Citat:
Ursprungligen postat av
Tockenn
Den spontana känslan jag får när jag läser igenom förundersökningen är följande:
Ett bråk mellan T och W spårade ur i vardagsrummet någon gång runt 17-tiden den 14/11 och han dödar henne med något som finns nära till hands, troligtvis saxen på soffbordet. Av mängden blod att döma precis innanför dörren i vardagsrummet är det där det har hänt.
Jag tror att han sen fått panik och insett att detta är illa. Han måste på något sätt försöka få det se ut som att hon har stuckit och då fått idén att det ska se ut som hon dragit till Göteborg, därför köper han tågbiljett med hennes kort och åker mot Göteborg. Han hoppar av första stationen, alltså Ljungskile och vad han gör där så länge har jag ingen aning om men han inser sen att enda sättet att ta sig hem utan att någon annan får veta att han åkt tåget dit är att gå, han slår på GPSen och den visar honom E6an tillbaka till Uddevalla. Här blir han upplockad av polisen och hemkörd.
När han kommer hem inser han att han måste fixa detta så han släpar in henne i duschen och spolar av henne blodet. Han sveper sedan in henne i sängöverkastet och bär upp henne på vinden för att kunna städa lägenheten.
W var alltså aldrig på sängen utan märkena på sängöverkastet visar dels att hon var rengjord från blod, dels hade huvudet kvar och var insvept i det. Hon verkar ha haft ett sår i vänstra sidan av bröstet då där är starkare markering med luminolen där.
Han väntar sedan med styckningen tills han funderat ut var han ska göra av kroppen.
Detta gör han i duschen för att undvika att få mer blod i lägenheten.
För att slippa se Ws ansikte täcker han huvudet med en kudde och börjar med huvudet. Av märkena i golvet i duschen har han kämpat ganska hårt o jag tror det var jobbigare än vad han hade tänkt sig.
Jag tror inte heller att det är kroppsdelar han varit hemma o hämtat på måndagen när han jobbat utan att det är städredskapen, blodiga kläder och liknande som han försökt sprida ut.
Jag känner mig lite osäker på när styckningen sker men det känns nästan som att det händer efter att mamman varit inne i lägenheten och kollat, dels eftersom överkastet var borta när hon var där samt att hon borde ha reagerat på blodet på garderobsdörrarna, inne på toaletten då det är så pass tydligt.
Jag tror alltså att W har legat i förrådet när mamman varit uppe på vinden, troligtvis gömd under något då hon säger i förhör att där var betydligt mer grejer i förrådet när hon var där första gången om jag inte minns fel.
Det enda jag faktiskt inte har någon aning om alls är hur och när han gjort sig av med kroppen men han verkade väldigt orolig att dom skulle hitta en kropp med hans fingeravtryck i floden och därför tror jag att han råkade avslöja sig lite där.
Blodet i Kugan gör mig lite förvirrad men å andra sidan hade han lånat den bilen o skjutsat henne i tidigare och han hade som bekant gett henne stryk innan så det skulle kunna va äldre.
Jag undrar också varför pappan säger att han aldrig har lånat den röda Focusen när hans kompis säger att han brukar ha den.
Håller med dig i förloppet direkt efter att mordet skedde. Att han köper biljett med W:s kort, tar tåget (utan att ha W:s telefon med sig), hoppar av i Ljungskile, slår på GPS:en och sen börjar gå hem tycker jag tyder på ett utomordentligt dåligt försök att skapa ett villospår (dvs. få det att se ut som att hon stack till Göteborg efter bråket). Tror inte alls att det var då han gjorde sig av med kroppen. Att polisen sen plockar upp honom och skjutsar hem blir bara ännu mer graverande.
Det här är ju dock givetvis inget som han kommer att uppge i förhör eller för rätten. Men undrar om han hade lyckats köpa sig mer tid om han gjort det mer ordentligt - köpt tur- och returbiljett (den senare med kontanter), tagit med sig W:s telefon och låtit sin egen ligga hemma, åkt till Göteborg, plockat ut batteriet och dumpat telefonen där och sen åkt hem.
Vad gäller resterna av W:s kropp tror jag han gjorde sig av med dem när han jobbade (i sopnedkast eller dyl och haft extrem tur med timingen) eller att han åkte iväg med bilen (utan telefon med sig vilket är varför det isåfall inte finns med i bevisningen) när han var ledig.