2020-05-21, 14:54
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, om de är ensamstående med barn. Då hade de gjort lika mycket obetalt hemarbete som någon som gör allt i ett parförhållande. Men å andra sidan kan de lägga energi på sig själva och barnen, som de som är i förhållanden kanske lägger på sin partner. När barnen har somnat kan de med gott samvete investera helt i sig själva.

Men är man singel utan barn, så väljer man lite mer själv över sin tid. Man får sin återhämtning om man vill det och kan välja att låta disken stå, för det är bara man själv som "lider" av om disken inte är diskad.

Är man däremot i et förhållande och har barn ihop är det rimligt att man delar lika på det obetalda hemarbetet. Eftersom det då måste göras på ett helt annat sätt än om man är singel utan barn. Barnen behöver mat dagligen, disken måste diskas för att man är flera, tvätten behöver tvättas så att barnen har rena jackor/andra kläder när de ska till skolan/förskolan, det måste plockas undan på ett helt annat sätt etc. bra då att dela på sysslorna som måste göras, så båda får tid med barnen och med varandra samt lite tid för sig själva.
Nej.

Du hävdar att definitionen av obetalt arbete är hemarbete som måste göras.

Det är något du hittar på själv.

SCBs tidsanvändningsundersökningar, som är de som refereras i sammanhanget, definierar inte vad som måste eller inte måste göras.

Alla som har varit ihop med en pedant vet att mycket hemarbete inte alls måste göras och den statistik som finns, den talar för att kvinnor är mer pedantiska än män. Varför ska kvinnans krav vara bas för vad som ska delas på?

Dina inlägg är allt som oftast baserade på dina påhittade anekdoter.

Begriper du inte att dina påhittade anekdoter inte kan användas som argument för något?
Citera
2020-05-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej.

Du hävdar att definitionen av obetalt arbete är hemarbete som måste göras.

Det är något du hittar på själv.

SCBs tidsanvändningsundersökningar, som är de som refereras i sammanhanget, definierar inte vad som måste eller inte måste göras.

Alla som har varit ihop med en pedant vet att mycket hemarbete inte alls måste göras och den statistik som finns, den talar för att kvinnor är mer pedantiska än män. Varför ska kvinnans krav vara bas för vad som ska delas på?

Dina inlägg är allt som oftast baserade på dina påhittade anekdoter.

Begriper du inte att dina påhittade anekdoter inte kan användas som argument för något?

Ja, det är klart. Man kan ju välja att inte äta. Då måste man ju inte laga mat (ca. 30 minuter inklusive allt som behöver göras med matlagningen) och behöver inte diska (15 minuter). Man kan ju låta barnen gå i smutsiga kläder, så måste man ju inte tvätta (lägga i tvätt/hänga upp tvätt/hänga in tvätt i garderober för att få plats med blöt tvätt på tvättlinan, cirka 15 minuter). Man kan ju låta bli att plocka upp alla leksaker från golvet och låta golvet mer bestå av en matta av leksaker som man får gå slalom emellan (15-20 minuter, beroende på oredan), om man slutar äta/bajsa/duscha etc. så behöver man ju inte handla mat och förnödenheter (cirka 30-60 minuter, lite beroende på hur långt man bor från affären/hur mycket man behöver handla per gång/köer i affären etc). Man kan ju välja att hela familjen ska vara hungriga lortgrisar. Eller så inser man att det jag ovan har beskrivit är sådant som så gott som dagligen måste göras. Och att man måste göra det själv, såtillvida man inte har tjänstefolk som lagar familjens mat och sköter om hushållet. Men då kommer de kräva pengar för det, eftersom det faktiskt är ett arbete. Obetalt arbete för en själv, betalt om man betalar någon att utföra det. Och utförs det av familjemedlemmarna själv och det är obetalt arbete, kan det vara på sin plats att dela på det, så att inte bara den ena måste ta om hand om bådas skit. Eller hur?

