2020-05-21, 10:46
Medlem
Vi har kroppen och instinkterna som vilket djur som helst. Vi är dödliga och vi vill föra våra gener vidare. Detta göra vi genom en mängd olika beteenden och här ingår konkurrerande, empati, sexlust mm.

Den andliga delen är svårare att greppa med en eventuell själ som lever vidare

Men hur får man ihop den djuriska delen med den andliga och samtidigt gör det rätta? Ska jag leva helt rätt och vara en genuint god människa så bör jag väl försaka det mesta i livet? Mina kläder (förmodligen tillverkade av lågavlönade arbetare), min inredning (av samma skäl som med mina kläder), bestick, vaser, böcker mm. För hur vet jag att allt det jag äger och i viss mån ändå värderar har tillverkats på ett schysst sätt där ingen, i något led, har kommit till skada? Kan jag äta bacon för 15 kr eller fick grisen lida? Hur plockades frukten? Den goda apelsinen?

I övrigt försöker jag vara schysst mot mina medmänniskor, men detta är både baserat på empati och på en förståelse för att beteenden går runt. Det är alltså både instinktivt och beräknat. Tråkigt nog.

Väldigt lite tid i mitt liv går åt till världsförbättrande och jag lever med andra ord som många andra ändå rätt hedonistiskt. Men på vilken nivå bör man lägga allt? Hur bör man leva och agera mer konkret?

Hur har ni gjort som har funderat på detta och valt en mer medveten väg?
Senast redigerad av marangzviss 2020-05-21 kl. 11:41.
Citera
2020-05-21, 10:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Vi har kroppen och instinkterna som vilket djur som helst. Vi är dödliga och vi vill föra våra gener vidare. Detta göra vi genom en mängd olika beteenden och här ingår konkurrerande, empati, sexlust mm.

Men hur får man ihop den djuriska delen med den andliga och samtidigt gör det rätta? Ska jag leva helt rätt och vara en genuint god människa så bör jag väl försaka det mesta i livet? Mina kläder (förmodligen tillverkade av lågavlönade arbetare), min inredning (av samma skäl som med mina kläder), bestick, vaser, böcker mm. För hur vet jag att allt det jag äger och i viss mån ändå värderar har tillverkats på ett schysst sätt där ingen, i något led, har kommit till skada? Kan jag äta bacon för 15 kr eller fick grisen lida? Hur plockades frukten? Den goda apelsinen?

I övrigt försöker jag vara schysst mot mina medmänniskor, men detta är både baserat på empati och på ett en förståelse för att beteenden går runt. Det är alltså både instinktivt och beräknat. Tråkigt nog.

Väldigt lite tid i mitt liv går åt till världsförbättrande och jag lever med andra ord som många andra ändå rätt hedonistiskt. Men på vilken nivå bör man lägga allt? Hur bör man leva och agera mer konkret?

Hur har ni gjort som har funderat på detta och gjort en förändring?

Du kan världsförbättra hur mycket du vill och det kommer ändå inte räcka. Din egen förmåga är otillräcklig. Vill du rädda din själ? Det kan du inte. Men Jesus kan.
Citera
2020-05-21, 11:08
Avslutad
Du kan inte rädda din själ. Ingen kan! En god människa - människors mått mätt - är ond.
Jesus sade att bara en är god, och det är Gud!
Efter syndafallet fick vi en korrupt natur. Vi är alla onda i våra hjärtans uppsåt och handlingar.
Det lilla goda vi gör dränks av all ondska vi har inom oss.

Gud säger att har vi brutit ett enda av Hans bud så har vi brutit de alla. Och syndens lön är döden.
Det finns ingen människa som någonsin klarat hålla alla Guds bud förutom Jesus Kristus. Han var klanderfri. Jesus sade att bara du hatar din broder så är du i hjärtat en mördare. Han sade också att har du kollat på en kvinna med lust så har du i hjärtat begått otkt med henne.

