2020-05-21, 02:33
Medlem
Sayonara41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tockenn
Jag undrar också varför pappan säger att han aldrig har lånat den röda Focusen när hans kompis säger att han brukar ha den.

Ja, föräldrarnas historier om bilen känns lite konstiga när man läser FUP. Är säkert anledningen till att de två var misstänkta såpass länge, men blev friade i brist på bevis?
Senast redigerad av Sayonara41 2020-05-21 kl. 02:43.
Citera
2020-05-21, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sayonara41
Alltså, du slutar aldrig med dina påståenden. Ingenstans i artikeln nämns om hur kroppen såg ut. En resa till Falun tar ca 5h med bil från Uddevalla. Kan ju vara en enkel drunkningsolycka så vitt vi vet.

Det var inte jag som länkade till den nyheten först i tråden.
Och någon annan kan ha åkt dit med kroppen.
Men:

"Polisen misstänker inget brott i nuläget och en rättsmedicins undersökning ska göras för att fastställa identitet och dödsorsak."
( https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/kropp-hittad-i-vattnet-utanfor-falun )

De skulle nog inte säga att de inte misstänker brott om huvudet saknades. Och därför kan det inte vara Wilmas kropp.
Senast redigerad av vemsa 2020-05-21 kl. 02:55.
Citera
2020-05-21, 03:04
Medlem
Sayonara41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Det var inte jag som länkade till den nyheten först i tråden.
Och någon annan kan ha åkt dit med kroppen.
Men:

"Polisen misstänker inget brott i nuläget och en rättsmedicins undersökning ska göras för att fastställa identitet och dödsorsak."
( https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/kropp-hittad-i-vattnet-utanfor-falun )

De skulle nog inte säga att de inte misstänker brott om huvudet saknades. Och därför kan det inte vara Wilmas kropp.

De rubricerar oftast okända döda människor som en misstanke om brott innan dödsorsak fastställts. Har varit någon eller flera liknande fall förgångna veckan där kroppar hittats i vatten.
Citera
2020-05-21, 03:06
Medlem
Citat:
Den spontana känslan jag får när jag läser igenom förundersökningen är följande:

Ett bråk mellan T och W spårade ur i vardagsrummet någon gång runt 17-tiden den 14/11 och han dödar henne med något som finns nära till hands, troligtvis saxen på soffbordet. Av mängden blod att döma precis innanför dörren i vardagsrummet är det där det har hänt.

Jag tror att han sen fått panik och insett att detta är illa. Han måste på något sätt försöka få det se ut som att hon har stuckit och då fått idén att det ska se ut som hon dragit till Göteborg, därför köper han tågbiljett med hennes kort och åker mot Göteborg. Han hoppar av första stationen, alltså Ljungskile och vad han gör där så länge har jag ingen aning om men han inser sen att enda sättet att ta sig hem utan att någon annan får veta att han åkt tåget dit är att gå, han slår på GPSen och den visar honom E6an tillbaka till Uddevalla. Här blir han upplockad av polisen och hemkörd.

När han kommer hem inser han att han måste fixa detta så han släpar in henne i duschen och spolar av henne blodet. Han sveper sedan in henne i sängöverkastet och bär upp henne på vinden för att kunna städa lägenheten.

W var alltså aldrig på sängen utan märkena på sängöverkastet visar dels att hon var rengjord från blod, dels hade huvudet kvar och var insvept i det. Hon verkar ha haft ett sår i vänstra sidan av bröstet då där är starkare markering med luminolen där.

Han väntar sedan med styckningen tills han funderat ut var han ska göra av kroppen.
Detta gör han i duschen för att undvika att få mer blod i lägenheten.
För att slippa se Ws ansikte täcker han huvudet med en kudde och börjar med huvudet. Av märkena i golvet i duschen har han kämpat ganska hårt o jag tror det var jobbigare än vad han hade tänkt sig.

Jag tror inte heller att det är kroppsdelar han varit hemma o hämtat på måndagen när han jobbat utan att det är städredskapen, blodiga kläder och liknande som han försökt sprida ut.

Jag känner mig lite osäker på när styckningen sker men det känns nästan som att det händer efter att mamman varit inne i lägenheten och kollat, dels eftersom överkastet var borta när hon var där samt att hon borde ha reagerat på blodet på garderobsdörrarna, inne på toaletten då det är så pass tydligt.