Veckostädningen (cirka 2 timmar) är väl den man kanske inte alltid behöver göra, även om det blir dammigt och kan se lite trist ut i toaletten/handfatet inne på toaletten etc. då. Där håller jag med dig om att man är mer eller mindre pedantiska. Den kan mycket väl både bli varannan veckostädning eller månadsstädning etc. Men då tar den bara längre tid... Så gör man det en gång i veckan spar man lite mer energi. Den dagen kan det obetalda hemarbetet uppgå till 4 timmar (om man gör allt själv).
Senast redigerad av TomatKungen 2020-05-21 kl. 15:21.
Citera
2020-05-21, 15:42
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ja, det är klart. Man kan ju välja att inte äta.
Ditt inlägg talar för sig själv, jag tror knappt att det behövs kommenteras. Dina historier kanske roar några få men jag är tveksam.

Din partner kanske inte gör mer än absolut nödvändigt utan att få någon hjälp från dig, samtidigt som ni inte har fritid trots båda jobbar 75% men bor i hyresrätt för 14000 och har akut dammallergiska barn.

Men det är inte representativt överhuvudtaget.

Du vet inte ens att "en matta av leksaker som man får gå slalom emellan" inte är ett måste!

Om du skaffade dig billigare boende och slutade skämma bort din unge skulle du garanterat få mer fritid och mindre stress.
Citera
2020-05-21, 16:39
Medlem
Tror att hatet eskalerade mycket efter paolos skandal. Det är ju med mycket moraliska poäng att faktiskt tycka att Paolo var en asshole men samtidigt inte påtala eller uppmärksamma att det finns sexsäljare som säljer sex och enbart koppla detta till människohandel och nu krävdes det att Paolo, en rikskänd idiot satte stolpen för många av konstiga förslag som till exempel göra sexköp till våldtäkt utan någon fokus på huruvida sexsäljaren gör det frivilligt.
Citera
2020-05-21, 21:48
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Nej, livet är umgänge med andra människor, att softa, äta gott, vara fysiskt aktiv, leka med sina barn, ligga med sin äkta hälft etc. Sådant som får en att må bra helt enkelt.

Struntprat. Livet är inte som i en romantisk film.

Citat:
Obetalt hemarbete är det man måste uträtta för att få vardagen att gå ihop. Det ska man dela på, så att båda i en parrelation får lika mycket tid att göra ovan nämnda delar.

Det är fortfarande inte ett arbete, och självklart får man inte betalt för att ta reda på sin egen skit.

Citat:
Delar man inte lika på det obetalda hemarbetet och båda förvärvsarbetar, kommer den ena till slut bara göra "måsten" och inga nöjen/inte få tillräckligt med återhämtning. Det är inte hälsosamt och inte rättvist.

Vem bestämmer vad som är måsten, nödvändigt och rättvist? Kvinnan? Staten?

Fritt valt säger jag.
Citera
2020-05-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Struntprat. Livet är inte som i en romantisk film.

Det är fortfarande inte ett arbete, och självklart får man inte betalt för att ta reda på sin egen skit.

Vem bestämmer vad som är måsten, nödvändigt och rättvist? Kvinnan? Staten?

Fritt valt säger jag.

Ja, visst, man kan ju välja att vara en hungrig lortgris. Det går det med.
Citera
2020-05-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ditt inlägg talar för sig själv, jag tror knappt att det behövs kommenteras. Dina historier kanske roar några få men jag är tveksam.

Din partner kanske inte gör mer än absolut nödvändigt utan att få någon hjälp från dig, samtidigt som ni inte har fritid trots båda jobbar 75% men bor i hyresrätt för 14000 och har akut dammallergiska barn.

Men det är inte representativt överhuvudtaget.

Du vet inte ens att "en matta av leksaker som man får gå slalom emellan" inte är ett måste!

Om du skaffade dig billigare boende och slutade skämma bort din unge skulle du garanterat få mer fritid och mindre stress.

Nu handlar inte inläggen om mig. Jag är separerad och sköter allt i hemmet själv och har ganska hyffsad ekonomi. Jag klagar inte. Jag och exkexet hjälps åt när det behövs, även fast vi är separerade. Även om jag har dragit det tyngsta lasset rent ekonomiskt (vi tjänar nästan lika mycket, men jag tjänar väl något mer), så har vi varit jämställda vad gäller det obetalda hemarbetet när vi var ett par, vilket är en självklarhet för mig. Varför ska man låta sin partner slita medans man själv ligger och petar navelludd i soffan?

