2020-05-21, 16:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det tror jag inte då det vore ett fel som Krister inte gör. Att han sagt något som skulle kunna tolkas så är mer troligt.

Eller det kanske är ett förseglat åtal du menade? Jag vet faktiskt inte om det är tillåtet enligt svensk lagstiftning.

Han sa rakt ut att han redan vet om han ska lägga ner eller åtala. Definitionen av ha fattat ett beslut.

Men visst han har inte gått ut med det officiella juridiska Beslut om åtal. Men det har inte någon påstått.
Citera
2020-05-21, 16:51
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ni får väl lyssna på vad han har sagt helt enkelt.
Birchan kände igen personen som frågade honom om att mörda Olof Palme.
Det var ifrån TV-bilder som skildrade utbildning av soldater i Nicaragua.
Ca 800 israeler var anställda i olika "säkerhetsföretag" och fungerade som instruktörer till CONTRAS.
Senast redigerad av Gothus 2020-05-21 kl. 16:53.
Citera
2020-05-21, 16:53
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ni får väl lyssna på vad han har sagt helt enkelt.

CK: "Vet du idag om ni kommer att besluta om åtal eller att lägga ner förundersökningen?"

KP: "Ja, det vet jag, men det talar jag inte om för dig eller för Veckans brott."
Senast redigerad av 299792458 2020-05-21 kl. 16:56.
Citera
2020-05-21, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska
Tror många har gjort en felbedömning när det kommer till mördarens löpstil från mordplatsen. Vad jag vet har den av många beskrivits som lunkande, som en alkis som lufsar iväg aka CP.

Titta på de som springer 100 meter i jämförelse med 3000 meter. En stor skillnad. Men betyder det att de som springer 3000 meter har svept en kvarting innan loppet. Nej de springer så för att man vill kunna hålla ett högt tempo i 3000 meter. Det ville också mördaren göra fram till den troliga flyktbilen som väntade.
Dessutom måste man ta med i beräkningen att det var isigt och halt.

Inte ens Bambi rör sig särskilt graciöst på is.
Citera
2020-05-21, 17:04
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska
Tror många har gjort en felbedömning när det kommer till mördarens löpstil från mordplatsen. Vad jag vet har den av många beskrivits som lunkande, som en alkis som lufsar iväg aka CP.

Titta på de som springer 100 meter i jämförelse med 3000 meter. En stor skillnad. Men betyder det att de som springer 3000 meter har svept en kvarting innan loppet. Nej de springer så för att man vill kunna hålla ett högt tempo i 3000 meter. Det ville också mördaren göra fram till den troliga flyktbilen som väntade.

Möjligen sprang han så för att det var halt där och han hade kanske inte riktiga vinterskor som gav bra fäste heller.
Citera
2020-05-21, 17:10
Medlem
Sobrilbils avatar
Wikipedia:

"Domstolen avgör sedan åtalsfrågan utifrån vad åklagare och den tilltalade anfört och åberopat och vad som bevisats domstolen."

Utdrag från ett annat fall:

"Efter en ny begäran av åklagaren förlängdes i dag, onsdag, åtalstiden i ärendet med ytterligare två veckor. Men beslut om att eventuellt väcka åtal kommer troligtvis att dröja längre än så.

Enligt åklagarens bedömning kommer det inte att komma något beslut i åtalsfrågan före sommaren."

https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2018/05/Beslut-om-atal-for-lakare-som-misstanks-for-sexualbrott-drojer/

KP sa att han "hoppas att det ska komma ett beslut i åtalsfrågan" före sommaren. Det här har vi diskuterat tidigare. Det är som jag förstår det inte KP som bestämmer om det blir åtal eller inte, han lämnar in en begäran till domstolen. Men han vet och visste för flera månader sedan vad svaret kommer att bli. Varför har han lämnat in en begäran om åtal till domstolen?
Citera
2020-05-21, 17:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Wikipedia:

"Domstolen avgör sedan åtalsfrågan utifrån vad åklagare och den tilltalade anfört och åberopat och vad som bevisats domstolen."

Utdrag från ett annat fall:

"Efter en ny begäran av åklagaren förlängdes i dag, onsdag, åtalstiden i ärendet med ytterligare två veckor. Men beslut om att eventuellt väcka åtal kommer troligtvis att dröja längre än så.

Enligt åklagarens bedömning kommer det inte att komma något beslut i åtalsfrågan före sommaren."

https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2018/05/Beslut-om-atal-for-lakare-som-misstanks-for-sexualbrott-drojer/

KP sa att han "hoppas att det ska komma ett beslut i åtalsfrågan" före sommaren. Det här har vi diskuterat tidigare. Det är som jag förstår det inte KP som bestämmer om det blir åtal eller inte, han lämnar in en begäran till domstolen. Men han vet och visste för flera månader sedan vad svaret kommer att bli. Varför har han lämnat in en begäran om åtal till domstolen?
Det är åklagaren som avgör om det blir åtal. Han har inte lämnat in något.