Jag tror alltså att W har legat i förrådet när mamman varit uppe på vinden, troligtvis gömd under något då hon säger i förhör att där var betydligt mer grejer i förrådet när hon var där första gången om jag inte minns fel.

Det enda jag faktiskt inte har någon aning om alls är hur och när han gjort sig av med kroppen men han verkade väldigt orolig att dom skulle hitta en kropp med hans fingeravtryck i floden och därför tror jag att han råkade avslöja sig lite där.

Blodet i Kugan gör mig lite förvirrad men å andra sidan hade han lånat den bilen o skjutsat henne i tidigare och han hade som bekant gett henne stryk innan så det skulle kunna va äldre.

Jag undrar också varför pappan säger att han aldrig har lånat den röda Focusen när hans kompis säger att han brukar ha den.
Håller med dig i förloppet direkt efter att mordet skedde. Att han köper biljett med W:s kort, tar tåget (utan att ha W:s telefon med sig), hoppar av i Ljungskile, slår på GPS:en och sen börjar gå hem tycker jag tyder på ett utomordentligt dåligt försök att skapa ett villospår (dvs. få det att se ut som att hon stack till Göteborg efter bråket). Tror inte alls att det var då han gjorde sig av med kroppen. Att polisen sen plockar upp honom och skjutsar hem blir bara ännu mer graverande.

Det här är ju dock givetvis inget som han kommer att uppge i förhör eller för rätten. Men undrar om han hade lyckats köpa sig mer tid om han gjort det mer ordentligt - köpt tur- och returbiljett (den senare med kontanter), tagit med sig W:s telefon och låtit sin egen ligga hemma, åkt till Göteborg, plockat ut batteriet och dumpat telefonen där och sen åkt hem.

Vad gäller resterna av W:s kropp tror jag han gjorde sig av med dem när han jobbade (i sopnedkast eller dyl och haft extrem tur med timingen) eller att han åkte iväg med bilen (utan telefon med sig vilket är varför det isåfall inte finns med i bevisningen) när han var ledig.
Citera
2020-05-21, 03:08
Bannlyst
Citat:
De rubricerar oftast okända döda människor som en misstanke om brott innan dödsorsak fastställts. Har varit någon eller flera liknande fall förgångna veckan där kroppar hittats i vatten.

Men man kan utesluta att det är Wilmas kropp om de säger att de inte misstänker brott. För de skulle ju så klart misstänka brott om huvudet saknades.
Citera
2020-05-21, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
Jag har samma tankar som du. Narcissistisk personlighetsstörning alt psykopat. Du som har lite kunskap, vad är dom tydliga skillnaderna?

Vilken passar bäst in på T?
Psykopati är ingen diagnos utan oftast säger man det om någon med ASPD (antisocial personlighetsstörning). ASPD brukar ha mindre lättsårade egon och bryr sig inte lika mycket om andras uppfattning om dem (ofta har de personerna en ganska lång historia av misskötsel och småbrottslighet bakom sig). NPD är mer diskreta och visar ofta bara upp sina dåliga sidor för enstaka personer i privata miljöer (t ex killen som folk ser som trevligast av alla på jobbet men som håller sin fru och barn i skräck hemma).

En sak som är väldigt talande för NPD i Tishkos fall är dels hur han vägrar erkänna att han har fel om något (flera kompisar som vittnar om det), men också att han försökte ta sitt liv i häktet (vilket är mindre lyckat med tvål och vatten). För någon med NPD är hur man uppfattas av omgivningen allt - stämplas du som en mördare kan du lika gärna dö (eller, ta ditt liv innan du döms så att du dör som en "oskyldig"). NPD har också ofta en tendens att se andra människor och deras relationer med dem som ägodelar och de är väldigt strikta med att det bara är de själva som får göra något med dem. Ok att själv dumpa men att bli dumpad är en otrolig skymf och måste straffas. Osäker på detta påstående men tror också att NPD är vanligare i svartsjukedraman och relationer som slutar dödligt.

