2020-05-21, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Medborgaren får inte rätt att skydda sig. Är du i riskzon är det ditt problem. Säg upp dej.
Landsförrädarna slår till:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mMBew/alexandra-32-kan-do-om-hon-far-corona--tvingas-ga-till-jobbet

Alla förnekare: ni begår brott mot ert eget folk. Mot egna landsmän.
Men sen jublar dem för UK har fler döda.
Om det finns nån som bör lämna Sverige det är just alla förnekare pga landsförräderi.

Det där är ett dilemma. Verkligen beklagligt. Men som du själv kan läsa i artikeln:

"Upp emot en miljon svenskar lider av någon form av hjärtsvikt eller kronisk lungsjukdom"

Och detta är alltså bara EN riskgrupp. Sen har vi alla diabetiker.. Canceröverlevare... osv.

Listan blir lång och frågar lyder: VEM ska försörja hälften av Sverige befolkning om alla ska stanna hemma på obestämd tid i väntan på vaccinet som kanske aldrig kommer?

Inte för att förringa problemet, utan för att beskriva komplexiteten i att hitta lösningen.
Citera
2020-05-21, 14:49
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, man kanske tror att man klarat sig ifrån "den första vågen" genom att man stängt ner hela samhället och därmed ställt till den största ekonomiska, sociala och psykologiska depression sedan, inte 30-talet, utan 1700-talet.

Själv tror jag att smittan utgör ett kontinuum ända till immunitet och vaccin, antingen utrotar den eller förvandlar den till en säsongsinfluensa. Bara för att du byggt en skyddsvall emot vatten och sedan börjar plocka ner den, betyder inte att vattnet försvunnit.

Men vi är mer vaksamma mot smittan nu och kan agera snabbare om det upptäcks igen.

Men försvinner tror inte jag heller den gör och den ekonomiska krisen är en katastrof om än den i alla fall kortsiktigt varit bra för miljön.

Det känns som vi är inne i en väldigt orolig tid just nu. Frågan är vad som händer härnäst ? Ska vi dra paralleller med Spanskan och 30- talets depression så ser det inte ljust ut.
Citera
2020-05-21, 14:49
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Ja varför inte, har läst också att vissa får symptom väldigt fort. Att man är krasslig en vecka och sen boom över 1 dag insjunknar man. Om man inte är hemma när man insjunknar, om man är långt bort på någon mindre resa så borde det ju kunna hända att man säckar ihop offentligt. Om andningen blir sämre och sämre över en hel dag så kanske man tillslut svimmar?

Men inga filmer än, bara någon enstaka, så du kanske har rätt det kanske bara va foliehatt teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hörde att en man som åkte in för att han blivit förlamad i ansiktet fick åka ambulans från vårdcentralen för att hans syresättning var alarmerande låg. Han fick syrgas och satt och flipprade på mobilen fastän hans lungor knappt hade syresättning. Så det är obehagligt hur snabbt det kan gå - och hur lite personen verkar veta att den är sjuk.

Jag såg nu att jag uttryckte mig lite otydligt Klart det kan vara som ni säger, men det jag minns är att snacket om alla såna där klipp var att de föll ihop döda på gatan. Det har jag svårt att tänka mig när det rör covid även fast jag såklart kan ha fel.
Citera
2020-05-21, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Björn gläfser som en hund ibehov av uppmärksamhet.

Björn är en extrem beta loool, han hade massa luft tills han mötte Tegnell i Agenda då höll han helt plötsligt med Tegnell om allt, det blev aldrig ens någon debatt, han höll till om med med om att bara framtiden får utvisa om svensk eller övrig nordisk strategi är bäst
Citera
2020-05-21, 14:55
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokker70
Äntligen någon expert som uttalar sig om att Sverige har haft fel strategi.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/professorns-kritik-mot-tegnell-hans-ord-ar-inte-guds-lag/
Intressant att han säger att vi inte ser några tecken på att det skulle vara jämnt spritt över stadsdelar i Stockholm. Tycker det verkar som de flesta ligger kring medlet 44 smittade per 10 000 invånare även om det naturligtvis finns några som sticker ut åt båda håll:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/19-maj-antal-smittade-och-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/
Citera
2020-05-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
40 döda är mer än vad jag räknat med. Det är ju helgdag men vi har tre fejkdagar framför oss och kanske också måndagen är en fejkdag.

Det är tråkigt att jag blivit så misstänksam, det bästa vore att ägna sig åt roligare saker, men jag är förtvivlad, ändå jag växte upp på jordklotets bästa land, nu är det bara fejk, lögner propaganda, HBTQiP, genus och ett folk som inte bryr sig.
Skall vi säga +15 döda i morgon så att nationen mår bättre?

