2020-05-22, 10:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Källa på erkännandet?

Jag tänker inte göra din läxa, hela ditt liv har kretsat kring Anders Tegnell de senaste 5 månaderna. Ansträng dig lite.
Citera
2020-05-22, 10:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi bor tyvärr i ett U-land. Hörde från en väninna nu, som varit sjuk i vad hon trodde var covid i nio veckor, att hon äntligen fick komma till en läkare efter mycket tjat - och det visade sig vara mycel i lungorna! Som det finns medicin mot!

Hon har inte fått testa sig, inte fått komma in på VC, inte fått komma till en läkare - bara fått de allmänna råden till covidsjuka när hon har ringt sjukvårdsupplysningen. P.g.a. av att sjukvårdsrådgivningen också tagit för givet att det är covid hon har, men inte tillräckligt allvarligt för att få någon hjälp av sjukvården.

Helt jävla otroligt! Undrar om man kan få permanenta skador av att gå så länge med mycel i lungorna..?

Dessutom kan symptom från lungorna vara något ännu värre, tänker jag, som lungcancer. (Spridd bröstcancer t.ex..) Men ingen får bli undersökt nu, och månaderna går - tills det blir för sent att behandla?!
Mycel, din vännina har alltså en svampinfektion i lungorna?

Inget har hindrat att hon söker vård - men om man kräver att bli testad för covid-19 så kan svaret bli nej.

Man kan självklart fortfarande söka vård för de symptom man lider av!
Citera
2020-05-22, 10:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag hävdar lite annat, detta ifrån norska regeringen :

EU-kommisjonen har varslet at grensene bør kunne åpnes for turisme, så fremt smittevernet blir hensyntatt. Hvordan stiller Norge seg til dette?

EU-kommisjonen la 13. mai fram sine anbefalinger for hvordan det kan lettes på reiserestriksjoner mellom europeiske land på en gradvis og forsvarlig måte. Det er bra, men det er viktig å huske at det er de enkelte landene som bestemmer når og i hvilken gard de vil lette på restriksjoner og smitteverntiltak.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/

Bryssel "trumfar" inte i detta fall. Grekland bestämmer när, hur, etc..

Men jag tror inte det spelar så stor roll, för årets turism till medelhavsländerna blir det nog inget av.
Just för grekland spelar det kanske stor roll med flygturister och de lär ju vara få. Däremot har centraleuropa extremt mycket bilturister, bland annat väldigt mycket camping. Där tror jag snarare det kan bli fler än vanligt då det är mycket lättare med sistansering på campingar och i bilen än på hotell och flygplan. Folk vill till värmen. Och man smittas ju inte mer nån annanstans än i Sverige.
Citera
2020-05-22, 10:42
Medlem
Citat:
Med tanke på hur Kineserna behandlar sin befolkning, så lär nog det förbudet hållas.
Med tanke på hur stort Kina är och hur korrupta vissa delar där är trots hårda straff för korruption så håller jag inte med.
Citera
2020-05-22, 10:44
Medlem
ratanax2s avatar
Undrar egentligen vad det första fröet till Sveriges strategi av åtgärder, jag menar vad är egentligen anledningen till att Sverige skulle välja en egen ensam väg genom. Kan det va pengar/ makt som alltid där man kalkylerat att det ät värt att offra gamla, då besparas ju även alla bidrag och pensions utbetalningar in samtidigt kanske statens kassa inte drabbas så hårt. Det är ju minst sagt tragiskt att en outbildad knapp medel Svenssons tankegång ser ut så här dessa dagar.
Citera
2020-05-22, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Berätta, på vilka grunder har du rätt att bestämma över en annan persons personliga frihet och beslut?
Minderåriga barn som du har vårdnad om samt de personer som du är god man för undantagna så klart.

Lilla vän, om du inte förstår det hela så har du ett stort problem.