Jag tror att W gjorde slut och Tishko slog ihjäl henne.
Citera
2020-05-21, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Klart man får ställa upp resväskor man har med sig. Frågan är nock mer om han kunde komma iväg och bli färdig så snabbt.
Nån som vet hur långt det är från tiskos bostad till hållplatsen där han klev på.
Det har väl sökte mycket i Ljungskile redan tidigt.

Det är en bra bit, skulle tippa ca 2km, 20min promenad. Känns tungt med en reseväska...

Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Läs här, det är visserligen regler för buss, men jag hittar inget på Västtågen och jag gissar att det är ungefär samma regler för pendeltåg:

"Väskor och bagage
Vi förstår att du ibland behöver ha med dig väskor och större bagage på resan. Det kostar inget extra att ta med bagage.
Tips med bagage
Andra resenärer blir glada om du lämnar säten fria från bagage. Ha gärna bagaget i knät, under sätet, eller på bagageplatser.
Placera bagaget så att det inte skymmer sikt för föraren eller blockerar utrymningsvägar."
( https://www.vasttrafik.se/resa-med-oss/under-resan/Regler-ombord/#Bagage )

Faktum är att jag länge pendlat med dessa tåg o de stora väskorna läggs i egna "hyllor" vid ingången till kupén. Så, tågvärden har rätt att ingen vätska var bredvid honom men utesluter inte att den ställdes vid ingången.

Citat:
Ursprungligen postat av Heddasmatte
Tacksam för varje rättelse. Lusläser nu FUP.
En liten undran.
På Wilmas tidslinje i början av FUPen står det att hennes telefon stängdes av manuellt.
Menar de då att någon handgripligen stängde av den?
Ja, enligt FUP så slängdes den ner naturligt med off knappen

Citat:
Ursprungligen postat av IcDeadPeople
Förlåt frågan. Men hur begär man ut en fup? Maila tingsrätten, men hur får man reda på målsnr? Eller vad skriver man...

FUP finns på första sida i denna tråd...
Citera
2020-05-21, 04:52
Medlem
Tockenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Håller med dig i förloppet direkt efter att mordet skedde. Att han köper biljett med W:s kort, tar tåget (utan att ha W:s telefon med sig), hoppar av i Ljungskile, slår på GPS:en och sen börjar gå hem tycker jag tyder på ett utomordentligt dåligt försök att skapa ett villospår (dvs. få det att se ut som att hon stack till Göteborg efter bråket). Tror inte alls att det var då han gjorde sig av med kroppen. Att polisen sen plockar upp honom och skjutsar hem blir bara ännu mer graverande.

Det här är ju dock givetvis inget som han kommer att uppge i förhör eller för rätten. Men undrar om han hade lyckats köpa sig mer tid om han gjort det mer ordentligt - köpt tur- och returbiljett (den senare med kontanter), tagit med sig W:s telefon och låtit sin egen ligga hemma, åkt till Göteborg, plockat ut batteriet och dumpat telefonen där och sen åkt hem.

Vad gäller resterna av W:s kropp tror jag han gjorde sig av med dem när han jobbade (i sopnedkast eller dyl och haft extrem tur med timingen) eller att han åkte iväg med bilen (utan telefon med sig vilket är varför det isåfall inte finns med i bevisningen) när han var ledig.

Det som i första hand får mig att tvivla på om han har delat upp kroppsdelarna hos brukare är dels att han försökte fiska fram info om dom hade hittat henne i "floden" av väktaren och han va orolig att kroppen skulle ha hans fingeravtryck.

Sen eftersom jag tror att han väntat ett par dagar innan styckningen så tror jag att han har haft problem att dela upp kroppen, han säger själv i förhör att dom knivarna är för slöa för att stycka en kropp med och när likstelheten väl gått in lär det inte va jätteenkelt att försöka stycka någon. Detta är visserligen rena spekulationer men märken i golvet på duschen va väldigt koncentrerade på ett ställe så jag tror att han fick kämpa en hel del bara med att få loss huvudet och sedan gav han upp med det och gjorde sig av med hela kroppen i vattnet. Huvudet hann han nog bara inte göra sig av med innan han blev gripen.

Det är som sagt mina teorier.

Jag tror att han dels varit påverkad och dels handlat lite i panik, annars hade han inte slarvat på det sättet.