Vi är totalt chanslösa på egen hand. Gud sände sin ende Son till oss, Han tog våra synder på sig, korsfästes, begravdes och uppstod på tredje dagen, för att den som tror på Honom ska få evigt liv.
Vi kan ingenting göra på egen hand.
Senast redigerad av SlussenSTHLM 2020-05-21 kl. 11:11.
Citera
2020-05-21, 11:18
Bannlyst
Det beror på vilken definition du vill använda...

Men egentligen är det jävligt lätt för jag antar att du snackar om självkänslan?

Den ökar du genom att följa ditt hjärta och göra det du känner är rätt för dig...
Citera
2020-05-21, 11:19
Medlem
Du är antagligen redan en hyggligt bra människa eftersom att du överhuvudtaget har självmedvetenheten att ställa dig den frågan.

Personligen har jag en princip som är ganska enkel. Jag gör mitt allra bästa för att försöka vara en så bra person det bara går, och alltid öppen till att omvärdera och förändra och förbättra i olika avseenden. Men livet är inte heller perfekt, och man måste vara snäll mot sig själv och inse att alla kan göra misstag, och alla gör saker som inte är helt perfekta. Man vet själv innerst inne om man är en god person. Samvetet brukar hålla vakt om ens beteende och slå till när man har gjort något som inte känns rätt.

Något av det mest tillfredställande man kan göra är att hjälpa andra människor eller se hur det man gör får en positiv skillnad. Det ger livet mening. Då menar jag kanske inte så mycket att handla second hand eller bli vegan men snarare t.ex volontärarbeta, jobba med människor inom sjukvård eller egentligen varsomhelst där man får chansen att hjälpa eller "göra någons dag". Har man fru/man och barn så är det inte så långsökt att försöka se till att de är lyckliga Man ska nog börja med sin närmaste omgivning och inte försöka rädda världen det första man gör ska nog vara att börja med sig själv.
Citera
2020-05-21, 11:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

I övrigt försöker jag vara schysst mot mina medmänniskor, men detta är både baserat på empati och på ett en förståelse för att beteenden går runt. Det är alltså både instinktivt och beräknat. Tråkigt nog.

Hur har ni gjort som har funderat på detta och valt en mer medveten väg?
Det är omöjligt att rädda sin själ, men för Gud är allt möjligt.

Hur jag har gjort skulle bli en hel bok att skriva, men summeringen är att Gud är allsmäktig.

Om du funderar i de här banorna är du ju påväg mot något, dvs Gud kallar dig.

Jesus är den ende människan som från födseln till korset och i all evighet var ren
från all ondska. Ska jag rekommendera något så blir det att be till Gud om att visa dig vem Jesus är.

Vad vi än gör så konkar vi ju fortfarande runt på själva viljan. Om vi tex vill köpa en ny soffa, men avstår för att rädda vår själ, så är ju själva begäret efter soffan kvar.
Citera
2020-05-21, 11:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Du är antagligen redan en hyggligt bra människa eftersom att du överhuvudtaget har självmedvetenheten att ställa dig den frågan.

Personligen har jag en princip som är ganska enkel. Jag gör mitt allra bästa för att försöka vara en så bra person det bara går, och alltid öppen till att omvärdera och förändra och förbättra i olika avseenden. Men livet är inte heller perfekt, och man måste vara snäll mot sig själv och inse att alla kan göra misstag, och alla gör saker som inte är helt perfekta. Man vet själv innerst inne om man är en god person. Samvetet brukar hålla vakt om ens beteende och slå till när man har gjort något som inte känns rätt.

Något av det mest tillfredställande man kan göra är att hjälpa andra människor eller se hur det man gör får en positiv skillnad. Det ger livet mening. Då menar jag kanske inte så mycket att handla second hand eller bli vegan men snarare t.ex volontärarbeta, jobba med människor inom sjukvård eller egentligen varsomhelst där man får chansen att hjälpa eller "göra någons dag". Har man fru/man och barn så är det inte så långsökt att försöka se till att de är lyckliga Man ska nog börja med sin närmaste omgivning och inte försöka rädda världen det första man gör ska nog vara att börja med sig själv.
Det här är kloka ord, men om man vill rädda sin själ uppfattar man med all säkerhet att något är fel.
Citera
2020-05-21, 12:00
Medlem
Citat:
Mina kläder (förmodligen tillverkade av lågavlönade arbetare), min inredning (av samma skäl som med mina kläder), bestick, vaser, böcker mm. För hur vet jag att allt det jag äger och i viss mån ändå värderar har tillverkats på ett schysst sätt där ingen, i något led, har kommit till skada? Kan jag äta bacon för 15 kr eller fick grisen lida? Hur plockades frukten? Den goda apelsinen?

