2020-05-21, 00:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
”De näst intill avlivar de gamla”

Covid-sjuke Jan, 81, överlevde tack vare sin familj.

Äldreboendet ordinerade palliativ vård– utan att träffa honom.

– Att undersöka patienter via telefon och ordinera en behandling som är avgörande för om man ska ha en chans att överleva eller om man i princip döms till att dö är under all kritik och läkaretik. säger geriatrikprofessor Yngve Gustafson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGk664/de-nast-intill-avlivar-de-gamla

Hård kritik från en expert. Jag menar man har varit med om detta själv. Man försöker inte ens att rädda äldre. Möjligen kan man få dom under bra vård om man tjatar. Men annars de dör bara. Kanske något bra från det här att det uppmärksammas. De dör ju inte bara av corona. Även om det givet känns mer av skräck. Att dö av andnöd än något annat.
Citera
2020-05-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden

Inte för att vara elak men reaktionstiderna på våra myndigheter är minst två månader för sena.
Och vad blir resultatet?

Well, tycker du Sverige var snabba vid Estonia, Tsunamin och Flyktingkrisen? Min teori är att Sverige inte varit i krig och lider av det i form av totalt inkompetent krishantering. Såg du Finlands reservlager?
Men cred till Anders Borg som lotsa oss igenom finanskrisen.
Citera
2020-05-21, 00:16
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det blev 80+ men fortfarande ligger många sjuka på IVA så man undrar ju när dessa siffror går ner?

Max under april var väl runt 550 på IVA? 366 nu så har minskat en hel del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Låt dem ligga orörda en vecka efter använing, helst en timme i solen först.
Tack! Låter vettigt.
Citera
Medlem
Suck.
Vill gråta.
Ni är så jävla lurade.
Kan ni SNÄLLA sluta lyssna på Tegnell nu?!
Han hittar ju på hela tiden.

7,5% i stockholm mitten av april.
Ta då i beaktande att smittspridningen saktat ner markant sedan dess.
Man kan vara extremt generös och säga HÖGST 15% med antikroppar i sthlm idag.

Inte 26, inte 30, inte 40 och absolut inte flockimmunitet i maj.

Vad är er agenda?
Kan ni sluta backa Tegnell i allt nu?
Han måste avskedas såklart.
Citera
2020-05-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Media har rapporterat om hur fler återgår till krogen och även att statistiken från mobilernas rörelsemönster visat att vi rör oss mer, men trots det minskar dödstalen.

Där jag tränar har det varit mycket folk de senaste två veckorna, men innan var jag ofta själv.

Ja, det tar ca 2 veckor innan dödstalen ökar när smittspridningen ökar, men det är inte vad vi ser. Dödligheten minskar, men det är mycket folk på i köpcentra och på stan. Vi borde verkligen se ökad dödlighet nu när fler lever normalt. Om immunitet saknas.

Jag tror du överskattar hur många som lever som vanligt. Vår/försommar leder också till minskat smittspridning jämfört med vinter i Sverige. 5% immunitet påverkar också såklart lite grann. Att immunitet skulle vara huvudanledningen till dödsfallsplatån ser jag som rent önsketänkande som inte kan underbyggas med någon vetenskaplig fakta.
Citera
2020-05-21, 00:17
Medlem
Citat:
Som situationen tyvärr ser ut nu så förstod en massa Flashbackare redan tidigt om vad som skulle hända avseende COVID-19.
Survivorship bias. Du märker inte av den andra halvan Flashbackare som för tre månader sedan skrattade åt viruset och sa att det var en förkylning eftersom de är tysta nu. På samma sätt hade du varit tyst nu om viruset inte blivit mer än en förkylning. Oavsett vad som skulle och kommer hända så kommer det sitta någon likt dig och säga att ni visste bättre.

Folkhälsomyndigheten har inte den lyxen. De kan inte smyga undan om detaljer i, delar av eller hela deras strategi visar sig vara fel.
Citera
2020-05-21, 00:18
Medlem
Finland 3 döda på en dag. Danmark 3 döda på en dag. Håll i er för nu har andravågen börjat!
Citera
Medlem
Citat:
Ingen vet hur COVID-19 kommer att utveckla sig och det är väldigt tänkbart i en senare våg att COVID-19 kanske ger sig på de minsta i vårt samhälle.

Det har ju tyvärr redan hänt, även om det är mindre vanligt än för vuxna.

Det är ovanligt att barn får allvarliga symtom av covid-19. Men det händer i enstaka fall, och just nu vårdas två barn på intensivvårdsavdelning i Göteborg.
– Totalt har vi haft 18 barn med covid-19 som fått sjukhusvård

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tva-barn-vardas-i-respirator-for-covid-19-pa-sahlgrenska
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Det enda vi kan hoppas på är att någon vettig myndighet börjar bygga upp ett beredskapslager under sommaren 2020.
Detta gäller inte bara medicinsk utrustning och mediciner utan även beredskapslager av mat och drivmedel.

Som jag ser det går vi mot en nattsvart höst med eventuell svält och brist på produkter.

Nä det tror inte jag för hela grejen är att producera och konsumera, när producera inte fungerar längre ska du bli orolig. Vi i Sverige producerar fortfarande och EU-länderna producerar, det kan vara så att EU räddar Europa det närmsta åren, sug på den..
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Såg du bilderna eller läste du bara orden?

Jag såg bilderna och läste artikeln. Det är tragiskt att anhöriga inte kunnat besöka ön förrän 2014. Men nu när Parkförvaltningen kommer att ta över så kommer det att bli bättre skött. De kommer säkert att iordningsställa en fin minneslund med namn på alla som dött på en minnesvägg eller något liknande.
Citera
2020-05-21, 00:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Han blev tillsagd på skarpen att hålla käften eller förlora uppdrag, bidrag, heder och ära, av personer med makt.

Det har varit smutsiga påhopp, forna kollegor har blivit helt vansinniga. Jag kommer inte medverka i debatten längre, säger professor Björn Olsen.
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ja, den där j-a landsförrädaren kan gott ruttna bort. Eller emigrera till Ryssland.

- Vad har Björn Olsen gjort som utgör landsförräderi?

Tyvärr finns det vissa skribenter här på Flashback, som vill att man ska lämna sitt eget hemland, endast för att man har en avvikande åsikt. Har Björn Olsen begått något mer brott än att vara Anders Tegnells meningsmotståndare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in