Men jag vet gott om barnfamiljer som antingen har svårt att lösa livspusslet eller svårt att lösa den ekonomiska biten. Jag har givit dig flera exempel på vad deras svårigheter har kunnat bestå av. Riktiga exempel på familjer där de kämpar för att antingen få ekonomin att gå ihop alternativt kämpar med att får livpusslet att gå ihop.

Sedan finns det gott om statistik på att det fortsatt är kvinnor som gör det mesta av det obetalda hemarbetet. Och att kvinnor är överrepresenterade vad gäller sjukskrivningar för stressrelaterad psykisk ohälsa. Dra dina egna slutsatser av det.

Hur gör du och din kvinna? Låter du henne göra allt hemma?
Citera
2020-05-22, 00:57
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nu handlar inte inläggen om mig.
De handlar om dina fabriceringar.
Citat:
Varför ska man låta sin partner slita medans man själv ligger och petar navelludd i soffan?
Det är en bra fråga. Om du inte gör det så är det ju inget problem.
Citat:
Men jag vet gott om barnfamiljer som antingen har svårt att lösa livspusslet eller svårt att lösa den ekonomiska biten.
Jodå, jag känner massor av sådana människor också.

Jag känner även mängder med folk som lever helt fantastiska liv fullt av äventyr och fritid.

Det beror på prioriteringar. Fria val.

Ingen jag känner ligger och petar navelludd i soffan.

Edit: Jag känner för övrigt folk som bor i skjul men ändå inte är stressade över ungarnas lego. Antar att det är dem du kallar lortgrisar.
Citat:
Jag har givit dig flera exempel på vad deras svårigheter har kunnat bestå av. Riktiga exempel på familjer där de kämpar för att antingen få ekonomin att gå ihop alternativt kämpar med att får livpusslet att gå ihop.
Nej, du har uppenbart hittat på.

Om du verkligen har så inkompetenta vänner som dina beskrivningar gjort gällande så skicka ett PM så ska jag ge gratis ekonomisk rådgivning. De kommer såklart inte att följa den eftersom de är inkompetenta, men då är det inte längre något tvivel om var problemet ligger iallafall.

Till att börja med så sluta köpa leksaker till ungarna.
Citat:
Sedan finns det gott om statistik på att det fortsatt är kvinnor som gör det mesta av det obetalda hemarbetet.
Ja, det är inget som är ifrågasatt.

Du påstår dock att det obetalda hemarbetet är det som måste göras. Det stämmer inte.

Det är faktiskt en ren lögn.

Folk gör mycket mer än vad som måste göras, tex byter gardiner, snickrar altaner eller pyntar för påsken.
Citat:
Och att kvinnor är överrepresenterade vad gäller sjukskrivningar för stressrelaterad psykisk ohälsa. Dra dina egna slutsatser av det.
Den svenska kvinnan är världshistoriens mest bortskämda varelse.

Jag har ingen källa till det påståendet, så om du lägger fram någon grupp som någonsin haft det bättre ställt med mer förmåner så ska jag ta till mig den informationen.

Folk är stressade därför att de måste imponera på grannarna, inte på grund av att de måste äta som du påstod.

Alltså: Du skrev att folk är stressade för att de måste äta och bajsa.

Jag tror att du själv ser hur dumt det påståendet är.
Citat:
Hur gör du och din kvinna? Låter du henne göra allt hemma?
Jag bär mest när vi handlar lådvin. Vi har ingen stress i livet. Det är självvalt.
Senast redigerad av CelenoII 2020-05-22 kl. 01:03.
Citera
2020-05-22, 01:29
Medlem
Citat:
D

Folk gör mycket mer än vad som måste göras, tex byter gardiner, snickrar altaner eller pyntar för påsken.

Den svenska kvinnan är världshistoriens mest bortskämda varelse.

Jag skriver inte om sådant som inte måste göras. Jag skriver om sådant som måste göras dagligen (mat, disk, tvätt, handling, plock). Och sådant tar tid. Jag fabricerar ingenting, det är verkliga fall jag nämner, sedan kanske jag inte känner dem väl. Men vad spelar det för roll, det är svårt att få både ekonomi och livspusslet att gå ihop och och om män och kvinnor inte är jämställda i detta så är det oftast kvinnorna som blir de stora förlorarna pga. flera orsaker som samverkar.

