2020-05-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Nej, efterslepningen ökar och rapporteringen minskar.

Antalet nya fall är stabilt, kanske något ökande, så att antalet dödsfall sjunker, är inte troligt.
Antingen är färre döda registrerade, förmodligen för att de inte har testats och endast de med ett positivt test ingår i statistiken, eller så har Sverige plötsligt blivit bättre på att behandla COVID-19.

Ja folk smittar fortfarande ute i samhället men hälften av alla dödsfall är inom äldrevården. Tror du verkligen äldrevården inte gjort en enda korrigering sedan Mars för att minska sagda smittspridning inom enheterna? Man stod helt handfallen i Mars, så är inte fallet längre och vi kan redan nu läsa rapporter om minskad smittspridning inom äldreomsorgen i Stockholm. Detsamma gäller den allmänna sjukvården. Med tiden kommer erfarenhet. Denna erfarenhet omvandlas sedermera till livsavgörande kunskap hur man behandlar väldigt sjuka människor i coviid-19.
Nej, jag måste säga att jag inte håller med om ditt resonemang alls.
Citera
2020-05-21, 21:16
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är inte som i Sverige, där allt skall vara en tävling i att vara rättvisast. Grekerna har valt ut ett begränsat antal länder som: 1) har smittan under kontroll; och 2) är ekonomiskt viktiga för den grekiska turismindustrin.

Bullshit som alltid från dig din ryska Sverige-hatare. Grekland kommer att öppna upp sina gränser för hela Scengen, naturligtvis inkluderat Sverige.
Citera
2020-05-21, 21:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag såg det också. Jag vet inte riktigt hur grekerna tänkt här?

Danskar och norrmän är ju välkomna.

https://www.svd.se/hammaren-och-dansen--sa-ar-norges-testtaktik
Dubbelt så många testas – så skiljer sig Norges taktik
Nu bygger Norge ut testandet för coronaviruset.
Citera
2020-05-21, 21:18
Medlem
JavierPenas avatar
Är det ok att gå tillbaka till gymmet eller? Det har varit i princip folktomt alla gånger jag varit där senast, någon gång i början på februari. Lär vara ännu mindre folk nu. Stort jävla byggargym är det. Kommer ha med egen handsprit. Vad tror ni?
Citera
2020-05-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Nej, efterslepningen ökar och rapporteringen minskar.
*klipp*
Hur vet du att eftersläpningen ökar?
Citera
2020-05-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite tråkigt då att pösmunken Giesecke lyckats ha fel i varenda påstående om Corona han klämt fram, men det är väl en bedrift i sig.

Jag har inte läst några rader av Rothstein hur HAN skulle ha skött pandemin ifall HAN hade styrt skutan.

Har du?

Om ett år kan jag tala om för dig hur JAG skulle ha gjort från dag 1..
Citera
Medlem
Går det bra Sverige?
https://www.expressen.se/nyheter/statistik-sverige-har-hogst-dodstal-i-varlden-/
Era jävla idiotier som röstat fram nuvarande regering. Ni skall ställas till svars för alla mord ni begår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jo, finland lyckades skydda sin äldre befolkning genom att man stoppade smittan hos den icke äldre delen av befolkningen.

Slutsatsen kan vara: Om man skall skydda den äldre befolkningen så måste man minimera smittan hos hela befolkningen i landet?

Nej, c;a 90% av de döda i Finland var 70+, precis som i Sverige, så de lyckades inte heller med det.....
Citera
2020-05-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tycker inte den här tråden är alltför ensidig.

Däremot handlar debatten för mycket om "lockdown" kontra no-"lockdown". Åtgärderna är sekundära, det egentliga skiljelinjen är mellan att begränsa smittan och fördröja den.

I praktiken tycks begränsa-sidan redan ha "vunnit", men bromsa-sidan blandar bort korten: "Sveriges strategi har aldrig gått ut på att bara bromsa". Nog för att Tegnell och Regeringen inte har varit lika tydliga som exempelvis Patrick Vallance eller FHM-anslutna Giesecke, men strategin är uppenbar.

Den utstuderade senfärdigheten är den stora boven i dramat.

Äh, ha en trevlig kväll.

Det finns många bra inlägg. Denna kris har ju gjort vissa svagheter i vårt samhälle uppenbara. Jag skulle inte vilja vara i Tegnells eller regeringens kläder när detta drog igång. Vad skulle man göra utifrån dom förutsättningarna som fanns och utifrån den information om detta virus som fanns då.

Så här i efterhand är det uppenbart att vi skulle ha stängt ner initialt och t ex förbjudit folk att resa till alperna och resa in från länder som Kina, Iran o s v redan i mitten på feb., samt testat och smittspårat.
Men det jag tycker att FHM/regering, men framförallt dom som bestämmer ute i kommunerna borde ha förstått är ju detta med att det springs så mkt med olika personal med rätt låg utbildning bland de äldre på våra boenden och i hemtjänst. Detta är ju ett rejält misslyckande och en tragedi, vilket alla är överens om.

Strategin om att bromsa smittan så att vården hinner med, samtidigt som att inte krascha ekonomin alltför mkt så att det människor blir utan hus och hem tror jag förvisso på, med tanke på att vi nog får leva med detta. Vi får hoppas på ytterligare framsteg vad gäller behandling och även ett bra vaccin i en inte alltför lång framtid.

En trevlig kväll och långhelg till dig också!
Citera
2020-05-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, c;a 90% av de döda i Finland var 70+, precis som i Sverige, så de lyckades inte heller med det.....

Snittåldern vad gäller avlidna i covid är tydligen 81 år här i Sverige
Citera
2020-05-21, 21:22
Medlem
Ett tips till alla er som vill distansera er.
Gå ut i skogen och vandra omkring planlöst.
Man ser mycket som är intressant.
Djur, fornminnen m.m och det bästa av allt det är ett område som är helt befriat från invasiva människoraser.
Citera
2020-05-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Numerärt är de mycket, mycket färre även om hänsyn tas för de oilka ländernas befolkningsstorlek.

Det är fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in