2020-05-21, 20:47
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
Är inte Johanna Björkman ute cyklar här?
I normala fall pratar inte en åklagare om "åtalsfrågan" när fallet är löst och den misstänkte är avliden. Detta är i och för sig inte ett normalt fall. Men finns det en enda anledning att ens hinta om åtal om utredningen ska läggas ner? Han och de övriga inom PU är fullt medvetna om att det kan leda till onödigt höga förväntningar.
Citera
2020-05-21, 20:48
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Med ganska enkla medel så kan man göra SE både till grandman och gärningsman.

21:00 SE ser Palme på väg till bion.

21:15 Han ringer upp någon av sina kompisar som hatar Palme och som fixar fram ett vapen.

22:30 Kompisen släpps in på baksidan av Skandia och de väntar där på att bion ska ta slut.

23:10 Bion slutar cirka 23.07, detta kontrollerar SE och ger sig av 23:10 för att komma lagom till att Palme kommer ut. Kompisen blir kvar.

23:15 SE tror att Palme ska bege sig norrut mot tunnelbanestationen de kom till bion från. Istället bestämmer sig Palme för att gå söderut.

23:16-23:20 SE följer efter Palme, skyndar på efter att Palme gått över Sveavägen. Sneddar längre söderut själv över Sveavägen och går in vid dekorimas varuintag där han tar fram vapnet.

23:19 Kompisen tror nu att SE måste kommit fram och följt efter Palme norrut från bion och drar därför SE:s kort i kortläsaren så att han får en utpassage och därmed ett alibi. Han vet ju inte att Palme gått söderut. Sedan lämnar kompisen skandiahuset.

23:21.xx SE ser att Palme närmar sig. Han går fram till korsningen Sveavägen Tunnelgatan tittar österut så att kusten är klar.

23:21.xx SE skjuter Palme i ryggen.
Detta blir bara en fortsättning på vad SE själv gjorde, iklädde sig olika människors roller. På detta sätt kan man också göra honom till korvhandlaren.
Citera
2020-05-21, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska
Yes, troligtvis sitter det någon som har haft vetskap/varit inblandad men ej gärningsman i utlandet i sin solstol på ålderns höst. Finns inte en chans att det finns bevis som skulle kunna fälla en person som är vid liv. De har säkerligen hittat vapnet, men det räcker inte långt oavsett på vems vind eller vems fingeravtryck som är på vapnet. Det blir "polisiärt uppklarat".
Jag tolkar det som att det finns medhjälpare som lever och som försett utredningen med intressant information som lett till en nu avliden gärningsman.

Då det inte går att bevisa att dessa medhjälpare varit inblandade med uppsåt så tror jag KP helt enkelt valt att släppa dessa då han inte kan förvänta sig en dom. Så han tar det enkla och fokuserar enbart på mördaren och ingen annan. Därav att han säger antingen väcker vi åtal eller lägger ner förundersökningen.

Då vi ändå får förutsätta oss att GM är död så kommer förundersökningen att läggas ner, även om det finns potentiella medhjälpare vid liv (som ej kommer att åtalas). Han hade aldrig gått ut så här om det finns medhjälpare vid liv.
Citera
2020-05-21, 20:58
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Då kan det vara någon som på sin dödsbädd lättade sitt hjärta, eller så hade anhöriga funnit bevis i personens bankfack eller längst in i garderoben vid rensning av villa/lägenhet.

Har vi någon misstänkt som dog runt denna tid?

Dog inte AE vid den tiden?

T.U. dog väl i december förra året om jag minns rätt...
Citera
2020-05-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Detta blir bara en fortsättning på vad SE själv gjorde, iklädde sig olika människors roller. På detta sätt kan man också göra honom till korvhandlaren.

Huvudpoängen är att man på massor av ställen säger att man i alla fall vet att SE gick ut från Skandia 23:19 och det vet man faktiskt inte alls. Hans passerkort eller en kopia av hans passerkot drogs i en läsare ungefär då. Det är det man vet.
Citera
2020-05-21, 21:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Angående att NF tycker sig ha sett AB bakom paret Palme, så kan ju detta, som har framkommit idag, bara ha skett strax intill mordplatsen. Alltså, några sekunder/meter innan OP blev mördad.

Vilket i sig är intressant och stödjer i viss mån min teori (som jag skrev för någon vecka sedan), att (vi antar) SE är gm men hur kan han ändock "veta" så mycket om vad som skedde på mordplatsen. Som därmed egentligen skulle peka på att han INTE är gm.

Någonstans i utredningen/tråden så finns det nämnt att en person skulle ha avlägsnat sig från mordplatsen, riktning söderut. strax efter mordet på den östra sidan av Sveavägen mot Kungsgatan.

