2020-05-21, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är kanske priset alla länder är tvingade att betala. Det återstår att se.

Men om viruset nu inte är särskilt smittsamt och eftersom man inte tycks bli immun ens tillfälligt om man inte har varit allvarligt sjuk, verkar strategin att svälta ut det genom karantän och smittspårning fungera bättre än att kontrollerat smitta ner hela befolkningen.
Citera
2020-05-21, 08:32
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det har börjat synas ganska tydligt i UK. Statistiken visar att man i vissa regioner har en FÖRDUBBLING av antalet självmord. Detta efter 2 månaders lockdown.

Dom som gjort självmord skulle ändå ha gjort det förr eller senare. Inte menat att vara taskig men om någon mår så pass.. så..
Citera
2020-05-21, 08:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det har börjat synas ganska tydligt i UK. Statistiken visar att man i vissa regioner har en FÖRDUBBLING av antalet självmord. Detta efter 2 månaders lockdown.

Mer fall av våld i hemmen också som det verkar. Det är ju klart när folk spärras in. Det finns ingen paus från varandra att det också ökar. Det som minskar är ju våld utsides. Dvs folk som blir slagna/mördade efter krogen. Men just självmord kommer ju öka drastiskt. Även förmodligen i Sverige efter folk bli av med jobb/företag.
Citera
2020-05-21, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ditt resonemang är ungefär lite som att "Ja, Jag fick då coronaviruset och testade positiv, men Jag hade just inga symptom utan Jag tyckte bara det vara var skönt att tvingas stanna hemma en vecka, så Jag förstår inte den här skräckpropagandan om folk som hamnar på sjukhus och blir jättedåliga och dör, för Jag har då inte upplevt nåt sant.

Det verkar vara mycket skräckpropagandan i Sverige om att det skulle vara så hemskt med corona."
Ja, ungefär så, det har du rätt i. Men som du kanske inte noterade så svarade jag på ett inlägg med en länk som visade att självmorden i Japan minskat under nedstängningen. Jag kompletterade alltså med personliga reflektioner. Vilket rimligen borde vara okej på ett debattforum.
Citera
2020-05-21, 08:42
Medlem
welcometorealitys avatar
Grattis Tegnell, superhjälten visar rätt takter, omvärlden skrattar åt superhjälten....

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/20/sweden-becomes-country-highest-coronavirus-death-rate-per-capita/

Citat:
Sweden becomes country with highest coronavirus death rate per capita
Sweden has 6.08 deaths per million inhabitants, higher than the UK, USA and Italy
Citera
2020-05-21, 08:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Mer fall av våld i hemmen också som det verkar. Det är ju klart när folk spärras in. Det finns ingen paus från varandra att det också ökar. Det som minskar är ju våld utsides. Dvs folk som blir slagna/mördade efter krogen. Men just självmord kommer ju öka drastiskt. Även förmodligen i Sverige efter folk bli av med jobb/företag.
Ja. Våld i hemmet. Våld mot barn. Våld mot kvinnor. Psykisk ohälsa. Skrämmande ökning.

Känns på något sätt naturligt när folk förlorar sina företag som de byggt upp under sin livstid. De kan inte betala hyran. De kan inte betala sina lån. Bilen. De kommer inte har råd att köpa kläder. Jag menar, glöm semesterresorna till Thailand, de kommer inte ens kunna ha råd med tågbiljett till Cornwall.

Om jag inte har helt fel var Italien nära att brisera. Där gick det så illa att folk inte hade pengar att få mat på bordet till sin familj.
Citera
2020-05-21, 08:44
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Dom som gjort självmord skulle ändå ha gjort det förr eller senare. Inte menat att vara taskig men om någon mår så pass.. så..

Jävlar vad folk fått skit i tråden när dom sagt.

alla som dör av corona i Sverige hade gjort det Snart ändå.
Citera
2020-05-21, 08:48
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jävlar vad folk fått skit i tråden när dom sagt.

alla som dör av corona i Sverige hade gjort det Snart ändå.

Jag inser nu att mitt uttalande var oproffsigt och lågt, borde ha låtit vara det osagd i och med otillräckliga kunskaper om sånt. Sa det spontant så här i bakfyllan så tar jag på mig det. Sorry.
Citera
2020-05-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Den tillplattad kurvan korsar den mindre tillplattade. Den tillplattade är mindre i början, större mot slutet. De som hade en jättepeak fick en kraftigare nedgång. Vi hade ingen tydlig jättepeak, så i får istället mer mot slutet. Inget konstigt alls.
Det kurvorna och ditt resonemang visar är att man skall stänga ned tidigt, innan kurvan sticker iväg uppåt. Då får man en kurva som är både platt och kort.

Förnekare och flockimmunitetsfanatiker saluför en falsk dikotomi (kort och hög kurva vs lång och platt) för att marknadsföra sina villfarelser. I själva verket finns det ett oändligt antal möjliga kurvor.
Citera
2020-05-21, 08:53
Medlem
Citat:
Länk till statistiken?
Citera
2020-05-21, 08:54
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Garanterat kommer självmord öka även i Sverige. Även om vi inte har haft en lockdown så har våra restriktioner och distansering gjort att många som vigt sina liv och besparingar till sina företag förlorat allt på bara några månader.

Jag har under hela resans gång tyckt att vår modell varit bra av anledningen att vi alla svenskar har möjligheten att gå och käka något gott på restaurang, ta en kall öl med några kompisar och handla kläder om man så vill. En stor stor majoritet gör det inte men alla har friheten att göra det, den friheten även om man inte utnyttjar den är nog väldigt viktigt för psyket.

Bara det att man kan dela på sig som familj om det börjar bli trångt hemma är också en frihet många andra länder inte haft. En polare till mig bodde hos en annan kompis i två veckor då han och hans fru började tjafsa som fan där hemma. En frihet många andra länder inte kunnat ta.

Sverige har misslyckats att snabbt isolera de äldre och sjuka, men hade vi bara varit snabbare med skyddsåtgärder på boenden och styrt upp äldreboenden så hade vår modell varit både bäst och haft mindre dödsfall
Citera
2020-05-21, 08:56
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag inser nu att mitt uttalande var oproffsigt och lågt, borde ha låtit vara det osagd i och med otillräckliga kunskaper om sånt. Sa det spontant så här i bakfyllan så tar jag på mig det. Sorry.

Vi har alla taggarna utåt i denna pandemi, man blir helt spänd av alla siffror och dubbla budskap från alla håll. Helt naturligt! Lugnt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in