2020-05-22, 10:06
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Om samtliga studerade Coronavirus i studien har egenskapen att inget långvarigt skydd utvecklas är det inte långsökt att det samma gäller SARS-CoV-2. Det är oroväckande i mitt tycke ja.
Det är värre att oroa sig över saker som man inte kan påverka.
Fokusera på att smittan är relativt dålig på att smitta, och dessutom verkar föredra att smitta som en klustersmitta.

Tillhör du en riskgrupp, då vet du redan nu vad du måste göra för att undvika att bli smittad.
Citera
2020-05-22, 10:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madiksim
Snubben har tagit steroider innan han blev sjuk. Han har inte åldrats 20 år. Snarare bara tappat muskelmassa och med hans gener tar det inte lång tid o bygga upp igen.
Steroider är väl olagliga i USA och Sverige bl a, men många tar det förstås ändå. Men det finns många länder där det är helt lagligt att använda, UK till exempel, och Spanien tror jag. Undrar om det påverkar riskerna för covid-19?

https://fortune.com/2020/05/07/coronavirus-treatment-testosterone-reduce-therapy/

Therapy to reduce testosterone and other hormones in men with prostate cancer may have a protective effect against the new coronavirus, a study of thousands of Italian patients showed.

Men with the disease who got hormone therapy had a fourfold lower risk of virus infection than patients who didn’t get such treatment, the study showed. The difference was even more pronounced when the research team compared prostate cancer patients on hormone therapy with people who had any other type of cancer.

Samtidigt finns rapporter om att män med covid oftahar låga testosteronhalter, men det kanske beror på ålder och hälsotillstånd? I vilket fall som helst så studeras sambandet mellan covid och testosteron, så när unga vältränade man blir sjuka av viruset kanske det är på sin plats att fråga om de tagit steroider.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-22 kl. 10:10.
Citera
2020-05-22, 10:07
Medlem
Enligt mätningen av antikroppar vecka 18 och dödlighet i Sverige, antal döda tagna från dagens datum. Eftersom de som hade antikroppar vecka 18 smittades någon gång vecka 15-16 skulle antalet döda räknas in vecka 18 med antagandet att de som smittades vecka 15-16 och avled gjorde det inom 2-3 veckor efter smittotillfället. Nedan beräkning är med totala antalet rapporterade döda fram till igår.

0-19 år: -
20-64: 0,081 %
>64 år: 6,37 %

För jämförelse: Danmarks beräkning för dödlighet baserat på antikroppsresultat < 70 år var 0,082 %

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.24.20075291v1.full.pdf

Korrigerat för antalet dödsfall fram till och med vecka 18 minskar ovan siffror med cirka 80 %.

20-64 år: 0,065 %
>64 år: 5,1 %

Av de över 64 år ökar dödligheten brant ju äldre personen är. Skattat efter ålderspyramiden över 70 år blir det
70-79: 0,3 %-enheter
80-89: 1,3 %-enheter
>90: 3,49 %-enheter
Senast redigerad av TAD2 2020-05-22 kl. 10:18.
Citera
2020-05-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det visar på handlingskraft och kunskap att säga " inom 5-50 år".
Media älskar självförtroende hos experter, det är ytterst enkelt att rapportera om.

Björn O är med andra ord en perfekt expert att intervjua, han pratar som folk i allmänhet och inte så där flummigt som Tegnell.

Sen att Björn O inte behöver ta ansvar för det som han säger, det låter man bli att nämna.

Olsen får inte 120 000/m och massivt mediautrymme.

Tegnell får detta, men behöver inte heller ta ansvar för vad han säger.

En pajas utan dess like.

Fjäskandet för Tegnell är vidrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Våra så kallade experter har bevisligen haft fel i nästan alla sina gissningar så hur kan någon fortfarande ha förtroende för en sådan som Giesecke när Sverige har de högsta dödstalen per capita i världen. Tycker du att det är bra att folk dör och resten av världen ser Sverige som ett avskräckande exempel?

Svenska medier har varit ofattbart snälla mot myndigheterna, även om det på senare tid har blivit en mer skeptisk ton.

Om det är så att Kina medvetet har spridit viruset eller det har spridits från ett labb på grund av slarv så förtjänar de att straffas så klart. Så det kan vara bra med en grundlig utredning. Men däremot har Kina hanterat smittan ljusår bättre än Sverige.
Vi får skylla oss själva som släppte in viruset trots att man var förvarna.

