2020-05-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Antalet har väl en viss betydelse också iofs...färre skall visst vara bättre när det gäller antal döda har jag hört.

Absolut, men vi har kommit ifrån min huvudpoäng, den att det dör ytterst få i åldrarna upp till 70 i båda länderna, procentuellt sett! Att sedan varken Sverige eller Finland lyckas hålla smittan borta från de äldre, är ett problem i sig, som måste adresseras när samhällena släpper på igen.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondissten
Går det bra Sverige?
https://www.expressen.se/nyheter/statistik-sverige-har-hogst-dodstal-i-varlden-/
Era jävla idiotier som röstat fram nuvarande regering. Ni skall ställas till svars för alla mord ni begår.

Har du ens tagit dig tid (2 min) och klickar dig in på SCBs och läst; ” Preliminär statistik över döda (xlsx)”?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag har haft rätt i allt hittills. Du tvärtemot din infantila utländska agitator försöker enbart hetsa hat mot svensk regering genom att blåsa upp farligheten med denna influensa. Igen hur många ska dö på Åland? Hittills har ingen ens behövt uppsöka sjukvården och äldrevården är i världsklass. Du försöker inbilla dig att gemene man dör av detta. Finns bara en förklaring till din mesiga attityd, du är en överfet, multipelsjuk prepper som längtar efter att andra ska joina ditt tragiska liv. Sorry, ain't gonna happen

You haven’t been right at all and my predictions for the deaths in Åland have only further been confirmed by recent findings in Sweden that the IFR here is the same as everywhere else. Go preach support for mass-murder elsewhere, you sociopath.

The world is watching. You’ve chosen to stand on the wrong side and history will judge your side harshly.
Citera
2020-05-21, 21:33
Medlem
Ni borde skämmas allihop.

Hur många har dött på äldreboenden i sverige?
Och hur många i grannländerna?

Debatten nu utgår ifrån att vi har EXTREMT mycket fler döda procentuellt sätt på äldreboenden än andra länder.

Men INGEN presenterar siffor
Citera
2020-05-21, 21:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
När man läser intervjuer med Johan Giesecke inser man att han faktiskt inte inser vad han pysslar med.
Det skulle sannolikt vara enklare att peta in en klick smör i rumpan på en vildkatt med en strumpsticka än att få den killen att erkänna att han har fel.

Citat:

Dag för dag följer University of Oxford och den ideella organisationen Global Change Data Lab dödstalen i covid-19 per miljon invånare, och publicerar resultaten på sajten Our World in Data.

De senaste tre dagarna – det vill säga 18, 19 och 20 maj – var de svenska dödstalen högst i världen, sett till genomsnittet de senaste sju dagarna.

Johan Giesecke, som var statsepidemiolog 1995–2005, kommenterar siffrorna från University of Oxford:

– Du har säkert läst rätt.

Vad drar du för slutsats av siffrorna?

– Jag vet inte om jag drar så mycket slutsatser.

Du tänker inte något om Sveriges hantering av coronapandemin utifrån de aktuella dödlighetssiffrorna?

– Nej, jag tror fortfarande vi har gjort rätt.

Trots att sannolikheten att dö i covid-19 är högst i världen just nu i Sverige?

– En viktig grej man ska tänka på är hur dödligheten mäts i olika länder. Jag tror man ska vara försiktig med att dra alltför stora växlar på enskilda resultat. Det visade sig till exempel för några veckor sedan att Holland inte hade redovisat sina dödsfall på äldreboenden på hela tiden.

Men man ser ju en väldigt tydlig utveckling. Sverige klättrar stadigt uppåt under hela maj. Vi är på fjärde, femte plats på listan de tio första dagarna, och på slutet har vi legat i topp fem av tio dagar?