Berätta, varför har inte myndigheter rätt att tala om för dig vad du kan och inte göra? Är du verkligen så här korkad på riktigt?
Citera
2020-05-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Trams, du kan väl försöka trolla hur mycket du vill men du kan inte trolla bort Sveriges snart 4000 döda medans våra likvärdiga grannländer har typ en tiondel var, och skillnaden blir bara större och större.
Just nu när du sitter här och clownar har skillnaden vuxit änu mer.

Sverige 3871

Följande länder tillsammans, summa: 3871
Danmark 561
Finland 306
Norge 235
Island 10
Estland 64
Litauen 61
Lettland 22
Österrrike 633
Ungern 476
Tjeckien 306
Serbien 237
Vtryssland 185
Grekland 168
Bosnien 140
Bulgarien 125
Slovenien 106
Kroatien 97
Australien 101
Nya Zeeland 21
Cypern 17
Citera
2020-05-22, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Med tanke på hur stort Kina är och hur korrupta vissa delar där är trots hårda straff för korruption så håller jag inte med.

Källa på det? Ja just det.
Citera
2020-05-22, 10:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Lilla vän, om du inte förstår det hela så har du ett stort problem.

Berätta, varför har inte myndigheter rätt att tala om för dig vad du kan och inte göra? Är du verkligen så här korkad på riktigt?
Myndigheterna?

Men lilla du, du är inte en myndighet.
Och då kan du inte bestämma över någon utanför de grupper som jag räknade upp tidigare.
Citera
2020-05-22, 10:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och folkhälsomyndigheten och Tegnell har redan erkänt att de gjorde en felbedömning där.

Men visst är det konstigt att de gjorde en sådan "felbedömning", när vanliga svenskar som inte har någon läkarutbildning, skrev på forum och kommentarfält i samma veva, att den åtgärden måste vidtas. Då måste det ju vara fel människor på fel plats, på FHM och i regeringen. (Som kunde ha kört över FHM; de MÅSTE inte vänta in FHM:s rekommendation för att stoppa inresandet till Sverige, dra in trafiktillstånd och andra åtgärder. Många tror det, men det är en missuppfattning. Löfven måste väl veta..?)
Citera
2020-05-22, 10:48
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Våra så kallade experter har bevisligen haft fel i nästan alla sina gissningar så hur kan någon fortfarande ha förtroende för en sådan som Giesecke när Sverige har de högsta dödstalen per capita i världen. Tycker du att det är bra att folk dör och resten av världen ser Sverige som ett avskräckande exempel?

Svenska medier har varit ofattbart snälla mot myndigheterna, även om det på senare tid har blivit en mer skeptisk ton.

Om det är så att Kina medvetet har spridit viruset eller det har spridits från ett labb på grund av slarv så förtjänar de att straffas så klart. Så det kan vara bra med en grundlig utredning. Men däremot har Kina hanterat smittan ljusår bättre än Sverige.
Vi får skylla oss själva som släppte in viruset trots att man var förvarna.

Är inte konstigt egentligen att Sverige haft högts dödstal per capita vissa dagar/veckor med tanke på att vi är bra på att hitta fall och har gjort så lite för att stoppa viruset jämfört med andra. Just där bryr jag mig inte om vad Giesecke sagt.

Men han är uppenbarligen otroligt kåt på rampljuset och har slängt ut siffror och teorier regelbundet som egentligen totalt förstört hans trovärdighet. Nya GW, my ass. Tycker media ska lägga ner det där. Han är rent farlig med sina uttalanden.
Citera
2020-05-22, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Just för grekland spelar det kanske stor roll med flygturister och de lär ju vara få. Däremot har centraleuropa extremt mycket bilturister, bland annat väldigt mycket camping. Där tror jag snarare det kan bli fler än vanligt då det är mycket lättare med sistansering på campingar och i bilen än på hotell och flygplan. Folk vill till värmen. Och man smittas ju inte mer nån annanstans än i Sverige.

Norra Grekland har alltid haft en stor del av bilturister. Nordmakedonien och Serbien åker massalt till Halkidiki tex och det lär de göra i sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in