Här är en tydlig indikation på
tröghetsprincipen som fått Sverige att misslyckas med sin strategi. Nu börjar ju säkert kurvan gå ner men det är ändå ett misslyckande, för att inte tala om vad andra länder tycker om vår oförsiktiga strategi, och vårt varumärke framöver för Sverige. Jag hoppas jag har fel men tror ändå att vi kommer få arbeta länge på att återfå förtroende globalt lång tid framöver.
Citat:
Peka med hela handen
Att regeringen lutar sig emot sina expertmyndigheter i krisen tycker Ebba Busch är rätt.
Men hon hade gärna sett att man också pekat med hela handen.
– Ta frågan om inköp av skyddsutrustning för äldreomsorgen som exempel. Där sa man att 290 kommuner hade ansvaret för inköpen. Små kommuner som Laxå och andra skulle konkurrera med USA på en global marknad, i ett läge där det råder brist i hela världen.
– Att regeringen hade vågat leda tydligare från nationell nivå hade inte stått i motsättning till Sveriges strategi.
När det visade sig att kommunerna hade svårt att få fram nödvändig utrustning gav regeringen uppdraget till Socialstyrelsen att bistå och kunna omfördela resurser mellan regionerna.
Bara en här organisationen att man lämpar över problemet med det här exemplet med skyddsutrustning till kommunerna. Alla gör så. Det är rekommendationer - som gör att man kan peka på att befolkningen inte varit försiktiga nog. Regeringen som säger man ska testa mer - och skyller på regionerna som inte vill pga högre kostnader vilket får deras bokslut att försämras. Myndigheterna som säger att man kan jobba hemifrån men sen ändå inte men sen ändå igen - som man sen kan säga att et är främst bland yrkesarbetande smittan sprider sig.
Inget normalt land skulle haft den här tröga, ansvarslösa konstitution i en pandemi som riskerar få stora konsekvenser, främst dödsfall men senare även sena effekter på befolkningen i form av lungskador, långa konvalecenstider, höga sjukskrivningar.
Plus att vi inte vet vilka effekter detta virus kan ha på våra barn långsiktigt? Reproduktion, framtida lungproblem, kroniska sjukdomstillstånd. Det är en inte mindre än en skandal. Min enda tanke är att det är chock bland våra styrande?