2020-05-21, 15:10
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vår Socialminister Hallengren utsåg ju även en ny "testgeneral", Harriet Wallberg att fixa de så kallade "flaskhalsarna".
Undrar hur hennes arbete flyter på?

"För att skynda på processen utser regeringen nu Harriet Wallberg, professor i fysiologi och tidigare rektor vid Karolinska institutet, till testkoordinator. Hon ska bland annat se över vilka problem och flaskhalsar som finns i respektive region.

– Jag vill gärna bidra till att vi som land ska klara av det här, säger Harriet Wallberg.

Närmast kommer Wallberg att kontakta samtliga regioner.

– Jag ska sätta mig in i allt som rör om testning och det som finns att lära om detta. Jag ber att få återkomma, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hallengren-kritisk-mot-regionerna-oka-takten

Det vore ju enklare att Staten sade att vi betalar för det och ni måste göra ett visst antal tester per vecka annars minskar vi statsbidragen till kommunerna.
Citera
2020-05-21, 15:11
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har Sverige börjat med sina 100k tester varje veckan som man sa för en månad (?) sedan?

Nej, man har fortfarande inte fått tummen ur......
Citera
2020-05-21, 15:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag läste idag att han var en kul kille som hängde med, men var inte så social i sina unga år.
Men kom ihåg att det Tegnell säger är siffror som FHM har räknat ut och han håller med som chef och talesman.

En "kul kille" som har utrotat en 2000 till 3000 äldre på våra äldreboenden. Undrar om man ser andra massmördare som en kul kille då man inser vad de har gjort.
Citera
2020-05-21, 15:16
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
En av de läkare som blev sjuk. Akutläkaren. Han fick symptom sedan 4 dagar senare blev han nedsövd i respirator. Så det verkar gå rejält fort i vissa fall. Det är ju en undring. Läkarna säger ju att många fortsatt är kontaktbara när de förbereds för respirator-vård. De har en livshotande brist på syresättning men det märks knappt på dom. Om vi tar fallet med Kronér. Han kunde ju knappt andas. Hur fort hade det inte kunnat gått där?

I alla fall så fick läkaren en IVA-plats direkt vilket inte många äldre fick. Har en stark känsla av att de gör skillnad på de som blir sjuka och dessas samhällsstatus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Björn är en extrem beta loool, han hade massa luft tills han mötte Tegnell i Agenda då höll han helt plötsligt med Tegnell om allt, det blev aldrig ens någon debatt, han höll till om med med om att bara framtiden får utvisa om svensk eller övrig nordisk strategi är bäst

Äsch då, Björn Olsen är het!

Enda anledningen att han inte sa emot så mycket i just det gamla programmet för hundra år sen, är att de fick nyheten om att Boris hade lagts in, så det blev dyster stämning. I övrigt har han genomgående haft rätt, i förhållande till AT.

Ingen kan ha rätt i allt. Men uppskattar att Olsen har haft rätt till 80-90% i allt och AT har möjligen haft 1 - 5% rätt. Så jag vet vem jag litar på iaf.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Vår Socialminister Hallengren utsåg ju även en ny "testgeneral", Harriet Wallberg att fixa de så kallade "flaskhalsarna".
Undrar hur hennes arbete flyter på?

"För att skynda på processen utser regeringen nu Harriet Wallberg, professor i fysiologi och tidigare rektor vid Karolinska institutet, till testkoordinator. Hon ska bland annat se över vilka problem och flaskhalsar som finns i respektive region.

– Jag vill gärna bidra till att vi som land ska klara av det här, säger Harriet Wallberg.

Närmast kommer Wallberg att kontakta samtliga regioner.

– Jag ska sätta mig in i allt som rör om testning och det som finns att lära om detta. Jag ber att få återkomma, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hallengren-kritisk-mot-regionerna-oka-takten

Ja men allting det här slöar ju bara ner processen, att man utser olika myndigheter och personer till olika "uppdrag". Deras roll är ju oftast bara att identifiera problemet och sen återgår ju rekommendationerna återigen till regioner eller kommuner som oftast inte har råd eller vill inte bekosta det som behövs.

Frustrerande. Det låter bra i tal - men inget konkret händer. Den här koordinatorn kommer ju bara säga att regionerna måste testa mer och sen säger Lena Hallengren att hon sett problemet och säger att hon säger till att testa mer. Meningslöst faktiskt
Citera
2020-05-21, 15:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hörde att en man som åkte in för att han blivit förlamad i ansiktet fick åka ambulans från vårdcentralen för att hans syresättning var alarmerande låg. Han fick syrgas och satt och flipprade på mobilen fastän hans lungor knappt hade syresättning. Så det är obehagligt hur snabbt det kan gå - och hur lite personen verkar veta att den är sjuk.
Fridykare kan komma ned till 50 % syresättning. Naturligtvis efter träning och bara en kort stund, men samtidigt sker det medan de dyker så de måste vara mentalt alerta och fysiskt fungerande för att säkert ta sig upp igen. Inom vården ses visst redan < 90 % som allvarligt. Nu börjar man inse att de som ser ut att må bra kanske inte behöver respirator även om syremättnaden är anmärkningsvärt låg:

"The problem is we're not used to seeing this volume of patients with ARDS that are profoundly hypoxic and yet aren't looking sick," Dr. Trevor Pour, an emergency-medicine physician at Mount Sinai Health System, told Business Insider in early April. "It's confusing to us."