I övrigt försöker jag vara schysst mot mina medmänniskor

Du har ju köpt grejerna i god tro, du litar på våra lagar vi har i Sverige. Det eller så måste du ta reda på hur varje liten del tillverkas/skördas, eller bara ge upp allt och odla potatis.

Om du inte är medvetet och aktivt elak mot människor så är du tillräckligt god men man bör ju hjälpa andra om man har möjlighet, inte alla men någon/några.
Citera
2020-05-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det här är kloka ord, men om man vill rädda sin själ uppfattar man med all säkerhet att något är fel.

Ja, men har lite svårt att se att man skulle behöva "rädda sin själ" för att man har ätit bacon eller apelsiner som plockats på fel sätt. Men det validerar bara det jag skrev ännu mer, livet är inte perfekt.

När det gäller de starkare drifterna som t.ex sexualdrift eller att konkurrera för en position på jobbet eller vad det nu kan vara så tror jag att man måste kanalisera det på ett sätt som gör att ingen kommer till skada eller åtminstone att skadan blir så liten som möjligt. Det går ju inte att komma ifrån att man tog den där positionen på jobbet ifrån någon annan, exempelvis, det kommer alltid finnas ett visst mått av skada involverat. Så länge man kanaliserar sina energier rätt så att man till fullt ut får utlopp för sina drifter och instinker så blir man en mer och mer balanserad och "god" människa eftersom att man mår bra med sig själv och således också beter sig bättre mot andra. Kanalisera och få utlopp på ett sätt som är i linje med det som är bra eller minst dåligt är bättre än tukta, disciplinera och avstå helt i de avseendet. Har man problem med rastlöshet/överskottsenergi eller aggressioner t.ex borde man kanske börja träna eller gå till en boxningsklubb. Då kanske problemet försvinner eller blir avsevärt mycket mindre. Jag menar, det finns ingen människa på hela jorden som inte åsamkar någon form av skada. Man trampar ihjäl insekter bara man går utanför dörren eller råkar knäcka en kvist på ett träd. Det gäller att hitta harmoni bara.
Senast redigerad av anjuna5 2020-05-21 kl. 12:16.
Citera
2020-05-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Du har ju köpt grejerna i god tro, du litar på våra lagar vi har i Sverige. Det eller så måste du ta reda på hur varje liten del tillverkas/skördas, eller bara ge upp allt och odla potatis.

Om du inte är medvetet och aktivt elak mot människor så är du tillräckligt god men man bör ju hjälpa andra om man har möjlighet, inte alla men någon/några.

Fast jag vet ju om att ett av företagen jag ofta handlar hos har för låga löner eller åtminstone hade, men jag blundar för det. Är inte det att vara en dålig människa?
Citera
2020-05-21, 13:44
Medlem
Sann ödmjukhet finns inte i avsaknaden av människans sanna värdighet, utan i hela sin lägre självbild, där varigenom Guds kraft och majestät uppenbaras i människan. Det är att djurets själv- vilja försvinner hos människan, varigenom ett uppror av den gudomliga viljan i honom genomförs, så att han kan förverkliga sitt eget gudomliga tillstånd.
Citera
2020-05-21, 14:18
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
Citat:
Fast jag vet ju om att ett av företagen jag ofta handlar hos har för låga löner eller åtminstone hade, men jag blundar för det. Är inte det att vara en dålig människa?
Man *H120* i Bibeln betyder bl.a. hycklare, vi är alla hycklare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in