samma siffra 102 om dagen. Viss skillnad. Dagens siffra är den lägsta sedan 3/4.
Så länge det inte kommer in på fler äldreboenden bör det vara lugnt.

Lund fick in det på tre hem senaste dagarna. Lär påverka dödssiffran i Skåne negativt kommande tid.

Burlövs smittotal hör hemma på äldreboenden.

Blekinge är ett bra exempel. En operationsavdelningen fick in det och siffrorna över döda och inlagda drog iväg illa kvickt. Riskgrupperna är ett problem.
Citera
2020-05-22, 15:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Sedan när fick staten rätt att bestämma över friska människors liv?

- Det gör staten hela tiden.

Citat:
Jag kan dö om jag sätter mig i bilen och kör på någon påväg till jobbet.
Skall jag inte få köra bil då?

- Innan du sätter dig bakom ratten, så ska du tillse att du är en såpass bra förare att risken för olyckor minimeras. Jag vill icke offra mitt liv för att du väljer att köra bil, utan att du först är säker på att du är en lämplig förare. Ifall du inte är en säker förare, så ska du avstå från att köra.

Citat:
Dessutom har du gått på den här skrämselpropagandan helt och hållet.
Sjukdomar sprids inte genom att man bara går förbi varandra.
Det finns ingen som helst evidens för ”social distansering” däremot för att tvätta händerna.

Finns ingen som helst evidens för att masker hindrar smittspridning hos friska personer.

- På något sätt sprider sig Covid-19 bland befolkningen. Hur anser du att smittspridningen ska hejdas?

Citat:
Dessutom har inte många dött i Covid19.

- Hur många har dött enligt din uppfattning?

Citat:
Agerandet från världens regeringar motsvarar inte hotet från Covid19.

- Jag håller med om att Världens regeringar har agerat tokigt. Enligt min uppfattning, så borde regeringarna borde ha försökt att stoppa epidemin i ett tidigt skede. I ett tidigt skede hade smittspridningen kunnat motverkas med någorlunda lindriga åtgärder. Flygtrafiken borde ha stoppats mellan Kina och Europa. Det är inte så att samhället kollapsar av att flygförbindelserna från Kina upphör. Däremot har samhället tagit skada av att flygplanen fick landa.

Hur anser du att Världens regeringar borde ha agerat?

Citat:
Hela den här farsen baseras på ett par beräkningsmodeller från Dr.Neil Fergusson på Imperial College.
Det var 13 år gamla beräkningar som han inte gått med vilket underlag han haft.
Enligt Fergussons modell skulle miljoner dö i USA. Hundra tusentals dö i UK.

- Hur många skulle ha stupat i Covid-19 ifall man hade avstått från att sätta in åtgärder?

Citat:
Samma Neil Fergusson som hävdade att milj skulle dö i fågelinfluensan -07...27 pers dog i UK.

- Det behöver finnas en beredskap att ingripa snabbt mot hotande epidemier. Ifall man ska kunna agera tidigt, så kan man inte avvakta på att först vara säker på att epidemin verkligen är farlig. Priset man får betala, är att man ibland behöver acceptera att smittskyddsmyndigheterna överreagerar.

Covid-19 har visat att Europas länder inte har haft fungerande beredskap mot epidemier. Responsen dröjde. Resultatet blev att det behövdes mycket mer smärtsamma åtgärder än vad som hade behövt med en tidigare respons.

Nästa epidemi kan vara ännu mycket farligare än Covid-19. Hur gör vi då? Ska vi göra som Anders Tegnell, och bara sitta ner och hoppas att sjukdomen ska vara tillräckligt harmlös för att få spridas bland befolkningen?

Citat:
Samma Neil Fergusson vars studier finansieras av Bill&Melinda Gates Foundatin.
Samma Bill Gates kommer distribuera vaccinet till Corona.

- Jag vill inte fästa för stora förhoppningar på ett vaccin. Ifall vaccinet forceras fram, så finns risker för biverkningar.

Citat:
Vilket förövrigt Joacim Rocklöv på Umeå Uniniversitet får sin finansiering från(Bill&MelindaGates Foundation).

Neil Fergusson har senare under april själv gått och reviderat sina beräkningar rejält innan han sa upp sig på Imperial collehe förra månaden.

Det är en väldig skillnad att isolera handelresande på en båt som anländer till en hamn och helt lands befolkning i sina hem.

- Jag svarade på ditt påstående att man aldrig har låst in friska personer.

Citat:
Återigen...nej...man har aldrig isolerat folk i sina hem.

- Enligt min uppfattning är det bättre att sätta resenärer i karantän vid gränsen, än att sätta hela samhället i karantän. Ifall man misslyckas med att stoppa en epidemi vid gränsen, så kan resultated bli att man tvingas sätta samhället i karantän.

Jag säger inte att hela Sverige bör sättas i karantän på grund av Covid-19. Men jag säger att det behöver finnas beredskap att sätta hela samhällen i karantän, inför den dag som det uppstår en ännu farligare epidemi än Covid-19.

Citat:
Du har helt och hållet köpt hela denna covid19 skrämselpropaganda från media.
Har media någonsin sagt sanningen förut?

- Det kan ha inträffat, längre tillbaka i tiden, att medierna sade sanningen.

Nutidens journalistkår saknar däremot förmågan att tala sanning. Några enkla ifrågasättande tankar hade kunnat punktera lögnerna, men dessa självklara tankar nämns aldrig. (Är det omtänksamt att ta emot flyktingar? Har Sverige, och Europa, bidragit till att minska nöden i fattiga länder genom att välkomna bosättare? Eller är det tvärtom, att Sverige, och Europa, har ökat nöden i omvärlden, genom åtgärder som bygger på falsk omtanke?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in