A debate over whether to put oxygen-deprived COVID-19 patients on a ventilator — or "intubate" them — has emerged in the last month.

"We started treating this as a knee-jerk intubation-ventilation process because that's what we've done with people who have such profoundly low oxygen levels," Pour said.

Patients who aren't struggling to breathe may recover with simple oxygen treatment rather than a ventilator, even if their blood-oxygen levels are low, Dr. Astha Chichra, a critical-care physician at Yale School of Medicine, told Live Science.

"The key difference we've found between these folks is that the people who are working hard to breathe are the folks who usually need to be intubated," Chichra said.

https://www.businessinsider.com/silent-hypoxia-coronavirus-patients-unknowingly-losing-oxygen-2020-5
Citera
2020-05-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Ja varför inte, har läst också att vissa får symptom väldigt fort. Att man är krasslig en vecka och sen boom över 1 dag insjunknar man. Om man inte är hemma när man insjunknar, om man är långt bort på någon mindre resa så borde det ju kunna hända att man säckar ihop offentligt. Om andningen blir sämre och sämre över en hel dag så kanske man tillslut svimmar?

Men inga filmer än, bara någon enstaka, så du kanske har rätt det kanske bara va foliehatt teorier.
Lungorna kan bli angripna av viruset utan att visa större symtom. Man kan upptäcka tidigt med hjälp av en oximeter som mäter syre i blodet.
De smittade har lägre syrenivå. De som dör plötsligt dör av blodpropp eller Cytokinstorm.
Citera
2020-05-21, 15:19
Medlem
Citat:
I alla fall så fick läkaren en IVA-plats direkt vilket inte många äldre fick. Har en stark känsla av att de gör skillnad på de som blir sjuka och dessas samhällsstatus.

Men vore det så konstigt? En läkare behöver man ju minsann i samhället - särskilt under dessa tider.

En 85+ på långvården behövs inte. Han kanske saknas - men det är en annan sak.

Jag tycker att det är hyckleri att låtsas att man bara nu under Corona-tiden gör prioriteringar.
Citera
2020-05-21, 15:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fridykare kan komma ned till 50 % syresättning. Naturligtvis efter träning och bara en kort stund, men samtidigt sker det medan de dyker så de måste vara mentalt alerta och fysiskt fungerande för att säkert ta sig upp igen. Inom vården ses visst redan < 90 % som allvarligt. Nu börjar man inse att de som ser ut att må bra kanske inte behöver respirator även om syremättnaden är anmärkningsvärt låg:

"The problem is we're not used to seeing this volume of patients with ARDS that are profoundly hypoxic and yet aren't looking sick," Dr. Trevor Pour, an emergency-medicine physician at Mount Sinai Health System, told Business Insider in early April. "It's confusing to us."

A debate over whether to put oxygen-deprived COVID-19 patients on a ventilator — or "intubate" them — has emerged in the last month.

"We started treating this as a knee-jerk intubation-ventilation process because that's what we've done with people who have such profoundly low oxygen levels," Pour said.

Patients who aren't struggling to breathe may recover with simple oxygen treatment rather than a ventilator, even if their blood-oxygen levels are low, Dr. Astha Chichra, a critical-care physician at Yale School of Medicine, told Live Science.

"The key difference we've found between these folks is that the people who are working hard to breathe are the folks who usually need to be intubated," Chichra said.

https://www.businessinsider.com/silent-hypoxia-coronavirus-patients-unknowingly-losing-oxygen-2020-5
Exakt har också tänkt på det. Kan det bero på små proppar i lungor och andra organ som kanske inte syns på röntgen CR (som de har på akuten)?
Citera
2020-05-21, 15:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Det här är en youtube-kanal med vetenskapsmän som är kritiska till Sveriges corona-hantering.

https://www.youtube.com/watch?v=PmQLBvcd8Ag
Citera
2020-05-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag såg nu att jag uttryckte mig lite otydligt Klart det kan vara som ni säger, men det jag minns är att snacket om alla såna där klipp var att de föll ihop döda på gatan. Det har jag svårt att tänka mig när det rör covid även fast jag såklart kan ha fel.

Jag tror inte heller det är så att folk plötsligt faller döda, det kanske har hänt i undantagsfall möjligen. Det som däremot är läskigt är den snabba vändningen, att det kan gå så fort från halvkrasslig till "måste in på akuten". Tänker på Boris Johnson t.ex.

Sedan den 39-åriga sköterskan, som dog snabbt i sitt hem... Finns en del läskigt som pekar på att man kan bli väldigt dåligt syresatt, utan att själv upptäcka det, i så fall blir det snabbt så dåligt att man själv inte klarar söka vård, verkar det ju som. Av denna anledning tycker jag det är läskigt att så många har rekommenderats egenvård i hemmet, just för den snabba vändningen som verkar kunna komma. Dag 10 har många beskrivit som kritiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in