Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Han sa rakt ut att han redan vet om han ska lägga ner eller åtala. Definitionen av ha fattat ett beslut.
Men visst han har inte gått ut med det officiella juridiska Beslut om åtal. Men det har inte någon påstått.
Om du läser nedanstående så kommer du att förstå att inget beslut är fattat. Åklagares beslut om åtal har rättsverkan och en del "klockor" startar som exempelvis att väckande av åtal skall göras skyndsamt. Misstänkt skall delges misstanke och advokat utses. Det är mot sådan bakgrund jag påstår att beslut inte är fattat.
Dessutom är tempus i formuleringen "om ni kommer att besluta" något som ligger i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
299792458
CK: "Vet du idag om ni kommer att besluta om åtal eller att lägga ner förundersökningen?"
KP: "Ja, det vet jag, men det talar jag inte om för dig eller för Veckans brott."
Krister tänker sig inte riktigt för när han säger att han vet.
En åklagare har åtalsplikt om han förfogar över bevis mot en nu levande person som ålägger honom att åtala, dvs skälig/sannolik misstanke. Därmed kan han veta redan vid intervjutillfället.
Om han inte förfogar över sådana bevis kan han inte veta då det imorgon kan inkomma sådant bevis.
Det sista alternativet skulle vara bevis mot en död GM då han bara kan lägga ner utredningen.
Den slutsats man kan dra av detta är att KP redan har säkrat tillräcklig bevisföring för beslut att väcka åtal / lägga ner utredningen, om man skall ta honom på orden.
Sen får ni tolka det jag skrivit som ni vill.
Edit: Det är därför åklagare sägs besluta om att "väcka åtal", jmf med att "väcka en fråga" som diskuteras för att fatta beslut. Åtalet beslutas av rätten efter att de gått igenom vad åklagare och tilltalad framför.
Källa:
https://www.aklagare.se/lattlast/det-har-gor-en-aklagare/aklagaren-kan-vacka-atal/