Citat:
Ursprungligen postat av
Emot87
Storebror är ett barn.
Bara för att 13åringar har sex och dricker alkohol (i vissa fall) betyder inte det att de har en vuxens konsekvens eller ansvarstänk!
Tvärtom så tyder det på att de inte har det, och det är föräldrars skyldighet att skydda och guida sina barn i övergången vuxen /barn!
Att han inte verkar bry sig om E är absolut inget ovanligt eller för den delen avvikande i tonåren.
Min 14 åring gosar och leker gärna med min 1åring,men min andra två barn som är äldre tycker hen mest är störiga och hen vill helst vara på sitt rum själv med kompis eller telefon.
Vad det gäller bvc och soc agerande kan man i efterhand hitta brister och fel.
Var det gäller bvc anmälningsplikt så är det samma som du och jag har skyldighet till.
Självklart har de närmare kontakt med både barn och föräldrar, men de är sjuksköterskor, inte psykologer eller poliser.
Och utifrån FUP så finns det ju inga tydliga missförhållanden som talar för den typ av misshandel flickan utsattes för.
1 sådant här fall är ett för mycket!
Men vi bör ha i tanken att det är extremt ovanligt att det slutar så här!
Sedan kan jag tycka att efter ett omhändertagande så borde hela familjen bo på utredningshem inledningsvis
Igen inget i min text säger att han ska ta något ansvar. Han är en ungdom. Men att han inte minns något med mera känns kusligt. Verkligen. För jag kommer ihåg saker när jag var liten och när jag var 13 och jag har en extrem traumatisk barndom.
Mamman kanske har gått gnasla hårt på det här barnet med?
Det var en mamma som blev omhändertagen i veckorna där hon håller stryptag på sin son, biter honom mm. Där kom soc efter en anmälan men valde att släppa det.
När en hel del människor sen gick ut i sociala medier med händelsen blev mamman och sonen omhändertagna till ett utredningshem
Ska det verkligen vara så att E inte blev omhändertagen för att ingen annan visste? Så om det upptas på sociala medier så blir det verkligt?