2020-05-21, 17:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Nu har både Aftonbladet och Expressen i början av flödet att Sverige har högst dödlighet i världen. Jag tror Tegnell-bubblan håller på att spricka. Om nu andra länder öppnar upp internationella kontakter men utesluter Sverige så borde regeringen tvingas att ändra sin strategi.
Citera
2020-05-21, 17:30
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du menar att Tegnell har större makt än Carlson?

Det beror ju på hur man ser det. Antar att man hade kunnat skylla på coach Phil Jackson för att han tog ut Michael Jordan i laget i en match där Jordan tappade bollen i ett avgörande läge så de förlorade. Men det blir ju lagets mest inflytelserika spelare Jordan som får skiten för det misstaget i mångas ögon.

Hoppas du förstår vad jag menar Klart Carlsson har yttersta ansvaret, men vart fokus hamnar handlar om vem som gör vad i detta avseendet, och i detta fall tror jag och många kritiker att Tegnell är den som har störst del i hur strategierna tas fram och vad som tycks än vad Carlsson har. Man ser på Tegnell att sakerna han säger när han svarar på frågor är vad han själv tycker. Han är ingen skådespelare som pluggar och håller med om allt t ex Carlsson vill och har hans svar på tal på allt. Det är Tegnells åsikter vi ser om strategin och han ses som hjärnan bakom den.

Men jag är ju inte direkt positiv till Carlsson heller och vem som anses få skulden ifall de anses ha misslyckats i framtiden kan inte jag avgöra. Kanske blir båda? Jag tycker allmänt Sverige skött sig kasst i detta. Skulle strategin visa sig guld i framtiden så kommer även jag lyfta på hatten. Men oavsett så gjorde de flera missar i början som jag och många andra ifrågasatte grovt redan då. Det är inte OK och har gett oss ett sämre utgångsläge än vad vi hade behövt ha.
Citera
2020-05-21, 17:31
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/statistik-sverige-har-hogst-dodstal-i-varlden-/
Tegnelll säger att siffrorna inte stämmer.
Hade han sagt likadant om vi hade haft Finlands siffror?
Citera
2020-05-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man behöver inte vara expert på pandemier för att uttala sig. Det finns mängder av information och statistik tillgänglig för alla. Vem som helst kan till exempel se att Sveriges strategi skiljer sig från de flesta andra länders och att Sverige hittills har väldigt dåliga resultat.
Dessutom är det ju inte så att Giesecke och Tegnell är världens enda epidemiologer.Det finns massor i andra länder och de flesta har kommit fram till andra slutsatser än FHM.
Detta beror naturligtvis till stor del på att alla svenska myndighetschefer i första hand tillsätts utifrån deras politiska åsikter och sociala kontakter snarare än deras kompetens.

Uppenbarligen inte! Alla kan ha en åsikt om saken och det tycks inte finnas några hämningar när folk vill uppträda i tv eller ge intervjuer till tidningar..

OM det nu vore så att man inte behöver ha adekvat utbildning på området då skulle ju Rothstein ha kunnat söka jobbet på FHM och räddat landet.

Giesecke och Tegnell är verkligen inte de enda epidemiologen som tycker lika (Carlson tycker väl också som de förmodar jag) och i Finland har några epidemiologen givit sitt stöd åt dem. Likaså som i Canada.

Problemet är att det inte är epidemiologen som bestämmer om lockdown i olika länder utan POLITIKER.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Samtidigt så har jag sett chefer för äldreboenden säga att de följer FHM:s rekommendationer, vilket även Socialstyrelsen gör. FHM som i princip förnekat asymtomatisk spridning och snackat ner munskydd, samt valt en taktik som ger oss fler smittade, vilket även ökar risken för smitta på fler äldreboenden.

Med det sagt så sitter det flera i båten. Går inte skylla allt på FHM, men del i misslyckandet har de.
Men just besluten om vilken vård som ges till sjuka äldre kommer väl inte från FHM?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu har både Aftonbladet och Expressen i början av flödet att Sverige har högst dödlighet i världen. Jag tror Tegnell-bubblan håller på att spricka. Om nu andra länder öppnar upp internationella kontakter men utesluter Sverige så borde regeringen tvingas att ändra sin strategi.

Ja! Ojojoj! Läste precis att Grekland kommer öppna sina gränser för bland annat danskar och norrmän. Men inte för svenskar för vi ses som pestsmittade. Precis som finnarna och islänningarna måste göra också då gränserna är stängda även för dom och beräknas öppnas i ett senare skede, där även svenskar välkomnas.
Senast redigerad av trazke 2020-05-21 kl. 17:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Vad vill du att dom ska ändra? Jag hoppas på riktigt att du inte vill att vi ska gå in i en lockdown nu, alldeles för sent för det.
Citera
2020-05-21, 17:34
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Tegnell om reserasism i sommar:

"Immuna svenskar kan vara säkrare att ta emot än andra"
https://www.hbl.fi/artikel/sveriges-statsepidemiolog-efter-nordisk-oro-over-svenska-turister-immuna-svenskar-kan-vara-sakrare/

Hur länge till ska FHM tillåtas fortsätta med galenskaperna?
Citera
2020-05-21, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Du behöver ju inte överdriva nu, har varit relativt låg dödlighet den här veckan, ingen dag med tresiffriga antal rapporterade dödsfall och intensivvården i Stockholm har snart under 100 patienter, så visst sker det en förbättring.

Ajajaj. Att nämna minskningen i Stockholms intensivvård brukar dra med sig massa förolämpningar och något mumlande om ökat triage.
Citera
2020-05-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ajajaj. Att nämna minskningen i Stockholms intensivvård brukar dra med sig massa förolämpningar och något mumlande om ökat triage.

De flesta äldre dör i COVID-19 långt innan de fått intensivvård.
Citera
2020-05-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Ajdå, men verkar ju väldigt märkligt att nämna triage i ett sammanhang där intensivvården går på 30-40% kapacitet för tillfället.
Citera
2020-05-21, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
De flesta äldre dör i COVID-19 långt innan de fått intensivvård.

Där kom den också. Hur fan kunde jag glömma det!? Nu när det finns massa ledig kapacitet på IVA så borde alla gamlingar lastas in på IVA och få en respirator nedkörd oaktat om behandlingen snarare tar livet av dom.

Vad tycker du om nedgången i antal patienter på IVA i Stockholm? Säger det ingenting om läget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in