2020-05-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är inte som i Sverige, där allt skall vara en tävling i att vara rättvisast. Grekerna har valt ut ett begränsat antal länder som: 1) har smittan under kontroll; och 2) är ekonomiskt viktiga för den grekiska turismindustrin.
Ja grekerna väljer nog efter parametrar som maximerar deras egeninstresse. Något som skulle kallas för rasismen här i landet där man är beredd att offra sin äldre befolkning på mammons altare.

Tragiskt

Men sannolikt är att den svenska ekonomin kommer inte gå bättre än de moraliskt högstående ländernas, vilket är bra.
Dålig moral skall straffa sig i ett rättviseperspektiv.

Bilan på torget.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-21 kl. 21:33.
Citera
2020-05-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är 75 år men idag sprang jag 9 kilometer på 40 minuter och 42 sekunder. Nytt årsbästa. Men jag tror ändå jag är i riskgruppen.

Jävlar. Det var bra resultat! Jag tror inte att Corona kommer ikapp dig om du håller den farten :-)

Du löper en risk även när du går över gatan.

Lite hänger det på könet också - hoppas du inte är en man (skulle nog tro det med tanke på löpresultatet..).

I vilket fall som helst anser jag inte att du behöver isolera dig. Du kan fråga min kompis Giesecke om du inte tror på mig ;-)
Citera
2020-05-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Antikroppstesterna gjordes v18. Det betyder att de som hade antikroppar då hade varit sjuka tidigare än v16. Om man räknar om från den tiden till igår med hjälp av dödstalen så har 30% av Stockholmarna varit smittade den 20 Maj. Har för mig att de trodde på 25-30% runt den 1a Maj.

Visa gärna hur du räknar.

Jag kommer på sin höjd upp till ca 15% smittade för två-tre veckor sedan i Sthlm län (1879 döda idag, 2.34 miljoner personer, 0.5-0.6% IFR). Det blir alltså bara hälften av vad som förutspåtts.

Problemet verkar vara att FHM har underskattat dödligheten. Man måste ner på runt 0.16% IFR för att komma upp i 50% smittade.

Viruset verkar heller inte bete sig som ett normalt influensavirus när det gäller spridningen. Mer kluster än jämn spridning i samhället.
Alla åtgärder påverkar förstås, samt att genomslaget för dessa antagligen varierar i olika delar av samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja kanske vore det bra för Sverige. Här finns så mycket att se och uppleva! Fornminnen, borgar och slott, natur, kultur, mat... ja allt. Sverige kanske kan börja leva igen!

Vi kanske börjar skicka vykort och brev till våra bortglömda äldre. Kanske börjar vi ge oss ut i naturen igen och besöka alla fantastiska naturreservat och fornminnen! Kanske kan barn återigen få mötas på lekparker och i pulkabackar. Ungdomar kan spela badminton och bada i sjöarna.

Ja man kan ju drömma.

Exakt så är det ju!
Enda som e bra med coronakrisen
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Jag saknar tiden före Corona då man sa att alla var lika i svärje.
Visste inte att det var OK att försvara både bögar och negrer men skita totalt i gamlingar och låta de dö som djur.

Låta de dö som djur??
Har du ens läst statistiken från SCB?
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/april-var-den-dodligaste-manaden-i-sverige-pa-over-20-ar/

Det finns ingen massdöd. Är ni helt efterblivna eller vad är fel på er? Jag frågar ärligt. Hur många av er har ens orkar gå in på SCB och läsa; ” Preliminär statistik över döda (xlsx)”?
Citera
Medlem
Det finns hopp. Det verkar som det här viruset inte sprider sig som (FHM) förväntat utan verkar klinga av av sig självt om man kollar på datat. Det kan beror på sk. klusterspridning eller "small world spreading". Jag tror Björn Olsen är inne på rätt spår. Då kan även Sverige byta strategi till att Testa Spåra Isolera för att radikalt minska smittspridningen framöver. Lägg därutöver till att börja använda munskydd för alla som måste vara nära andra personer som tex personal i äldrevård, resenärer i kollektivtrafik, vissa arbetsplatser mm.

