2020-05-19, 21:39
Medlem
Jag har läst om hur smittan sprids och att det krävs en virusmängd över en viss nivå för att man ska bli sjuk. Finns det något inom virologi som talar för att den som har mött en dos alltför liten för att ge sjukdom ändå kan utveckla någon grad av försvar inför ett nästa möte med viruset?
Citera
2020-05-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsbetong
NJa, det stämmer väl inte riktigt. De gick ju ut med att döda virusrester gav utslag på deras tester och gav ett falskt positivt. De sa även att väldigt lite tyder på att viruset lägger sig latent i kroppen, vilket många fruktade.
”Nja, det stämmer väl inte riktigt”. Är ju samma sak som Tegnells ständiga teorier att det kanske kan stämma men troligen inte, kanske...
Jo! Har man haft en lätt släng av corona kan man få det igen! Så mycket finns det tyvärr belägg för, men inget Tegnell vill kännas vid pga att det omkullkastar han ståndpunkt. Tegnell kommer aldrig erkänna att han haft fel. Hellre kastar han sig från Katarinahissen. Kom ihåg var ni läste det först.
Citera
2020-05-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Tack så jättemycket för svaren!!!
Då kan man nog stryka teorin att den kan vara latent.

Angående, D-vitamin, så finns det vissa som säger olika, och det var en debatt-artikel om det i läkartidningen. Bara man inte har brist, så borde det ju vara, ok.

Varsågod,

Ja jag läste den. Det finns som sagt hittills ingen evidens att D-vitamin skyddar eller kan användas som behandling mot covid-19.
Citera
2020-05-20, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Nej min fråga grundar sig på att smittan verkar bara delvis smitta bra. Även om alla kan bli smittade verkar det som smittspridningen delvis går trögt. Kan det vara så att smittspridningen kan gå trögt bland en stor del av nefolkningen (barn tex.) men bland andra färdas smittan snabbt. Barn är ju en grupp som umgåtts lika intimt som vanligt men ändå så blir de inte sjuka. Inte heller deras föräldrar drabbas speciellt hårt.

Hej igen,

Ja det verkar som om smittspridningen är mindre bland barn. De umgås som du säger nära. Det är möjligt att de är mindre mottagliga och att om de blir infekterade att de utsöndrar mindre virus.
Det behövs mera studier på barn. Eftersom Sverige haft öppna förskolor och grundskolor har vi ett unikt material att göra studier på och jämföra med andra länder.
Citera
2020-05-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eribe
Jag är inte alls för rökning, men finns det statestik som visar att bara 5% av de som uppsökt ett franskt sjukhus och diagnostiseras för Covid-19 är rökare, när 30% av den franska befolkningen röker, då säger detta någonting som kan vara intressant och bör utredas. Röker en betydligt mindre andel bland de i närheten av detta sjukhus, är det bara kretsar med få rökare som har möjlighet att komma in på sjukhuset, består sudien av påhittade data, d v s forskningsfusk, följer rökare smittskyddsåtjärder hårdare, eller har rökande någon typ av lindrande effekt på Covid-19? Om man skall tro annan forskning, så borde rökare drabbas hårdare av Covid-19 och andra luftvägsinfektioner, eftersom cigarrettrök ökar antalet receptorer som virus kan komma in i celler via: https://www.livescience.com/coronavirus-covid-19-risk-and-smoking.html

Min tes är att ciggaretrök förstör partiklar av SARS-CoV-2-virus och därmed kan dämpa att Covid-19 förvärras efter tillfälligt tillfrisknade.

Borde inte anledningen till att de som har Covid-19 känner sig friskare ett tag och sedan drabbas av en ofta än värre sjukdom vara att virus lagras upp ytligt i slemhinnor och sedan infekterar igen när immunförsvaret gått ner?

Borde det inte i så fall finnas anledning att andas in/inhalera något antiviralt medel som förstör de viruspartiklar som lagras upp?

Ciggarettrök är säkert inte det bästa antivirala medlet, men kan detta t o m fungera, då borde något annat medel vara än mer effektivt. Jag försökte söka upp antivirala medel för inhalering. Något medel specielly mot Covid-19 lär dock inte finnas: https://www.drugs.com/drug-class/inhaled-anti-infectives.html

Jag tycker verkligen signaturen En..andra..chans borde ta sig tid att svara på dessa frågor. Skulle det gå att hindra att Covid-19 kommer tillbaka på ett värre sätt, då borde mycket resurser innom sjukvården kunna sparas och många liv kunna räddas.

