2020-05-21, 15:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/forsta-resultaten-fran-pagaende-undersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/

Totalt hade 15.2 % antikroppar i alla testade regioner (av 1 104 analyserade prover). Det blir ca 168 prover med antikroppar.

Fördelat för åldersgrupp blir det: 6,7 % positiva i åldern 20-64 år (74 prover), 4,7 % i åldern 0-19 år (52 prover), och 2,7 % i åldern 65-70 år (30 prover). Av någon anledning saknas 12 prov med antikroppar i åldersstatistiken, finns ingen förklaring på FHMs hemsida.

Som kan ses var det ingen direkt större skillnad mellan vuxna (6,7%) och barn (4,7%).

Nej 15,2 procent hade verkligen inte utvecklat antikroppar. Procenträkning förefaller inte vara din grej?!
Citera
2020-05-21, 15:42
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mgXb2/sverige-har-nu-hogst-dodlighet-i-varlden-i-covid-19

Blaskbladet vågar skriva om detta. Men självklart backar Johan Giesecke upp Tegnell. Herregud vilka pajasar vi har i detta land. Hur fan kunde de personerna få offentliga roller? Egentligen vill jag inte veta för jag tror spyhinken ligger för nära till då

Du verkar klaga mycket.
Kan du inte berätta lite om din bakgrund samt vad du skulle ha gjort när pandemin startade tillsammans med en kort konsekvensanalys av varje steg du hade tagit. Det vore intressant att läsa.
Citera
2020-05-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Nu ska idioten lura i övriga världen att svenskar är minsann de säkraste turisterna man kan släppa in.
Finns det liksom inga gränser för den svenska idiotin?

Björn Olsen tycker att det är förståeligt. Han tycker att Sverige borde ha anpassat sig mer till andra länders strategier.

– Vi måste harmonisera oss med resten av Europa vad gäller våra strategier, det skulle vi gjort från allra första början, så hade vi inte hamnat i den här situationen.

Enligt Anders Tegnell finns det inga skäl till en sån oro – just på grund av att fler beräknas ha smittats i Sverige.

– När vi kommer fram i sommar kan det vara så att vi har så pass många immuna i Sverige så att det kan vara säkrare att svenskar kommer dit än någon annan, säger han till TT.
Ja, en befolkning med 35% smittade är nu säkrare än en på 5%.
Kan han snälla omplaceras till svenska spel, vilka odds spelarna skulle få, Bara att sluta jobba på en gång.
Citera
2020-05-21, 15:44
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tycker tvärtom att det är skönt att ha fått ett klart besked. Om nu någon undrade - som jag - då vet jag nu att kommer att vara frisk. Det är mer än vad min läkare ha kunnat säga till mig..

Jag tycker att vi ska lägga ner nu allt påstående om att han ger inga besked och är oklar i sina uttalanden.

Om det har varit så väl. Nu är det ju allmänt känt att när Tegnell öppnar truten så blir nästan alltid tvärtemot vad han säger. En person som har ca 1-5% rätt i sina påståenden är ju inte den trygghet som ska tala till folket.
Raka besked tror jag alla vill, bara dom kommer från rätt personer.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-tegnells-ord-ar-inte-guds-lag/

Rubriken ju nu på första sidan på expressen säger det mesta

Citat:
Tegnell ord är inte guds lag
Citera
2020-05-21, 15:45
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mgXb2/sverige-har-nu-hogst-dodlighet-i-varlden-i-covid-19

Blaskbladet vågar skriva om detta. Men självklart backar Johan Giesecke upp Tegnell. Herregud vilka pajasar vi har i detta land. Hur fan kunde de personerna få offentliga roller? Egentligen vill jag inte veta för jag tror spyhinken ligger för nära till då
Ofrivilligt erkännande. Man kan inte gömma obegränsat lik i garderoben. För eller senare
fakta kommer fram.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
]Ja, en befolkning med 35% smittade ä[/b]r nu säkrare än en på 5%.
Kan han snälla omplaceras till svenska spel, vilka odds spelarna skulle få, Bara att sluta jobba på en gång.

Källa på din fantasisiffra?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Det här har också varit så jag har uppfattat det:
Citat:
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap, kommenterar siffrorna:
– Detta är naturligtvis katastrof. Jag följer de här siffrorna väldigt noga dag för dag, och jag blev väldigt överraskad när jag såg att de tidigare svårt drabbade länderna Italien, Spanien, Frankrike, Holland, Belgien sjönk dramatiskt, men inte Sverige.