Så du menar att de filmer som vi har sett på youtube och även i svensk media talar om en "bra hantering av viruset"?

Jag skulle inte ha velat bli förd med tvång av 5 män till en bil för att föras till ett boende där de misstänkt smittade förvarades.

Inte heller önskar jag att Tegnell hade svetsat igen min bostadsdörr.

Vi såg också vilket kaos det fanns på deras sjukhus och hur folk låg i drivor och läkare och de anhöriga skrek hysterisk..

Och nu har man ändå rapporterat att smittan har spridits vidare och att de har svårt att kontrollera den.

Men våtmarknaderna har ju öppnats upp igen...

Det kommer att vara intressant att höra vad den där laboratiechefen har att rapportera. Hon som flydde till Paris med viktiga dokument i sin portfölj..
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En del drömmer om att få stämma Tegnell (någon lär redan har gjort det). Själv drömmer jag om att kunna stämma Kina (någon hann före..), media och varför inte WHO när jag ändå är i farten.

Media piskar upp alarmisterna så att de nästan inte vågar gå ut å köpa mjölk i butiken mitt emot.

Och så fort Giesecke säger något lugnande - typ: nej, jag är inte orolig för min egen del, jag är ju bara 70 och i bra kondition - då ska det vridas till att han "trotsar reglerna"..
Alarmisterna har inga problem med att själva gå och köpa mjölk men blir skitarga av att se andra göra samma sak.
Citera
2020-05-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det visar på handlingskraft och kunskap att säga " inom 5-50 år".
Media älskar självförtroende hos experter, det är ytterst enkelt att rapportera om.

Björn O är med andra ord en perfekt expert att intervjua, han pratar som folk i allmänhet och inte så där flummigt som Tegnell.

Sen att Björn O inte behöver ta ansvar för det som han säger, det låter man bli att nämna.

Ok. Jag ska göra ett test: NÄR kommer nästa pandemi enligt dig efter att ha hört Olsens expertutlåtande?

Själv skulle jag har sagt 8-100år. Fullt medveten om att ingen jävel att kräva ansvar av mig om 100år. Knappt om 8år.. För om 8år skulle jag bara säga att "den kommer..".

Vad är skillnaden då istället för att säga ärligt "jag vet inte. ingen vet faktiskt."?

Jag misstänker att det är en ny bok på g av Björn Olsen: "Nästa pandemin". Den boken kommer att sälja som smör - trots att Olsen inte kan säga ett skit med säkerhet.
Citera
2020-05-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De siffrorna för Spanien tror jag är felaktiga. Spanien har förvisso en något hackig rapportering. Men de officiella siffrorna för antal nya smittade som de meddelat John Hopkins University är:

14/05/20 849
15/05/20 643
16/05/20 515
17/05/20 0
18/05/20 908
19/05/20 431
20/05/20 518
21/05/20 482

Jag missade dag 16.

Sifrorna är hämtade från Worldometers
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Kan du ge ut länkar till Sveriges och Spaniens siffror från John Hopkins University. Det intressanta är egentligen inte siffrorna i sig utan om bilden är densamma?

Flera samstämmiga källor bör stärka bilden, om det finns siffror för båda länderna.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Olsen får inte 120 000/m och massivt mediautrymme.

Tegnell får detta, men behöver inte heller ta ansvar för vad han säger.

En pajas utan dess like.

Fjäskandet för Tegnell är vidrigt.
Nej, Tegnell tar verkligen inget ansvar när han är så bestämd på att insatser ska ske i rätt tid, och i rätt omfattning.

Detta med att insatser ska baseras på vetenskapligt underlag är även det helt ansvarslöst, bättre då att skjuta från höften.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Alarmisterna har inga problem med att själva gå och köpa mjölk men blir skitarga av att se andra göra samma sak.

Jaha, ni ser alltså inget problem med att en rådgivare till FHM, lite senil men dock, anser att det är helt ok att bryta rekommendationer??

Är ni så dumma som det kan se ut som eller ni bara råkar ut för tillfälliga bakslag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Särskilt om de andra inte bär munskydd..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islamcultofdeath
https://www.svd.se/italien-kan-ha-betydligt-hogre-covid-dodstal

Då undrar man såklart (det gjorde jag även tidigare) hur ser det ut i inkompetenta sverige? Myndigheterna säger att 4k har dött, men är de döda egentligen 6k, 8k?
Antalet avlidna under våren har varit 30% högre än normalt. Jag vet dock inte hur stor andel av avlidna som har konstaterats smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in