Jaså, det tycke du? Vad grundar du det på?

Här har du lite länkar, sedan kan du själv lägga ihop ett och ett av detta:

https://skr.se/tjanster/merfranskr/bloggarfranskr/arbetsgivarbloggen/artiklar/deladforaldraledighetochheltidsarbeteframjarjamsta lldhet.13864.html

https://www.svd.se/kvinnor-lagger-en-timme-mer-pa-hemarbete--varje-dag

https://www.scb.se/hitta-statistik/temaomraden/jamstalldhet/jamn-fordelning-av-det-obetalda-hem--och-omsorgsarbetet/obetalt-arbete/#121869

https://www.hjarnfonden.se/stressrelaterad-psykisk-ohalsa/
Citera
2020-05-22, 02:05
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag skriver inte om sådant som inte måste göras. Jag skriver om sådant som måste göras dagligen (mat, disk, tvätt, handling, plock).
Nej du blandar ihop måsten med helt frivilliga saker. Tidsanvändningsundersökningen begränsar sig inte till nödvändigheter.

Om nu kvinnor är så stressade så kanske problemet är att de har för höga krav, har du funderat på det?

Nej, det är klart att du inte har.

Till exempel har jag och tjejen var sin uppsättning tallrik, bestick, mugg och vinglas. En gryta och en teflonpanna. Allt diskas för hand på under minuten. Muggarna behöver man såklart inte diska varje dag om man inte vill.

De flesta andra människor har flera serviser och särskilda skåp till förvaring som dammas med glasdörrar som putsas.

Det är inga måsten, det är frivilligt.
Citat:
Jaså, det tycke du? Vad grundar du det på?
Tycker vad? Citera ordentligt.
Citat:
Här har du lite länkar, sedan kan du själv lägga ihop ett och ett av detta:

https://skr.se/tjanster/merfranskr/bloggarfranskr/arbetsgivarbloggen/artiklar/deladforaldraledighetochheltidsarbeteframjarjamsta lldhet.13864.html

https://www.svd.se/kvinnor-lagger-en-timme-mer-pa-hemarbete--varje-dag

https://www.scb.se/hitta-statistik/temaomraden/jamstalldhet/jamn-fordelning-av-det-obetalda-hem--och-omsorgsarbetet/obetalt-arbete/#121869

https://www.hjarnfonden.se/stressrelaterad-psykisk-ohalsa/
Ingenstans i någon av dessa länkar står det att man måste ha en hyra på 14000 eller att barn måste ha leksaker så att det täcker hela golvet, som du påstår.

Det finns ett mycket enkelt sätt att lösa både tiden och stressen på, och det är att ha lägre utgifter och färre prylar.

Men det vill folk inte, så det är helt frivilligt att man har satt sig i sin situation.

Att kräva att sin partner ska dra halva lasset är rätt om partnern står för halva problemet, men att hen ska hjälpa till med de bördor man själv åsamkat är inte jämställdhet.
Citera
2020-05-22, 07:29
Medlem
För att konceptet sedan länge blivit kapat av vänsterextremistiska dårar med hat i hjärtat, förstås.

Om djurplågare kallar sig djurvänner så tar jag inte heller dem på orden, av någon ytterst märklig anledning....
Citera
2020-05-22, 10:56
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Allt du nämner är obetalt hemarbete. Men mycket av det gör man inte varje dag. Vad jag nämner är det dagliga hemarbetet som tar mellan 2-4 timmar/dag.
Menar du att du borde ha betalt för att bädda din säng på morgonen?
Vad är det för värld du lever i egentligen?

Du kanske borde kolla upp dina privilegier en smula?
Åk till Sudan eller Jemen, bo där ett par månader och kom tillbaks sen och säg att du vill ha betalt för att torka dig i röven efter att du bajsat.

Ingenting du gör åt dig själv är obetalt arbete. Det är helt frivilligt för att du ska få det så som du vill ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in