Eftersom NF inte kunnat ha sett OP och AB i samma stund annat än just vid mordplatsen, så funderar jag nu om det inte är just NF som står där? Rusar iväg och sen "proppar" SE full med vad som skedde strax efteråt? NF syns inte till något mer den där kvällen, men det gör allas vår SE.

Ja, ja. Jag vet att ovanstående har liten logisk bäring vad gäller SE. Men SE verkar ju inte likna någon annan i världshistorien hur en (inte)bör vara osv.

Det här bekräftar lite av det som jag skrev för någon vecka sedan. Om det nu var en grupp bestående av i just det här fallet två st, så blir det svårt att gola på varandra. Three is a crowd...och därmed ökar risken för att det skall läcka.
Også jag tror NF står där och att det är därför han ser allt han säger att han ser. Som till exempel blå färgtonen på AB:s jacka efter skotten.
Citera
2020-05-21, 21:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Är inte Johanna Björkman ute cyklar här?
Lasse Lampers försöker så gott han kan motsäga henne, men hon står fast på sin tolkning.

https://www.svtplay.se/video/25691608/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-vad-sa-palmeaklagaren-egentligen?start=auto
Citera
2020-05-21, 21:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Jag tolkar det som att det finns medhjälpare som lever och som försett utredningen med intressant information som lett till en nu avliden gärningsman.

Då det inte går att bevisa att dessa medhjälpare varit inblandade med uppsåt så tror jag KP helt enkelt valt att släppa dessa då han inte kan förvänta sig en dom. Så han tar det enkla och fokuserar enbart på mördaren och ingen annan. Därav att han säger antingen väcker vi åtal eller lägger ner förundersökningen.

Då vi ändå får förutsätta oss att GM är död så kommer förundersökningen att läggas ner, även om det finns potentiella medhjälpare vid liv (som ej kommer att åtalas). Han hade aldrig gått ut så här om det finns medhjälpare vid liv.
Det förklarar varför han pratar om åtal och varför inga gripanden skett (som det verkar) och kanske även varför han skrattar när han får frågan om någon erkänt. "Det vill jag inte kommentera" skulle öka förväntningarna ytterligare, och ett "nja" är kanske inte så begåvat.
Citera
2020-05-21, 21:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Huvudpoängen är att man på massor av ställen säger att man i alla fall vet att SE gick ut från Skandia 23:19 och det vet man faktiskt inte alls. Hans passerkort eller en kopia av hans passerkot drogs i en läsare ungefär då. Det är det man vet.

Exakt!

Folk i tråden som upprepat inskärper att vi alla bör åberopa det vi vet(fakta) när vi argumenterar, fakta utan spekulation och lösa antaganden, kastar sten i glashus gång på gång.

Ska man lösa ett mordfall pusslar man med det man vet(fakta), inte med antaganden.

Ingen har sett SE dra sitt kort i kortläsaren, således är det en hörsägen att SE stämplade ut 23:19, tills vittne eller teknisk bevisning styrker SE story om utstämpling.
Citera
2020-05-21, 21:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Inte nödvändigtvis. Jag tror snarare att det kommer att röra sig om en indiciekedja och viss teknisk bevisning. Däremot kan det ju komma fram nya vittnesuppgifter.

Grejen är att om det rör sig om indiciekedjor, viss teknisk bevisning och nya vittnesuppgifter så kan polisen och åklagaren kanske göra troligt att det bör förhålla sig på ett visst sätt och komma så långt att det kanske gått att åtala en levande GM.

För att påstå att mordet är löst och kan betraktas som uppklarat av alla sansade bedömare och det utan varken rättegång och dom krävs mer. Alltså måste polis och åklagare om de har täckning för ett påstående att "fallet är löst" ha något avgörande, och det är då jag har mycket svårt att se att det räcker med teknisk bevisning, vittnen och besvärande omständigheter i det här läget. Ser man på andra Cold Case-mord är det oerhört svårt att få ett sådant case helt hållbart.

Alltså bör krävas att någon berättat hur det gått till och dina faktorer du tar upp bekräftat det. Och har någon berättat något sådant är det inte frifräsaren Stig Engström eller CA som är GM.

Kommer det att läggas fram en ensamvarg kommer det med all sannolikhet finnas gott om tvivel kvar.
Citera
2020-05-21, 21:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
I normala fall pratar inte en åklagare om "åtalsfrågan" när fallet är löst och den misstänkte är avliden. Detta är i och för sig inte ett normalt fall. Men finns det en enda anledning att ens hinta om åtal om utredningen ska läggas ner? Han och de övriga inom PU är fullt medvetna om att det kan leda till onödigt höga förväntningar.
Det är helt klart att han vill ha någons reaktion (erkännande?), därför alla dessa olika uttalanden.
Citera
2020-05-21, 21:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är helt klart att han vill ha någons reaktion (erkännande?), därför alla dessa olika uttalanden.
Vad tjänar en misstänkt på att erkänna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in