Ja det är nog korrekt att de närmsta dagarna borde vi inte se någon ordentlig rapportering, så har det ju varit de andra långhelgerna tyvärr. Förstår din förtvivlan också, det är helt naturligt att känna i den situation vi är i. Låt oss ändå fortsätta hoppas på väldigt nedåtgående tal nu..
Citera
2020-05-21, 14:56
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Så här ser Norges graf ut om man kollar med Sveriges graf, med nästan 17 gånger döda i Sverge!
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+NOR

Den där grafen du skickade ser förskräcklig ut!

Hur är det möjligt att Norge varit så mycket bättre än Sverige på att rädda liv? Dom måste fuska på nåt sätt. Det är bara Sverige som är ärliga och presenterar korrekta siffror. Sverige är enda landet i världen som hanterar detta på ett ärligt sätt, alla andra fuskar. Det är en bra förklaringsmodell, tycker jag. Nu kan jag gå tillbaka och vara en feg ryggradslös svensk och strunta i alltihopa.
Citera
2020-05-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ökningen av nyregistrerade fall i Västra Götaland består nästan uteslutande av testad vårdpersonal. Inneliggande sjukdomsfall har sakta minskat under dom två senaste veckorna. Antal avlidna bekräftade laboratoriefall toppade vecka 16.

Den sociala distanseringen har här (västkusten) under dom senaste veckorna övergått till vad som mer liknar kalvar på grönbete. Lokala skillnader som jag inte har koll på finns säkerligen.

Ja det är ju det som är poängen. Antal inlagda började minska mycket tidigare och även med högre hastighet i hårt drabbade regioner. Ju snabbare folk får in i sina tröga skallar att vissa regioner är på god väg mot flockimmunitet desto bättre. Oxford professorn Gupta har nyligen gett en bra intervju för Unherd som berör detta.
Citera
2020-05-21, 15:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Ja varför inte, har läst också att vissa får symptom väldigt fort. Att man är krasslig en vecka och sen boom över 1 dag insjunknar man. Om man inte är hemma när man insjunknar, om man är långt bort på någon mindre resa så borde det ju kunna hända att man säckar ihop offentligt. Om andningen blir sämre och sämre över en hel dag så kanske man tillslut svimmar?

Men inga filmer än, bara någon enstaka, så du kanske har rätt det kanske bara va foliehatt teorier.

En av de läkare som blev sjuk. Akutläkaren. Han fick symptom sedan 4 dagar senare blev han nedsövd i respirator. Så det verkar gå rejält fort i vissa fall. Det är ju en undring. Läkarna säger ju att många fortsatt är kontaktbara när de förbereds för respirator-vård. De har en livshotande brist på syresättning men det märks knappt på dom. Om vi tar fallet med Kronér. Han kunde ju knappt andas. Hur fort hade det inte kunnat gått där?
Citera
2020-05-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
40 döda är mer än vad jag räknat med. Det är ju helgdag men vi har tre fejkdagar framför oss och kanske också måndagen är en fejkdag.

Det är tråkigt att jag blivit så misstänksam, det bästa vore att ägna sig åt roligare saker, men jag är förtvivlad, ändå jag växte upp på jordklotets bästa land, nu är det bara fejk, lögner propaganda, HBTQiP, genus och ett folk som inte bryr sig.
Skall vi säga +15 döda i morgon så att nationen mår bättre?

Om du är en kvinna under 75år, normalviktig och inga allvarliga sjukdomar - då löper du nästan ingen risk att dö i Corona.

Om du däremot är en man 80+ och befinner dig på långvården, är fet och dessutom har någon underliggande sjukdom - då har du en förhöjd risk.
Citera
2020-05-21, 15:03
Medlem
okok1s avatar
Har Sverige börjat med sina 100k tester varje veckan som man sa för en månad (?) sedan?
Citera
2020-05-21, 15:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Senaste siffran var 32.000 för en vecka... Så inte sådär superbra hittills.

Vår Socialminister Hallengren utsåg ju även en ny "testgeneral", Harriet Wallberg att fixa de så kallade "flaskhalsarna".
Undrar hur hennes arbete flyter på?

"För att skynda på processen utser regeringen nu Harriet Wallberg, professor i fysiologi och tidigare rektor vid Karolinska institutet, till testkoordinator. Hon ska bland annat se över vilka problem och flaskhalsar som finns i respektive region.

– Jag vill gärna bidra till att vi som land ska klara av det här, säger Harriet Wallberg.

Närmast kommer Wallberg att kontakta samtliga regioner.

– Jag ska sätta mig in i allt som rör om testning och det som finns att lära om detta. Jag ber att få återkomma, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hallengren-kritisk-mot-regionerna-oka-takten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in