2020-05-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
'
Att kalla Tino för idiot och att han fel brukar inte vara en bra komb. Vad någonstans får du 7,3% i början av april ifrån när han skriver nu? Skulle vilja få lite mer förklaring vad som är fel tack.

kolla FHMs presskonferans idag, då förklarar Tegnell det. Tino måste ha missat den.
Citera
2020-05-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Dubblering på 5-6 dagar har jag hört talas om.
Vet inte hur mycket det stämmer.

Ungefär.
7% * 2 = 14% = 1 vecka senare.
14% * 2 = 28% = 14 dagar.

Så snabbt sprids det inte. Skulle innebära att R0 är 2, dvs. att varje smittad person i snitt smittar två andra. Möjligen att det var det alldeles i början, när alla fortfarande levde som vanligt. Börjar dock tro att det redan då snarare var R0 1,5 än 2. Nu är R0 i Sverige ca 1, eller något under 1, sedan ganska många veckor skulle jag säga.
Citera
2020-05-20, 20:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Ungefär.

Det hoppas jag verkligen inte vi har,

dubblering var 5e dag låter som som ett exponentiellt förlopp,

med R-tal nära 1 bör vi väl ligga bära ett linjärt förlopp?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-20 kl. 20:29.
Citera
2020-05-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ja han sa att det tar några veckor att få antikroppar så 7,3% var smittade några veckor tidigare än vecka 18.

Jo, så är det ju. 7,3% smittade i början av april innebär 7,3% med antikroppar i slutet av april.
Citera
2020-05-20, 20:28
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
kolla FHMs presskonferans idag, då förklarar Tegnell det. Tino måste ha missat den.

jag kollade hela live. Reuters pressade Tegnell och sa att Tegnell siffror inte stämde. Tegnell har ju inte haft ett rätt ännu så du får gärna visa vad jag ska kolla.
Det här med hur många som är smittade och immuna som Tegnell sagt ska ni nog ta med en nypa salt med tanke på hans ord alltid blir överbevisade och inget stämmer.

Tinos inlägg bygger ju på Tegnell egna ord och sedan den sammanställning som finns. Eller har du en annan förklaring?
Citera
2020-05-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Skönt att vi i månadsskiftet april / maj låg så nära den då utlovade flockimmuniteten. Nu gäller det bara att mata in siffrorna i en lämplig matematisk modell som skyfflar ut 30% i andra ändan.

I annat fall lär inte pladderkvarnen Giesecke sticka ut trynet igen och det vore ju tråkigt. F.ö. märks även i vilken skola Tegnell har inhalerat sitt yrkeskunnande.

Är det dags att byta strategi och trycka tillbaka smittspridningen??

Som du själv måste ha insett så har Sverige redan tryckt tillbaka smittspridningen, vilket bevisas med att relativt få varit smittade.

Sveriges dödlighet beror på andra faktorer än antalet smittade. Om man samtidigt har mer än en tänkande hjärncell inser man också att tuffare restriktioner inte hade hjälpt oss eftersom antalet smittade inte verkar påverkas av hur hårda restriktioner man har - tvärt om har svensken varit duktig, tvättat sina händer och hålla sitt avstånd.
Senast redigerad av ArseneW 2020-05-20 kl. 20:33.
Citera
2020-05-20, 20:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Bland kommentarerna här på Flashback, pratas det mycket om risken för en 2:a våg i epidemin.

Vad är det som utlöser en 2:a våg? Beror det på att viruset muterar och får nya egenskaper?

Ifall en 2:a våg utlöses av en mutation, kan man då minska risken för en 2:a våg genom att minimera smittspridningen? Ju fler viruspartiklar som är i omlopp, desto större bör risken vara att någon av dessa viruspartiklar förändras på ett sätt som gör viruset ännu farligare? Eller tänker jag helt galet?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi får en ny ”chans” i höst om smittan lägger sig i sommar. Men försvinner den inte i Augusti( i Sverige) som utländska experter förutspått. Då lär vi få enorma problem igen under våg två.
FHM har chansat på att det är influensasmitta. Men nu har vi en värre men något mindre smittsam sjukdom att hantera. Flockimmunitet finns inte på kartan.
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det får inte komma en andra våg.
Sjukvården har inte en kvm till att spela på.
Kommer en andra våg är vi körda.
Citera
2020-05-20, 20:32
Medlem
madchances avatar
7.3% (5-8.5%) var alltså immuna** ~30 april Stockholm och blev smittade ~10 april*.
De som var smittade 10 april var döda 29 april i median.
29 april var 2794 människor döda * 55% för Stockholm vilket blir 1537 människor.

Motsvarande smittade var då 2377081 * 5.0% = 118854 människor.
Motsvarande smittade var då 2377081 * 7.3% = 173527 människor.
Motsvarande smittade var då 2377081 * 8.5% = 202052 människor.

Väntevärde på IFR blir då 1537/173527 ~ 0.9% (0.76%-1.29%)

Siffrorna på Spanien visade på IFR 1.1%

Dags för FHMs statistiker att bumpa upp IFR igen.

* 5 dagars inkubationstid och 15 dagar att utveckla antikroppar, källa:
https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciaa344/5812996
** Test känslighet: 98.3%, specificitet: 97.7%
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/maj/forsta-resultaten-fran-pagaende-undersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/
Citera
2020-05-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det beror ju på att tex Storbrittanien bara rapporterar dödsfall från sjukhusen, tar dom med sina döda från äldreboenden knäcker dom Sverige.

det blir alldeles för mycket äpplen vs päron jämförelser när man ska försöka analysera det rapporterade dödsfallen från olika länder.
Det är inte bara England som utelämnar döda från äldreboenden i statistiken, ganska galet att folk går igång på statistilk som är så uppenbart svajig och som sagt många länder överrapporterar C19 som dödsorsak medan andra gör tvärtom.
Citera
2020-05-20, 20:33
Medlem
Citat:

Ungefär.
Haha, tänkte också på det! Var det inte just under den perioden (början/mitten av april) som tjatet om den exponentiella ökningen eskalerade i denna tråd?
Citera
2020-05-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
jag kollade hela live. Reuters pressade Tegnell och sa att Tegnell siffror inte stämde. Tegnell har ju inte haft ett rätt ännu så du får gärna visa vad jag ska kolla.
Det här med hur många som är smittade och immuna som Tegnell sagt ska ni nog ta med en nypa salt med tanke på hans ord alltid blir överbevisade och inget stämmer.

Tinos inlägg bygger ju på Tegnell egna ord och sedan den sammanställning som finns. Eller har du en annan förklaring?

Citat:
Enligt Folkhälsomyndighetens var 26 procent smittade i slutet av april. Idag fick vi se de mytomspunna antikroppstestarna om smittade. Svaret var inte 40, 30 eller ens 26 procent, utan...7,3 procent!

alltså 7.3% var smittade i början av april.

så ja om man nu sagt 40.30 eller 26% borde vara smittade in slutet av april vad faan har det med siffran att 7.3% var smittade i början av april.

han yrar ju i nattmössan som sagt.
Citera
2020-05-20, 20:37
Medlem
Wajis avatar
https://www.hbl.fi/artikel/norrman-vill-ha-coronaintyg-for-att-shoppa-i-sverige/

Norrmännen vill åka till Sverige och Shoppa men från sjukhusen och från staten släpper man inte iväg sina norrmännen till Pestens näste.
Norge skyddar verkligen sina egna på ett föredömligt vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in