– Svenskarna har haft en missriktad nationalism, man har sett detta som ett slags landskamp, och då ska man heja på hemmalaget, ”Sverige är alltid bäst”. Men detta handlar ju om att en förfärlig massa äldre och sköra personer har strukit med, förmodligen helt i onödan.
Från början har det handlat om ett spel för gallerierna. Man ska ligga i framkant och slå världen med häpnad.
Pyttsan att man har lyssnat på ”experterna” - man har bara låtsats om att det är så. Och utifrån hur hårt man har gått ut med ”Folkvettslinjen” så har svenskarnas självdisciplin - sett ur det perspektivet - inte varit en höjdare.
Även i andra länder har folk struntat i restriktioner, men det har man där räknat med.

Undrar också hur Sveriges linje har påverkat folk i andra länder? Folk i USA ville ju göra detsamma som svenskarna, dvs leva som vanligt.
Citera
2020-05-21, 15:47
Medlem
Gusselbys avatar
Nu känner jag rätt många som har fått Covid-19, ett femtiotal och det känns som mycket då det är människor som jag faktiskt känner, inte bara avlägset bekanta.

Två av dem bor/bodde i Stockholm, en var väldigt dement och allmänt sjuklig och hon dog på ett äldreboende där, 94 år gammal. Vet tyvärr inte så mycket om behandlingen hon fick, det var inte jag som tog emot beskedet.
- Den andra är knappt 60 år och allmänt sund och frisk och är tillbaka i arbete nu efter flera veckor hemma.

Övriga jag känner bor i väst- och sydsverige. Ingen av dem är friskförklarad ännu vad jag vet och samtliga har relativt milda symptom. Åldersspann 20-80 år.

Man kan väl inte dra några slutsatser av detta men nog känns det som att smittan har spridit sig en hel del nu.

Det jag vill fråga är om ni andra har ungefär samma upplevelse som jag.
Citera
2020-05-21, 15:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Citat:
Sverige har nu högst dödlighet i världen i covid-19

Sverige har nu högst dödlighet i världen i covid-19, enligt University of Oxford. Förre statsepidemiologen Johan Giesecke och statsvetaren Bo Rothstein drar helt olika slutsatser av siffrorna.

– Katastrof, säger Rothstein, medan Giesecke anser att Sverige gjort allt rätt.

Citat:
https://ourworldindata.org/grapher/covid-daily-deaths-trajectory-per-million

Trots att Sverige har högst dödlighet i världen just nu, så anser vissa fortfarande att Sverige gjort allt rätt.

De kommer förmodligen aldrig backa och erkänna att de haft fel.
Citera
2020-05-21, 15:51
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Den som sitter hemma och är extra orolig kan ju köpa sig en sådan apparat (som mäter syrehalten i blodet). Ingen aning hur mycket den kostar, men tror inte att de är jätte dyra.

Sen har man ju något att göra under dagen när man mäter blodtrycket, syresättningen, blodsockret, febern .. och då är klockan nästan lunch.
Kostar ungefär 250 kr från Kina, i Sverige kostar de från 500kr och uppåt, men är ofta slut i lager...

Pulsoximeter brukar de kallas...
Citera
2020-05-21, 15:52
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Du verkar klaga mycket.
Kan du inte berätta lite om din bakgrund samt vad du skulle ha gjort när pandemin startade tillsammans med en kort konsekvensanalys av varje steg du hade tagit. Det vore intressant att läsa.

Du kan väl klicka på mitt nick och läsa vilka trådar gällande Covid-19 jag varit delaktiga.

Som Entreprenör och Chef så anser jag det är är av yttersta vikt att man tar beslut och rätt sådana och leder Sverige genom denna kris/pandemin,

Jag var kritisk till Tegnell agerande från början. https://tegnellcitat.se/

När jag ser pressträff efter pressträff hur han manipulerar och bara pratar positiva saker så ser jag direkt att vi har att göra med en man som skiter i andra och bara kör sitt race.
Jag flaggade tidigt för krisen inom vården. Jag flaggade även för att vi inte tog äldrevården på allvar. Jag var för en Lockdown mm.
Jag skrev redan ett inlägg i mitten av april att Svenskar inte kommer få åka utomlands för vi kommer inte få bukt med smittan emot andra länder. Blev ett jävla liv och jag blev attackerad från många håll.
Jag stod på mig och idag är vi där.

Är helt säker på att Sverige kommer köras i botten med denna strategi. i Höst/vinter kommer vi ha en avEuropas hösta arbetslöshet och Sverige kommer få svårt att exportera och importera vilket gör att vi kommer få en ekonomi som kommer gå åt helvete på sikt.

Än så länge har det jag sagt stämt. Jag hoppas att jag har fel men då krävs det stora ändringar och då måste Tegnell bort som första steg.

Hoppas du nöjer dig med det svaret
Citera
2020-05-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Källa på din fantasisiffra?
Siffrorna är höftade då det exakta inte är jätteintressant i just detta utan poängen var att flera smittade är mindre smittrisk.
men 35 ligger väl nära siffror Tegnell modellerat fram?
Och han står fast vid sina modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in