När han säger han hoppas på något före sommaren så menar han att han hoppas kunna vara redo gå offentligt innan sommaren. Gå offentligt med det han själv redan nu vet att han kommer göra.

Allt är så öppet formulerat att det är svårt tro att tro KP avser åtala någon.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-05-21 kl. 17:22.
Citera
2020-05-21, 17:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag vet att KP är åklagare. Men det är väl inte åklagaren som fattar beslut i åtalsfrågan? Det gör väl domstolen? Åklagaren lämnar in en begäran till domstolen. Eller?
Citera
2020-05-21, 17:20
Medlem
Citat:
Han sa rakt ut att han redan vet om han ska lägga ner eller åtala. Definitionen av ha fattat ett beslut.

Men visst han har inte gått ut med det officiella juridiska Beslut om åtal. Men det har inte någon påstått.

Om du läser nedanstående så kommer du att förstå att inget beslut är fattat. Åklagares beslut om åtal har rättsverkan och en del "klockor" startar som exempelvis att väckande av åtal skall göras skyndsamt. Misstänkt skall delges misstanke och advokat utses. Det är mot sådan bakgrund jag påstår att beslut inte är fattat.
Dessutom är tempus i formuleringen "om ni kommer att besluta" något som ligger i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
CK: "Vet du idag om ni kommer att besluta om åtal eller att lägga ner förundersökningen?"

KP: "Ja, det vet jag, men det talar jag inte om för dig eller för Veckans brott."

Krister tänker sig inte riktigt för när han säger att han vet.

En åklagare har åtalsplikt om han förfogar över bevis mot en nu levande person som ålägger honom att åtala, dvs skälig/sannolik misstanke. Därmed kan han veta redan vid intervjutillfället.

Om han inte förfogar över sådana bevis kan han inte veta då det imorgon kan inkomma sådant bevis.

Det sista alternativet skulle vara bevis mot en död GM då han bara kan lägga ner utredningen.

Den slutsats man kan dra av detta är att KP redan har säkrat tillräcklig bevisföring för beslut att väcka åtal / lägga ner utredningen, om man skall ta honom på orden.

Sen får ni tolka det jag skrivit som ni vill.

Edit: Det är därför åklagare sägs besluta om att "väcka åtal", jmf med att "väcka en fråga" som diskuteras för att fatta beslut. Åtalet beslutas av rätten efter att de gått igenom vad åklagare och tilltalad framför.
Källa: https://www.aklagare.se/lattlast/det-har-gor-en-aklagare/aklagaren-kan-vacka-atal/
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-21 kl. 17:30.
Citera
2020-05-21, 17:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

När han säger han hoppas på något före sommaren så menar han att han hoppas kunna vara redo gå offentligt innan sommaren. Gå offentligt med det han själv redan nu vet att han kommer göra.

Allt är så öppet formulerat att det är svårt tro att tro KP avser åtala någon.
Är du 100 % säker på att det du skriver är rätt?
Citera
2020-05-21, 17:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om du läser nedanstående så kommer du att förstå att inget beslut är fattat. Åklagares beslut om åtal har rättsverkan och en del "klockor" startar som exempelvis att väckande av åtal skall göras skyndsamt. Misstänkt skall delges misstanke och advokat utses. Det är mot sådan bakgrund jag påstår att beslut inte är fattat.
Dessutom är tempus i formuleringen "om ni kommer att besluta" något som ligger i framtiden.

Krister tänker sig inte riktigt för när han säger att han vet.

En åklagare har åtalsplikt om han förfogar över bevis mot en nu levande person som ålägger honom att åtala, dvs skälig/sannolik misstanke. Därmed kan han veta redan vid intervjutillfället.

Om han inte förfogar över sådana bevis kan han inte veta då det imorgon kan inkomma sådant bevis.

Det sista alternativet skulle vara bevis mot en död GM då han bara kan lägga ner utredningen.

Sen får ni tolka det jag skrivit som ni vill.

Jag tolkar KP som att han redan vet vad som kommer beslutas.

Och för mig kan det enbart innebära att de/den misstänkta är död. Jag tror KP och PU filar på sin presentation, det är därför det tar lång tid. Allt måste med om den ska tas på allvar.

Att beslutet är officiellt fattat tror jag inte någon hävdat.
Citera
2020-05-21, 17:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Min (amatörmässiga) tolkning är att KP inte lämnat in en begäran men att han ska göra det och att han vet vad svaret kommer att bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in