Covid-19 / Myter och fakta - Myths and facts
SAMTAL: Björn Olsen (överläkare och professor i infektionssjukdomar) om Covid-19, försiktighetsprincipen, att inte äta djur, pandemier, epidemier och "den svenska strategin" i att tackla Covid-19. Leder samtalet gör Jan Lötvall (professor och överläkare)
https://www.youtube.com/watch?v=PmQLBvcd8Ag
Citera
2020-05-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte läst några rader av Rothstein hur HAN skulle ha skött pandemin ifall HAN hade styrt skutan.

Har du?

Om ett år kan jag tala om för dig hur JAG skulle ha gjort från dag 1..

Haha alla vet hur man gör. Behöver man inte ens förklara.
Bara FHM i hela världen som inte verkar veta.
Citera
2020-05-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, c;a 90% av de döda i Finland var 70+, precis som i Sverige, så de lyckades inte heller med det.....

Antalet har väl en viss betydelse också iofs...färre skall visst vara bättre när det gäller antal döda har jag hört.
Citera
2020-05-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Lite farligare är det nog, kanske 3-4 ggr värre, men inte i närheten av siffrorna det pratades om vid början, jag kan glatt erkänna att jag hade fel. Trodde det var minst 1% dödlighet.

I Danmark er 5% af de smittede døde:

https://www.sst.dk/da/Viden/Smitsomme-sygdomme/Smitsomme-sygdomme-A-AA/Coronavirus/Spoergsmaal-og-svar/Overvaagningsdata

Rul skemaet i bunden til venstre, så synliggøres dødsfald i % af smittede.
Citera
2020-05-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Numerärt är de mycket, mycket färre även om hänsyn tas för de oilka ländernas befolkningsstorlek.

Det är fakta.

Ja, men fakta är också det jag skrev, att Sverige har en 5-10 ggr. fler smittade, och då blir dödlighetssiffrorna ganska proportionella, mhtt befolkningsstorlek också.

Försök spåra tillbaka till min huvudide, annars blir det en meningslös diskussion....
Citera
2020-05-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det borde man ha tänkt på innan man släppte epidemin lös bland befolkningen.

Vi såg Kina. Vi såg Iran. Vi såg Italien. Men Sveriges myndigheter struntade i varningarna. Tack vare Anders Tegnells passivitet, så behöver vi fundera på kostnaderna för att riskgrupperna ska stanna hemma. Det är jakten på flockimmunitet som tvingar riskgrupperna att försöka isolera sig från samhället. Ifall man tidigt hade satsat på att kväsa smittspridningen, så hade riskgrupperna haft ett mycket mindre hot hängande över sig. Och ekonomin hade mått mycket bättre.

- I ett tidigt skede så var problemet inte lika komplext. Den självklara åtgärden hade varit att stoppa flygtrafik från länder med pågående epidemi. Tyvärr hade Anders Tegnell andra idéer. Nu får Sverige betala priset för Anders Tegnells fadäser.

Anders Tegnell bör avkrävas kostnaden för att Alexandra Hagström stannar hemma från arbetet. Kan man lägga ner Folkhälsomyndigheten, och låta deras budget gå till riskgrupper som behöver isolera sig under pågående epidemi? Folkhälsomyndigheten har ju visat sig vara helt värdelös. Har vi klarat oss sämre än vi hade gjort ifall Folkhälsomyndigheten inte hade funnits?

Alltså uppriktigt sagt varför inte? Det tycks ju vimla av experter - mycket duktigare sådana - överallt i samhället. ALLA hade klarat av situationen MYCKET bättre än Tegnell.

Om vi stöter på ett problem angående framtida pandemier - då kan vi alltså fråga någon statsvetare eller jurist eller butiksbiträde.
Citera
2020-05-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja. Detta är ju varför Sveriges strategi är fel. 30% av Sveriges befolkning är i riskgrupp.
I andra länder behöver ej riskgrupper vara livrädda och kan gå till jobbet.

Varför dog de som flugor i Lombardiet? Spanien? Belgien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in