Hej,

Jag har nyligen några inlägg bak i tråden svarat avseende rökning och just den studien. Vänligen kolla det inlägget. Din tes är felaktig. Cigarettrök är skadlig för lungorna och ökar risken för att drabbas av allvarlig covid-19.

Jag har också tidigare svarat och pratat flera gånger om antiviral behandling men jag repeterar gärna.

Det pågår flera kliniska prövningar med olika antivirala läkemedel. Det som man har haft mest hopp om är remdesivir. Ett experimentellt antiviralt RNA läkemedel som framtogs för behandling mot Ebola men som tyvärr visade sig inte ha någon effekt mot Ebola.
Det pågår nu kliniska prövningar med Remdesivir över hela världen med vad jag förstår nu över 8000 patienter. Även svenska patienter ingår. Remdesivir ges intravenöst i 5-10 dagar.
Det finns blandade resultat hittills och Läkemedelsverket granskar nu dessa resultat.
Om det blir godkänt verkar det tyvärr inte vara någon game changer men kan vara ett verktyg.
Troligen behövs en kombination av antivirala och immunmodulerande läkemedel vilket en positiv studie nyligen visat som jag skrivit om för inte så länge sedan.
Det finns hopp.
Citera
2020-05-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020

Varför har Sverige så radikalt skild uppfattning i denna fråga? Är det envishet, stolthet, brist på masker, nationalism, groupthink eller vad?

Sverige är inte unika. WHO har ingen allmän rekommendation heller.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses

Jag kan bara svara för mig. Jag försöker hålla mig uppdaterad och kan ändra mig.
Citera
2020-05-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Sverige är inte unika. WHO har ingen allmän rekommendation heller.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses

Jag kan bara svara för mig. Jag försöker hålla mig uppdaterad och kan ändra mig.

Jag är medveten om WHOs rekommendationer men skulle vilja ha förstå motiven med tanke på hur många som har en annan uppfattning.
Både dina motiv och en gissning om FHMs motiv.

Personligen tror jag avsaknad av munskydd varit en stark bidragande anledning till smittspridningen bland äldre så det är ingen fråga det lätt går att vifta bort.

Folk dör.
Citera
2020-05-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Jag är medveten om WHOs rekommendationer men skulle vilja ha förstå motiven med tanke på hur många som har en annan uppfattning.
Både dina motiv och en gissning om FHMs motiv.

Personligen tror jag avsaknad av munskydd varit en stark bidragande anledning till smittspridningen bland äldre så det är ingen fråga det lätt går att vifta bort.

Folk dör.

Hej igen,

Motiv? Jag antar att du menar min motivering. Stämmer det?
Motiv betyder något annat och ger väldigt negativ klang.

Har du läst mina inlägg? Där framkommer tydligt min motivering. Jag har t o m skrivit en liknelse varför jag tycker munskydd ger en falsk säkerhet. Läs gärna den.

Mitt enkla svar är att den största smittspridningen sker genom fysisk nära kontakt inomhus där man umgås med en smittat person under en längre tid.
Om man följer FHMs rekommendationer om 2 m avstånd så är smittorisken väldigt liten.
Att man ska bli smittad när man passerar någon på 2 avstånd i matbutik eller på stan är således oerhört liten. Om du måste passera någon på kortare avstånd alt om det inte går att undvika avstånd ex i kollektivtrafiken så ska man framförallt undvika ansikte mot ansikte. Detta är enligt mig det viktigaste.

I situationer där man måste ha nära fysisk kontakt ex i sjukvården eller i äldreomsorgen så tycker jag självklart att det är nödvändigt med adekvat skyddsutrustning.
Citera
2020-05-20, 23:40
Medlem
Hej. Återigen tack för den klart mest givande tråden i ämnet just nu.

I i stort sett hela Europa ser man nu en nedgång generellt, oavsett om man räknar i bekräftade fall (som förstås är en svårtolkad statistik då teststrategier Skiljer sig osv). Men även räknat i inläggningar på intensivvård och i dödsfall/dag. I Sverige kan man också skönja den nedgången, om än långsammare.
Finns även en annan tråd om detta också, men det hade varit intressant att höra din åsikt kring teorin om att viruset som uppenbarligen fortfarande sprids nu redan är muterat till en snällare version av sig själv. I Sverige tex ser vi en rätt tydlig nedgång på IVA-fall trots att vi levt på ungefär samma sätt i ca 2 månader nu. Jag är medveten förskjutningen i tid mellan smitta till vårdbehov, men även med det i beräkning tycks ju så vara fallet.

