2020-05-22, 00:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Vad har Björn Olsen gjort som utgör landsförräderi?

Tyvärr finns det vissa skribenter här på Flashback, som vill att man ska lämna sitt eget hemland, endast för att man har en avvikande åsikt. Har Björn Olsen begått något mer brott än att vara Anders Tegnells meningsmotståndare?

Professor Björn Olsen kommer att akademiskt gå ut med huvudet högt när COVID-19 går till historien. Skulle tro att Olsen kommer att få ett internationellt arbete snart för att bekämpa COVID.
Citera
2020-05-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det ovanstående tycker jag präglar "förnekarna" i tråden här väldigt mycket. De vill liksom inte se att Sverige har misslyckats, de letar varje liten bortförklaring och greppar vilket halmstrå som helst, för att försöka få det till att Sverige har klarat sig bra.

Men de jobbar ju vetenskapligt till skillnad från resten av världen. Alla vet ju att Sveriges regering och expertmyndigheter är välkänd för sina vetenskapliga bedrifter klart det inte går att de kan ha fel.

Att sedan ha två avdankade marionetter som företrädare för strategin, personer som inte åstadkommit något av signifikans i hela sitt liv och avguda dessa är vetenskap.

Intelligensen hos förnekarna är så låg att de förstår inte bättre.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol, jag är naturligtvs helt pissig jämfört med FHM.

Men även de kan göra fel, och då syftar jag inte på de räknefel som de snabbt rättade. Nej jag syftar på deras modellering som slog fel på minst två veckor. Men när sådana modelleringar kommit på tal så har alltid Anders Tegnell och andra på FHM poängterat att det just bara rör sig om modelleringar. Det som avgör hur det, egentligen, sett, ser och kommer att se ut måste beläggas empiriskt.

Jämför detta tankesätt med det som vissa forskare verkar syssla med på Imperial college.

Jag grundade mina skattningar på FHM felaktiga modellering. När den nu inte visade sig stämma med den empiriska verkligheten så ändrar jag, naturligtvis, mina skattningar. För säkerhets skull så drog jag ner dem, förmodligen, för mycket, givet att smittspridningen de facto avtar i Stockholms. Något jag tagit upp i tidigare inlägg.

Vetenskapligt tänkande innebär bl.a. att man är beredd att överge sin favorithypotes, på fem rappa sekunder, om den blir falsifierad. Alltså raka motsatsen till mycket av inställningen i denna tråd.

Skulle FHM börja sväva i det blå och överge sin empiriska linje, av prestigeskäl, eller av någon annan anledning, så skulle jag, omedelbart, förlora förtroende för dem.

Skulle Imperial college, empiriskt, kunna belägga att lockdowner inte bara är ett effektivt sätt att snabbt få ner smittspridningen och att de, även i ett brett och långsiktigt folkhälsoperspektiv resulterar i mindre död och lidande för människorna jämfört med den svenska strategin, så skulle jag ompröva min inställning till dem.

Ja precis det är just det som alla i tråden uppskattar med FHM och Giesecke: att de alltid har underlag som grundar sig i fakta och vetenskap.

Sen tror jag Giesecke och Anders Tegnells styrkor ligger i deras stora ödmjukhet. Dom är alltid snabba med att påtala att de har haft fel på ett ödmjuk sätt. Jag bör nog tillägga att de två herrarna nästan aldrig haft fel, vilket givetvis lett till ökat förtroende bland alla som skriver i tråden.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Ja tyvärr. Vi var för optimiska där. Men förhoppningsvis får vi en bra sommar med värme och uteliv och inte en massa resande. Sen får vi ta rond 2 till hösten.

Tror du att sjukvården är redo till hösten för våg 2? Tror faktiskt inte det utan vi får sakta se vad som händer under sommaren.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är bra att folk är kreativa och ställer om produktionen. Sen vet jag inte vad som krävs för att få dom godkända. Men det gäller kanske bara vården och inte de masker vi privatpersoner köper?

Jag tänkte nog bara på de som är godkända av vården. Kom in ett litet parti med ffp3 in i oslo, gogglade upp det på en söndag. På måndag innan lunch skulle jag fara och köpa, var det slut. Det var dryga två veckor sedan.

