Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholmslivet
Tycker inte den här tråden är alltför ensidig.
Däremot handlar debatten för mycket om "lockdown" kontra no-"lockdown". Åtgärderna är sekundära, det egentliga skiljelinjen är mellan att begränsa smittan och fördröja den.
I praktiken tycks begränsa-sidan redan ha "vunnit", men bromsa-sidan blandar bort korten: "Sveriges strategi har aldrig gått ut på att bara bromsa". Nog för att Tegnell och Regeringen inte har varit lika tydliga som exempelvis Patrick Vallance eller FHM-anslutna Giesecke, men strategin är uppenbar.
Den utstuderade senfärdigheten är den stora boven i dramat.
Äh, ha en trevlig kväll.
Det finns många bra inlägg. Denna kris har ju gjort vissa svagheter i vårt samhälle uppenbara. Jag skulle inte vilja vara i Tegnells eller regeringens kläder när detta drog igång. Vad skulle man göra utifrån dom förutsättningarna som fanns och utifrån den information om detta virus som fanns då.
Så här i efterhand är det uppenbart att vi skulle ha stängt ner initialt och t ex förbjudit folk att resa till alperna och resa in från länder som Kina, Iran o s v redan i mitten på feb., samt testat och smittspårat.
Men det jag tycker att FHM/regering, men framförallt dom som bestämmer ute i kommunerna borde ha förstått är ju detta med att det springs så mkt med olika personal med rätt låg utbildning bland de äldre på våra boenden och i hemtjänst. Detta är ju ett rejält misslyckande och en tragedi, vilket alla är överens om.
Strategin om att bromsa smittan så att vården hinner med, samtidigt som att inte krascha ekonomin alltför mkt så att det människor blir utan hus och hem tror jag förvisso på, med tanke på att vi nog får leva med detta. Vi får hoppas på ytterligare framsteg vad gäller behandling och även ett bra vaccin i en inte alltför lång framtid.
En trevlig kväll och långhelg till dig också!