2020-05-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Basert på det jeg har lest i tråden tror jeg det er 50 pros sannsynlig at sønnen er involvert. Ikke en tøddel mindre. Noen ganger skjer tilfeldigheter, andre ganger ikke, sønnen dukker opp alt for ofte her og der. Profilbilde av To kill a mockingbird, en film om et drap 31 oktober, er an av flere indikasjoner. Samt vennskap med mange tvilsomme folk. Er ikke heksekunst for en foreldre å snu et barn mot den andre foreldrenen.

At AEH var utsatt for kvelning var forventet, likhundene har bjeffet som galne. Det burde TH ha skjønt da han planla det, men allikevel valgte en enklere løsning enn neddoping.
Jag tror sonen är helt oskyldig. Jag har sett hans Facebook, och ser en trasig människa som gått sönder.

Om något barn är involverade är det döttrarna. Det handlar då om någon slags medhjälp, eller saker de vet om men inte berättar.

Om du tänker på filmen är det en rimlig slutsats. Men jag tror inte du förstått det personliga djupet sonen förmedlar.

Jag tänker bara på fågeln Mockingbird, en härmfågel som är känd för att härma andra fåglars sånger. Symboliken är oskuld, som en god mor symboliserar, som inte kunde ana detta och värja sig. När ondskan dödar en mor har man dödat oskulden. Kanske hela familjen? Det är en dödssynd att mörda en sons mamma, och därför ser jag en son som verkligen saknar sin mamma.
Citera
2020-05-22, 13:22
Medlem
Slettsnokens avatar
Når det gjelder motiv i saken tror jeg det er sammensatt av økonomisk tap ved skilsmisse, og trusler om å røpe hemmelig kompromitterende informasjon. Det siste tror jeg var noe som kan ha trengt TH opp i et hjørne slik at han bare så to muligheter, enten seg selv eller ektefellen.

Har hele tiden sett på koblingen til Wiborg-saken som spinnvill og søkt, men er åpen for at noe sånt kan ha vært en trigger ettersom TH tydeligvis tjente mye på flyplassutbyggingen.

1994: Jan Wiborg funnet død
1998: Gardermoen åpner
1999: Dødsfallet blir gransket
2000: boken "Historien om Gardermoen - et nasjonalt bedrageri" ble utgitt
2014: boken "Hvem drepte Jan Wiborg" ble utgitt
2018: True crime serien "Mannen som falt" ble lansert 5.12. men produksjonen har trolig vart i flere år, kanskje AEH har nevnt noe som fikk TH til å tvile på hennes evt. taushetsløfte?
2020: "Mannen som falt" vist på tv

Hadde TH virkelig en mørk hemmelighet i denne saken tror jeg alle oppslag om dette var stressende. Dersom AEH kjente til dette, kan det ha vært en kime til konflikt som kan ha toppet seg når hun ville ta ut skilsmisse. Jeg tror han i så fall har pønsket på dette i flere år, og innsett at denne dagen ville komme, særlig da han forsto at AEH så seg om etter leilighet fra våren 2018.

Saken ble ikke oppklart, og kan ha vært det perfekte drap, noe som også denne saken bærer preg av. En kan tenke seg at noe var planlagt å skulle skje på Kvitfjell, men at alternative planer ble iverksatt da hytteturen ble avlyst.
Citera
2020-05-22, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg tenker at polititeorien (for det er kun en teori) om kvelning kan basere seg på en kombinasjon av to ting.

1. Først indisier på at AE er død som premiss, f.eks ved at likhunder har markert
2. Deretter indisier på at dødsårsak kan være kvelning, basert på flere funn og ikke minst mangel på andre funn.

Det trenger absolutt ikke være et enkelt spor som beviser at hun er kvalt.

I lærebok om Rettsmedisin finner jeg følgende :
" Biokjemiske funn ved kvelning, Ved hypoksi av mange minutters varighet er det vist at det kommer til en opphopning av ATP-nedbrytningsprodukter, hypoksantin i blod, øyevæske og urin ".
-------
Ved apnèstadiet : Respirasjonen blir svakere og kan opphøre. Blodtrykket faller, pulsfrekvensen øker, avføring og urin kan avgå spontan.
Terminalstadiet : Respirasjon er stoppet, men hjertet kan kan fortsette å slå ennå noen få minutter. Brekninger er vanlige. "
Citera
2020-05-22, 13:29
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Jeg tenker at polititeorien (for det er kun en teori) om kvelning kan basere seg på en kombinasjon av to ting.

1. Først indisier på at AE er død som premiss, f.eks ved at likhunder har markert
2. Deretter indisier på at dødsårsak kan være kvelning, basert på flere funn og ikke minst mangel på andre funn.

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Men det betyr jo bare at hun kan ha vært levende da hun ble bortført.
Uansett, hvis det er gjort treff av likhundene, så kan mangelen på funn av andre dødsårsaker finnes på kroppen - som er borte.

