2020-05-21, 00:07
Medlem
Stones avatar
Ekot 00:00. 106’000 nya Corona smittade i världen senaste dygnet. Det högsta sedan utbrottet i mars. Wow. Nu ökar vi takten på massdöden.
Citera
Medlem
Jag har 5 st oanvända FFP2 skydd, har sparat till eventuellt akutläge. Vet nån om dessa är engångsskydd om man tex går in på ICA 20 minuter, eller kan man återanvända dem, och i så fall hur desinficerar man dem på bästa sätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
The Scandinavian Miracle

Det vore fan något. Jag var ganska övertygad om att Sverige skulle välja försiktighetsprincipen så jag handlade på mig för att klara en lockdown. Istället för att göra det som Sverige alltid gör, fegar, så kör Tegnell (1) någon jävla Vikingstrategi där vårat immunförsvar ska krossa viruset och skyddsutrustning är lite onödigt om man inte hånglar med en IVA-patient.

(2) Man lever på hoppet att de någon gång ska ta detta på allvar.

Fetning 1: 😂😂 Tack! Roliga kommentarer här inne underlättar faktiskt "corona-deppen". 👍

Fetning 2: Jag vet! Men det hoppet har tynat mer och mer... Ibland känns det bara som om man vill att någon skall väcka en ur en mardröm, att det "kan inte vara så här", att Sverige har låtit det gå så här långt. Och då är jag inte ens personligt drabbad. Men fasen vad ont det gör när man tänker på alla anhöriga till snart 4000 pers...
Citera
2020-05-21, 00:09
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är snarare så att de insatser med smittspårning som ändå har gjorts samt isolering av äldreboende, och råd om social distansering/ hemmaarbete har haft effekt. När folk börjar leva helt som vanligt, vilket absolut inte hänt generellt än, kommer smittan med sannolikhet ta ny fart. Men den ökade dödligheten syns först flera veckor senare.

Media har rapporterat om hur fler återgår till krogen och även att statistiken från mobilernas rörelsemönster visat att vi rör oss mer, men trots det minskar dödstalen.

Där jag tränar har det varit mycket folk de senaste två veckorna, men innan var jag ofta själv.

Ja, det tar ca 2 veckor innan dödstalen ökar när smittspridningen ökar, men det är inte vad vi ser. Dödligheten minskar, men det är mycket folk på i köpcentra och på stan. Vi borde verkligen se ökad dödlighet nu när fler lever normalt. Om immunitet saknas.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2020-05-21 kl. 00:11.
Citera
2020-05-21, 00:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Björn Olsson säger sanningen, FHM säger vad som behövs för att överhuvudtaget klara av krisen med en redan usel sjukvård och byråkrat/politikerna försöker rädda ansiktet.
Den ena lögnen efter den andra, när byråkrater blir tagna på sängen så har de få argument, vi var inte redo säger de två månader efter Kinas breakdown, vi hann inte beställa sjukhusutrustning 2 månader efter Kinas breakdown. Vi ska samordna alla resurser inom sjukvården=2,5 månader efter Kinas breakdown.

Inte för att vara elak men reaktionstiderna på våra myndigheter är minst två månader för sena.
Och vad blir resultatet? Jo att det finns inga skydd och allt rullar på som vanligt utan skydd, efter två månader.

Det enda vi kan hoppas på är att någon vettig myndighet börjar bygga upp ett beredskapslager under sommaren 2020.
Detta gäller inte bara medicinsk utrustning och mediciner utan även beredskapslager av mat och drivmedel.

Som jag ser det går vi mot en nattsvart höst med eventuell svält och brist på produkter.
Citera
2020-05-21, 00:10
Medlem
Stones avatar
Dagens Nordgren och Epstein, lyssna på inledningen.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1516452

Edit:
https://www.aftonbladet.se/a/GGk664

Helt vansinnigt.
Senast redigerad av Stone 2020-05-21 kl. 00:15.
Citera
2020-05-21, 00:12
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Jag har 5 st oanvända FFP2 skydd, har sparat till eventuellt akutläge. Vet nån om dessa är engångsskydd om man tex går in på ICA 20 minuter, eller kan man återanvända dem, och i så fall hur desinficerar man dem på bästa sätt?

Du kan använda en FFP2/N95 skyddsmask i åtta timmar enligt tester, så din mask räcker till många ICA besök. Tänk på att utsidan kan vara kontaminerad och lägg den masken åt sidan och använd en ny varje gång. När du är tillbaka till den första så är den ren för viruset är garanterat dött efter tre veckor.
Citera
2020-05-21, 00:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag tror att alla vet innerst inne vad som kommer att hända efter pandemin, men de är i en extrem förnekelse.

Mänskligheten går med stor säkerhet få sig en törn till det värre!
Citera
2020-05-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Fast kanske inte. Hade detta varit en väldigt aggressiv luftburen smitta hade saker som dessa spelat mindre roll. Verkar gå att kontrollera någorlunda.

Ja det smittar väl som förkylning ungefär. Men det är nytt och mycket dödligare för äldre och riskgrupper.
Citera
2020-05-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ibland undrar jag..............

Intressant artikel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGk664/de-nast-intill-avlivar-de-gamla
Citera
2020-05-21, 00:14
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tyvärr tror jag att inte ens 100 räcker. Snarare 130-150
Både Stockholm och Göteborg har rapporterat väldigt få fall denna veckan..

Det blev 80+ men fortfarande ligger många sjuka på IVA så man undrar ju när dessa siffror går ner?
Citera
2020-05-21, 00:15
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Låt dem ligga orörda en vecka efter använing, helst en timme i solen först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in