Så, jag tror det nog är på gång om ett tag..
Citera
2020-05-22, 00:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Du är tydligen totalt inkompetent. Har redan förklarat vad det handlar om, men är man så pass inkompetent förstår man inte. Så mer än så kan jag tyvärr inte hjälpa dej.
Du väljer helt frivilligt att gå ut och utsätta dig för smitta. Varför gör du det om du anser att du då blir pissad i munnen? För att du gillar att dricka urin? Varför gnäller du då sen på Flashback?

Varför inte bara låtsas att staten har förbjudit dig att gå ut?
Citera
2020-05-22, 00:23
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Eftersom jag har munskydd och ansiktsvisir när jag handlar så struntar jag i andra människor. Däremot går jag runt misstänkta förkylda med 10 meter när jag handlar.

Och det är ju väldigt bra! Idag såg jag dock precis noll människor som gjorde som du. Och det hade inte stört mig om det inte vore för det faktum att vi lika gärna kunde hånglat i affären idag. Jag har varit på Ullared en gång i mitt liv och det här var likadant. Man kunde inte ställa vagnen nånstans utan att vara i vägen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Intressant att du säger blind nationalism, i Aftonbladet idag så kallar statsvetare Bo Rothstein det för just en missriktad nationalism:

Svenskarna har haft en missriktad nationalism, man har sett detta som ett slags landskamp, och då ska man heja på hemmalaget, ”Sverige är alltid bäst”. Men detta handlar ju om att en förfärlig massa äldre och sköra personer har strukit med, förmodligen helt i onödan.

Det ovanstående tycker jag präglar "förnekarna" i tråden här väldigt mycket. De vill liksom inte se att Sverige har misslyckats, de letar varje liten bortförklaring och greppar vilket halmstrå som helst, för att försöka få det till att Sverige har klarat sig bra.

Det är sorgligt att se.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mgXb2/sverige-har-nu-hogst-dodlighet-i-varlden-i-covid-19

And brought up by international publications before as well:

https://www.google.se/amp/s/amp.theguardian.com/world/commentisfree/2020/may/01/sweden-coronavirus-strategy-nationalists-britain
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Snackade med någon här på forat angående Stockholmarnas sätt att hantera viruset för en vecka sedan (kanske två?) och vi var överens om att det är som vanligt nu (då). Men idag var det som dagen före midsommar. Formligen proppfullt i affärerna med folk som hostade till höger och vänster utan de där "kalla blickarna" över axeln efter. Nu är allt som vanligt igen gott folk. Vi får ta det som det är nu. Vi kanske inte kramas som förr eller skakar hand men i Stockholmarens hjärna är det livet som vanligt igen. Tolkar kollektivet det hela rätt återstår att se. Personligen tror jag en liten uppsving i dödsstatistiken är att vänta...

Suck, suck. Men Stockholmarna tänker tydligen testa flockimmuniteten. Så vi lär väl om någon månad få svaret på den frågan. Men jag tror det testet kommer för tidigt. Jag tycker synd om vårdpersonalen som hoppas på sommarsemester
Citera
2020-05-22, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du väljer helt frivilligt att gå ut och utsätta dig för smitta. Varför gör du det om du anser att du då blir pissad i munnen? För att du gillar att dricka urin? Varför gnäller du då sen på Flashback?

Varför inte bara låtsas att staten har förbjudit dig att gå ut?

Du är som sagt totalt inkompetent och förtjänar inga vettiga svar.
Bland annat för du har redan fått dem, men i din inkompetens har du inte kunnat förstå dem.
Citera
2020-05-22, 00:29
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror du att sjukvården är redo till hösten för våg 2? Tror faktiskt inte det utan vi får sakta se vad som händer under sommaren.

Vårdpersonalen behöver få semester så jag hoppas på en bra sommar. Jag tror vi kommer att vara mer redo för rond 2. Vi har skaffat utrustning och kunskap och kanske är det lite nya mediciner på gång. Men personalen måste orka.
Citera
2020-05-22, 00:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Du är som sagt totalt inkompetent och förtjänar inga vettiga svar.
Bland annat för du har redan fått dem, men i din inkompetens har du inte kunnat förstå dem.
Du har inga vettiga svar alltså. Trodde väl det.

Såja, sitt nu inne tills all den här smittan har gått över. Eftersom du anser att du blir pissad i munnen av att gå ut. Annars är det helt uppenbart att du föredrar att dricka urin framför att bestämma själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in