Det må man kunne si er et tynt grunnlag politiet bygger teorien på. Legg til forhåndsdømmingen...

Da forsto du ikke innlegget mitt. Poenget er at politiet kan ha som premiss at AEH døde i boligen pga hundemarkering. Da har hun jo ikke blitt bortført levende. Sekundært til dette kan funnene tyde på kvelning, både på grunn av faktiske funn som f.eks. karakteristisk blodspray fra luftveier. Og på grunn av mangel på andre funn som ville tydet på andre dødsårsaker som knivdrap, skudddrap etc.

Ellers enig med deg at politiets bevisgrunnlag er tynt, det viser avgjørelsen i lagmannsretten. Uten lik så vil dette bli tøft å få dom også.

Ut fra det som er lekket i media er mitt inntrykk at retten støtter politiet i drapsteorien, men at bevisene ikke holdt for varetektsfengsling av TH. Nå ryktes det om økt optimisme i politiet, så vi kan håpe at man har funnet mer etter ransaking og beslag hos de siktede.

Hva tenker du på med forhåndsdømming? Blant folk flest, eller i media? Før eller etter siktelsen?
Citera
2020-05-22, 13:29
Medlem
Citat:
Vi ikke noe som helst, jeg synes heller ikke det er så konstruktivt å kverulere om ordbruk.
Jeg tror som politiet at det er flere gjerningspersoner involvert. Det kan forklare hvorfor deler av plottet er intelligent, mens andre virker "bak mål". Hvis TH skulle være delaktig, så kan han være en teknisk analfabet men likevel stole på folk rundt seg. Uansett hvem som står bak så stoler de på anonymiteten i Monero, og det er også alment kjent at Monero ikke er sporbart. Selv ikke skaperne av Monero kan finne ut hvem som mottar penger.

Det er ikke kverulering, det er lite annet enn en enkel illustrasjon av en vesentlig problemstilling, nemlig mennesker som tilsynelatende ikke ønsker å se et større bilde, ergo blir det fort slik at kan blir til .

Hvis vi nå ignorerer alt det problematiske ved å bruke en alvorlig forbrytelse til å skjule en annen grov forbrytelse, og for moro skyld konkluderer med at den desidert beste løsningen her var drap skjult som kidnapping hvor løsepengene egentlig er betalingen for fullført jobb. Hvorfor utføres ikke utbetalingen tilnærmet umiddelbart ?

Hvis vi ser på informasjonen som er offentliggjort, så bruker man jo en tilsynelatende manglende interesse fra motparten som bevis for at det aldri har vært snakk om kidnapping for penger, og overføringen på 1,3 mill€, som var forberedt i nærmere 5mnd, vurderes jo også som et ledd i betaling for utført jobb (det ble kjøpt monero for tilnærmet 25mill).

Hvorfor blir ikke bare det samme gjort rett i etterkant ? Beløp for at man trenger mer tid, større beløp mot livsbevis, enda større beløp men i retur får man f.eks bildebevis på at AEH er død og man hører aldri noe mer. Er det ikke påfallende at svært mye av det som brukes som indisier mot Tom Hagen, er ting som lett kunne vært unngått hvis man faktisk sitter på begge sidene av bordet ?
Citera
2020-05-22, 13:31
Medlem
Rhingarikis avatar
Citat:

Støtter denne. Indisier på kvelning er bl.a. stripsen, eventuell urin/avføring, fravær av store mengder blod m.m.

Tenker det ville være altfor risikabelt å ta henne levende og våken ut av huset midt på lyse dagen. De mest sannsynlige alternativene er enten bedøvd og stripset på hender/føtter, eller død. Om likhunder har markert - antakelig det siste....
Citera
2020-05-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Når det gjelder motiv i saken tror jeg det er sammensatt av økonomisk tap ved skilsmisse, og trusler om å røpe hemmelig kompromitterende informasjon. Det siste tror jeg var noe som kan ha trengt TH opp i et hjørne slik at han bare så to muligheter, enten seg selv eller ektefellen.

Har hele tiden sett på koblingen til Wiborg-saken som spinnvill og søkt, men er åpen for at noe sånt kan ha vært en trigger ettersom TH tydeligvis tjente mye på flyplassutbyggingen.

1994: Jan Wiborg funnet død
1998: Gardermoen åpner
1999: Dødsfallet blir gransket
2000: boken "Historien om Gardermoen - et nasjonalt bedrageri" ble utgitt
2014: boken "Hvem drepte Jan Wiborg" ble utgitt
2018: True crime serien "Mannen som falt" ble lansert 5.12. men produksjonen har trolig vart i flere år, kanskje AEH har nevnt noe som fikk TH til å tvile på hennes evt. taushetsløfte?
2020: "Mannen som falt" vist på tv

Hadde TH virkelig en mørk hemmelighet i denne saken tror jeg alle oppslag om dette var stressende. Dersom AEH kjente til dette, kan det ha vært en kime til konflikt som kan ha toppet seg når hun ville ta ut skilsmisse. Jeg tror han i så fall har pønsket på dette i flere år, og innsett at denne dagen ville komme, særlig da han forsto at AEH så seg om etter leilighet fra våren 2018.