Sen påvisar han väldigt starka narcissistiska drag och därför tror att han är smartare än andra.
Citera
2020-05-21, 05:00
Medlem
Tockenns avatar
Citat:
Ja, föräldrarnas historier om bilen känns lite konstiga när man läser FUP. Är säkert anledningen till att de två var misstänkta såpass länge, men blev friade i brist på bevis?

Det känns som att där är något skumt då mammans o pappans historier inte stämmer särskilt bra överens heller.

Men jag tror med att det helt enkelt inte finns tillräckligt med bevis bara.
Citera
2020-05-21, 05:32
Medlem
Citat:
Det som i första hand får mig att tvivla på om han har delat upp kroppsdelarna hos brukare är dels att han försökte fiska fram info om dom hade hittat henne i "floden" av väktaren och han va orolig att kroppen skulle ha hans fingeravtryck.

Sen eftersom jag tror att han väntat ett par dagar innan styckningen så tror jag att han har haft problem att dela upp kroppen, han säger själv i förhör att dom knivarna är för slöa för att stycka en kropp med och när likstelheten väl gått in lär det inte va jätteenkelt att försöka stycka någon. Detta är visserligen rena spekulationer men märken i golvet på duschen va väldigt koncentrerade på ett ställe så jag tror att han fick kämpa en hel del bara med att få loss huvudet och sedan gav han upp med det och gjorde sig av med hela kroppen i vattnet. Huvudet hann han nog bara inte göra sig av med innan han blev gripen.

Det är som sagt mina teorier.

Jag tror att han dels varit påverkad och dels handlat lite i panik, annars hade han inte slarvat på det sättet.

Sen påvisar han väldigt starka narcissistiska drag och därför tror att han är smartare än andra.
Mm jag är medveten om det också. Frågan är om han verkligen är så korkad att han försäger sig på det sättet inför en kriminalvårdare. Å andra sidan sa han ju "alltså jag tror inte hon är död" i ett av de första telefonsamtalen med polisen när man fortfarande letade efter W och hoppades att hon var vid liv Det där med knivarna ligger ju honom i fatet som fan också.

Om han dumpat den huvudlösa kroppen i denna flod blir man ju fundersam på när. Jag har väldigt svårt för att se att han skulle ha fått med sig den i en väska på tåget. Tippar på att W väger 50kg och är ca 160 lång - det lär vara otympligt som fan att kånka runt på, och någon borde ha reagerat på det samt att man väl har kameror i dörrarna på tågen? Så även om han ställt ifrån sig väskan i vagnens ände så hade han synts kliva på med den. Isåfall återstår att han gjort en tur med bilen.

Jag minns dock inte om han uttryckligt sa "henne" eller "något" i floden? Det kan ju ha varit allt från mordvapnet till kroppsdelar.

Tycker din teori är rimlig dock
Citera
2020-05-21, 06:24
Medlem
Är det ingen som ser att det inte är han?Det måste vara någon som försöker sätta dit honom. Ingen kan va så dum att lämna kvar så mycket bevis när man har haft tid på sig att städa och få undan allt. Vad tror ni att han spara huvudet som ett minne och sov i sovrummet med ett huve bredvid sig?
Citera
2020-05-21, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajakingen
Är det ingen som ser att det inte är han?Det måste vara någon som försöker sätta dit honom. Ingen kan va så dum att lämna kvar så mycket bevis när man har haft tid på sig att städa och få undan allt. Vad tror ni att han spara huvudet som ett minne och sov i sovrummet med ett huve bredvid sig?
Det är helt klart något skumt det där med huvudet , för han hade liksom all tid i världen att göra sig av med det och att han dumpade resten av kroppen men sparade endå huvudet i garderoben när det är uppenbart att snuten kommer göra husis. Jag menar man kan väl endå inte vara så dum? styckar kroppen och gör sig av med allt förutom huvudet? han har flera dagar på sig + att det tar 2 dagar innan ens polisen och hennes föräldrar börjar leta!!
Något som inte stämmer och kan säkert vara någon till inblandad, men att det var han som dödade henne tycker jag är helt säkert då han verkar helt skadad i huvudet.
Senast redigerad av Bombaclap 2020-05-21 kl. 07:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in