– Ja, men jag tror fortfarande man ska sätta stora frågetecken för den här statistiken. Vitryssland redovisar till exempel 100–200 fall eller något i den stilen, och de har också kört helt öppet. De har inte haft någon lockdown över huvud taget, inte ens en mjuk som i Sverige. Nej, det är en väldig osäkerhet i de här siffrorna, det är min slutsats, säger Giesecke.

Den efterblivna faktaresistensen har fått ett ansikte. Hur får den här typen av stollar överhuvudtaget ett jobb?
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-21 kl. 21:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Alltså uppriktigt sagt varför inte? Det tycks ju vimla av experter - mycket duktigare sådana - överallt i samhället. ALLA hade klarat av situationen MYCKET bättre än Tegnell.

Om vi stöter på ett problem angående framtida pandemier - då kan vi alltså fråga någon statsvetare eller jurist eller butiksbiträde.

Äh ja?
En arbetslös sprutnarkoman hade skött detta MYCKET bättre än Tegnell. Fattar du inte det?
Knarkaren hade sagt; "gör som alla andra länder"

Och så va det klart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Sluta aldrig skriva.

Nej, nej, nej! Jag älskar @sno och hans point on.

Tack! Lite överraskad för att det finns EN som tänker som jag i den här tråden :-o (kan det vara sant?)
Citera
2020-05-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Är du efterbliven? Vilket syndrom har du?
Har du läst; ” Preliminär statistik över döda (xlsx)” på SCBs sida?

Även efter man har läst den så är vi "bäst" (näst bäst idag eftersom vi rapporterar dåligt under helgen).
Citera
2020-05-21, 21:39
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavierPena
Är det ok att gå tillbaka till gymmet eller? Det har varit i princip folktomt alla gånger jag varit där senast, någon gång i början på februari. Lär vara ännu mindre folk nu. Stort jävla byggargym är det. Kommer ha med egen handsprit. Vad tror ni?

Det är ju droppsmitta som kan hänga kvar i luften upp till 4 timmar.
Men om du är frisk och inte träffar äldre släktingar eller sjuka människor, då kan du ju chansa.
En man i sina bästa år har 90 procent chans att överleva.
Citera
2020-05-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondissten
Går det bra Sverige?
https://www.expressen.se/nyheter/statistik-sverige-har-hogst-dodstal-i-varlden-/
Era jävla idiotier som röstat fram nuvarande regering. Ni skall ställas till svars för alla mord ni begår.

Det här förstår inte jag.
Du är helt säker och medveten om att ett gigantiskt folkmord äger rum här och nu i Sverige.

Vad gör du?
Du skriver anonyma inlägg på Flashback.
Inte norska motståndsrörelsen under andra världskriget på dig direkt.

Är det vad du ska tala om för dina barn?
Pappa visste att ett folkmord ägde rum utanför fönstret.
Pappa stannade inne och skrev anonyma inlägg på Flashback.

Jag hade gjort liiiiiite mer om jag på allvar ansett att ett folkmord ägde rum i samhället.
Citera
2020-05-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja! Jag lärde mig igår att det fortfarande sker 3,5 mm landhöjning per år i Sverige sedan istiden tryckte ner allt!
Fascinerande.
Tänk så mycket som hänt på 10000 år då
Citera
2020-05-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha alla vet hur man gör. Behöver man inte ens förklara.
Bara FHM i hela världen som inte verkar veta.

Absolut! Så mycket vetande som inte får komma till nytta. Bara i den här tråden..

Bara man frågar en statsvetare då vet han absolut att FHM har varit helt fel hela tiden..

Jag önskar nästan att Rothstein eller varför inte någon här i tråden fick ta rodret för ett tag för att känna på hur det är på den andra sidan..

Olsen skulle nog anlita några matematiker för själv besitter han ju inte kompetensen. Sen skulle han vara tvungen att lita på att de har räknat rätt. Och JÄVLAR om de inte hade gjort det...Då ska HAN ansvara för det..

Det är bara att ha självförtroende, men också bra att ha självinsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in