Saken ble ikke oppklart, og kan ha vært det perfekte drap, noe som også denne saken bærer preg av. En kan tenke seg at noe var planlagt å skulle skje på Kvitfjell, men at alternative planer ble iverksatt da hytteturen ble avlyst.

Jo.
For de av oss som har lest bøkene, samt sett serien, så er det svært få holdepunkter for at det har skjedd noe kriminelt ifbm dødsfallet.
Citera
2020-05-22, 13:36
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulte
Har hørt følgende fra lokale på Lørenskog:
AE skulle til veterinær med valpen den dagen hun forsvant men dukket ikke opp til time. Veterinæren ringte TEH fordi de ikke fikk tak i AE på tlf. TEH sa det hadde skjedd en ulykke og at AE derfor ikke kunne komme til timen med valpen.
Noen dager senere kommer TEH til veterinær med valpen og har da byttet navn på valpen. (!!!).

Tilleggsinfo: TH er utleier for bygget som veterinæren er i og har visst vært en krevende utleier.

Dette høres rart ut? Så vidt meg bekjent heter hunden fortsatt det samme - Tassen. Timen hos dyrlegen var 2. nov. Hun kom ikke til timen, men timen ble ikke avlyst.
Citera
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
I lærebok om Rettsmedisin finner jeg følgende :
" Biokjemiske funn ved kvelning, Ved hypoksi av mange minutters varighet er det vist at det kommer til en opphopning av ATP-nedbrytningsprodukter, hypoksantin i blod, øyevæske og urin ".
-------
Ved apnèstadiet : Respirasjonen blir svakere og kan opphøre. Blodtrykket faller, pulsfrekvensen øker, avføring og urin kan avgå spontan.
Terminalstadiet : Respirasjon er stoppet, men hjertet kan kan fortsette å slå ennå noen få minutter. Brekninger er vanlige. "
Det er riktig. Det er langt vanligere med avgang av urin og avføring ved kvelning, enn ved mer "brå" drapsmetoder som stump og skarp vold. Eller innsovning ved forgiftning.
Disse brekningene som du beskriver gir ofte den karakteristiske blod spray som nærmest identifiserer kvelning som drapsmetode. Ørsmå bloddråper blandet med slim og luftbobler, grunnet skadene i luftrør og strupe.
Understreker at jeg uttaler meg på generelt grunnlag, og ikke vet hvilke funn som er gjort i boligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trulte
Har hørt følgende fra lokale på Lørenskog:
AE skulle til veterinær med valpen den dagen hun forsvant men dukket ikke opp til time. Veterinæren ringte TEH fordi de ikke fikk tak i AE på tlf. TEH sa det hadde skjedd en ulykke og at AE derfor ikke kunne komme til timen med valpen.
Noen dager senere kommer TEH til veterinær med valpen og har da byttet navn på valpen. (!!!).

Tilleggsinfo: TH er utleier for bygget som veterinæren er i og har visst vært en krevende utleier.

Stemmer dette er det svært mistenkelig.
Man bytter vel ikke navn på en valp dersom man forventer at AEFK skal komme tilbake igjen.
Bare det å ha " evne " til å tenke på å bytte navn på en valp i en slik stund er ytterst merkelig.
Citera
2020-05-22, 13:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Jo, så tänker jag också. Men då kan jag inte se annat än att det som indicerar att dödsorsaken skulle vara just kvävning i mycket stor utsträckning måste var brist på andra fynd. Och för att sådana negativa fynd ska ha just något värde alls, måste det vara glasklart att någon har dödats på platsen, och vid den förväntade tidpunkten. Och det är inte alldeles självklart att man kan sluta sig till något sådant, när det inte handlar om vasst eller kraftigt trubbigt våld, vilket det uppenbarligen inte gör i det här fallet.
Citera
2020-05-22, 13:40
Medlem
Citat:
Det er riktig. Det er langt vanligere med avgang av urin og avføring ved kvelning, enn ved mer "brå" drapsmetoder som stump og skarp vold. Eller innsovning ved forgiftning.
Disse brekningene som du beskriver gir ofte den karakteristiske blod spray som nærmest identifiserer kvelning som drapsmetode. Ørsmå bloddråper blandet med slim og luftbobler, grunnet skadene i luftrør og strupe.
Understreker at jeg uttaler meg på generelt grunnlag, og ikke vet hvilke funn som er gjort i boligen.

Enig med deg. Mye kan tyde på at det er dette de kan ha funnet og som indikerer med så og si sikkerhet at åstedet for drapet på AEFH skjedde i S*oraveien 4. Hun er drept inne og fraktet bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in