Hur ser du på möjligheten att viruset redan har muterat till att bli mindre dödligt, och kan mutationer bara gå i en riktning, eller skulle det teoretiskt kunna mutera igen och åter bli mer potent?
Citera
2020-05-20, 23:47
Medlem
En till fråga som jag inte vet om den kommit upp:
En tydlig markör, inte minst bland långtidssjuka i COVID-19 verkar vara att olika symtom kommer och går. Man tror man blir frisk för att någon dag senare bli sämre igen, och så fortsätter det. Vad tror man att detta beror på? Inte symtomen i sig utan själva fenomenet att det pendlar så? Har förstått att själva virusinfektionen I sig inte pågår någon längre tid så vad är det då man tror sker?
Citera
2020-05-21, 01:05
Medlem
Citat:
Hej igen,

Motiv? Jag antar att du menar min motivering. Stämmer det?
Motiv betyder något annat och ger väldigt negativ klang.

Har du läst mina inlägg? Där framkommer tydligt min motivering. Jag har t o m skrivit en liknelse varför jag tycker munskydd ger en falsk säkerhet. Läs gärna den.

Mitt enkla svar är att den största smittspridningen sker genom fysisk nära kontakt inomhus där man umgås med en smittat person under en längre tid.
Om man följer FHMs rekommendationer om 2 m avstånd så är smittorisken väldigt liten.
Att man ska bli smittad när man passerar någon på 2 avstånd i matbutik eller på stan är således oerhört liten. Om du måste passera någon på kortare avstånd alt om det inte går att undvika avstånd ex i kollektivtrafiken så ska man framförallt undvika ansikte mot ansikte. Detta är enligt mig det viktigaste.

I situationer där man måste ha nära fysisk kontakt ex i sjukvården eller i äldreomsorgen så tycker jag självklart att det är nödvändigt med adekvat skyddsutrustning.

Motiv för att ignorera de rekommendationer de flesta andra länder följer var det jag undrade om. Det är naturligtvis negativt eftersom folk dör av smittan som bevisligen minskat med munskydd som alla studier jag länkade till visar. Är fler antal smittade positivt på något sätt?

Riktlinjerna hos samtliga jag tidigare länkade till rekommenderar munskydd + alla andra av WHOs och FHMs påbud om distansering, hygien etc så det är inget substitut eller alternativ utan ett komplement när man inte kan undvika närkontakt, precis som det klart och tydligt framgår av länkarna och citaten jag hänvisade till.

Jag köper inte argumentet om falsk säkerhet eftersom man hade kunnat hävda samma sak när det gäller cykelhjälm eller bilbälte.
Citera
2020-05-21, 01:23
Medlem
Citat:
Vill göra en väldigt förenklad bild så att alla lättare kan förstå munskydd och SARS CoV-2.
Det är lätt när man ser de tjusiga datoranimerade bilderna av SARS CoV-2 att tro att viruset är stort men kom ihåg att viruset är otroligt litet. Det syns inte i ett vanligt ljusmikroskop.

Tänk dig att du står bakom ett nät gjort av basketkorgnät (munskyddet). Tänk er att x antal tusen buspojkar står med ärtrör och skjuter x antal tusen ärtor på er (hostning). De flesta ärtor (virus) kommer träffa er. Det blir då en falsk trygghet att ha nätet. Förstår ni?

Den andra viktiga saken i liknelsen. Tänk er att buspojkarnas ärtrör bara har en räckvid på 2 m. Då är det lättare att förstå att det viktiga är att hålla distansen!

Detta är en ytterst förenklad liknelse. Hoppas den hjälper till.

Är detta baserat på hypoteser eller tester? VTT t ex har kommit till andra slutsatser:

Citat:

Ansiktsskydd av tyg skyddar inte användaren mot coronavirus, men gör det svårare för smittan att sprida sig. Det visar tester vid Teknologiska forskningscentralen VTT.

VTT inledde för ett par veckor sedan tester för att ta reda på hur ansiktsskydd av tyg – eller munskydd som de ofta kallas – kan användas för att bekämpa coronaepidemin

Tygskydd av vanliga textilier filtrerar enligt VTT:s beräkningar bort mellan 20 och 45 procent av de små partiklarna, och polyester är betydligt bättre än bomull. En förklaring till det kan vara att polyester lättare skapar statisk elektricitet.

Det kan jämföras med att andningsskydd av klass FFP2 filtrerar bort 96% och andningsskydd av klass FFP3 filtrerar bort 99%.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/14/tester-visar-att-ansiktsskydd-av-tyg-gor-att-vi-kan-ga-narmare-varann-och

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in